Урок "Частка як службова частина мови"

Про матеріал

Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.

Перегляд файлу

 

Тема:                       Частка як службова частина мови. Розряди часток за значенням. 

Мета :                      дати учням поняття про частку як службову частину мови, ознайомити з розрядами часток за значенням, формувати уміння і навички знаходити частки в реченні, відрізняти їх від  інших службових слів, пояснювати їх функцію в реченні чи в слові, визначати розряди часток;

розвивати мислення, пам'ять, увагу, уяву, спостережливість, дослідницькі   уміння;

             виховувати любов до природи.

Обладнання:  таблиця

Тип уроку:   урок засвоєння нових знань.

 

1. Перевірка домашнього завдання. Діти зачитують правила поведінки у природі, називають вивчені службові частини мови.

 

2.Актуалізація і корекція  опорних знань.

Записати епіграф:

Не ламай калину, не рубай тополю, не стріляй у птаха. Нехай радує око барвінок у весняному лісі. Берегли б природу, а не шкодили їй.

Які відомі вам службові  частини мови є  в цьому реченні?

Яке слово надає реченням заперечного відтінку?

Назвіть дієслова умовного і наказового способів. Як вони утворилися?

 

3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивування учіння (знаючи частки, ми зможемо правильно утворювати слова і форми слів, а також виражати додаткові відтінки).

 

4. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

4.1.Робота з підручником.

Опрацювання таблиці «Розряди часток за значенням»(у підручнику).

Робота в парах «Частки за значенням бувають такі…»

Загальний висновок учнів.

4.2.Інтерактивна вправа «Ланцюжок речень»(учні один за одним складають по реченню з часткою наступної групи).

4.3.Вправа із підручника.

Робота з текстом:

Яку картину ви уявили, читаючи текст?

Визначити тип і стиль мовлення.

Дібрати свій заголовок. Що він виражає – тему чи ідею?

 Дослідження мовного матеріалу.

Виписати частки і вказати, з якою метою вони використані(то, щось, тільки, се, це, не, а, чи, це, не).

4.4.Словниковий диктант

Усі слова утворились за допомогою часток. Назвіть частину мови і цю частку, поясніть правопис.

Абикуди, дехто,хтось, скількись, будь – де, що – небудь, казна – який, ходи – но, іди – бо, все – таки, ніщо, нізвідки, ніяк, ніде.

4.5. Послухайте  вірш 

                  Осокір

Тут стояв осокір, мов антична колона.

Цілий світ зеленів на опорі живій,

0 тополе-плането моя безборонна,

Не побив тебе грім, не зламав буревій!

Та тягнули дроти тут обвітрені люди -

І колодою важко ти впала-лягла,

Розпиляли тобі і коліна, і груди,

Біла тирса, мов кров, на асфальт потекла.

Розгорілось гілля від мазуту в кюветі –

І вже дим по тобі, в небо дим струменить,

Тільки дим, тільки тінь, що подібна ракеті,

Тільки стовп із бетону стримить на планеті.

Ніби ще один хрест прямо в серці стримить.

      В. Марсюк

Дайте відповіді на питання :

Кого засуджує автор вірша?

Чи поодинокі такі випадки?

Випишіть частки, пояснити вибір.

4.6.Із вправи  із підручника виписати частки, визначити розряд.

4.7. Стилістичний експеримент. Вставляючи по черзі подані в дужках частки, з’ясуйте, якого відтінку вони надають.

Семикласники збиралися до краєзнавчого музею чи, невже, хіба, навряд чи).

Діти знають дорогу до музею(саме, тільки, лише).

Екскурсія  там сьогодні дуже цікава (так, еге ж, до того ж).

Підемо подивимось на ту чаруючу красу (давай, бодай, невже, ось).

 

5.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Скласти схему , пояснити її.

                                              Частки

Творять форми слів      творять слова        вносять додаткові відтінки

 

6.Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Я знаю…»

 

7. Домашнє завдання. Параграф і  вправа із підручника або: скласти  міні – твір «Немов розлуння лютої відплати, гуляють землетруси по землі…(М. Удовиченко)», використовуючи частки для надання різних відтінків.

 

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку