Мета: охарактеризувати природні умови дворіччя; розвивати вміння порівнювати природні умови Давнього Єгипту і Передньої та Азії; виховувати почуття бережного ставлення до матеріальних та духовних надбань минулого.
Обладнання: підручник, атлас, ноутбук, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
ДАТА___________
УРОК №____: «Цивілізації Дворіччя: природно-географічні умови розвитку Шумеру та Вавилону».
Мета: охарактеризувати природу і населення дворіччя, визначити їхній вплив на життя та діяльність населення регіону, робити історичні прогнозування; розвивати вміння порівнювати умови розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого, працювати з картою, виховувати почуття бережного ставлення до матеріальних та духовних надбань минулого.
Обладнання: підручник, атлас, ноутбук, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Оголошення теми уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда:
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На минулих уроках ми познайомилися з надзвичайною країною стародавнього сходу – Єгипет. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про нову країну, не менш цікаву і загадкову – Дворіччя.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картою (Слайд 2)
Розповідь учителя
В горах Вірменії (Кавказькі гори) (слайд 4) беруть свій початок дві річки: Євфрат і Тигр. Вони течуть на південний схід і впадають у Перську затоку. Країну, яка була в давнину розташована на берегах цих двох річок (по середній і нижній течії), називають Дворіччям. Греки називали – Месопотамія, що їх мовою означає Межиріччя (слайд 5).
У другій половині IV тис. до н. е. було утворено дві держави – Шумер та Аккад. Пізніше територію Аккаду захоплять кочові народи, в результаті чого на півдні держави з’явиться нове місто-столиця Вавилон, а згодом і країна Вавилонія.
Робота з історичним джерелом (слайд 6)
Давньогрецький історик Геродот про природно-географічні умови Дворіччя
Усю Вавилонію, подібно до Єгипту, перетинають канали. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки – Тигру. Із усіх країн світу, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоківниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Мені добре відомо, що просо буває там заввишки з дерево, але я не буду розповідати про це, оскільки боюсь, що мені не повірять…. Оливкового масла вавилоняни не вживають, лише з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед.
Завдання: аналізуючи поданий уривок охарактеризувати природно-географічні умови Дворіччя, порівнюючи зі Стародавнім Єгиптом.
Заповнення таблиці (слайд 7)
Параметри для порівняння |
Давній Єгипет |
Межиріччя |
Клімат |
Спекотний, багато сонячних днів |
Спекотний, сухий; узимку – холодно (північ) |
Річки |
Ніл, в долинах якої вирувало життя |
Тигр і Євфрат розливалися до дозрівання зернових, тому необхідно було відводити зайву воду через канали і басейни |
Грунт |
Родючий мул |
Глина, через що вода тривалий час вкривала поверхню після повені |
Рослини |
Зарості очерету на узбережжі Нілу і болотах, лотос |
Фінікова пальма, очерет |
Корисні копалини |
Камінь, мідь, золото |
Глина |
Коли вода в Перські затокі підіймалася, води річок заливали все навкруги, тому саме в Дворіччі виникає міф про Всесвітній потоп, який знищив майже все на землі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Бесіда
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати текст підручника §15 (пункт 1, с. 66-67).