Урок "НЕ з дієприкметниками"

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховати любов до рідного краю, до рідної мови.

Перегляд файлу

ТЕМА: НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ

Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховати любов до рідного краю, до рідної мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руку вчасно піднімати,

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

   А зараз з допомогою загадки спробуємо визначити, про що ми будемо вести мову на уроці.

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

І не зважиш на терезах,

І ціни не підбереш? (Знання)

   Так, це знання, які ви здобуваєте в школі. Отже, і девізом нашого уроку візьмемо вислів: «Знання – це найлегша ноша».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й ознайомимося ще з однією пам’яткою культури нашого краю, здійснимо заочну подорож до райського куточка – заповідного місця, яке відоме кожному українцеві і де, хоча б раз у житті, побував кожен, яке називають «уманським дивом» - «Софіївкою».

   Уявіть, що наш клас – це комфортабельний автобус. Але зайняти місце в автобусі має право тільки той, хто впорається із завданнями.

  1. Орфографічна хвилинка. Робота з «дірявими словами».

   Переписати слова, вставляючи на місці крапок пропущені букви.

Тремт..чий, скрипл..чий, розкле..ний, напо..ний, залуч..ний, скруч..ний, скош..ний, насич..ний, зневаж..ний, в’їждж..ний.

  1. Прийом «Крок за кроком».

  Завдання: виходячи до дошки, один учень називає терміни, які стосуються теми «Дієприкметник», а другий учень пояснює цей термін.

  1. Вправа «Знаєш – зробиш!»

  Записати словосполучення. Позначити головне слово у словосполученні. Визначити стан, рід, число, відмінок дієприкметника.

Підписаний лист, у поріділому лісі, палаючим вогнем, розлита вода, шитий костюм, нев’янучою славою, передплачений журнал, на відчинених дверях, здійснене бажання, зростаючі потреби, підкованого коня, воркуючим голубом, через засклені двері, у позеленілій воді.

Учитель.

   Уманський Національний дендрологічний парк «Софіївка» - один із кращих світових зразків садово-паркової архітектури.

   Парк створений в 1796 – 1802 роках за задумом і коштом графа Станіслава Потоцького на честь дружини-красуні грекині Софії.

   Мальовнича природа долини річки Кам’янки, кохання Станіслава і Софії, талант керівника будівництва інженера Людовіка Метцеля та важка праця майстрів Уманщини і дали світу цей чудовий парк.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Словниковий диктант. Пригадати правила вживання НЕ з іменниками, прикметниками, дієсловами.

Невеселий, недобачати, неуважність, нездужати, не знати, неділя, несмачний; не зло, а добро; не високий, а низький; не вміти.

  1. Є проблема!

Чи можемо сказати, що НЕ з дієприкметниками пишеться за такими ж правилами?

  1. Робота біля дошки (працює двоє учнів). Записати під диктовку.

Незакінчене діло, не закінчене вчасно діло, справа не закінчена; не закінчена, а відкладена справа.

  • Чому дієприкметники учні записали по-різному?А хто ж написав вірно?

   Дати відповідь на це питання вам важко, бо не вистачає певних знань. А отримати нові знання допоможе вам сьогоднішній урок.

Тема уроку: Не з дієприкметниками.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Вправа «Я – дослідник!

Записати  речення, визначити дієприкметники, зясувати синтаксичну роль кожного. Порівняти написання дієприкметників з НЕ. Чим пояснити різне написання?

Синьо-рожева хмарка вгорі пливла самотньо над неміряним степом.

Мені поля задумано шептали свої ніким не співані пісні.

Не вигадана, а правдива історія запала в пам'ять.

На полях трава не кошена.

Колише вітер сорочку, що лишилася недошитою.

  1. Робота з підручником. Опрацювання таблиці «Написання не з дієприкметниками».

Учитель.

   Кожний куточок парку овіяний міфами і легендами стародавньої Греції та Риму, пов'язаний з переказами та романтичними історіями про сімейне життя Потоцьких. З якого боку не зайдеш до парку, він скрізь прекрасний!

   Парк починається з головного входу по вулиці Садовій. За ним йде центральна алея.

  Алея закінчується павільйоном Флори.

  Праворуч від павільйону Флори знаходиться виконаний з гранітних клиноподібних каменів аркового склепіння так званий Венеційський міст. Міст прикрашають гранітні пілони, між якими звисають важкі ковані ланцюги. Трохи нижче мосту влаштовано дерев'яний шлюз для пропуску води в русло річки Кам'янки.

   Посеред Нижнього ставу з широко роззявленої пащі змії, що звивається на камені, б'ється стовп води — фонтан «Змія».

  1. Вправа «Архітектори слова».

Перебудувати словосполучення так, щоб префікс НЕ перетворився на частку.

Зразок: Непомічені помилки. – Вчасно не помічені помилки.

Невивчений вірш, незасіяні поля, несподівана зустріч, невиконана робота, нестихаючий шум, невитрачена сила.

  • Із двома словосполученнями (на вибір) скласти речення.

Учитель.

   В основу композиційного рішення центральної частини парку покладені сюжети з міфології Стародавньої Греції та Риму, а деякі місця нагадують оселю грецьких богів, героїв, письменників та філософів.

   Вхід у царство Аїда приховує Левкадська скеля. На скелі – статуя Орфея, який грою та співом зачарував навіть богів і природу.

  1. Вправа «Я так думаю». Переписати речення. Пояснити написання дієприкметників із часткою НЕ.

До нічного пейзажу тулився невиспаний вітер.

Срібна тінь недопитого сну тихо ляже на траві.

Неспілі плоди низько повигинали гілля.

Співа трава, ніким ще не зім’ята, і вабить сном солодких таємниць.

Ще ніким не спіймані у світі українські солов’ї.

Яблука не зірвані.

Учитель.

   Ліворуч алеї – статуя Меркурія, покровителя мандрівників, ремесел і торгівлі.

   Ось Еврипід – давньогрецький драматург. Правіше – Апполон Бельведерський в пориві лучника.

  1. Інтерактивна вправа «Студент на екзамені».

Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання НЕ з дієприкметником.

Літо й зиму живе на привіллі безліч дикої птиці, ніким (не)стріляної, (не)полоханої.

Де хата (не)метена, там дівка (не)плетена.

Лише мох вкриває собою оте віковічне, ніким (не)займане каміння.

Глянув у синій, (не)торканий став.

Поле (не) міряне, вівці (не) лічені, пастух рогатий.

Сльозами акварель розмита на (не)докінченій картині.

Спасибі вам, літа, за хліб і сіль, за радість і (не)виплаканий біль.

  1. Вправа «Досвідчені вчителі».

   Петрик писав диктант, перевірте його, виправте помилки, поставте оцінку.

 Виводить лісова стижинка до верб заснулих край сила.

У горщик, посаджине, дерево не дуже й розростаєцця.

Скарби, здобуті не правдою недають користі.

Гори сплять, повиті млою.

Лисття, сповнине привіту, буде з вітром шипотіти.

Стоять квітки окроплені росою.

Світ здаєтся чарівною каскою, не розгаданим плетивом мрій.

Свій несолиний борщ ліпший за чужу смаженину.

Учитель.

   На території парку багато гротів (штучна споруди, павільйон у парку у вигляді природної печери, яка прикрашалася античними статуями, раковинами, морськими каменями): грот Сцілли, грот Каліпсо , грот Венери.

  1. Диктант «Я так думаю».

   Нескошена трава; ні до кого не спрямоване слово; нескошене жито; незамкнені двері; не сказане, а написане вітання; довго не стихаючий вітер; нескінчена робота; незгасаюче вогнище; не зв’язаний добре сніп; поле не зоране.

V. Підсумок уроку.

  • Про яку таємницю повідав нам урок?
  • В кого виникло бажання поїхати в Умань?

VІ. Домашнє завдання.

   Вивчити правила, скласти словниковий диктант.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сироватка Валентина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Курбетьева Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
15643
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку