Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.
Тема: Вигук як особлива частина мови.
Мета : дати учням поняття про вигук як особливу частину мови і звуконаслідувальні слова, формувати уміння і навички знаходити їх в реченні, відрізняти від інших частин мови, правильною інтонацією виділяти в реченнях,
розвивати мислення, пам'ять, увагу, уяву, дослідницькі уміння, культуру мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання: таблиця
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
1.Перевірка домашнього завдання. Діти зачитують власні висловлювання на тему «Яка краса!»
2. Актуалізація і корекція опорних знань.
Бесіда за питаннями:
Розшифрувати схему 6+3+1=10.
Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
Назвати службові частини мови і їх призначення у мовленні.
Скласти речення, яке б містило усі частини мови(або майже усі). Наприклад:
На другий день пішов теплий дощ, і все навколо стало тільки кращим.
Що з морфології нам ще необхідно пізнати?
3. Озвучення теми, мети і завдань уроку (формулюють учні, виходячи з попередньої розмови). Мотивація учіння.
Вправа «Уявіть собі» (висловити вашу реакцію на побачене) :
На підвіконні розцвів кактус, який багато років не показував цвіту.
Якось ви помітили, що через асфальт пробилася кульбабка.
Ви побачили, як до пташеняти підкрадається кіт.
Батьки дозволили скупатися під теплим літнім дощем.
Вам порадили вигнати хворого собаку з дому, бо він вже старий і нема чого з ним возитися.
Батьки повідомили, що ви незабаром їдете на море.
У лелек на бабусиній оселі з’явилися лелеченята.
Яка частина мови мови нам допомагає впоратися з емоціями?
Отже, до праці, вивчаймо вигук.
4.Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків, залежностей між його елементами.
4.1. Робота з таблицею у підручнику та опрацювання теоретичного матеріалу.
4.2. Ділова гра «Навчаючи - учусь».
4.3. Робота з текстом, який спроектовано на дошку.
Звуться ці часи у мисливців «зорьками» - вечірньою і ранковою…
Ах, незабутні хвилинки!
«Раннім – рано та ранесенько», ще ледь – ледь починає сіріти, штовх вас у бік:
- Вставайте! Вставайте! Час уже!
- Г - г – г! М – м – м!
- Вставайте!
- М – м – м!
- Б – б – бах!
З криком: «Бомбьожка!» - ви зриваєтесь і мчите.
- Тю на вас! То я в крижня гахнув!
- І промазав!
- Ну ясно, що промажеш, коли вас нечиста сила в бомбосховище поперла! Трохи в озеро не шубовснув!
Почалася ранкова зорька…(Остап Вишня).
Що ви знаєте про автора тексту?
Чому він був дивним мисливцем?
Як ви ставитесь до такого захоплення?
Випишіть вигуки і схарактеризуйте їх. Чим вони відрізняються від інших службових слів?
Зверніть увагу на підкреслене слово,визначте частину мови (дієслово).
Зверніть увагу,як пишуться вигуки, які вимовляються протяжно.
5.Закріплення знань та вироблення умінь учнів.
5.1. Самостійно прочитати зміст вправи із підручника, назвати, які емоції передає автор вигуками ах і ох.
5.2. Виконання вправи .
Чим особливий вигук?
5.3. Виконання вправ.
6.Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.
Скласти узагальнюючу схему.
Вигук
Емоційні волевиявлення етикетні слова і вирази звуконаслідувальні слова
7.Підсумок уроку. Продовжити речення:
Якби у мові не було вигуків, то…
8. Домашнє завдання: параграф із підручника, виписати 6 речень з вигуками з українських народних пісень , додатково міні – твір «Літо – літечко! Ура!», використовуючи вигуки.