Комбінований урок за твором О.С.Пушкіна "Казка про рибака та рибку"
Мета: продовжити роботу над казкою «Про рибака та рибку» О.С.Пушкіна; вдосконалювати навички правильного, виразного й усвідомленого читання; розвивати зв"язне мовлення учнів, уміння аналізувати характер героїв, доводити свою думку, ґрунтуючись на тексті твору; виховувати позитивні якості характеру для успішного існування в соціумі.
Урок читання у 3 класі
«Як мед, то ще й ложкою.О.С.Пушкін «Казка про рибака та рибку»»
(тип уроку - комбінований)
Мета: продовжити роботу над казкою «Про рибака та рибку» О.С.Пушкіна; вдосконалювати навички правильного, виразного й усвідомленого читання; розвивати зв”язне мовлення учнів, уміння аналізувати характер героїв, доводити свою думку, ґрунтуючись на тексті твору; виховувати позитивні якості характеру для успішного існування в соціумі.
Методичне забезпечення уроку: комп”ютер, картки для групової роботи, виставка книжок з творами А.С.Пушкіна, словник в малюнках.
Хід уроку:
І. Оргмомент. Створення позитивного настрою:
-Всі тихенько стали, діти,
Намагайтесь не шуміти.
На уроці не дрімати,
Гарно руку піднімати.
ІІ. Мовленева розминка. Гра «Літеру вставляй-слово читай» (з дошки) пошепки повільно, голосніше швидко, на одному диханні вголос окремими уснями:
л_в ж_л_дь б_р_г
ф_н ш_рш_нь с_кр_т
п_с ск_л_т м_нш_
ц_х с_рц_ ч_р_п
м_д ц_м_нт м_вч_ть
ч_к ш_д_вр С_м_н
д_нь т_п_р п_р_ць
п_нь з_л_нь ч_тв_р
ІІІ. Контроль, корекція, закріплення знань:
1.Актуалізація опорних знань (на моніторі портрет О.С.Пушкіна) :
-З творчістю якого поета ми познайомились на минулому уроці? (О.С.Пушкін, «Казка про рибака та рибку»)
-Хто переклав цю казку з мови оригіналу на українську? (Н.Забіла)
-Що вам в ній сподобалось, а що не сподобалось? (Метод «Мікрофон»)
2. Перевірка знання фактичного змісту казки, відповіді на запитання, гра «Риболови»: на дошці прикріплені рибки, з кожного ряду виходить по одному учню, «виловлюють» рибку з номером запитання, відповідь дає учень або хтось з його команди, за правильну відповідь рибку забирають собі, якщо не знають відповіді, відповідає інший ряд. Можна звертатись до словника на дошці.
Словник:
Ночви Грезетова кичка
Соболева тілогрійка
Запитання:
3.Перевірка навичок читання (-Яким має бути читання учнів? Швидким, плавним, правильним, виразним. Зараз ми це перевіримо. За гарне читання кожен отримає свою «Золоту» рибку). Учитель читає рядок, учні його знаходять і продовжують читати з того місця далі вголос. Оцінення - роздатковий матеріал з зображенням рибок.
ІY. Робота над новим матеріалом:
1.Мотивація навчальної діяльності:
- Сьогодні ми поговоримо про головних героїв казки- діда та бабу (на дошці з”являються малюнки) та глибше проаналізуємо цей безсмертний класичний твір.
2. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання:
- До яких казок належить казка Пушкіна- до казок про тварин чи чарівних?
- А хто ж у ній чарівний помічник? (Золота рибка)
- У чому незвичайність рибки?(говорить людським голосом, виконує бажання)
- Чи є повторення сюжету в казці? Знайдіть і зачитайте. (оцінювання дітей)
- Чим вони схожі? (У всіх відбувається розмова старого і рибки)
- Чим відрізняються?(Змінюються бажання старої та її ставлення до старого; змінюється стан моря)
- А чи змінюється манера поведінки старого біля моря? (Він мовить завжди ласкаве слово, з поклоном)
Хвилинка релаксації. Слухання уривку аудиозапису «Казки про рибака та рибку» (2-3 хв.)
3. Характеристика дійових осіб:
- Давайте ж з’ясуємо, який характер у кожного героя. Свої відповіді доведіть прикладами з тексту. (учні добирають слова, що описують діда , а потім бабу, і записують їх у стовпчик на дошці під малюнками головних героїв)
ДІД БАБА
м’який владна
добрий зла
терплячий жадібна
безвольний груба
смиренний вимоглива
ввічливий ненаситна
сварлива, невдячна
-Хто з героїв вам більше подобається? Чому?
- Як була покарана стара за свою жадібність і невдячність?(вона знову залишилась біля розбитого корита у своїй землянці)
4. Робота над фразеологізмом:
- До речі, крилатий вираз «залишитися біля старого корита» і досі вживається у мові. Що він означає, ваші припущення? Як називаються крилаті вислови? (фразеологізми)
На дошці словничок : «Залишитися біля розбитого корита» - залишитися ні з чим, втратити все, що мав.
5. Визначення головної думки
- Чому ж був покараний і старий, адже він мав м’який, добрий характер?
- Чи є позитивними такі якості, як безвольність, безмежна покірність?(Діти доходять висновку, що безвольність (відсутність волі) – негативна риса. Вчитель виділяє деякі риси під характеристикою діда, які заважають у житті.)
6. Гра «Добре – погано» (Якби я зловив таку чарівну рибку, це було б добре чи погано? Записують свої припущення на дошці)
Добре Погано
7. Гра «Машина часу»
- Уявіть, що події відбуваються сьогодні, у наш час . Що у творі може змінитися? (вимоги баби, н-д, пральна машина замість ночв , і т.д.)
- Які події у наш час стануть стануть неможливі?
- Що залишиться незмінним, таким, як було?
Y. Підсумки уроку
1. Опрацювання виразу Пушкіна (на моніторі): «Казка – брехня, та в ній натяк, добрим молодцям – урок»
- Який урок дав нам сьогодні поет?
2. Вибір формулювання, яке найбільш точно висловлює мету казки:
* Як здорово зловити чарівну рибку!
* Як погано бути сварливим, жадібним і жорстоким.
* Якщо ти сварливий і жадібний, ти можеш утратити своє щастя.
* Трапляються ситуації, коли необхідно проявити твердість характеру, інакше ти можеш постраждати.
3. Гра «Вузлики» (в групах, закреслити пари однакових букв у кожному рядочку. З букв, що залишилися, скласти слова), отримали прислів’я, записати його в рядочку)
п л р Я е к о п л р о е
н м а ч е у д ч а н у,
н г т і г н о і
ф щ я л ф л е я
є т ч й ч є т
_________________________________________ложкою .
-Це українське народне прислів’я дуже вдало передає основну думку твору російського письменника. Запишемо його і запам’яиаємо!
«Як мед, то ще й ложкою»
4. Робота над ілюстраціями Михайла Іванова до казок Пушкіна на сторінці підручника 56, додатковий матеріал (читає вчитель)
5. Виставка книжок «Казки О.С.Пушкіна».
YІ. Оцінювання роботи учнів на уроці:
-Який сьогодні у вас «улов»? До своїх «рибок» додайте бал за роботу у групі.
YІІ. Домашнє завдання:
-Взяти у бібліотеці казки О.Пушкіна , прочитати їх.
Підручник с. 55-56 відповідати на запитання.
Додаткове завдання для роботи у парах, якщо дозволить час на уроці. Добір правильного антоніма, виправлення помилок, продовжити речення: