Урок №: ___59_
У темі «Чергування голосних та приголосних звуків» – 2 урок
У розділі «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» – 22
Дата: 23.01.2019
Тема: Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків [г] - [ж] - [з]; [к] - [ч] - [ц]; [х] - [ш] - [с]
Мета: поглибити знання учнів про чергування звуків, з’ясувати найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків і умови їх чергування; формувати вміння знаходити в тексті слова з поданими орфограмами при зміні форми слова або доборі спільнокореневих слів;
розвивати навички колективної та самостійної роботи, здатність до логічного мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;
виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-подорож
Обладнання: підручник, презентація, дидактичний матеріал, опорні схеми, завдання для індивідуальної роботи, мультимедійний проектор, скриня з словами, перлина з народними мудростями.
Хід уроку:
І. Організаційний етап:
1. Перевірка готовності до уроку
2. ТБ під час користування технічними засобами
3. Емоційне налаштування. СЛАЙД
Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато. Але – найголовніше – ви повинні зрозуміти одну з таємниць української мови, а саме чергування приголосних звуків.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Оголошення теми, мети і епіграфу уроку СЛАЙД
Друзі! Погляньте на цю карту. СЛАЙД
Сьогодні ми маємо здійснити цікаву мандрівку. На старті розправив вітрила наш човен. У цій подорожі нас надихатимуть слова В. Симоненка, автора відомої вам казки про веселого Лоскотона: СЛАЙД
Геть із мулу якорі іржаві –
Нидіє на якорі душа!..
Б’ються груди об вітри тужаві –
Каравела в мандри вируша.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Прийом «Генерація знань»
Звивиста стрічка маршруту пролягає через океани та моря. Щоб вийти у відкритий океан Мовлення, треба оминути мілину Безсистемності. А для цього ви маєте пригадати та відповісти на деякі запитання. СЛАЙД
2. Перевірка домашнього завдання.
Підручник: ст.133-134, впр.288, 289
3. Диференційна робота. Вставити пропущені літери, що чергуються, скласти з ними речення. Робота з картками.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Молодці! Чергування голосних звуків ви зрозуміли дуже добре. А зараз час повернутися до нашої теми уроку про чергування приголосних звуків.
Чергування приголосних звуків, так само як і чергування голосних, відбувається при словозміні або добору спільнокореневих слів. Це постійні закономірні зміни в частинах слів. СЛАЙД
1. Постановка проблемного питання. На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання: з’ясувати певні закономірності виникнення чергування приголосних звуків, а також сформувати ряди приголосних, що чергуються.
Для того, щоб краще зрозуміти сутність чергувань приголосних одна учениця підготувала для вас екскурс в історію.
2. Випереджальне завдання. Прийом «Історична довідка»
Повідомлення учня.
Чергування приголосних звуків [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] дуже давнє. Воно властиве всім слов’янським мовам. Приголосні [г], [к], [х] колись були твердими і не могли пом’якшуватися, тому вони могли стояти тільки перед голосними заднього ряду [а], [о], [у]. Коли ж ці приголосні потрапляли в позицію перед голосними переднього ряду [е], [и], [і], які вимагали пом’якшення попередніх приголосних, то вони відповідно змінювалися на [ж’], [ч’], [ш’], які на українському ґрунті стверділи і перейшли в [ж], [ч], [ш]. Так виникло чергування г, к, х із ж, ч, ш. Це явище називають першим перехідним пом’якшенням.
Зміна [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] відбулася також у спільнослов’янський період, але пізніше. Це чергування зветься другим перехідним пом’якшенням, оскільки воно пов’язане з пом’якшенням приголосних перед [й].
3. Пояснення вчителя.
В нашій мові є такі явища як асиміляція (уподібнення) та дисиміляція (розподібнення). Деякі звуки уподібнюються, тобто підлаштовуються під попередній звук, тим самим змінюються самі. Це асиміляція. Явище дисиміляція – спостерігаємо не так часто. В нашій темі є слова винятки: рушник, рушниця, мірошник, соняшник, сердешний, торішній (ручник –чн- змінилося на –шн- ), саме на них вплинуло явище дисиміляції. СЛАЙД
Записати у зошит винятки.
СЛАЙД А ми пливемо далі. Ось і подув теплий вітерець-бриз. Він дасть змогу дістатися наступної пристані, яке зветься «Кмітливі». А яку теплу зустріч нам тут підготували? Але щоб зійти з трапу треба попрацювати. Ви повинні «побачити та розпізнати» літери, що загубилися.
4. Ознайомлення з чергуванням приголосних. Лінгвістичне спостереження. Гра «Загублені літери» СЛАЙД
Подивіться, будь ласка, на проектор, що в цих словах не так?
Книга – книгний - у книгі.
Друг – другний – другі.
Рука – рукний – у рукі.
Висновок. Розумнички, в поданих словах мають відбуватися чергування приголосних у коренях слів, але не знаючи правил важко дотриматися правильного написання. Давайте перевіримо як правильно (усно). СЛАЙД
5. Робота з опорною схемою.
Які ряди приголосних, що чергуються, ви можете назвати з попереднього завдання?
Розгляньмо схему. СЛАЙД
6.Скласти схему груп чергування приголосних. Робота в зошиті. «Складання асоціативної схеми»
В зошитах скласти схему груп чергування приголосних.
7. Знайти пари слів з чергуванням. Робота в групах. Прийом «Знайди пару» СЛАЙД
Молодці! Ви вдало обійшли мілину й вивели наш вітрильник у відкрите море! Щоб подорожувати далі, маємо оминути острів Помилковий, інакше залишимося тут назавжди і не бачити нам скарбів. Верховодить на острові пірата Помилка. Вона переконана, що ви не знаєте нічого про чергування. Щоб залишити вас на своєму острові, вона прислала скриню з завданнями. Рятуйтеся – знайдіть свою пару. (роздаткові картки)
Книга, подруга, перемога, луг, схованка, порох, аптека, доріжка, бібліотека, вухо, берізка, ріг. СЛАЙД
Назвіть до якої частини мови відносяться подані слова. В яких відмінках відбувається чергування?
СЛАЙД Ось і острів Помилковий розтанув у тумані. А наш вітрильник пливе далі й наближається до берегів графства Творчого моделювання. Щоб пройти до замку володаря, треба виконати його улюблене завдання. Воно сховане у підручнику.
8. Опрацювання дидактичного матеріалу на ст.140, впр.308. Робота з підручником. Опрацюйте дидактичний матеріал на ст.140. Впр.№308
Змінити форму поданих слів або дібрати до них спільнокореневі так, щоб у коренях чергувалися приголосні звуки. Записати слова парами. Дотримуйтесь правильного оформлення запису.
Юнак – юначе; друг –друже – друзі; рух – рушити – русі;
відвага – відважний – відвазі; дух – душа – дусі; зайчиха – зайчисі;
око – оці – очі; плуг – плужок – плузі; потіха –потісі – потішний;
місяць – місяченько; лелека – лелечий – лелеці; горох – горошина – горосі; сніг – сніжний. СЛАЙД
Висновок: у багатьох словах при словозміні виникають фонетичні чергування і голосних, і приголосних звуків.
Уперед, на човен! Мандруємо далі. Ось на горизонті берег Кресляндії. СЛАЙД
Дивна земля: ні слів, ні речень – лише якісь чудернацькі риски. А хто не розуміє їхньої мови, карають – не дають солодкого. Спробуймо говорити по-їхньому?!
9. Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням. Робота біля дошки. Підкреслити усі члени речення. Якими частинами мови виражені члени речення? Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням. СЛАЙД
Ходить пісня яснолика між дерев, ми її в серця навіки заберем.
Висновок: дуже багато фонетичних явищ відбувається у словах, ці зміни потрібно знати, щоб не потрапляти в неприємні ситуації.
Працюєте ви гарно, але відпочите не завадить, правда?! Пропоную Вам зануритись на морське дно і трошки збадьоритись.
10. Фізкультхвилинка.
11. Записати речення, знайти слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів. Робота в зошиті. Прийом «Орфографічний практикум» СЛАЙД
Запишіть речення, знайдіть слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів.
Проходила година, дві, і він знову сідав за книжки, бо молодий гарячий мозок прагнув знань (Гр.Тютюнник). Я схилився на канапку і невдовзі задрімав (О.Кониський). Нічого немає в світі смачнішого від хліба, кажуть у народі (С.Плачинда). Удвох собі походжають, мов ті голуб’ята (Т.Шевченко).
Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О.Довженко). Англійський письменник Роберт Стівенсон стверджував, що свої літературні твори він бачив уві сні (К.Гофельман)
Висновок: чергування відбуваються в різних частинах мови, у вправі були подані іменники, дієслова, прислівники.
СЛАЙД Любі діти! Позаду перешкоди й шторми. А попереду світиться маяк. То порт Поетичний. Тут ви зможете відпочити, відновити сили. Заспокойтеся, розслабтеся, а я вам зачитаю вірш Дмитра Білоуса про нашу рідну мову:
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється, -
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина.
І Франкова у ній душа.
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Вирішення проблемного питання.
Повернемось до нашого проблемного питання, яке ми ставили перед собою на початку уроку. Коли саме відбуваються чергування і голосних, і приголосних звуків у словах? Які ряди приголосних звуків, що чергуються ми сформували протягом уроку?
Які ви молодці! З усіма завданнями ви впоралися гарно, але зараз перед нами столиця країни Орфографії – місто Контрольград. Тут на вас чекає остання пригода – демонстрація знань. СЛАЙД
2. Закріплення практичних умінь і навичок. Словниковий диктант. Прийом «Мандрівка Україною»
Поставте подані іменники у формі М.в.
Острог, Каховка, Шепетівка, Кривий Ріг, Жмеринка, Знамянка, Кременчук, Шостка, Турка.
А тепер розкажіть про свою мандрівку. Ми побували в… СЛАЙД
3. Резервне завдання. Гра «Хто більше»
До слів ріг, друг дібрати спільнокореневі слова з іншими кореневими приголосними. ( наріжний, Криворізький, ріжок, на розі; дружина, дружній, друзі, подружжя, дружба)
Мої розумники й розумниці! Наша подорож закінчується. Чи можна її назвати вдалою? Залишилося дізнатися, який скарб приготувала для вас володарка Мова. По секрету скажу, що цій поважній пані подобаються перлини, підняті з океану Мудрості народної, – прислів’я та приказки. Ось і для вас вона прислала декілька прислів’їв, вибирайте!
Що маєш говорити – наперед обдумай.
Не хочеш почути поганих слів, не говори їх сам.
Умієш говорити – умій і слухати.
Книга вчить, як на світі жить.
Дав слово – дотримай його.
Хочу, щоб ці мовні скарби, супроводжували вас завжди!
На жаль, позаду залишилася наша мандрівка. Залишається тільки сказати, що ви були сьогодні в режимі СМС: Сміливими, Мужніми, Старанними.
Сподіваюся, що вам сподобалося і ми ще будемо подорожувати планетою Мови.
VІ. Підсумок уроку
1. Підведення підсумків. Бліц-опитування. Прийом «Предметний крос» .
* За милозвучність українська мова …. (займає 2 місце, після італійської)
* Чергування звуків – це… (зміна одного звука в слові іншим заради правильної вимови)
* В українській мові чергуються … (голосні і приголосні звуки)
* Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків – це… (е/і, е/и, о/а, о,е/і)
* Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків – це… (к/ч/ц, г/ж/з, х/ш/с)
2. Прийом «Прес-конференція»
- На скільки повно було розкрито тему?
- Що нового для себе ви дізналися?
- Що на уроці найбільше сподобалося?
- У чому виникли труднощі?
VІІ. Домашнє завдання СЛАЙД
Обов’язкове завдання: ст.140-142 (вивчити правила), впр. 311.
Творчий рівень: скласти тестові завдання з теми «Чергування голосних і приголосних звуків».
VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень.
Урок №: ___59_
У темі «Чергування голосних та приголосних звуків» – 2 урок
У розділі «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» – 22
Дата: 23.01.2020
Тема: Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків [г] - [ж] - [з]; [к] - [ч] - [ц]; [х] - [ш] - [с]
Мета: поглибити знання учнів про чергування звуків, з’ясувати найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків і умови їх чергування; формувати вміння знаходити в тексті слова з поданими орфограмами при зміні форми слова або доборі спільнокореневих слів;
розвивати навички колективної та самостійної роботи, здатність до логічного мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;
виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-подорож
Обладнання: підручник, презентація, дидактичний матеріал, опорні схеми, завдання для індивідуальної роботи, мультимедійний проектор, скриня з словами, перлина з народними мудростями.
Геть із мулу якорі іржаві –
Нидіє на якорі душа!..
Б’ються груди об вітри тужаві –
Каравела в мандри вируша.
В. Симоненко
Хід уроку:
І. Організаційний етап:
1. Перевірка готовності до уроку
2. ТБ під час користування технічними засобами
3. Емоційне налаштування.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Оголошення теми, мети і епіграфу уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Прийом «Генерація знань»
2. Перевірка домашнього завдання.
Підручник: ст.133-134, впр.288, 289
3. Диференційна робота. Вставити пропущені літери, що чергуються, скласти з ними речення. Робота з картками.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Постановка проблемного питання. На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання: з’ясувати певні закономірності виникнення чергування приголосних звуків, а також сформувати ряди приголосних, що чергуються.
Для того, щоб краще зрозуміти сутність чергувань приголосних одна учениця підготувала для вас екскурс в історію.
2. Випереджальне завдання. Прийом «Історична довідка»
Повідомлення учня.
Чергування приголосних звуків [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] дуже давнє. Воно властиве всім слов’янським мовам. Приголосні [г], [к], [х] колись були твердими і не могли пом’якшуватися, тому вони могли стояти тільки перед голосними заднього ряду [а], [о], [у]. Коли ж ці приголосні потрапляли в позицію перед голосними переднього ряду [е], [и], [і], які вимагали пом’якшення попередніх приголосних, то вони відповідно змінювалися на [ж’], [ч’], [ш’], які на українському ґрунті стверділи і перейшли в [ж], [ч], [ш]. Так виникло чергування г, к, х із ж, ч, ш. Це явище називають першим перехідним пом’якшенням.
Зміна [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] відбулася також у спільнослов’янський період, але пізніше. Це чергування зветься другим перехідним пом’якшенням, оскільки воно пов’язане з пом’якшенням приголосних перед [й].
3. Пояснення вчителя.
В нашій мові є такі явища як асиміляція (уподібнення) та дисиміляція (розподібнення). Деякі звуки уподібнюються, тобто підлаштовуються під попередній звук, тим самим змінюються самі. Це асиміляція. Явище дисиміляція – спостерігаємо не так часто. В нашій темі є слова винятки: рушник, рушниця, мірошник, соняшник, сердешний, торішній (ручник –чн- змінилося на –шн- ), саме на них вплинуло явище дисиміляції.
4. Ознайомлення з чергуванням приголосних. Лінгвістичне спостереження. Гра «Загублені літери»
Подивіться, будь ласка, на проектор, що в цих словах не так?
Книга – книгний - у книгі.
Друг – другний – другі.
Рука – рукний – у рукі.
Висновок. Розумнички, в поданих словах мають відбуватися чергування приголосних у коренях слів, але не знаючи правил важко дотриматися правильного написання. Давайте перевіримо як правильно (усно).
5. Робота з опорною схемою.
Які ряди приголосних, що чергуються, ви можете назвати з попереднього завдання?
Розгляньмо схему.
6. Скласти схему груп чергування приголосних. Робота в зошиті. «Складання асоціативної схеми»
В зошитах скласти схему груп чергування приголосних.
7. Знайти пари слів з чергуванням. Робота в групах. Прийом «Знайди пару»
Книга, подруга, перемога, луг, схованка, порох, аптека, доріжка, бібліотека, вухо, берізка, ріг.
Назвіть до якої частини мови відносяться подані слова. В яких відмінках відбувається чергування?
8. Опрацювання дидактичного матеріалу на ст.140, впр.308. Робота з підручником.
Змінити форму поданих слів або дібрати до них спільнокореневі так, щоб у коренях чергувалися приголосні звуки. Записати слова парами. Дотримуйтесь правильного оформлення запису.
Юнак – юначе; друг –друже – друзі; рух – рушити – русі;
відвага – відважний – відвазі; дух – душа – дусі; зайчиха – зайчисі;
око – оці – очі; плуг – плужок – плузі; потіха –потісі – потішний;
місяць – місяченько; лелека – лелечий – лелеці; горох – горошина – горосі; сніг – сніжний.
Висновок: у багатьох словах при словозміні виникають фонетичні чергування і голосних, і приголосних звуків.
9. Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням. Робота біля дошки. Підкреслити усі члени речення. Якими частинами мови виражені члени речення? Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням.
Ходить пісня яснолика між дерев, ми її в серця навіки заберем.
Висновок: дуже багато фонетичних явищ відбувається у словах, ці зміни потрібно знати, щоб не потрапляти в неприємні ситуації.
10. Фізкультхвилинка.
11. Записати речення, знайти слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів. Робота в зошиті. Прийом «Орфографічний практикум»
Проходила година, дві, і він знову сідав за книжки, бо молодий гарячий мозок прагнув знань (Гр.Тютюнник). Я схилився на канапку і невдовзі задрімав (О.Кониський). Нічого немає в світі смачнішого від хліба, кажуть у народі (С.Плачинда). Удвох собі походжають, мов ті голуб’ята (Т.Шевченко).
Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О.Довженко). Англійський письменник Роберт Стівенсон стверджував, що свої літературні твори він бачив уві сні (К.Гофельман)
Висновок: чергування відбуваються в різних частинах мови, у вправі були подані іменники, дієслова, прислівники.
Заспокойтеся, розслабтеся, а я вам зачитаю вірш Дмитра Білоуса про нашу рідну мову:
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється, -
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина.
І Франкова у ній душа.
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Вирішення проблемного питання.
Коли саме відбуваються чергування і голосних, і приголосних звуків у словах? Які ряди приголосних звуків, що чергуються ми сформували протягом уроку?
2. Закріплення практичних умінь і навичок. Словниковий диктант. Прийом «Мандрівка Україною»
Поставте подані іменники у формі М.в.
Острог, Каховка, Шепетівка, Кривий Ріг, Жмеринка, Знамянка, Кременчук, Шостка, Турка.
А тепер розкажіть про свою мандрівку. Ми побували в…
3. Резервне завдання. Гра «Хто більше»
До слів ріг, друг дібрати спільнокореневі слова з іншими кореневими приголосними. ( наріжний, Криворізький, ріжок, на розі; дружина, дружній, друзі, подружжя, дружба)
VІ. Підсумок уроку
1. Підведення підсумків. Бліц-опитування. Прийом «Предметний крос» .
* За милозвучність українська мова …. (займає 2 місце, після італійської)
* Чергування звуків – це… (зміна одного звука в слові іншим заради правильної вимови)
* В українській мові чергуються … (голосні і приголосні звуки)
* Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків – це… (е/і, е/и, о/а, о,е/і)
* Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків – це… (к/ч/ц, г/ж/з, х/ш/с)
2. Прийом «Прес-конференція»
- На скільки повно було розкрито тему?
- Що нового для себе ви дізналися?
- Що на уроці найбільше сподобалося?
- У чому виникли труднощі?
VІІ. Домашнє завдання
Обов’язкове завдання: ст.140-142 (вивчити правила), впр. 311.
Творчий рівень: скласти тестові завдання з теми «Чергування голосних і приголосних звуків».
VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень.