Урок читання 3-А
Тема: Творчість Захаріаса Топеліуса. З. Топеліус «Казка про старого гнома».
Мета: розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I – Організаційний момент
Рівно встали, підрівнялись,
Радісно всі привітались!
- Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти, руку гарно піднімати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. Тож гаразд, часу не гаєм і урок вже починаєм.
Завдання наші такі: (на слайді)
-Не просто слухати, а чути.
-Не просто дивитися, а бачити.
-Не просто відповідати, а міркувати.
-Дружно і плідно працювати.
II – Мовленнєва розминка
- Діти, а хто з вас робив зарядку вранці?
- Молодці!
- А зараз ми з вами проведемо зарядку, для вашого язичка!
1.Робота над скоромовкою
- Для початку давайте з вами попрацюємо над скоромовкою. Зараз я прочитаю її, а потім ми прочитаємо разом. Отож, будьте уважні! (на слайді)
Ніс Назар на базар
Свій улюблений узвар
Узвар в кружку наливав,
Частував і пригощав.
Куштували і хвалили,
Та ні краплі не купили!
Як Назар узвар варив,
Замість цукру - присолив.
- Діти, чи зрозумілі вам такі слова як: узвар, частував? (на слайді)
Узва´р – це традиційний напій з сушених фруктів.
Частува´ти – гостити, пригощати, щиро і радо запрошувати когось поїсти.
- Давайте прочитаємо цю скоромовку всі разом.
- Хто швидше прочитає цю скоромовку?
2. Чистомовка (хором)
- Молодці! Діти, давайте ми хором спробуємо прочитати чистомовку. Увага на екран. (Спочатку вчитель читає.. потім хором. Потім окремі учні.)
Ба-ба-ба — старезна верба. (на слайді)
Бо-бо-бо — безхмарне небо.
Би-би-би — зелені горби.
Иб-иб-иб — отруйний гриб.
Іб-іб-іб — смачний, духмяний хліб
- Зараз прочитаємо разом.
- Хто прочитає чистомовку самостійно?
- Молодці діти, ви всі гарно впоралися з цим завданням.
III – Перевірка домашнього завдання
- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте за´гадку, тож слухайте уважно.
Живе у великій дружній родині,
має багато друзів у лісі,
маленький, розумний,
дружить з гарною дівчинкою,
яку мачуха вигнала з дому.
- Ну що здогадались? (Гном)
- Так, це гном.
- Хто такі гноми? (Казкова істота, дух у вигляді потворного бородатого карлика, що нібито жив у надрах землі й охороняв підземні багатства)
Отже, сьогодні до нас на урок завітав гном. Він приніс з собою багато цікавих завдань, які ми повинні виконати. Отож будьмо уважні.
Давайте ми поглянемо на перше завдання, яке нам приготував гном. Наш гість цікавиться, чи виконали учні 3-А класу домашнє завдання!
Конкурс на краще вира
- Давайте пригадаємо, що ви вивчали на минулому уроці? ( Ірина Жиленко «Вечір гномів»)
- А зараз ми проведемо конкурс на кращого читця. Хто хоче прочитати вірш?
- Молодці! Ви всі гарно справились із домашнім завданням і наш гість дуже задоволений.
IV – Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- А зараз давайте пригадаємо який розділ ми вивчаємо? (Казки зарубіжних письменників)
Казка - це завжди диво. Багато дітлахів поринають у її дивовижний світ заздалегідь, ще до початку читання. І казка залишається з ними на все життя. Немає дитини, яка б не знала, хто такий Ганс Крістіан Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро та інші.
- А чи читали ви казки Захаріаса Топеліуса? (фото на слайді)
Сьогодні, ми спробуємо відкрити для себе творчість цього талановитого фінського письменника-казкаря XIX ст.
Народився Захаріас Топеліус 1818 р. у шведській родині. Його батько, Захаріас Топеліус-старший, був відомою у країні людиною. Багато людей Північної Фінляндії зверталися до нього, лікаря за фахом, по допомогу. Топеліус батько мав цікаве захоплення - збирав народні фінські пісні (руни). Він їх записував зі слів мандруючих коробейників, які приходили у Фінляндію з Карелії і часто зупинялися у садибі родини Топеліусів. Уже будучи дорослим, Топеліус-молодший згадував: «Коробейники, які гостили у домі, до сих пір стоять у мене перед очима, як живі». Виховувала маленького хлопчика няня - Брита, відома у народі казкарка. Вона розповідала хлопчикові про відьом та чаклунів, про чарівну гору, про дивовижного о´леня із золотими рогами, про хороброго хлопчика на прізвисько Сампо і про страшного гірського короля Хийсі. Захаріас з дитинства полюбив багату народну творчість своєї країни. І, хоча у студентські роки він вивчав медицину, потім викладав історію у гімназії, а згодом став професором історії Фінляндії, прославився Топеліус-молодший саме на літературній ниві. Чотири випуски збірника казок (1847-1852 рр.) зробили письменника класиком одночасно у двох країнах - Фінляндії та Швеції. І почнемо ми ознайомлення з творчістю фінського письменника з казки про нашого гостя, яка називається «Казка про старого гнома».
V – Сприймання й осмислення нового матеріалу. Опрацювання першої частини казки Захаріаса Топеліуса «Казка про старого гнома» (с. 43-46)
1.Словникова робота
Урок читання 3-А
Тема: Творчість Захаріаса Топеліуса. З. Топеліус «Казка про старого гнома».
Мета: розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I – Організаційний момент
Рівно встали, підрівнялись,
Радісно всі привітались!
- Доброго дня, діти. Сьогодні урок читання проведу у вас я, а звати мене Надія Олександрівна.
- Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти, руку гарно піднімати, на уроці не дрімати, а знання мерщій хапати. Тож гаразд, часу не гаєм і урок вже починаєм.
Завдання наші такі: (на слайді)
II – Мовленнєва розминка
- Діти, а хто з вас робив зарядку вранці?
- Молодці!
- А зараз ми з вами проведемо зарядку, для вашого язичка!
1.Робота над скоромовкою
- Для початку давайте з вами попрацюємо над скоромовкою. Зараз я прочитаю її, а потім ми прочитаємо разом. Отож, будьте уважні! (на слайді)
Ніс Назар на базар
Свій улюблений узвар
Узвар в кружку наливав,
Частував і пригощав.
Куштували і хвалили,
Та ні краплі не купили!
Як Назар узвар варив,
Замість цукру - присолив.
- Діти, чи зрозумілі вам такі слова як: узвар, частував? (на слайді)
Узва´р – це традиційний напій з сушених фруктів.
Частува´ти – гостити, пригощати, щиро і радо запрошувати когось поїсти.
- Давайте прочитаємо цю скоромовку всі разом.
- Хто швидше прочитає цю скоромовку?
2. Чистомовка (хором)
- Молодці! Діти, давайте ми хором спробуємо прочитати чистомовку. Увага на екран. (Спочатку вчитель читає.. потім хором. Потім окремі учні.)
Ба-ба-ба — старезна верба. (на слайді)
Бо-бо-бо — безхмарне небо.
Би-би-би — зелені горби.
Иб-иб-иб — отруйний гриб.
Іб-іб-іб — смачний, духмяний хліб
- Зараз прочитаємо разом.
- Хто прочитає чистомовку самостійно?
- Молодці діти, ви всі гарно впоралися з цим завданням.
III – Перевірка домашнього завдання
- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте за´гадку, тож слухайте уважно.
Живе у великій дружній родині,
має багато друзів у лісі,
маленький, розумний,
дружить з гарною дівчинкою,
яку мачуха вигнала з дому.
- Ну що здогадались? (Гном)
- Так, це гном.
- Хто такі гноми? (Казкова істота, дух у вигляді потворного бородатого карлика, що нібито жив у надрах землі й охороняв підземні багатства)
Отже, сьогодні до нас на урок завітав гном. Він приніс з собою багато цікавих завдань, які ми повинні виконати. Отож будьмо уважні.
Давайте ми поглянемо на перше завдання, яке нам приготував гном. Наш гість цікавиться, чи виконали учні 3-А класу домашнє завдання!
Конкурс на краще виразне читання вірша.
- Давайте пригадаємо, що ви вивчали на минулому уроці? ( Ірина Жиленко «Вечір гномів»)
- А зараз ми проведемо конкурс на кращого читця. Хто хоче прочитати вірш?
- Молодці! Ви всі гарно справились із домашнім завданням і наш гість дуже задоволений.
IV – Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- А зараз давайте пригадаємо який розділ ми вивчаємо? (Казки зарубіжних письменників)
Казка - це завжди диво. Багато дітлахів поринають у її дивовижний світ заздалегідь, ще до початку читання. І казка залишається з ними на все життя. Немає дитини, яка б не знала, хто такий Ганс Крістіан Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро та інші.
- А чи читали ви казки Захаріаса Топеліуса? (фото на слайді)
Сьогодні, ми спробуємо відкрити для себе творчість цього талановитого фінського письменника-казкаря XIX ст.
Народився Захаріас Топеліус 1818 р. у шведській родині. Його батько, Захаріас Топеліус-старший, був відомою у країні людиною. Багато людей Північної Фінляндії зверталися до нього, лікаря за фахом, по допомогу. Топеліус батько мав цікаве захоплення - збирав народні фінські пісні (руни). Він їх записував зі слів мандруючих коробейників, які приходили у Фінляндію з Карелії і часто зупинялися у садибі родини Топеліусів. Уже будучи дорослим, Топеліус-молодший згадував: «Коробейники, які гостили у домі, до сих пір стоять у мене перед очима, як живі». Виховувала маленького хлопчика няня - Брита, відома у народі казкарка. Вона розповідала хлопчикові про відьом та чаклунів, про чарівну гору, про дивовижного о´леня із золотими рогами, про хороброго хлопчика на прізвисько Сампо і про страшного гірського короля Хийсі. Захаріас з дитинства полюбив багату народну творчість своєї країни. І, хоча у студентські роки він вивчав медицину, потім викладав історію у гімназії, а згодом став професором історії Фінляндії, прославився Топеліус-молодший саме на літературній ниві. Чотири випуски збірника казок (1847-1852 рр.) зробили письменника класиком одночасно у двох країнах - Фінляндії та Швеції. І почнемо ми ознайомлення з творчістю фінського письменника з казки про нашого гостя, яка називається «Казка про старого гнома».
V – Сприймання й осмислення нового матеріалу. Опрацювання першої частини казки Захаріаса Топеліуса «Казка про старого гнома» (с. 43-46)
- Ось і наступне завдання, яке підготував для нас гном. Щоб розкрити чарівний світ казки Захаріаса Топеліуса, наш гість пропонує нам з’ясувати значення деяких слів.
• Увага на екран. Прочитайте разом зі мною стовпчики слів двічі: згори вниз і навпаки. (на слайді)
Цебро тхнуло
Примха приязно
Химерний злидар
Смушевий вештався
Обперезатися щербатий
• Знайдіть пояснення значень слів першого стовпчика у підручнику.
- Хто вже знайшов? Прочитай.
• До слів другого стовпчика доберемо синоніми.
Тхнуло - різко пахло. (на слайді)
Злидар - бідняк.
Вештався - блукав, бродив.
Приязно - дружелюбно, привітно.
Щербатий - з вищербленими краями.
Я переконалася в тому, що в 3 – А класі навчаються старанні діти, а чи так само старанно ви впоралися з домашнім завданням, зараз я це перевірю.
Ну що, тепер ми знаємо ці слова і наш гість пропонує нам рухатися далі, а саме він хоче, щоб ми ознайомились із «Казкою про старого гнома» З. Топеліуса. (на слайді)
Виразне читання І частини «Казки про старого гнома» вчителем.
Перевірка первинного читання
- Добре діти, ми з вами познайомилися з «Казкою про старого гнома» З.Топеліуса. Наш гість дуже задоволений вашою роботою на уроці.
Фізкультхвилинка
- А зараз він пропонує нам трішки відпочити. Встаньте всі будь ласка.
Працювать ми перестали,
І тепер всі дружно встали.
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись
Раз! – і вгору, два! – і вниз
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми встигати,
Щоб ногам роботу дати.
3. Вторинне читання
Молодці! Ми відпочили і готові продовжувати далі. А зараз наш гість пропонує вам прочитати казку «ланцюжком» по одному реченню. Отож розпочнемо.
Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Який зачин має казка? Назвіть головних персонажів казки.
- Прочитайте, який вигляд мав гном. (старий-старезний гном…)
- Чому, побачивши його, Матс мало не впав зі сходів? (злякався)
- Що гном запропонував Матсові?
- Як ви вважаєте, чому?
- Опишіть оселю гнома. Чому він назвав смаки людей химерними? (Усяк пнеться вище до Сонця)
- Що налякало Матса в підземеллі? (Там щось вило, наче тисяча диких звірів)
- Що він собі пообіцяв, повернувшись з темного підземелля? (ніколи туди не ходити)
Молодці! Наш гість дуже задоволений результатами нашої праці!
4. Складання характеристики гнома.
А зараз давайте охарактеризуємо старого гнома.
- То яким він був?
- Молодці! Подивіться всі на слайд. Ми маємо деякі риси, які характерні гному. Зараз ті, хто отримав картки будете виходити по черзі до дошки, зачитуєте уривки, завдання всіх інших – дати відповідь, про яку ознаку чи рису характеру це свідчить.
Гном: старий, добрий, дивакуватий, домовик, надійний друг, розумний, відданий, справедливий.(на слайді)
(Вчитель роздає окремим учням картки з уривками казки. )
Картка 1.Він мав десь років із сімсот, і,певне, був найстарший у тій місцевості. (Старий)
- Про яку ознаку чи рису характеру гнома це свідчить?
Картка 2.Той гном був добрий домовик, хоч і мав свої примхи. (добрий, дивакуватий, домовик)
Картка 3. Пам’ятаєш, хто витяг тебе з підземелля в дитинстві? Хто гасив тобі свічку, як ти засинав над книжкою, і хто знайшов у воді твої черевики, як ти впав із човна? Хто, як ти спав, цілими ночами ходив по замку і заглядав, чи добре замкнені двері? (надійний друг, розумний, відданий)
Картка 4.Ось лихі люди, які зазіхали на моє добро – прохрипів гном. – Усі вони стали вовками. (Справедливий)
5.Робота з удосконалення техніки читання. Гра «Голосування руками»
Молодці! А зараз наш гість пропонує зіграємо у гру, яка називається «Голосування руками». Ряд від вікна і перший варіант середнього ряду – перша команда. Ряд від дверей і другий варіант середнього ряду – друга команда.
- Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то плескає у долоні перша команда. Якщо речення неправильне - плескає у долоні друга команда та зачитує правильну відповідь. Отож розпочнемо.
6. Читання казки за особами.
- Молодці! Ви чудово справились із цим завданням. А наступним нашим завданням буде прочитати за особами розмову гнома з Матсом Мюрстеном. За допомогою інтонації передати почуття співрозмовників. Отож, хто хоче читати слова гнома? Матса? Виходьте до дошки із підручниками.
7. Робота за ілюстраціями
- Молодці! Зараз гном пропонує нам попрацювати з ілюстраціями до казки. Розгляньте ілюстрацію до першої частини казки на с.45.
- Кого на ній зобразив художник?
- Якому уривку тексту вона відповідає? Зачитайте.
8. Гра «Небо і земля»
Молодці! А зараз зіграємо у гру «Небо і земля». Після моєї команди «земля» ви починаєте читати, слідкуючи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», ви припиняєте читати, очі піднімаєте угору. За другою командою «земля» ваше завдання продовжити читати з того місця, де зупинилися, (і так - кілька разів протягом читання всього тексту.)
VI – Підсумок уроку
- Діти зараз я буду кидати вам м’ячик, той хто отримав м’ячик повинен продовжити моє речення.
Отже, ми молодці, сьогодні на уроці ми виконали всі завдання, які приніс нам гном. Ви дуже хороші учні. Сьогодні я задоволена вашою роботою на уроці. Я дякую вам за урок.
Виділити найактивніших учнів, поставити оцінки у щоденник
До побачення!
1