«Школа екстремальних ситуацій»
Очікувані результати: Ознайомити учнів з основними правилами безпечної поведінки в надзвичайних ситуаціях. Вправляти дітей в умінні розрізняти безпечні та небезпечні ситуації, що зустрічаються в повсякденному житті. Перевірити набуті та засвоєні знання дітей з особистої безпеки, протипожежної безпеки, безпеки на вулиці; закріплювати уміння надавати першу допомогу, не розгублюватись, заспокоюватись під час екстремальних ситуацій, знаходити правильне рішення. Розвивати уміння аналізувати ситуації, приймати рішення, діяти злагоджено в колективі.розвивати обачність, уважність, мислення, уміння діяти за сигналом; Виховувати відповідальність, обережність, почуття взаємодопомоги, бережне відношення до свого здоров'я.
Обладнання: ілюстрації, картки для асоціативного куща, електроприлади, сірники, запальнички, електричні дроти, пошкоджена праска, аптечка, муляжі ВНП, тривожна валізка, іграшка Пес Патрон, іграшкові автомобілі ( пожежна машина, поліцейська машина, Військові машинки), муляжі зброї, дорожні знаки.
Хід заняття
Вчитель: - Діти, інколи ми потрапляємо у неприємні, а іноді й небезпечні ситуації. Тому давайте разом вирушимо в «Школу екстремальних ситуацій» і повторимо як потрібно діяти під час небезпеки.
- Діти, а що таке «екстремальна ситуація»? (Це коли людині загрожує небезпека, коли потрібно швидко діяти, щоб не сталося біди)
- А коли може трапитися небезпека? (Коли пожежа, коли граєшся на льоду або біля водойми, коли граєшся з небезпечними іграшками, коли граєшся в небезпечному місці, коли стихійне лихо, коли дитина хворіє і т. д.)
- А безпечно, це коли? (Коли дитина не хворіє, коли знаходиться біля батьків, коли знає правила поведінки в різних ситуаціях, коли ніхто не ображає, не карає, коли дитину люблять і т. д.)
2. Асоціативний кущ
НЕБЕЗПЕЧНІ СИТУАЦІЇ (Додаток 1)
Пожежа Землетрус
Аварія на дорозі Буря
Гроза Вибухи
Хвороби
потрапити в небезпечну ситуацію.
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки, і мікстури? ЛІКАР
-1 група РЯТІВНИКИ
Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
– Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно!
(Світлофор)
Темної ночі, ясним днем
Він бореться з вогнем.
В касці, ніби воїн славний
На пожежу поспішає. (Пожежний)
Щоб не прийшла до нас війна,-
У нас є армія міцна,
Вартує він щохвилини
Кордони України. (Захисник)
3. Дидактична гра «Безпечно-небезпечно»
Вчитель:- Щоб потрапити в школу екстремальних ситуацій, нам потрібно правильно виконати завдання. Перед вами ілюстрації. Розгляньте і на дошці прикріпіть, відповідно до ситуації –БЕЗПЕЧНО чи НЕБЕЗПЕЧНО.(На одному аркуші знаходиться « Червоний дизлайк», а на іншому – «зелений лайк».)
- Як ви гадаєте, яким кольором позначають небезпеку (безпеку)? Розгляньте ілюстрації, розкажіть, що це за ситуація і де ви її прикріпите, відповідно знаку. (Додаток 2)
Щоб здоров'я дітям мати і уникнути біди,
Правила всі треба знати, пам'ятати їх завжди!
Тож у школу вирушаєм, будем вчитись ми старанно,
Щоб усіх урятувати треба діяти бездоганно.
- Ось ми і в школі екстремальних ситуацій.
- Ви самостійно опинилися в певних групах. На столах стоять «помічники з надзвичайних ситуацій». Отже, кожна група буде пояснювати, як потрібно діяти в певних надзвичайних ситуаціях.
5. Рольова гра «Електричний струм»
( В клас заходять хлопчики з коробкою)
- Діти, я приніс для вас іграшки, давайте пограємось ними: увімкнемо в розетку і будемо весело бавитися! (Показує електроприлади, сірники, електричні дроти…)
Вчитель: - Діти. А хіба це іграшки? А що це? (Електроприлади, сірники).
-Як потрібно поводитися з цими небезпечними предметами?
( Розповідають учні з групи ПОЖЕЖНИКИ. Одночасно демонструючи ілюстрації) (Додаток 3)
Щоб не сталося пожежі:
1. Ніколи й ніде не грайте із сірниками й запальничками.
2. Самостійно не запалюйте газову плиту.
3. Не залишайте без догляду ввімкнені праску або чайник.
4. Не можна одночасно вмикати багато електроприладів.
5. Не чіпай пошкоджені оголені дроти електроприладів.
(2 учень розповідає вірш)
Щоб життя уберегти
від реальної біди,
полум'я помітив, дим
подзвони на 101
6. Рольова гра «Перша допомога»
( Другий хлопчик підходить до групи РЯТІВНИКІВ)
- Ой, а що це за гарна коробочка з таким яскравим хрестиком, мабуть там багато солодощів.
- Ой, тут якісь цукерочки, я хочу спробувати одну. (Діти зупиняють хлопчика).
- Як називається ця коробка? (Аптечка). А що в ній? (Вата, бинт, марлева пов'язка, флакони з йодом зеленкою, перекис водню, термометр, ліки).
(Хлопчик в цей час взяв гострий предмет і порізався. )
- Діти, що ми повинні зробити в першу чергу?
( Розповідає учень з групи РЯТІВНИКИ)
-Промити ранку чистою водою, потім перекисом водню; далі змастити йодом чи зеленкою; перев'язати чистою носовою хустинкою чи бинтом.
Одна дитина надає першу допомогу хлопчикові.
Вчитель:
- А що треба зробити, якщо сильно вдарився? А якщо опік? А якщо рана чи травма серйозна? (Потрібно зателефонувати на «швидку допомогу»)
(Діти розповідають правила , демонструючи ілюстрації.) (Додаток5)
1. Не бери гострі ріжучі предмети.
2. Не бери ліки без дозволу дорослих.
3. Якщо травмувався- звернись до лікаря, наклади пов’язку, приклади лід. ( Правила з ілюстраціями)
(Учень з групи РЯТІВНИКИ читає вірш)
( Хлопчики в куточку побачили м’яча)
( Виходить учень з групи СВІТЛОФОР)
(Діти розповідають правила , демонструючи ілюстрації.) (Додаток 4)
_Пропоную пограти в гру https://youtube.com/watch?v=kI4Q3SghMLU&feature=shared
« Так чи ні. Правила дорожнього руху»
8. Рольва гра « Повітряна тривога»
(Лунає сигнал повітряної тривоги)
( Хлопчик невдоволено говорить)
( Учень з групи ЗАХИСНИКИ)
1. Без паніки
2. Уважно слухай вчителя
3. Візьми необхідні речі, Тривожний рюкзачок.
4. Спокійно прямуй до укриття із вчителем!
Вчитель: Пропоную вам відпочити з нашим помічником « Песиком Патрончиком» https://youtu.be/MV5OQLhCfkg
Вчитель:
-А тепер пропоную вам скласти Тривожну валізку.
( Кожна група має набір речей, серед яких потрібно вибрати лише ті, які необхідні у Тривожному рюкзаку).
Повторимо основні правила
(Діти розповідають правила , демонструючи ілюстрації.) (Додаток 6)
9. Підсумок заняття
( Хлопчики звертаються до учнів)
Вчитель:
Вміти діяти задля особистої безпеки, протипожежної безпеки, безпеки на вулиці; уміти надавати першу допомогу, не розгублюватись, заспокоюватись під час екстремальних ситуацій, знаходити правильне рішення, уміти діяти за сигналом, допомогти товаришеві, бережно відноситись до свого здоров'я.
Додаток1
НЕБЕЗПЕЧНІ
СИТУАЦІЇ
ПОЖЕЖА
ХВОРОБА
АВАРІЯ
НА ДОРОЗІ
ВИБУХИ
ГРОЗА
БУРЯ
ЗЕМЛЕТРУС
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6