Урок "Держави залізного віку: Ассирія і Халдейське царство"

Про матеріал
Розробка уроку містить - матеріли , карти , ілюстрації та посилання на виконання тестів
Перегляд файлу

Всесвітня історія та історія України інтегрований курс 6 клас Урок 17.

Тема. Держави залізного віку: Ассирія і Халдейське царство

Мета: дізнатися про виникнення Ассирійської, Ново-Вавилонської ; визначати спільне й відмінне в цих державах; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «імперія», «висячі сади Семіраміди», «Вавилонська вежа»; розвивати вміння учнів порівнювати історичні явища; сприяти естетичному вихованню учнів на підставі знайомства з історією пам'яток культури минулого.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, стінні карти «Ассирія, Ново-Вавилонське царство»  ілюстративні матеріали.

Основні терміни та поняття: імперія, висячі сади Семіраміди, Вавилонська вежа.

Основні дати: XIV ст. до н. е. — утворення Ассирійської держави; 612 р. до н. е. — загибель Ніневїї; перша чверть VII ст. до н. е. — заснування Ново-Вавилонської держави.

Хід уроку

1. Організація навчальної діяльності

Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.

2. Перевірка домашнього завдання.

Виконання тесту https://naurok.com.ua/test/homework/3045322

3. Актуалізація опорних знань

          Бесіда за запитаннями

  • 1. Які держави Месопотамії ви вже знаєте?
  • 2. Що таке імперія?

Робота з понятями

Реформа — поступове докорінне перетворення, поліпшення чого-небудь.

Ополчення — військо, яке створюється з населення певної місцевості, здатного тримати зброю. Існує лише під час воєнних дій, після чого його розпускають.

Громадянська війна — війна за владу всередині одного суспільства або країни.

Робота з картою

  • 1) Знайдіть на карті кордони Халдейського царства. Назвіть землі, якими воно володіло.
  • 2) знайдіть на карті мідію. Яку іншу велику державу Дворіччя вона перемогла?

Халдейське царство і Перська імперія.

4. Вивчення нового матеріалу

Держави залізного віку: Ассирія і Халдейське царство

План роботи:

  1. Ассирія;
  2. Нововавилонське царство ;

1. Ассирія. У III тис. до н. е. в регіоні Аккад на березі Тигру виникло місто Ашшур. Спочатку воно не було самостійним, а підкорювалося іншим містам-державам Дворіччя. Згодом Ашшур збагатився завдяки торгівлі та незаконному вивезенню металів. Разом із тим зросла й могутність міста, яке тепер прагнуло контролювати всю торгівлю в регіоні. Це стало причиною частих війн із сусідами, у результаті яких постало Ассирійське царство, або Ассирія.

Ассирія неодноразово то завойовувала великі території, то знову втрачала свій вплив. Зрештою у IX ст. до н. е. розпочався період тривалого піднесення Ассирії. У цей час вона перетворилася на могутню імперію, яка за свого найбільшого розширення контролювала всю територію Дворіччя, східне узбережжя Середземного моря та Єгипет.

Нові землі ассирійці підкорювали силою. Це стало можливим завдяки військовій реформі, яку провів ассирійський цар Тіглатпаласар III, що жив у VIII ст. до н. е. Ця реформа передбачала:

  • створення організованої професійної армії, яку повністю утримувала держава (інші держави Месопотамії не мали такої армії — під час війни там скликали ополчення із селян);
  • масове використання зброї з нового металу — заліза;
  • організацію військ (чітко розділено роди військ: кіннота, розвідувальні та інженерні війська);
  • новий спосіб ведення війни: не тільки заради пограбування, а і з метою підкорення нових народів.

Для того щоб утримати владу на нових землях, ассирійські правителі жорстоко поводилися з місцевими жителями. Вони прагнули перетворити їх на слухняних підданих єдиної Ассирійської імперії:

  • завойовані народи з усім майном насильно переселяли на нові території;
  • для управління землями призначали намісників;
  • ремісників і майстрів із завойованих земель звозили до столиці Ассирії;
  • частину підкореного населення перетворювали на рабів, яких забирали до війська;
  • повстання, що виникали, жорстоко придушували. У 689 р. до н. е. Ассирія перемогла Вавилон. Місто було зруйноване.

Жорстокість ассирійців налаштувала проти них підкорені народи. Постійні війни дуже ослабили Ассирію. Її східний сусід — Мідія — разом із союзниками розгромили ассирійське військо та в 612 р. до н. е. зруйнували столицю держави Ніневію. Землі Ассирії вони поділили між собою.

Проблемне запитання  - Що, крім війни, було основним джерелом прибутку для Ассирії?

2. Нововавилонське царство. Нововавилонське, або Халдейське царство проіснувало порівняно недовго. Проте його багатство та слава вражали сучасників.

В останні десятиліття існування в Ассирії точилися громадянські війни. Цим скористався намісник Вавилона Набопаласар, який походив із племені халдеїв. У 626 р. до н. е. він зумів не лише відокремити ці землі від Ассирії, але й підкорити землі колишнього Вавилонського царства. Пізніше він доклав зусиль до знищення Ассирії.

Його наступник — Навуходоносор II — правив протягом 40 років. Він завоював нові території, збільшивши свої володіння майже вдвічі. За його правління Халдейське царство переживало розквіт. Навуходоносор повністю перебудував Вавилон, який став одним із найбільших на той час міст і центром торгівлі з іншими країнами. Тепер замість цегли-сирцю в будівництві використовували більш міцну обпалену цеглу. Було зведено новий царський палац, кам’яний міст через Євфрат, а також стіни навколо міста.

Особливою красою вирізнялися ворота богині Іштар — одні з восьми головних воріт зовнішньої стіни міста. Вони були збудовані із цегли і вкриті глазур’ю. Від воріт до храму головного вавилонського бога Мардука було прокладено широку Вулицю Процесій, якою рухалася хода під час святкування Нового року. Він у царстві припадав на весняне рівнодення.

Наступники Навуходоносора II були менш успішними. Зрештою в 539 р. до н. е. Нововавилонське царство завоювали перси.

 Робота з джерелом

Скільки років проіснувало Нововавилонське царство?

Існує легенда, що Навуходоносор ІІ знав, яка доля очікує на його державу. Йому приснився величезний ідол, голова якого була золотою, тіло — до пояса срібним, ноги — до колін мідні, а нижня частина ніг — із суміші заліза та глини. Мудрець пояснив цареві, начебто це означає, що в царстві не буде єдності: як залізо не здатне поєднатися із глиною, так і різні народи Вавилону не зможуть жити в мирі.

Легенда розповідає, що, коли Вавилон узяли в облогу перські війська, його правитель Валтасар був настільки переконаний в нездоланності міських стін, що щодня влаштовував бенкети. Під час одного з них нібито невидима рука залишила на стіні царського палацу напис «підраховано, зважено та розділено». Мудрець розтлумачив це так: вищі сили вже підрахували дні існування царства Валтасара, зважили його, як товар на ринку, та розділили між його ворогами. Тієї ж ночі Валтасара було вбито, а до міста увірвалося перське військо.

Так припинило існування Халдейське царство. Про нього залишилося багато розповідей у переказах та легендах різних народів.

Робота з ілюстрацією

Навуходоносор II.

Відновлені ворота богині Іштар в історичному музеї в Берліні (Німеччина).

 

Статуї добрих духів із тілом бика, крилами птаха та людськими головами — ламмасу. Вони охороняли вхід до ассирійського царського палацу.

Ассирійська прикраса.

Сцена царського полювання, зображена на стінах ассирійського палацу.

 

  • Вавилон часів царя Навуходоносора II.

Поясніть, як ви розумієте значення пророчих слів на стіні вавилонського палацу.

Штучні сади Вавилона, які увійшли в історію як одне із семи чудес світу під назвою Висячі сади Семіраміди.

5. Узагальнення  вивченного матеріалу

  • 1. Який метал почали обробляти ассирійці? Які це мало наслідки?
  • 2. Назвіть видатних царів Ассирії та Халдейського царства. Чим вони уславилися?
  • 3. Які ви знаєте міфи та легенди про Вавилон? Чому, на вашу думку, саме це місто так часто в них згадується?

6. Підсумки уроку

  • Ассирія захопила великі території завдяки накопиченому торгівлею багатству, численній та добре організованій армії.
  • Жорстокість ассирійців налаштувала проти них підкорені народи, що зробило Ассирію вразливою для зовнішніх ворогів.
  • Нововавилонське царство контролювало великі території, але виявилося слабким перед зовнішніми ворогами.

7. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника§ 13.

Виконати тест  https://naurok.com.ua/test/homework/3045322

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
3029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку