УРОК ГЕОМЕТРІЇ
8 КЛАС
ТЕМА. ЧОТИРИКУТНИКИ.
ТЕМА. ЧОТИРИКУТНИКИ.
ТИП УРОКУ: ПІДСУМКОВИЙ з застосуванням інтерактивних технологій.
МЕТА :
формування предметних компетентностей: повторити, закріпити, розвинути та вдосконалити навики застосовувати властивості та ознаки чотирикутників; розвивати увагу, критичне мислення, пам'ять, вміння спілкуватись, аналізувати ситуацію, допомагати іншим, вміння застосовувати набуті знання в життєвих ситуаціях;
формувати потребу до постійної самоосвіти, продуктивної творчої діяльності; створити умови для виховання культури навчальної праці, організованості, відповідальності, посилювати міжпредметну інтеграцію.
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, математична компетентність, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя, полікультурна компетентність.
ОБЛАДНАННЯ : таблиці з чотирикутниками, українськими прислів'ями, електронні засоби навчання: комп’ютерна презентація з даної теми, Інтернет-гра «Танграм», кросворд, таблиці контролю, тести в електронному варіанті.
Організаційний момент
Відомий педагог В.О.Сухомлинський одного разу зауважив: «Знати – це означає, насамперед, уміти користуватися знаннями».
Ці слова ми візьмемо за епіграф нашого уроку, на якому ви не просто зможете пригадати матеріал з теми «Чотирикутники», але й цікаво, я сподіваюсь, проведете час. Сьогодні у нас урок-подорож по країні «Чотирикутники». Щоб подорож була цікавою, успішною, ви повинні показати всі знання з даної теми. Під час подорожі бажаю вам виявити свою самостійність, показати свої знання, творчі здібності. Діти, ми будемо разом з вами подорожувати на кораблі, який назвемо «Дружба», оскільки працюватимете ви по групах, тобто кают-компаніях. (Обираються керівники груп). Ви зможете сьогодні дати оцінку один одному і самому собі. У кожної групи є лист оцінювання, де ви будете зазначати бали за кожен вид роботи.
І. Актуалізація опорних знань.
Девіз: „Знання збираються по краплині, як вода в долині”.
Отже, ми розпочинаємо нашу подорож. Відкрийте свої бортові журнали і зробіть перший запис (дата і тема уроку).
Ось ми наближаємось до порту «Паралелограм». Але для того, щоб потрапити сюди, потрібно згадати основні властивості чотирикутників. Дане завдання ми проведемо у формі відомої гри «Доміно».
Правила гри: У кожного учня є картка, що містить запитання і відповідь. Починає гру учень з картками, у яких позначені слова «Старт» і «Фініш». Він ставить стартове запитання і закінчує гру фінішною відповіддю. Кожен учень уважно стежить за ходом гри, щоб не пропустити свою відповідь.
Запитання до гри
Старт
Яка фігура називається чотирикутником?
Багатокутник, що має 4 вершини, 4 сторони і 2 діагоналі. Як називаються дві несуміжні сторони чотирикутника?
Протилежні.
Які вершини чотирикутника називаються протилежними?
Дві вершини, що не є сусідніми.
Чому дорівнює сума кутів опуклого чотирикутника
360°
Що називається паралелограмом?
Чотирикутник, у якого протилежні сторони попарно паралельні. Чи є паралелограм опуклим чотирикутником?
Є.
Що таке трапеція?
Чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші сторони непаралельні.
Що називається основами трапеції?
Паралельні сторони трапеції.
Як називаються непаралельні сторони трапеції?
Бічними сторонами.
Яка трапеція називається рівнобедреною?
Трапеція, у якої бічні сторони рівні.
Як називається трапеція, у якої один з кутів прямий?
Паралелограм, у якого всі сторони рівні.
Що називається квадратом?
Прямокутник, у якого всі сторони рівні
Назвіть властивості квадрата.
Усі кути прямі, діагоналі рівні, діагоналі перетинаються під прямим кутом і є бісектрисами кутів.
Назвіть одну з ознак паралелограма.
У чотирикутнику дві сторони рівні і паралельні. Назвіть властивість діагоналей прямокутника.
Діагоналі рівні.
Сформулюйте теорему Фалеса.
Якщо паралельні прямі, що перетинають сторони кута, відтинають на одній його стороні рівні відрізки, то вони відтинають рівні відрізки і на іншій його стороні.
Що називаються середньою лінією трапеції.
Відрізок, що з'єднує середини бічних сторін.
Фініш
Так, я бачу, що ви пам’ятаєте властивості чотирикутників і хочу задати вам ще ось такі запитання:
Прошу командирів груп оцінити роботу учасників вашої групи за дане завдання.
ІІ. Відпрацювання навичок.
Наша подорож продовжується. Наступна зупинка «Ромб»
Девіз: „Один розум добре, а декілька – краще”.
ІІІ. Розв'язування вправ.
ДЕВІЗ : „ Якщо не висловлено різні думки, немає з чого вибирати краще”.
Учням пропонується для двох задач висловити думки щодо плану розв’язування задач, а третю задачу розв’язати повністю на дошці.
Задача 1.
Основи NK i MP рівнобічної трапеції MNKP відповідно дорівнюють 4 см і 11 см. Знайти периметр трапеції, якщо діагональ МК є бісектрисою кута М.
Задача 2.
Знайти гострі кути прямокутного трикутника, вписаного в коло, якщо дуги, на які вони спираються, відносяться як 8:10.
Задача 3.
Коло, вписане в прямокутну трапецію, ділить точкою дотику більшу бічну сторону на відрізки завдовжки 8 см і 50 см. Знайдіть периметр даної трапеції, якщо радіус вписаного кола дорівнює 20 см.
ІV. Закріплення знань та застосування їх на практиці.
Девіз : „Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також вміти користуватися нею”.
2) Щоб вирізати прямокутник з аркушу картону, який має вигляд чотирикутника неправильної форми, тесля провів його діагоналі і від точки перетину цих діагоналей в різні сторони по ним відклав відрізки однакової довжини, а потім послідовно з'єднав кінці цих відрізків. Чи вірно це?
3) Майстер-паркетник хоче пересвідчитись, що випиляні з дуба чотирикутники – квадрати. Чи достатньо для цього:
a. Рівності чотирьох сторін? (ні, може бути ромб);
b. Рівності обох діагоналей? (ні може бути прямокутник);
c. Рівності чотирьох відрізків поділу діагоналей? (ні може бути прямокутник);
d. Рівності діагоналі і прямого кута між ними? (ні може бути рівнобедрена трапеція);
(достатньо, наприклад, одночасної рівності сторін і рівності діагоналей).
4) Швачка хоче переконатися, що виготовлена нею серветка квадратна. Чи досить для цього:
a. Двічі перегнути її по діагоналі, слідкуючи, щоб збігалися при цьому сторони?
(ні може бути ромб);
b. Двічі перегнути її по „середніх „лініях, досягаючи суміщення протилежних сторін? (ні може бути прямокутник);
c. Спочатку перегнути її по діагоналі, а тоді сумістити кінці цієї діагоналі?
(ні може бути ромб);
d. Двічі перегнути її по діагоналі, щоб співпадали утворені трикутники?
(ні може бути ромб);
(потрібно одночасно перегнути і по „середній” лінії).
V. Перевірка знань кожного учня.
Девіз: „Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим”.
Виконання тестових завдань із наступною взаємоперевіркою
Варіант І
а) 4 см, 4 см, 16 см, 16 см;
б) 6 см, 24 см, 6 см, 24 см;
в) 3 см, 12 см, 3 см, 12 см.
а) 70°, 120°; б) 115°, 65°; в) 125°, 75°.
а) 64 см; б) 20 см; в) 16 см.
а) 10 м; б) 12 м; в) 8 м.
а) 100°; б) 130°; в) 50°.
а) Ромба; б) прямокутника; в) квадрата.
а) 10 см; б) 14 см; в) 20 см.
а) 20 см; б) 16 см; в) 18 см; г) 36 см.
а) 10 см, 12,5 см; б) 5 см, 10 см; в) 15 см, 30 см.
а) Паралелограм; б) ромб; в) прямокутник.
Варіант II
а) 10 см, 10 см, 22 см, 22 см;
б) 22 см, 22 см, 12 см, 12 см;
в) 10 см, 10 см, 12 см, 12 см.
а) 120°, 80°; б) 130°, 90°; в) 110°, 70°.
а) 64 дм; б) 20 дм; в) 16 дм.
а) 10 м; б) 12 м; в) 16 м.
а) 120°; б) 100°; в) 60°.
а) 10 см; б) 10 см; в) 5 см.
а) Паралелограма; б) прямокутника; в) ромба.
а) 17 см; б) 26 см; в) 34 см.
а) 26 см; б) 20 см; в) 16 см; г) 8 см.
а) 32 см, 22 см; б) 22 см, 16 см; в) 16 см, 32 см.
а) 15 см; б) 5 см; в) 3,5 см.
а) 48°; б) 24°; в) 38°.
УІ. Підсумок уроку.
Учні відповідають на запитання вчителя:
Учні:
-сьогодні на уроці я навчився…
-сьогодні на уроці я запам’ятав…
-сьогодні на уроці я повторив…
Завдання додому:
……
Підготуватися до контрольної роботи.