Система уроків української мови в 7 класі
ЧАСТКА
V урок
Тема. Не і ні з різними частинами мови
Мета:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Мозковий штурм»
- Що називається часткою?
- Розряди часток за значенням
- Групи модальних часток
- Які частки пишуться разом?
- Які частки пишуться через дефіс?
- Які частки пишуться окремо?
- Як пишуться не і ні з різними частинами мови?
- Коли не пишеться разом з різними частинами мови?
Коли не пишемо окремо?
2. Робота з диференційованими картками
Кожен учень повинен переписати картку на листок і письмово виконати її завдання.
Високий рівень
Картка 1
Виписати з речень слова з не, пояснити їх написання.
(А. Шиян)
Виписати речення з дієприкметниковими зворотами.
Картка 2
Переписуючи речення, розкрити дужки. З’ясувати лексичне значення виділених слів у другому і третьому реченнях. Зробити фонетичний розбір слова пісня.
Картка 3
Подані словосполучення замінити словами з префіксом не.
Конче потрібний, дуже рухливий, дуже стійкий, дуже великий, щодо розміру, гірка доля, погана погода, огріх у роботі, поганий врожай.
Довідка: недорід (неврожай), недолік,, недоля, негода, необхідний, неосяжний, непосидючий, непорушний.
Три слова з префіксом не- ввести в речення.
Достатній рівень
Картка 4
До поданих слів дібрати синоніми з префіксом не-, пояснити їх написання, поставити у словах наголоси.
Хвороба, зневага, безладдя, прикрість, безталання, дитина, сумно, лихо, пам’ятний.
Довідка: неповага, невесела, нелад, недуга, незабутній, нещастя, неприємність, недоля, немовля.
Зразок: вірний – незрадливий.
Картка 5
Замінити виділені частини речення одним словом з префіксом не-.
Скласти речення зі словосполученнями.
Зразок: Працівник, який не знає втоми – невтомний працівник.
Карта 6
Дібрати до поданих слів синоніми без не. Пояснити правопис наведених слів. Підкреслити орфограми.
Немовля, недоля, негода, неговіркий, нездужати, недалеко, нешвидко, необхідний, непокоїти, неввічливий.
Довідка: близько, дитина (малятко), сльота, безталання, потрібний, повільно, хворіти, грубий, турбувати, мовчазний.
Зразок: незабутній – пам’ятний.
Середній рівень
Картка 7
Переписати речення. З’ясувати, де не – префікс, а де не – частка. Дібрати спільнокореневі слова до слова учений.
Без книги не можна жити, ким би ти не був – ученим чи пастухом.
(В. Сухомлинський)
Погані ті люди, які в небезпеці від товаришів тікають.
(А. Макаренко)
Картка 8
Виписати з прислів’їв слова з не. Пояснити їх написання. Дібрати антоніми до виділених слів.
Картка 9
Переписати речення, розкриваючи дужки. З’ясувати, де не – префікс, а де не – частка.
Початковий рівень
Картка 10
Переписати, розкривши дужки. Пояснити написання не з дієсловами.
Картка 11
Підкреслити слова з не. Пояснити написання.
Картка 12
Записати слова з не. Запам’ятати їх написання.
Ненависть, неозорий, неохота, нещастя, невесело, неук, не розмовляє, не слухає, нехтувати, нездужає (хворіє), недобиток, не вивчає, неабихто, немов, неначе.
(Виконані роботи збираємо, перевіряємо і оцінюємо).
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Робота в парі.
Опрацьовується таблиця підручника «Частку ні пишемо», с. 187.
2. Гра «Хто швидше?»
Записати слова, зашифровані в схемі. Пояснити правопис.
НІ
хто як що коли який чий де
3. Спостереження над мовним матеріалом.
Прочитати. З’ясувати роль ні в кожному слові. Пояснити правопис.
Ніхто, нісенітниця, ніякий, ні в чий, ні до кого, нівроку, ніяк, нікчемний, нівечення, не було ні квітів, ні трави, ніяковість.
З’ясувати лексичне значення виділеного слова. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.
(Нісенітниця – дурниця, щось безглузде, нерозумне).
4. Розподільний диктант.
Клас об’єднується в три групи
І група виписує слова, де не - є частиною кореня;
ІІ група виписує слова, де не є префіксом;
ІІІ група виписує слова, де не є часткою.
Не/ спокійні серця, не/ земна краса, не/ очікуване запитання, не/ запряжені коні, не/ мічна людина, не/ написаний учнем твір, не/ зібраний фермером урожай, не/ хтуючи безпекою, ні/ коли (не) зрадить, не/ нависний ворог, не/ щасний не/ борак, не/ мало друзів, не/ мов сон, не/ милосердно пече, не/ хіть бере, не/ веселий, а сумний, заважає не/ жить, боїться не/ дуги, не/ добачає, не/ сто.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
V. Домашнє завдання.
§50, повторити §48, 49.
Скласти кілька речень на тему «Ніхто не забутий, ніщо не забуте».