. 5 клас
ТЕМА. Основні випадки чергування У-В, І-Й.
Мета: формувати ключові та предметні компетентності:
КЛЮЧОВІ:
ПРЕДМЕТНІ:
Очікувані результати:
НЛ-2 «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної й громадянської компетентностей, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності.
Тип уроку: формування ключових і предметних компетентностей
Наочність: підручник, роздатковий матеріал
Основні методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, самостійна робота, метод спостережень, коментоване письмо
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Усміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та подаруйте своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя
1. Учні виходять до дошки, беруть розрізані листочки цього малюнка, відповідають на питання і кріпить на папір. На фрагментах малюнка такі питання:
1. Що таке спрощення в групах приголосних?
2.Чи потрібне у вимові спрощення? 3. Назвіть групи, в яких відбувається спрощення.
4.В яких словах не відбувається спрощення?
5. Слова винятки. (Власне українські слова: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять). 6.Назвіть слова іншомовного походження, в яких не відбувається спрощення. (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний)
ІІI. Мотивація навчальної діяльності
1.Учитель.
Приблизно 70% населення України розмовляє українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.
2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку, нашу мову вважають мелодійною? (Відповіді)
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. «Шифрувальник»
В кожному рядку є зайва літера, складіть слово.1-й рядок це перша літера слова і тд
За допомогою чого ми досягаємо милозвучності рідної мови.
( «МИЛОЗВУЧНІСТЬ»)
ППППППППППМПППППП
РРРРРРИРРРРРРРРРРРРРРРР
ННННННЛННННННННННН
ККОККККККККККККККККК
ЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЗЖЖЖ
АААААААВАААААААААА
ЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦУЦЦЦЦЦЦ
ЙЙЙЙЙЙЧЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙ
ЩЩЩЩЩЩНЩЩЩЩЩЩЩ
ЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯІЯЯЯ
ДДДДДДДДДДСДДДДДДДДДД
ЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄТЄ
ГГГГГГГГГГГГГЬГГГГГГГГГГ
Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В та сполучників І – Й.
V. Оголошення теми й мети уроку
Основні випадки чергування у — в
У вживається
|
В уживається |
У — В не чергуються |
Між приголосними: навчаюсь у гімназії |
Між голосними: була в Одесі |
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: воротар, усмішка. |
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок. |
На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти. |
У власних іменах і в словах іншомовного походження: Ворскла, Врубель. |
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-: Я у Львові. |
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
|
3. Робота з таблицею.
Основні випадки чергування сполучників і — й
Завжди і
|
Завжди й |
Після будь-якого розділового знака: Вітер війнув, і облетіло листя.
Між приголосними звуками: Ось і прийшла весна.
|
Між голосними звуками: срібло й олово.
|
Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
|
Після голосного звука перед приголосним: розуміє й пояснює. |
Зіставлення понять: зима і літо.
|
|
Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.
|
|
4. Запишемо число і тему уроку.
5. Робота з підручником.
- Виконання вправи 319(усно). Учні ланцюжком зачитують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір. Вправа 320(письмово)
6. Творча робота
ПЕРША ГРУПА. ПРОЧИТАТИ ВГОЛОС. ЯКІ СПОЛУЧЕННЯ ЗВУКІВ ВАЖКО ВИМОВЛЯТИ? ВИПРАВИТИ ВСІ ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ЧЕРГУВАННЯ У-В , І-Й.
В лютому зима з весною уперше зустрічається.
Холодний май- буде добрий врожай.
В червні на полі густо, а в коморі пусто.
Хто у листопаді не мерзне, тому і коло йордану нічого біда не зробить.
Прийшов грудень й приніс студінь.
ДРУГА ГРУПА. Скласти твір за початком на тему «За що я люблю українську мову?» Використовувати чергування У-В, І-Й
Я люблю українську мову. Люблю за те, що вона мені рідна.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Учні беруть листочки і виконують записані на них завдання. Зі зворотнього боку епітети до слова «мова» .Прикріплюють їх на плакат «Наша мова калинова» VII.Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання. Підсумок.
1. Вивчити с.144-145, виконати впр. 323 або впр.324*