Урок-дебати "Життя - це машина, яку приводять у рух гроші» (за оповіданням Оноре де Бальзака «Гобсек)"

Про матеріал
Метою уроку є підвести підсумки творчості О. де Бальзака, допомогти учням осягнути велич таланту О. де Бальзака у контексті епохи, шляхом проведення нетрадиційної форми уроку, розвивати в учнів уміння самостійно аналізувати художній твір, здійснювати його комплексний аналіз з урахуванням його ідейно-художньої цілісності та авторської позиції, розвивати уміння розв'язувати проблемну ситуацію, виховувати любов до літератури, уміння формувати та відстоювати власну життєву позицію, виховувати високі моральні якості.
Перегляд файлу

Рекомендації до проведення навчального заняття -дебатів.

Дисципліна: зарубіжна література

Викладач: П'ятак Ю.М.

 

Тема: «Життя - це машина, яку приводять у рух гроші» (за оповіданням Оноре де Бальзака «Гобсек»)

Тип заняття: нестандартне заняття - дебати.

 

Мета заняття: підвести підсумки творчості О. де Бальзака, допомогти студентам осягнути велич таланту О. де Бальзака у контексті епохи, шляхом проведення нетрадиційної форми заняття, розвивати у студентів уміння самостійно аналізувати художній твір, здійснювати його комплексний аналіз з урахуванням його ідейно-художньої цілісності та авторської позиції, розвивати уміння розв'язувати проблемну ситуацію, виховувати любов до літератури, уміння формувати та відстоювати власну життєву позицію, виховувати високі моральні якості.

Обладнання:. портрет О. де Бальзака, твори письменника (повне зібрання творів),  на кожній парті-оповідання  "Гобсек", Літературна газета "Гобсек", скринька для голосування, годинник, емблеми з назвами команд, плакати з висловами видатних людей щодо ставлення до багатства, грошей.              *

Місце проведення: аудиторія

Тривалість: 80 хвилин

Тип заняття: нетрадиційне заняття-дебати.

Епіграф:

"Комедії людської сто томів -

То дзеркало правдиве й вічне ваше"

Анатолій Жуковський

Ключовий  момент:  

Розв'язання проблемного запитання:   "Чи  сумісна гонитва за наживою з красою і благородством внутрішнім

Формат дебатів:

розроблено таким чином, щоб  спонукати студентів до спільної праці та сприяти особистій активності студентів. В дебатах приймають участь дві команди, які складаються з трьох осіб кожна.

Головна мета учасників дебатів - переконати суддів тому, що їх аргументи кращі, ніж у їх опонентів. Незважаючи на те, що мета дуже проста, тактичні та технічні прийоми для її досягнення можуть бути дуже різними.

Для проведення команда формує критерії — це мета команди, яка показує, чого вона хоче добитися яри розгляді теми. Критерії використовується у грі для побудови суджень, одночасно є інструментом доказу для команди. У кожній дебатній грі критерій гри вказує на її головні моменти, закріплює ціль і показує суддям, що має довести команда, аби виграти гру.

Також кожна команда представляє аргументи, в яких намагається довести суддям вірність своєї позиції, це можливо лише за умов застосування підкріпленої фактичним матеріалом аргументації ( використання історичних фактів, інформаційних довідок, цитат, тощо) Аргументи можуть бути вагомими або слабкими. Судді намагатимуться пересвідчитися у вираженні аргументів обох команд і зрозуміти наскільки Ваші аргументи можуть вистояти проти атак та випадів опонентів. Разом з аргументами гравці повинні надати суддям докази на їх підтримку.

Дане заняття дає право гравцям ставити запитання опонентам та, у свою чергу, відповідати на їх запитання. Питання можуть бути використані для уточнення позиції, або для виявлення слабких місць у ланцюгу аргументації опонентів.. Ця інформація потім може бути використана у вашій промові або промові вашого партнера.

Учасники гри:

Стверджуюча сторона. Представники команди доводять свою позицію, побудовану на аргументах, прикладах, фактах. Вони намагаються переконати у своїй правоті команду опонентів та суддів.

Заперечуюча сторона. Представники цієї команди спростовують ідею стверджуючої сторони. Вони намагаються довести хибність аргументації своїх супротивників та схилити суддів на свій бік.

Рішення. Під час промов судді занотовують аргументи та докази і після закінчення раунду виносять рішення - хто з команди був кращим.

Як і у будь - якій грі, у дебатах кожен має свою роль та обов'язки, але команда повинна працювати разом допомагаючи і доповнюючи один одного.

Наступна табличка є систематизованим переліком розподілу часу під час гри.

І ствердж.

6 хв.

Виголошує свій

аспект  теми.    Визначає

ключові слова теми.

Визначає       мету  або

критерій.

Встановлює лінію

аргументації

1.Перший аргумент

2.Другий аргумент

3 Третій аргумент Робить висновок, маючи чіткий погляд стверджуючої команди щодо теми.

 

«Я готовий

до запитань"

І запереч

6 хв.

Не   погоджується з темою.

Погоджується       або пропонує свої дефініції.

Приймає мету        або надає  власну    Розбиває

кожен аргумент

стверджуючої команди,

йдучи за структурою

її аргументації.

Представляє лінію

аргументації заперечуючої команди.

І. IIерший аргумент

2.Другий аргумент

3. Третій аргумент "'Дякую,    я  готовий   до запитань"

 

ІІ ствердж.

5хв

Ще раз засвідчує власну

позицію

Ще раз

стверджує дефініції, розбиває дефініції заперечувальної, команди (якщо вони будуть). Ще раз вказує на цінність мети

Стверджує лінію

аргументації

команди    за первинною структурою

представляє нові докази

перечитує    вирішальні аспекти попередніх доказів

використовує приклади,

описи, аналогії розширює; існуючі аргументи. Розбиває

заперечуючі

аргументи

"Дякую,

я готовий

до питань»

IІ запереч.

5хв

Підкреслює головні

відмінності.

Якщо ввели нові

дефініції продовжує

пояснення.      Аргументує

альтернативну мету,

використовуючи        лінію аргументації стверджуючої   команди

розбиває її послідовно

пункт за пунктом:

- надає нові докази

- пояснює слабкі місця в

лінії аргументації

опонентів.

Використовує приклади, описи, аналогії.

ще раз стверджує власну лінію аргументації,

а також розширює її.

«Я готовий до запитань»

 

ІІІ ствердж.

5хв

Концентрує   увагу суддів

на вирішальних моментах

гри. Ще   раз   пояснює,  чому

стверджуюча команда

продовжує     підтримувати

власні дефініції.

Пояснює   переваги

власної команди.

-вказує судді на вагу вирішальних аргументів- пояснює вплив

кожного аргументу та

чому стверджуюча

команда продовжує

його підгримувати.

Не випускає

аргументи опонентів,

Вказує на  їх  вагу  та відбиває їх. Робить        висновок  зі всього, що сказала його  команда.

ІІІ запереч.

5хв

Концентрує увагу глядачів

на вирішальних    моментах

гри. Вказує  на позицію

власної   команди    щодо дефініцій.   Надає   оцінку

будь-якій   дискусії   щодо

мети.

Слідкуючи за структурою

лінії аргументацїї

заперечуючої   команди;   вказує, суддям   на   вагу

вирішальних аргументів

- пояснює їх вплив

Відбиває аргументи.

Впевніться, що ви відбили

всі аргументи

Зробіть висновок.

З хв. Перехресні

Запитання від Запер. ІІІ

З хв. Перехресні

Запитання від ІІІ ствердж.

З хв. Перехресні

Запитання від

І запереч

 

З хв. Перехресні

Запитання

від І запереч

 

 

 

Кожна команда має 8 хвилин підготовчого часу. Інформацію почерпнуту з питань треба використовувати під час промов

 

Хід заняття.

 

І. Вступне слово викладача: його назвали "творцем двох тисяч героїв", "Люципером літератури", "генієм". Він - французький письменник. Опоре де Бальзак і наше сьогоднішнє заняття - заключний акорд у вивченні його творчості. На нашому занятті ми станемо свідками та учасниками диспуту між двома командами ваших друзів, які будуть намагатись, використовуючи знання того самого твору та творів з світової літератури, довести свій погляд, а темою нашого заняття с слова Гобсека : "Життя - це машина, яку приводять у рух гроші" Ставлення до багатства, до грошей в усі  часи хвилювало людство. Багато письменників описувало це у своїх творах.

Назвіть, яких письменників ви знаєте, які б звертались у своїй творчості до

теми збагачення (Карпенко-Карий" Хазяїн", Гоголь "Мертві душі", але, безумовно, найяскравішим таким твором є твір О. де. Бальзака "Гобсек".

  1. Розпочинаємо наш диспут.

Дозвольте представити вам дві команди: стверджувальну та заперечну. До кожної команди входять по троє гравців, також представляю вам таймкіпера (це той, хто слідкує за часом. всі решта у нас судді.

Шляхом голосування в кінці заняття ви, шановні судді, і вирішите, хто буде переможцем наших дебатів.

Звертайте увагу на вміння гравців будувати свою думку, вдало підбирати аргументи, врахуйте знання роману, вміння влучно ставити запитання, давати відповіді на них. А гравців закликаю бути чемними, не ображати один одного і не зловживати часом.

Розпочинаємо диспут. 

III. Слово надається першому гравцю стверджувальної команди.

І). Стверджувальний гравець.

Наша команда дійсно вважає, що життя - це машина, яку приводять у рух гроші. Якщо ми подивимось, то як і тисячі років тому, так і зараз змінювались умови життя, а людина не змінювалась. Бажання розбагатіти, заробити гроші завжди керувало і керує вчинками людей і є, на вашу думку, головною причиною всіх її вчинків. Адже для чого ми навчаємось. здобуваємо професію-для того, щоб мати гарну роботу і гарно заробляти; Гроші відкривають перед людиною багато можливостей. Людина стає вільною і може виконати будь-яке своє бажання, здійснити всі свої плани, мрії. Уміння заробляти гроші властиво не всім людям. Ті, хто накопичують великі багатства - це дійсно великі особистості. Адже потрібно мати хороший розум, добре знати психологію людини, економічні закони, вміти ризикувати, бузи пунктуальним, не підводити своїх партнерів. Всі ці риси були у головного героя роману О. де. Бальзака Гобсека. Адже він, за висловами Дервіля, розумний, передбачливий, тонкий психолог, філософ. За висловом самого Гобсека він вміє читати в серцях . Разом з тим він чесний, як говорить про нього Дервіль, він людина надзвичайної чесності. Він завжди дотримується свого слова, не підводить своїх партнерів. Та діями інших героїв роману також керують гроші. Адже пан Дервіль став щасливим лише тоді, коли Гобсек позичив гроші під 15% (зробив йому таку послугу) на ні гроші він розбагатів, зміг одружитеся, отримав можливість займатися улюбленою справою, тобто саме гроші зробили його щасливим. Гобсек дотримав свого слова і повернув йому спадщину. Це дає можливість юному графу Ернесту одружитись з Камілою. Отже, гроші роблять щасливими людей. Гобсек краще за інших розумів, що гроші керуюсь поведінкою людей і він вміло це використовував.

Тобто, ми ще раз стверджуємо, що саме гроші керують вчинками людей, бажання володіти ними. Це такий закон життя людини, така психологія і ніхто це не може змінити. (6 хв.).

2). Перехресні запитання задає третій заперечний студент (3 хв.)

3). Заперечний гравець.

Ми заперечуємо, що "життя - це машина, яку приводять у рух гроші". Наші опоненти намагались довести, що в кожній людині сидить жадоба до наживи, до збагачення і, що. задовольнивши цю жадобу, людина стає щасливою. Так, ми згодні,що гроші відіграють певну роль у житті людини, але роль не головну, а другорядну (допоміжну). Вчинками людей в більшій мірі керують інші бажання:самоствердитись, проявити свої здібності, здійснити свої мрії, мати друзів, повагу до себе в суспільстві, бажання зробити щось корисне, прославитись, ввійти в історію. Так, в своєму романі Бальзак дійсно показав, як гроші впливають на вчинки людей. Отже, давайте проаналізуємо, як вони саме впливають.

Графиня де Рестро через свою жадібність до грошей робить злочин. Внаслідок цього її чоловік захворює і помирає. Тобто, жадоба до грошей не гарантує людині щастя, а, навпаки, руйнує людину, робить її нещасною. Найяскравіше це видно на прикладі Гобсека. Адже він володів величезними грошима, через гроші мав велику владу. Тобто мав те, що на думку наших опонентів і потрібно для щастя. А чи став він щасливим?

За висловом адвоката Дервіля, він не мав нічого людського, він не мав сім'ї, спадкоємці». Відштовхнув родичів, не мав друзів, людських почуттів, свободи, не міг робити те, що хотів, він став рабом грошей. До Гобсека підходить вислів Френсіса Бекона, англійського філософа, який казав, що багато-хто, думаючи, що вони все зможуть купити за свої багатства, перш за все продаж себе. Гобсек, вважаючи себе володарем світу, насправді був жалюгідним рабом маленької золотої монети, заради якої був готовий продати душу, совість, Що ж він отримав за це? Навіть зовнішність його підтверджує про його надзвичайну скупість. Єдина людська риса - радість виявилась при вигляді золота, грошей. Тобто, заради грошей Гобсек пожертвував власним життям. Гроші роблять людину, гіршою, проявляючи в ній всі її найгірші риси, піднімаючи з її душі все погане та огидне. Не можна все зводити до грошей. Не можна купити за гроші ні гідність, ні  справжніх друзів ні кохання, ні сімейне щастя (6хв.).

 

4). Перехресні запитання задає третій стверджувальний гравець

 5). Стверджувальний гравець (історична точка зору)

Ми ще раз стверджуємо, що саме гроші управляють світом. Це було колись та є і зараз.

Погляньмо на минуле. Адже більшість війн, конфліктів між країнами були викликані бажанням одних країн загарбати інші, відібрати в них природні ресурси, оволодіти їхнім багатством , а мета цього всього - отримати більше прибутків.

Саме жадоба до золота, грошей штовхала мореплавців відкривати нові шляхи, робити, географічні відкриття. За висловом одного \ іспанських середньовічних письменників: "Золото - ось магічне слово, яке заставляло людей кидати все, ризикуючи життям плисти за тисячі кілометрів до берегів Америки". В свою чергу, відкриття Америки приводило до великих змін в історії людства. Можна сказати, що гроші завжди рухали вперед суспільний прогрес. Адже нам відомо з історії, що держава, закони створювались

тоді, коли суспільство поділилось на багатих і бідних. Саме для того . щоб клас не імущих, тих хто не має багатств», не відібрав це багатство в імущих, було створено суд, поліцію, армію, в'язницю, закони, тобто все те, що ми називаємо державою.

Отже, можна зробити висновок, що всі сучасні держави виникли через бажання одних відібрати багатства у інших, і небажання останніх втратити ці багатства. Видатний економіст Карл Маркс говорив, що історію рухають уперед революції, які він називав локомотивами історії. Саме революції приводять до якісних змін у суспільстві, до їх оновлень. А яка ж основна причина всіх революцій? Це загальновідома класова боротьба, тобто боротьба між багатими та бідними. Бідні пригноблені класи борються за владу, а влада їм потрібна для перерозподілу того багатства, яким вони не володіли. Гобсек це добре розумів. Він об'їздив весь світ, бачив багато країн, але, як людина далекоглядна, він розумів, що всі живуть за одним історичним законом: "Все в світі вирішують гроші" (6 хв.)

6). Перехресні запитання від заперечного учасника (3 хв.)

7), Заперечний учасник

Наші опоненти намагались вам доказати, що гроші завжди приносили користь не тільки окремій людині, а й служили для благополуччя всього людства.

Ми ж стверджуємо, що бажання збагатитись, заволодіти грошима - це один з найстаріших та найдавніших пороків людства. Саме через жадобу до наживи здійснювалось безліч зрад, обманів, підлостей. Нам відомі тисячі фактів з історії, коли здійснювались державні перевороти, розв'язувались війни, винищувались цілі народи. Пригадаймо, що сталось з населенням Африки, коли жадібні португальці та іспанці перетворили націю на рабів. Задумаймось, чому мексиканці, перуанці, болівійці, не святкують день відкриття Америки. Саме через жагу до золота європейські конкістадори винищили багатомільйонні культурні цивілізовані народи ацтеків, інків, майя.

А рештки від цих могутніх племен загнали в сучасні резервації.

Давайте згадаємо історію України. Протягом багатьох століть наші прекрасні руські міста плюндрувались набігами різноманітних кочівників: гунів, готів, половців, монголів, татар. Всі вони шукали одного: побільше багатства та золота. Надмірна тяга до грошей, жалібність в усі часи лише відкидало людство назад, гальмувало розвиток. Такі риси, які притаманні Гобсеку (цинізм, жорстокість, жадібність) в усі часи не схвалювались, а висміювались (6 хв.).

8). Перехресні запитання від стверджувального учасника (3 хв.)

9). Стверджувальний учасник.

Я ще раз підтверджую, що гроші - це основне в житті людини. В людині від природи закладена жадоба до багатства, мати більше, ніж інші. Без грошей людина не може бути щасливою, адже гроші дають їй особисту свободу, незалежність. Той хто має гроші, за висловом Гобсека, володіє світом, не втомлюючи себе, а світ не мас над ним ніякої влади. Також ми ще раз підтверджуємо, що історичний прогрес відбувався завдяки тому, що в світі завжди відбувалась боротьба за гроші, за багатство між багатими і бідними, між політичними партіями, між державами. Погляньмо на проблему влади грошей і з економічної точки зору. Усім відомо, що головний економічний принцип, за яким розвивається сучасна економіка - бажання отримати прибуток - змушує виробників впроваджувати нові винаходи, робити продукцію якіснішою, а від цього краще і виробникам, і споживачам. Тобто, зрозуміло, що в основі економічного життя лежить бажання чи то дрібного приватного підприємця, чи то великої фірми, отримати якомога більший прибуток, більше грошей.. Не було б таких людей, як Гобсек. економіка б не розвивалася, адже він займався там, чим зараз займаються солідні банки. Тобто, він обслуговував населення, надавав кредити, позики, накопичував капітал, робив те, що роблять сучасні підприємці, А хіба могла б розвиватися економіка без таких людей, як він або Генріх Форд, який заснував світову автомобільну промисловість. Тому ми повинні бути вдячні таким людям, як Гобсек, тому що вони рухають економіку. (5хв.).

10). Заперечувальний учасник.

Давайте пригадаємо літературні твори, де піднімалась тема збагачення. Це п’єси Мольєра «Скупий», Гоголя «Мертві душі», де яскраво розкрито образ Плюшкіна, який все життя накопичував багатства, в той час, як все його добро гнило, псувалось, Карпенко-Карий «Хазяїн», Кропивницький «Глитай або Павук».

В усіх них творах висміюється зажерливість, тяга до накопичення багатства. Насправді таких людей, як Гобсек, Плюшкін, Пузир можна вважати хворими людьми.

Все своє життя Гобсек служив одному ідеалу, одному Богу - золоту. Він приніс йому в жертву все: молодість, здоров я, сімейні радощі, кохання, повагу оточуючих, друзів, можна сказати, що й свою душу також.

Згадаймо притчу, яку Христос розповідав своїм учням.

В одного землевласника був хороший урожай зерна було стільки, що він засипав ним амбари. І він не міг заснути вночі - все думав, що робити із зерном, куля діти? Від цих переживань землевласник змарнів, перестав їсти. 1 от одної ночі йому уві сні явився І Господь і сказав йому такі слова: «Про що ти турбуєшся, нещасний? Завтра буде велика пожежа і все твоє багатство згорить, а сам ти загинеш Не про земні багатства ти маєш думати, а про спасіння власної душі».

Смерть застала Гобсека у розквіт йото багатства і могутності. Але, зрозуміло, що жодної копійки із своїх мільйонів він не забрав з собою, а залишив тут. Кинув все, то роками накопичував, Для того він жив? Кому це багатство принесло користь? Нікому/ Так, »історії були випадки, коли багаті люди прославилась, але люди будуть пам'ятати й шанувати не тих багатії», які будь-якими методами накопичували багатство, а тих, хто здобув його власною працею, розумом і витратив його на справи благодійництва.

Так. ми пам'ятаємо українських міліонерів: Терещенків, Яхненків. Симеренків, Бродських не через розмір їх капіталів, а через те, що вони будували школи, лікарні, дитячі притулки, вкладали гроші в культуру, в освіту, думаючи про майбутнє нації. Московського купця Третякові росіяни шанують через те, що він передавив російському народу всесвітньо відому Третьяковську галерею.

Отже, не гроші рухають історію вперед. А рухають її люди, їх вчинки, воля, бажання, а гроші лише можуть допомогти в цьому, якщо вони спрямовані на гарні справи.

Гроші - не свого роду інструмент, який а руках хорошої людини буде корисним.

Отже, ще раз хочу підкреслити, що золото, гроші руйнують душу людини, викликають у людей заздрість, ненависть, призводять до злочинів. Жадібність, бажання збагатитись за будь-яку ціну призводили і призводять до тисяч злочинів, що творились і продовжують творитися. І, саме головне, ніколи золото та гроші не дадуть людині справжнього людського щастя. За висловом давньоримського мислителя Сенеки:: "Найвище багатство - це відсутність жадібності". Яскравим підтвердженням цього є сцена смерті Гобсека. описана Бальзаком.             

На мою думку, така доля чекає кожного, хто буде переконаний, що життя - не машина, яку приводить у рух гроші. Закликаю всіх присутніх не перетворюватись на Гобсеків

IV. Слово викладача:

"Ви мали можливість протягом диспуту вислухати думку. аргументи двох команд. Кожна з команд намагалась доказати свою правоту, використовуючи при цьому цитати, літературні, історичні приклади, показуючи знання економіки, людської психології. А тепер вам, шановні судді, доведеться оцінити їхню роботу на занятті і визначити команду переможця

V. Проводиться голосування та оголошуються його наслідки.

Викладач аналізує роботу двох команд і підводить підсумок заняття.  Я хочу щоб це нетрадиційне заняття не залишилось для вас лише свого роду спортивним змаганням, а щоб ви зробили для себе кілька важливих висновків. Я не випадково вибрала темою диспуту саме повість "Ґобсек" та висловлювання його головного героя. Адже це питання ставлення до грошей, до людського щастя, до людського призначення те, що хвилювало і буде хвилювати людину завжди. Я хотіла 6, щоб ви зрозуміли ті істини, які є досить, важливими для кожної людини. Не все вимірюється в людському житті грошима, за гроші не купити кохання, дружбу, не збудуєш власне щастя на чужому горі, кількість людського щастя вимірюється не кількістю грошей в кишені, а гармонією в душі людини, ставлення до оточуючого світу та бачення свого місця в ньому. Я хочу побажати вам, щоб вас любили, цінували, шанували не за гроші, а за ваші особисті людські якості. Заняття літератури, сподіваюсь, вам у цьому допоможуть.

doc
Додано
26 лютого
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку