Розробка уроку для 5 класу може бути використана для узагальнення знань з теми "Десяткові дроби".
5 клас
Тема: Десяткові дроби
Мета: повторити відомості з теми «Десяткові дроби», удосконалити знання, уміння й навички п’ятикласників щодо практичного використання десяткових дробів, закріпити вміння порівнювати, виконувати дії з десятковими дробами,
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, кругозір, пізнавальний інтерес, позитивне ставлення до навчання,
виховувати повагу до народних традицій, почуття самоконтролю
Тип уроку: урок повторення
Обладнання: дидактичні матеріали, презентація, роздатковий матеріал: картки-завдання, картка для самооцінювання, квіти, український віночок, рушник, вишивки з калиною
Девіз:
Що вмієте, того не забувайте,
А чого не вмієте, того навчайтесь.
Володимир Мономах
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні на уроці ми не тільки повторимо матеріал з теми «Десяткові дроби», а й одночасно будемо плести віночок. Віночок у багатьох народів – це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір’я, листя і гілочок.
Український віночок – це не просто краса, а й оберіг, який був неодмінною ознакою національного українського строю, «знахар душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Звичай плести віночок прийшов з давнини. В Україні віночків налічують 77 видів, зокрема вінок відданості, різдвяний, чернечий, вінок надії, вінок розлуки, вінок кохання.
Вірш «Український віночок»
Всього в українському віночку використовували до 12 видів квітів. Дівчаткам вашого віку плели віночки з 7 квіточок. Виконавши завдання, ми будемо вплітати у наш віночок по одній квіточці. Різні квітки – це різні завдання з теми.
Виконання кожного завдання оцінюйте самостійно за 12–бальною шкалою і вписуйте бали у відповідну квітку віночка (на малюнку, що ви отримали).
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІУ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Павучок»
Наприклад, учні схематично показують відповіді на питання:
Що ви знаєте про десяткові дроби?
Які дії вмієте виконувати з десятковими дробами?
Як десяткові дроби пов’язані зі звичайними дробами?
У. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
а) Записати у вигляді десяткового дробу:
; ; ; ; ;; 7:10
б) Записати у вигляді звичайного дробу:
0,6 ; 2,1 ; 2.09; 0,003.
в) Прочитайте десяткові дроби з (а,б) (фронтально усно з місця)
Узагальнення (формулювання правил перетворення звичайних дробів у десяткові і десяткових у звичайні).
Вплітаємо у віночок перші квіти – цвіт яблуні та вишні. Вони символізують материнську любов. У віночку йому відведено почесне місце, бо він порівнюється з красою дівчини, її молодістю.
Які числа на координатному промені відповідають точкам А, В, С, D
0 B A D 1 C
Учні на місцях самостійно виконують завдання, потім оголошують відповіді.
Яке з чисел найбільше, найменше?
Узагальнення. Повторення правил порівняння десяткових дробів
Вплітаємо у віночок наступну квітку – барвінок. Вона є символом життя. Наукова назва в перекладі з латині означає «перемагати». Здавна вважали, що рослина ця дарує дівчатам вроду, оберігає від нечистих сил та чаклування. Барвінок не тільки декоративна, цілюща, а й пісенна. Про неї співається в коломийках, веснянках, колисанках, купальських та інших піснях. Хрещатий барвінок прикрашав і обжинковий вінок.
Кінець нивоньці кінець.
Будем плести вінець.
То з жита, то з барвінку
На хорошу дівку.
(Пісня «Кругом, женчики, кругом»)
Знайди помилку. Постав у числах коми так, щоб утворилися правильні рівності
3,4+43=7,7 (3,4+4,3=7,7)
5-49=0,1 (5-4,9=0,1)
21+5=7,1 (2,1+5=7,1)
17,2-153=1,9 (17,2-15,3=1,9)
147-0,7=14 (14,7-0,7=14)
147-0,7=0,77 (1,47-0,7=0,77)
Узагальнення. Повторення правил додавання та віднімання десяткових дробів
«Так» чи «Ні»? (Якщо правильно сформульовано правила додавання та віднімання десяткових дробів, потягнися вгору, якщо ні – присядь.)
(тихо звучить пісня «Ой у лузі при дорозі зацвіла калина…»)
Вплетемо в центрі віночка калину – символ краси та дівочої вроди, символ отчого краю, рідної землі, нашої України. Правду говорить прислів’я : «Без верби і калини нема України».
Червоні кетяги калини вплітали у вінки, які надівали на свята обжинків. Квітки та ягоди цієї чудової рослини вишивають на рушниках, одязі, серветках. (Демонстрація вишивок).
Без калини не уявити пісенної народної творчості, а пісень про калину не злічити. (За наявності часу можна пригадати їх)
Виконати множення
2,5 ·2; 2,5 ·0,2; 2,5 ·20; 2,5 ·100; 2,5·0,1
Узагальнення. Повторення правил множення десяткових дробів
Веселий, ясний був деньочок,
Пішла я в поле погулять.
Щоб любим дітям на віночок
Волошок в житі назбирать.
Наступну вплітаємо квітку – волошку. Волошка у вінку – це символ краси, вроди, любові.
Установити відповідність між прикладами та відповіддю
Приклади: 3,2:4; 3,2: 0,04; 32: 100; 3,2:0, 01
Відповіді:0,08; 0,06; 0,6; 0,8; 8; 80; 320; 32; 3,2; 0,32; 0,032
Узагальнення. Повторення правил ділення десяткових дробів
А тепер вплетемо любисток. Це символ людської відданості, уміння бути корисним. Щоб дати дитині «щасливу вроду», матері, за звичаєм, купали її у любистку.
У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками – любистком і волошкою. Вони мають чудові лікувальні властивості, ними освіжають оселю.
̶
·
Наступна квітка – безсмертник, дарує здоров’я роду людському, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.
1) 10см·10 000=100 000 см=1 км,
8 см·10 000=80 000 см=0,8 км - справжні розміри ділянки;
2) 1км·0,8км=0,8 км2=80 га –площа поля;
3) 0,18·80=14,4(т) – жита потрібно для засівання поля.
Часто в Україні можна побачити поля, на яких палають маки, які вважаються не тільки квіткою мрій, але й символом родючості, краси та молодості. А ще ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим зберегти і продовжити рід. Мак у віночку з’явився дуже давно, у ХУІ-ХУІІ ст. І він є не лише символом туги і печалі, а й дає сон і думку береже. Вплітаємо мак.
До віночка вплітали й інші квіти. Наприклад, деревій символізував нескореність, чорнобривці вплітали, щоб гарними на вроду були, чорнобривими. Вінками з троянд, які в народі називали ружею або рожею, увінчували переможців. Рожа символізує у вінку красу, молодість, здоров’я.
Щоб посилити захисну силу вінка поміж квітів вплітали зілля та листя: полин – «траву над травами», буркун – символ вірності, листя дуба – символ сили. Категорично заборонялося вплітати «нечисте зілля» - папороть, вовчі ягоди, дурман і т.д. хлопців під час плетіння не мало бути. Влітку віночок сплітали з різних трав і квітів, восени – із золотавого та червоного листя, взимку – із штучних квітів. Збирали квіти у певні дні й у певні години в залежності від призначення вінка. Цей витвір мистецтва був книгою душі дівчини: мовою квітів вона виражала свої почуття, стан душі, події, які відбувалися в житті.
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
№1.Склади умову і розв’яжи задачу. Стрілка спрямована в бік більшого числа.
УІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ.
А тепер підрахуйте ви бали,
Що за цей урок зібрали.
І хто балів найбільше набрав,
Той найвищий отримує бал.
Самооцінка учнів. Виставлення балів, відзначення роботи окремих учнів.