Урок читання 3-А Тема: Творчість Захаріаса Топеліуса. З. Топеліус «Казка про старого гнома».

Про матеріал

Урок читання 3-А

Тема: Творчість Захаріаса Топеліуса. З. Топеліус «Казка про старого гнома».

Мета: розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

IОрганізаційний момент

Рівно встали, підрівнялись,

Радісно всі привітались!

  • - Доброго дня, діти. Сьогодні урок читання проведу у вас я, а звати мене Галина Олександрівна.

- Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти, руку гарно піднімати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. Тож гаразд, часу не гаєм і урок вже починаєм.

Завдання наші такі: (на слайді)

-Не просто слухати, а чути.

-Не просто дивитися, а бачити.

-Не просто відповідати, а міркувати.

-Дружно і плідно працювати.

IIМовленнєва розминка

- Діти, а хто з вас робив зарядку вранці?

- Молодці!

- А зараз ми з вами проведемо зарядку, для вашого язичка!

1.Робота над скоромовкою

- Для початку давайте з вами попрацюємо над скоромовкою. Зараз я прочитаю її, а потім ми прочитаємо разом. Отож, будьте уважні! (на слайді)

Ніс Назар на базар

Свій улюблений узвар

Узвар в кружку наливав,

Частував і пригощав.

Куштували і хвалили,

Та ні краплі не купили!

Як Назар узвар варив,

Замість цукру - присолив.

- Діти, чи зрозумілі вам такі слова як: узвар, частував? (на слайді)

Узва´р – це традиційний напій з сушених фруктів.

Частува´ти – гостити, пригощати, щиро і радо запрошувати когось поїсти.

- Давайте прочитаємо цю скоромовку всі разом.

- Хто швидше прочитає цю скоромовку?

2. Чистомовка (хором)

- Молодці! Діти, давайте ми хором спробуємо прочитати чистомовку. Увага на екран. (Спочатку вчитель читає.. потім хором. Потім окремі учні.)

Ба-ба-ба — старезна верба. (на слайді)

Бо-бо-бо — безхмарне небо.

Би-би-би — зелені горби.

Иб-иб-иб — отруйний гриб.

Іб-іб-іб — смачний, духмяний хліб

- Зараз прочитаємо разом.

- Хто прочитає чистомовку самостійно?

- Молодці діти, ви всі гарно впоралися з цим завданням.

III Перевірка домашнього завдання

- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте за´гадку, тож слухайте уважно.

Живе у великій дружній родині,

має багато друзів у лісі,

маленький, розумний,

дружить з гарною дівчинкою,

яку мачуха вигнала з дому.

- Ну що здогадались? (Гном)

- Так, це гном.

- Хто такі гноми? (Казкова істота, дух у вигляді потворного бородатого карлика, що нібито жив у надрах землі й охороняв підземні багатства)

Отже, сьогодні до нас на урок завітав гном. Він приніс з собою багато цікавих завдань, які ми повинні виконати. Отож будьмо уважні.

Давайте ми поглянемо на перше завдання, яке нам приготував гном. Наш гість цікавиться, чи виконали учні 3-А класу домашнє завдання!

Конкурс на краще вира зне читання вірша.

- Давайте пригадаємо, що ви вивчали на минулому уроці? ( Ірина Жиленко «Вечір гномів»)

- А зараз ми проведемо конкурс на кращого читця. Хто хоче прочитати вірш?

- Молодці! Ви всі гарно справились із домашнім завданням і наш гість дуже задоволений.

IV – Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

- А зараз давайте пригадаємо який розділ ми вивчаємо? (Казки зарубіжних письменників)

Казка - це завжди диво. Багато дітлахів поринають у її дивовижний світ заздалегідь, ще до початку читання. І казка залишається з ними на все життя. Немає дитини, яка б не знала, хто такий Ганс Крістіан Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро та інші.

- А чи читали ви казки Захаріаса Топеліуса? (фото на слайді)

Сьогодні, ми спробуємо відкрити для себе творчість цього талановитого фінського письменника-казкаря XIX ст.

Народився Захаріас Топеліус 1818 р. у шведській родині. Його батько, Захаріас Топеліус-старший, був відомою у країні людиною. Багато людей Північної Фінляндії зверталися до нього, лікаря за фахом, по допомогу. Топеліус батько мав цікаве захоплення - збирав народні фінські пісні (руни). Він їх записував зі слів мандруючих коробейників, які приходили у Фінляндію з Карелії і часто зупинялися у садибі родини Топеліусів. Уже будучи дорослим, Топеліус-молодший згадував: «Коробейники, які гостили у домі, до сих пір стоять у мене перед очима, як живі». Виховувала маленького хлопчика няня - Брита, відома у народі казкарка. Вона розповідала хлопчикові про відьом та чаклунів, про чарівну гору, про дивовижного о´леня із золотими рогами, про хороброго хлопчика на прізвисько Сампо і про страшного гірського короля Хийсі. Захаріас з дитинства полюбив багату народну творчість своєї країни. І, хоча у студентські роки він вивчав медицину, потім викладав історію у гімназії, а згодом став професором історії Фінляндії, прославився Топеліус-молодший саме на літературній ниві. Чотири випуски збірника казок (1847-1852 рр.) зробили письменника класиком одночасно у двох країнах - Фінляндії та Швеції. І почнемо ми ознайомлення з творчістю фінського письменника з казки про нашого гостя, яка називається «Казка про старого гнома».

V – Сприймання й осмислення нового матеріалу. Опрацювання першої частини казки Захаріаса Топеліуса «Казка про старого гнома» (с. 43-46)

1.Словникова робота

Перегляд файлу

Урок читання 3-А

Тема: Творчість Захаріаса Топеліуса. З. Топеліус «Казка про старого гнома».

Мета: розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

IОрганізаційний момент

Рівно встали, підрівнялись,

Радісно всі привітались!

- Доброго дня, діти. Сьогодні урок читання проведу у вас я, а звати мене Надія Олександрівна.

- Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти, руку гарно піднімати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. Тож гаразд, часу не гаєм і урок вже починаєм.

Завдання наші такі: (на слайді)

  •                     Не просто слухати, а чути.
  •                     Не просто дивитися, а бачити.
  •                     Не просто відповідати, а міркувати.
  •                     Дружно і плідно працювати.

IIМовленнєва розминка

- Діти, а хто з вас робив зарядку вранці?

- Молодці!

- А зараз ми з вами проведемо зарядку, для вашого язичка!

1.Робота над скоромовкою

- Для початку давайте з вами попрацюємо над скоромовкою. Зараз я прочитаю її, а потім ми прочитаємо разом. Отож, будьте уважні! (на слайді)

Ніс Назар на базар

Свій улюблений узвар

Узвар в кружку наливав,

Частував і пригощав.

Куштували і хвалили,

Та ні краплі не купили!

Як Назар узвар варив,

Замість цукру - присолив.

- Діти, чи зрозумілі вам такі слова як: узвар, частував? (на слайді)

Узва´р – це традиційний напій з сушених фруктів.

Частува´ти – гостити, пригощати, щиро і радо запрошувати когось поїсти. 

- Давайте прочитаємо цю скоромовку всі разом.

- Хто швидше прочитає цю скоромовку?

2. Чистомовка (хором)

- Молодці! Діти, давайте ми хором спробуємо прочитати чистомовку. Увага на екран. (Спочатку вчитель читає.. потім хором. Потім окремі учні.)

Ба-ба-ба — старезна верба. (на слайді)

Бо-бо-бо — безхмарне небо.

Би-би-би — зелені горби.

Иб-иб-иб — отруйний гриб.

Іб-іб-іб — смачний, духмяний хліб

- Зараз прочитаємо разом.

- Хто прочитає чистомовку самостійно?

- Молодці діти, ви всі гарно впоралися з цим завданням.

III Перевірка домашнього завдання

- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте за´гадку, тож слухайте уважно.

Живе у великій дружній родині,

має багато друзів у лісі,

маленький, розумний,

дружить з гарною дівчинкою,

яку мачуха вигнала з дому.

- Ну що здогадались? (Гном)

- Так, це гном.

- Хто такі гноми? (Казкова істота, дух у вигляді потворного бородатого карлика, що нібито жив у надрах землі й охороняв підземні багатства)

Отже, сьогодні до нас на урок завітав гном. Він приніс з собою багато цікавих завдань, які ми повинні виконати. Отож будьмо уважні.

Давайте ми поглянемо на перше завдання, яке нам приготував гном. Наш гість цікавиться, чи виконали учні 3-А класу домашнє завдання!

Конкурс на краще виразне читання вірша.

- Давайте пригадаємо, що ви вивчали на минулому уроці? ( Ірина Жиленко «Вечір гномів»)

- А зараз ми проведемо конкурс на кращого читця. Хто хоче прочитати вірш?

- Молодці! Ви всі гарно справились із домашнім завданням і наш гість дуже задоволений.

IV – Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

- А зараз давайте пригадаємо який розділ ми вивчаємо? (Казки зарубіжних письменників)

Казка - це завжди диво. Багато дітлахів поринають у її дивовижний світ заздалегідь, ще до початку читання. І казка залишається з ними на все життя. Немає дитини, яка б не знала, хто такий Ганс Крістіан Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро та інші.

- А чи читали ви казки Захаріаса Топеліуса? (фото на слайді)

Сьогодні, ми спробуємо відкрити для себе творчість цього талановитого фінського письменника-казкаря XIX ст.

Народився Захаріас Топеліус 1818 р. у шведській родині. Його батько, Захаріас Топеліус-старший, був відомою у країні людиною. Багато людей Північної Фінляндії зверталися до нього, лікаря за фахом, по допомогу. Топеліус батько мав цікаве захоплення - збирав народні фінські пісні (руни). Він їх записував зі слів мандруючих коробейників, які приходили у Фінляндію з Карелії і часто зупинялися у садибі родини Топеліусів. Уже будучи дорослим, Топеліус-молодший згадував: «Коробейники, які гостили у домі, до сих пір стоять у мене перед очима, як живі». Виховувала маленького хлопчика няня - Брита, відома у народі казкарка. Вона розповідала хлопчикові про відьом та чаклунів, про чарівну гору, про дивовижного о´леня із золотими рогами, про хороброго хлопчика на прізвисько Сампо і про страшного гірського короля Хийсі. Захаріас з дитинства полюбив багату народну творчість своєї країни. І, хоча у студентські роки він вивчав медицину, потім викладав історію у гімназії, а згодом став професором історії Фінляндії, прославився Топеліус-молодший саме на літературній ниві. Чотири випуски збірника казок (1847-1852 рр.) зробили письменника класиком одночасно у двох країнах - Фінляндії та Швеції. І почнемо ми ознайомлення з творчістю фінського письменника з казки про нашого гостя, яка називається «Казка про старого гнома».

V – Сприймання й осмислення нового матеріалу. Опрацювання першої частини казки Захаріаса Топеліуса «Казка про старого гнома» (с. 43-46)

  1.    Словникова робота

- Ось і наступне завдання, яке підготував для нас гном. Щоб розкрити чарівний світ казки Захаріаса Топеліуса, наш гість пропонує нам з’ясувати значення деяких слів.

• Увага на екран. Прочитайте разом зі мною стовпчики слів двічі: згори вниз і навпаки. (на слайді)

Цебро                    тхнуло

Примха                 приязно

Химерний             злидар

Смушевий            вештався

Обперезатися       щербатий

• Знайдіть пояснення значень слів першого стовпчика у підручнику.

- Хто вже знайшов? Прочитай.

• До слів другого стовпчика доберемо синоніми.

Тхнуло - різко пахло. (на слайді)

Злидар - бідняк.

Вештався - блукав, бродив.

Приязно - дружелюбно, привітно.

Щербатий - з вищербленими краями.

Я переконалася в тому, що в 3 – А класі навчаються старанні діти, а чи так само старанно ви впоралися з домашнім завданням, зараз я це перевірю.

Ну що, тепер ми знаємо ці слова і наш гість пропонує нам рухатися далі, а саме він хоче, щоб ми ознайомились із «Казкою про старого гнома» З. Топеліуса. (на слайді)

  1.    Первинне читання тексту вчителем
  •         Отож послухайте уважно! (вчитель читає)

Виразне читання І частини «Казки про старого гнома» вчителем.

Перевірка первинного читання

  •         Про кого казка?(про старого гнома)
  •         Де жив старий гном? (у підземеллі замку Обу)
  •         Який у нього вигляд? (старий гном із сивою, довгою бородою, мав десь років сімсот)
  •         Як гном влаштував своє житло? (влаштував собі справжній палац, зручний і розкішний. Були там щербаті глечики, непарні черевики, поламані іграшки, цебер без дна, павутиння скрізь)
  •         З ким приятелював гном? (з Матсом Мюрстеном)
  •         Чим займався Матс у замку? (був сторожем, лагодив поламані віконниці, скидав сніг чи спускав воду)
  •         Про що розповів горбатий дідусь Матсові?

- Добре діти, ми з вами познайомилися з «Казкою про старого гнома» З.Топеліуса. Наш гість дуже задоволений вашою роботою на уроці.

Фізкультхвилинка

- А зараз він пропонує нам трішки відпочити. Встаньте всі будь ласка.

Працювать ми перестали,

І тепер всі дружно встали.

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись

Раз! – і вгору, два! – і вниз

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми встигати,

Щоб ногам роботу дати.

3. Вторинне читання

Молодці! Ми відпочили і готові продовжувати далі. А зараз наш гість пропонує вам прочитати казку «ланцюжком» по одному реченню. Отож розпочнемо.

Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

- Який зачин має казка? Назвіть головних персонажів казки.

- Прочитайте, який вигляд мав гном. (старий-старезний гном…)

- Чому, побачивши його, Матс мало не впав зі сходів? (злякався)

- Що гном запропонував Матсові?

- Як ви вважаєте, чому?

- Опишіть оселю гнома. Чому він назвав смаки людей химерними? (Усяк пнеться вище до Сонця)

- Що налякало Матса в підземеллі? (Там щось вило, наче тисяча диких звірів)

- Що він собі пообіцяв, повернувшись з темного підземелля? (ніколи туди не ходити)

Молодці! Наш гість дуже задоволений результатами нашої праці!

4. Складання характеристики гнома.

А зараз давайте охарактеризуємо старого гнома.

- То яким він був?

- Молодці! Подивіться всі на слайд. Ми маємо деякі риси, які характерні гному. Зараз ті, хто отримав картки будете виходити по черзі до дошки, зачитуєте уривки, завдання всіх інших – дати відповідь, про яку ознаку чи рису характеру це свідчить.

Гном: старий, добрий, дивакуватий, домовик, надійний друг, розумний, відданий, справедливий.(на слайді)

(Вчитель роздає окремим учням картки з уривками казки. )

Картка 1.Він мав десь років із сімсот, і,певне, був найстарший у тій місцевості. (Старий)

- Про яку ознаку чи рису характеру гнома це свідчить?

Картка 2.Той гном був добрий домовик, хоч і мав свої примхи. (добрий, дивакуватий, домовик)

Картка 3. Пам’ятаєш, хто витяг тебе з підземелля в дитинстві? Хто гасив тобі свічку, як ти засинав над книжкою, і хто знайшов у воді твої черевики, як ти впав із човна? Хто, як ти спав, цілими ночами ходив по замку і заглядав, чи добре замкнені двері? (надійний друг, розумний, відданий)

Картка 4.Ось лихі люди, які зазіхали на моє добро – прохрипів гном. – Усі вони стали вовками. (Справедливий)

5.Робота з удосконалення техніки читання. Гра «Голосування руками»

Молодці! А зараз наш гість пропонує зіграємо у гру, яка називається «Голосування руками». Ряд від вікна і перший варіант середнього ряду – перша команда. Ряд від дверей і другий варіант середнього ряду – друга команда.

- Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то плескає у долоні перша команда. Якщо речення неправильне - плескає у долоні друга команда та зачитує правильну відповідь. Отож розпочнемо.

6. Читання казки за особами.

- Молодці! Ви чудово справились із цим завданням. А наступним нашим завданням буде прочитати за особами розмову гнома з Матсом Мюрстеном. За допомогою інтонації передати почуття співрозмовників. Отож, хто хоче читати слова гнома? Матса? Виходьте до дошки із підручниками.

7. Робота за ілюстраціями

- Молодці! Зараз гном пропонує нам попрацювати з ілюстраціями до казки. Розгляньте ілюстрацію до першої частини казки на с.45.

- Кого на ній зобразив художник?

- Якому уривку тексту вона відповідає? Зачитайте.

8. Гра «Небо і земля»

Молодці! А зараз зіграємо у гру «Небо і земля». Після моєї команди «земля» ви  починаєте читати, слідкуючи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», ви припиняєте читати, очі піднімаєте угору. За другою командою «земля» ваше завдання продовжити читати з того місця, де зупинилися, (і так - кілька разів протягом читання всього тексту.)

VI – Підсумок уроку

- Діти зараз я буду кидати вам м’ячик, той хто отримав м’ячик повинен продовжити моє речення.

  •    На сьогоднішньому уроці ми почали ознайомлення з казкою, яка називається…
  •    Найбільше в цій казці мене вразило…
  •    Автором казки є…
  •    Що ви дізналися про Захаріаса Топеліуса?

Отже, ми молодці, сьогодні на уроці ми виконали всі завдання, які приніс нам гном. Ви дуже хороші учні. Сьогодні я задоволена вашою роботою на уроці. Я дякую вам за урок.

Виділити найактивніших учнів, поставити оцінки у щоденник

До побачення!

1

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
4481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку