Розробка уроку літературного читання на тему "Учіться висловлювати власне ставлення до прочитаного! Михайло Яснов «Жива природа». Мета: учити дітей висловлювати власне ставлення до прочитаного, виразно читати вірші, аналізувати поведінку дійових осіб; формувати уявлення про правильну поведінку в групі однокласників; розвивати інтерес до читання, пам'ять, увагу, зв'язне мовлення; виховувати бажання наслідувати кращі зразки поведінки.
Урок читання у 1 класі
Учіться висловлювати власне ставлення до прочитаного!
Михайло Яснов «Жива природа»
Вчитель початкових класів
Гончаренко Людмила Петрівна
Урок № _______
Дата ____________
Тема. Учіться висловлювати власне ставлення до прочитаного! Михайло Яснов «Жива природа»
Мета: учити дітей висловлювати власне ставлення до прочитаного, виразно читати вірші, аналізувати поведінку дійових осіб; формувати уявлення про правильну поведінку в групі однокласників; розвивати інтерес до читання, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати бажання наслідувати кращі зразки поведінки.
Обладнання: підручники; індивідуальні картки з прислів’ями; м’ячик; записи на дошці; український віночок з кольоровими стрічками.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
1. Робота в парах. Гра «Одне до одного»
Учитель. Потисніть руку сусідові по парті. Привітайтеся ліктем до ліктя, плечем — до плеча. Усміхніться одне одному!
— Цінність дружби полягає в тому, що друг завжди відчуває підтримку друга.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вправа «очікування»
— Що ви очікуєте від уроку?
— Навіщо нам потрібно вдосконалювати навички читати?
2.Повідомлення теми і мети
— Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш «Жива природа». Навчимося висловлювати власне ставлення до прочитаного. На прикладах героїв навчимося правильно поводитися в подібних ситуаціях.
3. Зацікавлення роботою
Весняночка
Добридень, добридень, шановні діти!
Знову я рада усіх вас зустріти
І запросити у дружнє коло,
Щоб посмішки й щастя цвіли довкола,
Щоб співались чарівні пісні,
А зло не підкралось навіть у сні.
Щоб мали ми право у мирі всі жити,
Щоб вміли любити і вміли дружити.
Учитель. Весняночко, чому ти до нас завітала на урок?
Весняночка. Я прийшла до вас за допомогою. У мене трапилася біда. На моєму чарівному віночку порозв’язувалися всі стрічечки, а вони оберігали моє волосся від чужих очей. А зав’язати їх можна лише тоді, коли першокласники виконають завдання.
Учитель. Діти, допоможемо Весняночці? (Відповіді дітей.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1-ше завдання. Фонетична розминка
1) Вдихніть повітря, а на видих вимовте звуки [а], [о], [у], [и].
2) Вправа «троянда».
— Погляньте на цю чудову троянду!
Уявіть, що ця квітка у вас у руках. Понюхайте її. А на видих скажіть: «Як пахне!»
— На квіточку прилетіла бджілка: дз-дз-дз-дз-дз!
— На квіточку прилетіла джміль: дж-дж-дж-дж!
— На квіточку прилетів метелик! (Діти махають руками).
— Біля квіточки проповзла змія: с-с-с-с!
— Зашелестіли листочки: ш-ш-ш-ш!
3) Чистомовка.
а) Читає вчитель.
— Про що йдеться в цій чистомовці? (Відповіді дітей.)
б) Читання мовчки.
в) Читання вголос.
Ас-ас-ас — в нас чудовий клас!
Зі-зі-зі — усі ми друзі!
Ем-ем-ем — нікого не підведем!
Ім-ім-ім — нам весело усім!
4) читання прислів’я на одному диханні.
Краще друзі хороші, ніж у кишені гроші.
— Прочитайте прислів’я мовчки.
— Про кого йдеться у прислів’ї?
— Прочитайте прислів’я на одному диханні.
— Молодці, діти! Ви гарно впоралися з першим завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати першу стрічечку синього кольору.
Вона символізує небо і воду.
2-ге завдання. Опрацювання вірша «Як вітаємось...»
1) Гра «чарівний м’ячик».
(Учитель кидає м’ячик учневі, а той називає «чарівне» слово.)
2) Бесіда про «чарівні» слова.
— Як потрібно вимовляти такі слова?
— Ці слова вимовляйте ніжно, чарівно, щоб вони робили дива. Дружіть з «чарівними» словами!
3) Словникова робота.
Добридень — добрий день.
Удячні — це люди, які почуваються зобов’язаними за зроблене добро, які також хочуть їм віддячити тим самим.
4) Читання вірша вчителем.
5) Перевірка первинного сприймання.
— Про які слова йдеться у вірші? (Відповіді учнів.)
6) Читання «ланцюжком» по одному рядку.
7) Вибіркове читання.
— Знайдіть у вірші та прочитайте «чарівні» слова. (Учні зачитують.)
8) Виразне читання вірша.
— Молодці, діти! Ви гарно впоралися з другим завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати другу стрічечку жовтого кольору. Вона символізує сонце.
Фізкультхвилинка
І-і-і! І-і-і! Посміхнуся я тобі. Я до тебе повернуся
І тобі теж посміхнуся.
Ми пограємось з тобою
І присядемо обоє.
Вгору руки підніматимемо
І тихенько опускатимемо.
Відпочили ручки-ніжки?
Знов сідаємо до книжки!
3-тє завдання. Робота над віршем «Жива природа»
1) Робота над заголовком.
— Прочитайте назву вірша. Як ви гадаєте, про що йтиметься у вірші?
— Діти, пригадаймо з уроків природознавства, що належить до живої природи? (Відповіді
дітей.)
2) Словникова робота.
(Слова — на інтерактивній дошці.)
В пеналі пасеться — бере гумку, олівець у чужому пеналі.
Не заборониш — не дозволятимеш робити що-небудь.
Не шкода — не жаль давати що-небудь.
Живність — живі маленькі тваринки.
Удієш — вчиниш, зробиш.
Сердься — гніватися, злитися.
3) читання вірша «Жива природа» вчителем.
4) Перевірка первинного сприймання.
— Про кого йдеться у вірші? (Про хлопчика і сусідку по парті Петрову.)
— Чим не сподобалася хлопчикові поведінка Петрової? (Тим, що дівчинка без дозволу брала гумку, олівець у хлопчиковому пеналі.)
— Як би ви вчинили на місці Петрової? (Потрібно сказати «чарівне» слово «будь ласка» і попросити гумку чи олівця.)
5) Демонстрування слайдів про поведінку дітей у школі.
6) Читання «ланцюжком» по два рядочки.
— Як хлопчик вирішив провчити Петрову? Чи правильно вчинив хлопчик? (Відповіді учнів.)
— Як можна було б вчинити інакше? (Хлопчикові потрібно було сказати: «Пробач, Петрова, але я не можу більше тобі давати гумку і олівець. Перед тим, як брати щось у чужому пеналі, слід питати дозволу».)
7) Виразне читання віршам.
— Молодці, діти! Ви гарно впоралися з третім завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати третю стрічечку коричневого кольору. Вона символізує землю-годувальницю.
4-те завдання. Робота в парах
— Діти, придумайте діалог з сусідом по парті.
Попросіть у нього ручку, не забувайте про «чарівні» слова. (Діти виконують.)
— Молодці, діти! Ви гарно впоралися з четвертим завданням. Весняночко, тепер ти можеш прив’язати четверту стрічечку зеленого кольору. Вона символізує красу і молодість.
5-те завдання. Робота в групах
— З’єднайте прислів’я!
Друга шукай, а... за золото.
Дружба дорожча... знайдеш — тримай.
Дружба — ... і вогонь не спалить.
Міцну дружбу... велика сила.
Без вірного друга — ... пізнаються в біді.
Друзі... велика туга.
— Молодці, діти! Ви гарно впоралися з п’ятим завданням. Весняночко, тепер ти можеш
прив’язати стрічечку рожевого кольору. Вона символізує благополуччя.
IV. Підсумок року
Бесіда
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Чи сподобався вам урок?
Друга шукай, а... за золото.
Дружба дорожча... знайдеш — тримай.
Дружба — ... і вогонь не спалить.
Міцну дружбу... велика сила.
Без вірного друга — ... пізнаються в біді.
Друзі... велика туга.