Урок «Чергування голосних та приголосних звуків»

Про матеріал
Урок з української мови на тему «Чергування голосних та приголосних звуків» для 5 класів. Детальна розробка для відкритого уроку. Містить різнорівневі завдання.
Перегляд файлу

Урок №: ___59_

У темі «Чергування голосних та приголосних звуків»    2 урок

У розділі «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»    22

                      Дата: 23.01.2019

Тема: Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків [г] - [ж] - [з]; [к] - [ч] - [ц]; [х] - [ш] - [с]

Мета: поглибити знання учнів про чергування звуків, з’ясувати      найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків і умови їх чергування; формувати вміння знаходити в тексті слова з поданими орфограмами при зміні форми слова або доборі спільнокореневих слів;

розвивати навички колективної та самостійної роботи, здатність до логічного мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;

виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: підручник, презентація, дидактичний матеріал, опорні схеми, завдання для індивідуальної роботи, мультимедійний проектор, скриня з словами, перлина з народними мудростями.

Хід уроку:

І. Організаційний етап:

     1. Перевірка готовності до уроку

     2. ТБ під час користування технічними засобами

     3. Емоційне налаштування. СЛАЙД

Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато. Але – найголовніше – ви повинні зрозуміти одну з таємниць української мови, а саме чергування приголосних звуків.

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Оголошення теми, мети і епіграфу уроку          СЛАЙД

 

  Друзі! Погляньте на цю карту. СЛАЙД

Сьогодні ми маємо здійснити цікаву мандрівку. На старті розправив вітрила наш човен. У цій подорожі нас надихатимуть слова В. Симоненка, автора відомої вам казки про веселого Лоскотона:                              СЛАЙД         

                                                            Геть із мулу якорі іржаві –

                      Нидіє на якорі душа!..

                      Б’ються груди об вітри тужаві –

                      Каравела в мандри вируша.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

   1. Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Прийом «Генерація знань»

Звивиста стрічка маршруту пролягає через океани та моря. Щоб вийти  у відкритий океан Мовлення, треба оминути мілину Безсистемності. А для цього ви маєте пригадати та відповісти на деякі запитання. СЛАЙД

  • Що таке чергування?
  • Які види чергувань ви знаєте?
  • Розкажіть про чергування голосних звуків у коренях слів. Наведіть приклади.

2. Перевірка домашнього завдання.

       Підручник: ст.133-134, впр.288, 289

3. Диференційна робота. Вставити пропущені літери, що чергуються, скласти з ними речення. Робота з картками.

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Молодці! Чергування голосних звуків ви зрозуміли дуже добре. А зараз час повернутися до нашої теми уроку про чергування приголосних звуків.

 Чергування приголосних звуків, так само як і чергування голосних, відбувається при словозміні або добору спільнокореневих слів. Це постійні закономірні зміни в частинах слів.  СЛАЙД

1. Постановка проблемного  питання.  На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання: з’ясувати певні закономірності виникнення чергування приголосних звуків, а також сформувати ряди приголосних, що чергуються.

  Для  того, щоб краще зрозуміти сутність  чергувань приголосних одна учениця підготувала для вас  екскурс в історію.

2. Випереджальне завдання. Прийом «Історична довідка»

   Повідомлення учня.

Чергування приголосних звуків [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] дуже давнє. Воно властиве всім слов’янським мовам. Приголосні [г], [к], [х] колись були твердими і не могли пом’якшуватися, тому вони могли стояти тільки перед голосними заднього ряду [а], [о], [у]. Коли ж ці приголосні потрапляли в позицію перед голосними переднього ряду [е], [и], [і], які вимагали пом’якшення попередніх приголосних, то вони відповідно змінювалися на [ж’], [ч’], [ш’], які на українському ґрунті стверділи і перейшли в [ж], [ч], [ш]. Так виникло чергування г, к, х із ж, ч, ш. Це явище називають першим перехідним пом’якшенням.

Зміна [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] відбулася також у спільнослов’янський період, але пізніше. Це чергування зветься другим перехідним пом’якшенням, оскільки воно пов’язане з пом’якшенням приголосних перед [й].

3. Пояснення вчителя.

В нашій мові є такі явища як асиміляція (уподібнення) та дисиміляція (розподібнення). Деякі звуки уподібнюються, тобто підлаштовуються під попередній звук, тим самим змінюються самі. Це асиміляція. Явище дисиміляція – спостерігаємо не так часто. В нашій темі є слова винятки: рушник, рушниця, мірошник, соняшник, сердешний, торішній (ручник –чн- змінилося на –шн- ), саме на них вплинуло явище дисиміляції. СЛАЙД

Записати у зошит винятки.

 СЛАЙД           А ми пливемо далі. Ось і подув теплий вітерець-бриз. Він дасть змогу дістатися наступної пристані, яке зветься «Кмітливі». А яку теплу зустріч нам тут підготували? Але щоб зійти з трапу треба попрацювати. Ви повинні «побачити та розпізнати» літери, що загубилися.

4. Ознайомлення з чергуванням приголосних. Лінгвістичне спостереження. Гра «Загублені літери»      СЛАЙД

Подивіться, будь ласка, на проектор, що в цих словах не так?

Книга – книгний  - у книгі.

Друг – другний – другі.

Рука – рукний – у рукі.

Висновок. Розумнички, в поданих словах мають відбуватися чергування приголосних у коренях слів, але не знаючи правил важко дотриматися правильного написання. Давайте перевіримо як правильно (усно). СЛАЙД

5. Робота з опорною схемою.  

  Які ряди приголосних, що чергуються, ви можете назвати з попереднього завдання?

Розгляньмо схему.       СЛАЙД 

6.Скласти схему груп чергування приголосних. Робота в зошиті. «Складання асоціативної схеми»

  В зошитах скласти схему груп чергування приголосних.

7. Знайти пари слів з чергуванням. Робота в групах. Прийом «Знайди    пару»     СЛАЙД

Молодці! Ви вдало обійшли мілину й вивели наш вітрильник у відкрите море! Щоб подорожувати далі, маємо оминути острів Помилковий, інакше залишимося тут назавжди і не бачити нам скарбів. Верховодить на острові пірата Помилка. Вона переконана, що ви не знаєте нічого про чергування. Щоб залишити вас на своєму острові, вона прислала скриню з завданнями. Рятуйтеся – знайдіть свою пару. (роздаткові картки)

Книга, подруга, перемога, луг, схованка, порох, аптека, доріжка, бібліотека, вухо, берізка, ріг.     СЛАЙД  

Назвіть до якої частини мови відносяться подані слова. В яких відмінках відбувається чергування? 

 

      СЛАЙД    Ось і острів Помилковий розтанув у тумані. А наш вітрильник пливе далі й наближається до берегів графства Творчого моделювання. Щоб пройти до замку володаря, треба виконати його улюблене завдання. Воно сховане у підручнику.

 

8. Опрацювання дидактичного матеріалу на ст.140, впр.308.  Робота з підручником. Опрацюйте дидактичний матеріал на ст.140.   Впр.№308

Змінити форму поданих слів або дібрати до них спільнокореневі так, щоб у коренях чергувалися приголосні звуки. Записати слова парами. Дотримуйтесь правильного оформлення запису.

Юнак – юначе; друг –друже – друзі; рух – рушити – русі;

відвага – відважний – відвазі; дух – душа – дусі; зайчиха – зайчисі;

око – оці – очі; плуг – плужок – плузі; потіха –потісі – потішний;

місяць – місяченько; лелека – лелечий – лелеці; горох – горошина – горосі; сніг – сніжний.       СЛАЙД

Висновок: у багатьох словах при словозміні виникають фонетичні чергування і голосних, і приголосних звуків.

 

Уперед, на човен! Мандруємо далі. Ось на горизонті берег Кресляндії.  СЛАЙД

Дивна земля: ні слів, ні речень – лише якісь чудернацькі риски. А хто не розуміє їхньої мови, карають – не дають солодкого. Спробуймо говорити по-їхньому?!

 

9. Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням. Робота біля дошки. Підкреслити усі члени речення. Якими частинами мови виражені члени речення? Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням.        СЛАЙД

Ходить пісня яснолика між дерев, ми її в серця навіки заберем.

 

Висновок: дуже багато фонетичних явищ відбувається у словах, ці зміни потрібно знати, щоб не потрапляти в неприємні ситуації.

 

Працюєте ви гарно, але відпочите не завадить,  правда?! Пропоную Вам зануритись на морське дно і трошки збадьоритись.

 

10. Фізкультхвилинка.

11. Записати речення, знайти слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів. Робота в зошиті. Прийом «Орфографічний практикум»       СЛАЙД

Запишіть речення, знайдіть слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів.

Проходила година, дві, і він знову сідав за книжки, бо молодий гарячий мозок прагнув знань (Гр.Тютюнник). Я схилився на канапку і невдовзі задрімав (О.Кониський). Нічого немає в світі смачнішого від хліба, кажуть у народі (С.Плачинда). Удвох собі походжають, мов ті голуб’ята (Т.Шевченко).

Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О.Довженко). Англійський письменник Роберт Стівенсон стверджував, що свої літературні твори він бачив уві сні (К.Гофельман)

Висновок: чергування відбуваються в різних частинах мови, у вправі були подані іменники, дієслова, прислівники.

 

 СЛАЙД     Любі діти! Позаду перешкоди й шторми. А попереду світиться маяк. То порт Поетичний. Тут ви зможете відпочити, відновити сили. Заспокойтеся, розслабтеся, а я вам зачитаю вірш Дмитра Білоуса про нашу рідну мову:

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все як пишеться, в ній вимовляється, -

Все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина.

І Франкова у ній душа.

 

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.

1. Вирішення проблемного питання.

Повернемось до нашого проблемного питання, яке ми ставили перед собою на початку уроку.  Коли саме відбуваються чергування і голосних, і приголосних звуків у словах?  Які ряди приголосних звуків, що чергуються ми сформували протягом уроку?

 

 Які ви молодці! З усіма завданнями ви впоралися гарно, але зараз перед нами столиця країни Орфографії  – місто Контрольград. Тут на вас чекає остання пригода – демонстрація знань.                    СЛАЙД

 

2. Закріплення практичних умінь і навичок. Словниковий диктант. Прийом «Мандрівка Україною»

Поставте подані іменники у формі М.в.

Острог, Каховка, Шепетівка, Кривий Ріг, Жмеринка, Знамянка, Кременчук, Шостка, Турка.

А тепер розкажіть  про свою мандрівку. Ми побували в…    СЛАЙД

3. Резервне завдання.  Гра «Хто більше»

  До слів ріг, друг дібрати спільнокореневі слова з іншими кореневими приголосними. ( наріжний, Криворізький, ріжок, на розі; дружина, дружній, друзі, подружжя, дружба)

 

Мої розумники й розумниці! Наша подорож закінчується. Чи можна її назвати вдалою?  Залишилося дізнатися, який скарб приготувала для вас володарка Мова. По секрету скажу, що цій поважній пані подобаються перлини, підняті з океану Мудрості народної, – прислів’я та приказки. Ось і для вас вона прислала декілька прислів’їв, вибирайте!

          Що маєш говорити – наперед обдумай.

          Не хочеш почути поганих слів, не говори їх сам.

          Умієш говорити – умій і слухати.

          Книга вчить, як на світі жить.

          Дав слово – дотримай його.

Хочу, щоб ці мовні скарби, супроводжували вас завжди!

На жаль, позаду залишилася наша мандрівка. Залишається тільки сказати, що ви були сьогодні в режимі СМС: Сміливими, Мужніми, Старанними.

Сподіваюся, що вам сподобалося і ми ще будемо подорожувати планетою Мови.

 

VІ. Підсумок уроку

1. Підведення підсумків. Бліц-опитування.  Прийом «Предметний крос» .

    * За милозвучність українська мова …. (займає 2 місце, після італійської)

    * Чергування звуків – це… (зміна одного звука в слові іншим заради   правильної вимови)

    * В українській мові чергуються … (голосні і приголосні звуки)

    * Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків – це… (е/і, е/и, о/а, о,е/і)

    * Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків – це… (к/ч/ц, г/ж/з, х/ш/с)

2. Прийом «Прес-конференція»

- На скільки повно було розкрито  тему?

- Що нового для себе ви дізналися?

- Що на уроці найбільше сподобалося?

- У чому виникли труднощі?

 

VІІ. Домашнє завдання СЛАЙД

Обов’язкове завдання: ст.140-142 (вивчити правила), впр. 311.

Творчий рівень:  скласти тестові завдання з теми «Чергування голосних і приголосних звуків».

VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №: ___59_

У темі «Чергування голосних та приголосних звуків»    2 урок

У розділі «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»    22

                      Дата: 23.01.2020

Тема: Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків [г] - [ж] - [з]; [к] - [ч] - [ц]; [х] - [ш] - [с]

Мета: поглибити знання учнів про чергування звуків, з’ясувати      найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків і умови їх чергування; формувати вміння знаходити в тексті слова з поданими орфограмами при зміні форми слова або доборі спільнокореневих слів;

розвивати навички колективної та самостійної роботи, здатність до логічного мислення, творчу уяву, мовленнєві навички;

виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: підручник, презентація, дидактичний матеріал, опорні схеми, завдання для індивідуальної роботи, мультимедійний проектор, скриня з словами, перлина з народними мудростями.

 

                                                    Геть із мулу якорі іржаві –

                      Нидіє на якорі душа!..

                      Б’ються груди об вітри тужаві –

                      Каравела в мандри вируша.

 В. Симоненко

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап:

     1. Перевірка готовності до уроку

     2. ТБ під час користування технічними засобами

     3. Емоційне налаштування. 

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Оголошення теми, мети і епіграфу уроку         

ІІІ. Актуалізація опорних знань

   1. Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Прийом «Генерація знань»

  • Що таке чергування?
  • Які види чергувань ви знаєте?
  • Розкажіть про чергування голосних звуків у коренях слів. Наведіть приклади.

2. Перевірка домашнього завдання.

       Підручник: ст.133-134, впр.288, 289

3. Диференційна робота. Вставити пропущені літери, що чергуються, скласти з ними речення. Робота з картками.

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Постановка проблемного  питання.  На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання: з’ясувати певні закономірності виникнення чергування приголосних звуків, а також сформувати ряди приголосних, що чергуються.

  Для  того, щоб краще зрозуміти сутність  чергувань приголосних одна учениця підготувала для вас  екскурс в історію.

2. Випереджальне завдання. Прийом «Історична довідка»

   Повідомлення учня.

Чергування приголосних звуків [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] дуже давнє. Воно властиве всім слов’янським мовам. Приголосні [г], [к], [х] колись були твердими і не могли пом’якшуватися, тому вони могли стояти тільки перед голосними заднього ряду [а], [о], [у]. Коли ж ці приголосні потрапляли в позицію перед голосними переднього ряду [е], [и], [і], які вимагали пом’якшення попередніх приголосних, то вони відповідно змінювалися на [ж’], [ч’], [ш’], які на українському ґрунті стверділи і перейшли в [ж], [ч], [ш]. Так виникло чергування г, к, х із ж, ч, ш. Це явище називають першим перехідним пом’якшенням.

Зміна [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] відбулася також у спільнослов’янський період, але пізніше. Це чергування зветься другим перехідним пом’якшенням, оскільки воно пов’язане з пом’якшенням приголосних перед [й].

3. Пояснення вчителя.

В нашій мові є такі явища як асиміляція (уподібнення) та дисиміляція (розподібнення). Деякі звуки уподібнюються, тобто підлаштовуються під попередній звук, тим самим змінюються самі. Це асиміляція. Явище дисиміляція – спостерігаємо не так часто. В нашій темі є слова винятки: рушник, рушниця, мірошник, соняшник, сердешний, торішній (ручник –чн- змінилося на –шн- ), саме на них вплинуло явище дисиміляції.

4. Ознайомлення з чергуванням приголосних. Лінгвістичне спостереження. Гра «Загублені літери»    

Подивіться, будь ласка, на проектор, що в цих словах не так?

Книга – книгний  - у книгі.

Друг – другний – другі.

Рука – рукний – у рукі.

Висновок. Розумнички, в поданих словах мають відбуватися чергування приголосних у коренях слів, але не знаючи правил важко дотриматися правильного написання. Давайте перевіримо як правильно (усно).

5. Робота з опорною схемою.  

  Які ряди приголосних, що чергуються, ви можете назвати з попереднього завдання?

Розгляньмо схему.

6. Скласти схему груп чергування приголосних. Робота в зошиті. «Складання асоціативної схеми»

  В зошитах скласти схему груп чергування приголосних.

7. Знайти пари слів з чергуванням. Робота в групах. Прийом «Знайди    пару»    

Книга, подруга, перемога, луг, схованка, порох, аптека, доріжка, бібліотека, вухо, берізка, ріг.     

Назвіть до якої частини мови відносяться подані слова. В яких відмінках відбувається чергування? 

8. Опрацювання дидактичного матеріалу на ст.140, впр.308.  Робота з підручником.

Змінити форму поданих слів або дібрати до них спільнокореневі так, щоб у коренях чергувалися приголосні звуки. Записати слова парами. Дотримуйтесь правильного оформлення запису.

Юнак – юначе; друг –друже – друзі; рух – рушити – русі;

відвага – відважний – відвазі; дух – душа – дусі; зайчиха – зайчисі;

око – оці – очі; плуг – плужок – плузі; потіха –потісі – потішний;

місяць – місяченько; лелека – лелечий – лелеці; горох – горошина – горосі; сніг – сніжний.    

Висновок: у багатьох словах при словозміні виникають фонетичні чергування і голосних, і приголосних звуків.

9. Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням. Робота біля дошки. Підкреслити усі члени речення. Якими частинами мови виражені члени речення? Знайти в реченні слова з чергуванням, спрощенням.       

Ходить пісня яснолика між дерев, ми її в серця навіки заберем.

 

Висновок: дуже багато фонетичних явищ відбувається у словах, ці зміни потрібно знати, щоб не потрапляти в неприємні ситуації.

10. Фізкультхвилинка.

11. Записати речення, знайти слова, у яких може відбуватися чергування приголосних (записати фонетичною транскрипцією); визначити частини мови цих слів. Робота в зошиті. Прийом «Орфографічний практикум»     

Проходила година, дві, і він знову сідав за книжки, бо молодий гарячий мозок прагнув знань (Гр.Тютюнник). Я схилився на канапку і невдовзі задрімав (О.Кониський). Нічого немає в світі смачнішого від хліба, кажуть у народі (С.Плачинда). Удвох собі походжають, мов ті голуб’ята (Т.Шевченко).

Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О.Довженко). Англійський письменник Роберт Стівенсон стверджував, що свої літературні твори він бачив уві сні (К.Гофельман)

Висновок: чергування відбуваються в різних частинах мови, у вправі були подані іменники, дієслова, прислівники.

 

Заспокойтеся, розслабтеся, а я вам зачитаю вірш Дмитра Білоуса про нашу рідну мову:

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все як пишеться, в ній вимовляється, -

Все, як пісня, у ній звучить.

І журлива вона і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова й Лесина.

І Франкова у ній душа.

 

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.

1. Вирішення проблемного питання.

Коли саме відбуваються чергування і голосних, і приголосних звуків у словах?  Які ряди приголосних звуків, що чергуються ми сформували протягом уроку?

2. Закріплення практичних умінь і навичок. Словниковий диктант. Прийом «Мандрівка Україною»

Поставте подані іменники у формі М.в.

Острог, Каховка, Шепетівка, Кривий Ріг, Жмеринка, Знамянка, Кременчук, Шостка, Турка.

А тепер розкажіть  про свою мандрівку. Ми побували в…    

3. Резервне завдання.  Гра «Хто більше»

  До слів ріг, друг дібрати спільнокореневі слова з іншими кореневими приголосними. ( наріжний, Криворізький, ріжок, на розі; дружина, дружній, друзі, подружжя, дружба)

 

VІ. Підсумок уроку

1. Підведення підсумків. Бліц-опитування.  Прийом «Предметний крос» .

    * За милозвучність українська мова …. (займає 2 місце, після італійської)

    * Чергування звуків – це… (зміна одного звука в слові іншим заради   правильної вимови)

    * В українській мові чергуються … (голосні і приголосні звуки)

    * Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків – це… (е/і, е/и, о/а, о,е/і)

    * Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків – це… (к/ч/ц, г/ж/з, х/ш/с)

2. Прийом «Прес-конференція»

- На скільки повно було розкрито  тему?

- Що нового для себе ви дізналися?

- Що на уроці найбільше сподобалося?

- У чому виникли труднощі?

 

VІІ. Домашнє завдання 

Обов’язкове завдання: ст.140-142 (вивчити правила), впр. 311.

Творчий рівень:  скласти тестові завдання з теми «Чергування голосних і приголосних звуків».

VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень.

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
2734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку