Урок читання у 3 класі «Як мед, то ще й ложкою.О.С.Пушкін «Казка про рибака та рибку»»

Про матеріал

Комбінований урок за твором О.С.Пушкіна "Казка про рибака та рибку"

Мета: продовжити роботу над казкою «Про рибака та рибку» О.С.Пушкіна; вдосконалювати навички правильного, виразного й усвідомленого читання; розвивати зв"язне мовлення учнів, уміння аналізувати характер героїв, доводити свою думку, ґрунтуючись на тексті твору; виховувати позитивні якості характеру для успішного існування в соціумі.

Перегляд файлу

Урок  читання у 3 класі

«Як  мед, то  ще  й  ложкою.О.С.Пушкін «Казка  про  рибака  та  рибку»»

(тип  уроку - комбінований)

 

Мета: продовжити роботу над казкою «Про рибака та рибку» О.С.Пушкіна; вдосконалювати навички правильного, виразного й усвідомленого читання; розвивати  зв”язне мовлення учнів, уміння аналізувати характер героїв, доводити свою думку, ґрунтуючись на тексті твору; виховувати позитивні якості характеру для успішного існування в соціумі.

 

Методичне забезпечення уроку: компютер, картки для групової роботи, виставка книжок з творами А.С.Пушкіна, словник в малюнках.

Хід уроку:

І. Оргмомент. Створення позитивного настрою:

-Всі тихенько стали, діти,

Намагайтесь не шуміти.

На уроці не дрімати,

Гарно руку піднімати.

 

ІІ. Мовленева розминка. Гра «Літеру вставляй-слово читай» (з дошки) пошепки повільно, голосніше швидко, на одному диханні вголос окремими уснями:

л_в                  ж_л_дь                   б_р_г

ф_н                ш_рш_нь                 с_кр_т

п_с                 ск_л_т                   м_нш_

ц_х                 с_рц_                      ч_р_п

м_д                ц_м_нт                   м_вч_ть

ч_к                 ш_д_вр                   С_м_н

д_нь              т_п_р                     п_р_ць

п_нь              з_л_нь                    ч_тв_р

 

ІІІ. Контроль, корекція, закріплення  знань:

1.Актуалізація опорних знань (на моніторі портрет О.С.Пушкіна) C:\Users\КСЮША\Desktop\ca1f728f03d01d4c15553afb2cfd7f45.liveinternet.ruimagesattachc101105110005186_pushkin.jpg:

  -З творчістю якого поета ми познайомились на минулому уроці?   (О.С.Пушкін, «Казка про рибака та рибку»)

   -Хто переклав цю казку з мови оригіналу на українську? (Н.Забіла)

   -Що вам в ній сподобалось, а що не сподобалось? (Метод «Мікрофон»)

2. Перевірка знання фактичного змісту казки, відповіді на запитання, гра «Риболови»: на дошці прикріплені рибки, з кожного ряду  виходить по одному  учню, «виловлюють» рибку з номером запитання, відповідь дає учень або хтось з його команди, за правильну відповідь рибку забирають собі, якщо не знають відповіді, відповідає інший ряд. Можна звертатись до словника  на дошці.

Словник:

Ночви                                                Грезетова кичка              

Соболева тілогрійка 

 

Запитання:

  1. Де жили старий і стара? (Біля самого синього моря у ветхій землянці)
  2. З чим перший раз прийшов невід? (З баговинням)
  3. З чим вдруге прийшов невід? (З травою морською)
  4. Який димар був на новій хаті старого і старої ?(Мурований, білий)
  5. Які ворота були в новій хаті ?(Дубові, тесові)
  6. У чому стояла стара дворянка на ганку? (У соболевій тілогрійці, грезетова на маківці кичка)
  7. Що баба зробила в гніві, коли побажала стати царицею? (Ударила в обличчя діда)
  8. Що тримає стража цариці за плечима? (Списи та сокири)
  9. Що їла за столом стара-цариця? (Медяники солодкі)
  10.  Куди стара-дворянка відправила старого працювати ? (На стайню до коней)
  11. Як зустріла старого стара-цариця? (Вигнала)
  12. Скільки років  прожили разом старий із старою? (зз)

3.Перевірка навичок читання (-Яким має бути читання учнів? Швидким, плавним, правильним, виразним. Зараз ми це перевіримо. За гарне читання  кожен  отримає свою «Золоту» рибку). Учитель читає рядок, учні його знаходять і продовжують читати з того місця далі вголос. Оцінення - роздатковий матеріал з зображенням рибок.

 

ІY. Робота над новим матеріалом:

1.Мотивація навчальної діяльності:

- Сьогодні ми поговоримо про головних героїв казки- діда та бабу (на дошці з”являються малюнки) та глибше проаналізуємо цей безсмертний класичний твір.

C:\Users\КСЮША\Desktop\getImage.jpg                   C:\Users\КСЮША\Desktop\img2.png

2. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання:

- До яких казок належить казка Пушкіна- до казок про тварин чи чарівних?

- А хто ж у ній чарівний помічник? (Золота рибка)

- У чому незвичайність рибки?(говорить людським голосом, виконує бажання)

- Чи є повторення сюжету в казці? Знайдіть і зачитайте. (оцінювання дітей)

- Чим вони схожі? (У всіх відбувається  розмова старого і рибки)

- Чим відрізняються?(Змінюються бажання старої та її ставлення до старого; змінюється стан моря)

- А чи змінюється манера поведінки старого біля моря? (Він мовить завжди ласкаве слово, з поклоном)

 

Хвилинка релаксації. Слухання  уривку аудиозапису «Казки про рибака та рибку» (2-3 хв.)

 

3. Характеристика дійових осіб:

- Давайте ж з’ясуємо, який характер у кожного героя. Свої відповіді доведіть прикладами з тексту. (учні добирають слова, що описують діда , а потім бабу, і записують їх у стовпчик на дошці під малюнками головних героїв)

   ДІД                              БАБА

м’який                        владна

добрий                        зла

терплячий                 жадібна

безвольний                груба

смиренний                вимоглива

ввічливий                  ненаситна

                                 сварлива, невдячна

-Хто з героїв вам більше подобається? Чому?

- Як була покарана стара за свою жадібність і невдячність?(вона знову залишилась біля розбитого корита у своїй землянці)

 

4. Робота над фразеологізмом:

- До речі, крилатий вираз «залишитися біля старого корита» і досі вживається у мові. Що він означає, ваші припущення? Як називаються крилаті вислови? (фразеологізми)

На дошці словничок : «Залишитися біля розбитого корита» - залишитися ні з чим, втратити все, що мав.

 

5. Визначення головної думки

- Чому ж був покараний  і старий, адже він мав мякий, добрий характер?

- Чи є позитивними такі якості, як безвольність, безмежна покірність?(Діти доходять висновку, що безвольність (відсутність волі) – негативна риса. Вчитель виділяє деякі риси  під характеристикою діда, які  заважають у житті.)

 6. Гра «Добре – погано»  (Якби я зловив  таку чарівну рибку, це було б добре чи погано?  Записують свої припущення на дошці)

C:\Users\КСЮША\Desktop\ded-moroz-i-zolotaja-rybka-skazka_2.jpg

 

                                                       Добре      Погано

 

7. Гра «Машина часу»

- Уявіть, що події відбуваються сьогодні, у наш час . Що у творі  може змінитися? (вимоги баби, н-д, пральна машина замість ночв , і т.д.)

- Які події у наш час стануть стануть неможливі?

- Що залишиться незмінним, таким, як було?

 

Y. Підсумки уроку

1. Опрацювання  виразу Пушкіна (на моніторі): «Казка – брехня, та в ній натяк, добрим молодцям – урок»

- Який урок дав нам сьогодні поет?

 

2. Вибір формулювання, яке найбільш точно висловлює мету казки:

* Як здорово зловити чарівну рибку!

* Як погано бути сварливим, жадібним і жорстоким.

* Якщо ти сварливий і жадібний, ти можеш утратити своє щастя.

* Трапляються ситуації, коли необхідно проявити твердість характеру, інакше ти можеш постраждати.

 

3. Гра «Вузлики» (в групах, закреслити пари однакових букв у кожному рядочку. З букв, що залишилися, скласти слова), отримали прислівя, записати його в рядочку)

п л р Я е к о п л р о е

н м а ч е у д ч а н у,

н г т і г н о і

ф щ я л ф л е я

є т ч й ч є т

_________________________________________ложкою .

-Це українське народне прислівя дуже  вдало передає основну думку твору російського письменника. Запишемо його і запамяиаємо!

«Як мед, то ще й ложкою»

4. Робота над ілюстраціями Михайла Іванова до казок Пушкіна на сторінці підручника 56, додатковий матеріал (читає вчитель)

5. Виставка книжок «Казки О.С.Пушкіна».

 

YІ. Оцінювання роботи учнів на уроці:

-Який сьогодні у вас «улов»?  До своїх «рибок» додайте  бал за роботу  у групі.

 

YІІ. Домашнє завдання:

-Взяти у бібліотеці казки О.Пушкіна , прочитати їх.

Підручник с. 55-56 відповідати на запитання.

 

Додаткове завдання  для роботи у парах, якщо дозволить час на уроці. Добір правильного антоніма, виправлення помилок, продовжити речення:

  • Дід був добрий, а баба стара.
  • Від зростання бабиних вимог море ставало лагіднішим.
  • Рибка справедливо покарала бабу  за те, що …   .

 

docx
Додано
3 листопада 2018
Переглядів
3283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку