Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховати любов до рідного краю, до рідної мови.
ТЕМА: НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ
Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховати любов до рідного краю, до рідної мови.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руку вчасно піднімати,
І щоб не було мороки.
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
А зараз з допомогою загадки спробуємо визначити, про що ми будемо вести мову на уроці.
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш? (Знання)
Так, це знання, які ви здобуваєте в школі. Отже, і девізом нашого уроку візьмемо вислів: «Знання – це найлегша ноша».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й ознайомимося ще з однією пам’яткою культури нашого краю, здійснимо заочну подорож до райського куточка – заповідного місця, яке відоме кожному українцеві і де, хоча б раз у житті, побував кожен, яке називають «уманським дивом» - «Софіївкою».
Уявіть, що наш клас – це комфортабельний автобус. Але зайняти місце в автобусі має право тільки той, хто впорається із завданнями.
Переписати слова, вставляючи на місці крапок пропущені букви.
Тремт..чий, скрипл..чий, розкле..ний, напо..ний, залуч..ний, скруч..ний, скош..ний, насич..ний, зневаж..ний, в’їждж..ний.
Завдання: виходячи до дошки, один учень називає терміни, які стосуються теми «Дієприкметник», а другий учень пояснює цей термін.
Записати словосполучення. Позначити головне слово у словосполученні. Визначити стан, рід, число, відмінок дієприкметника.
Підписаний лист, у поріділому лісі, палаючим вогнем, розлита вода, шитий костюм, нев’янучою славою, передплачений журнал, на відчинених дверях, здійснене бажання, зростаючі потреби, підкованого коня, воркуючим голубом, через засклені двері, у позеленілій воді.
Учитель.
Уманський Національний дендрологічний парк «Софіївка» - один із кращих світових зразків садово-паркової архітектури.
Парк створений в 1796 – 1802 роках за задумом і коштом графа Станіслава Потоцького на честь дружини-красуні грекині Софії.
Мальовнича природа долини річки Кам’янки, кохання Станіслава і Софії, талант керівника будівництва інженера Людовіка Метцеля та важка праця майстрів Уманщини і дали світу цей чудовий парк.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Невеселий, недобачати, неуважність, нездужати, не знати, неділя, несмачний; не зло, а добро; не високий, а низький; не вміти.
Чи можемо сказати, що НЕ з дієприкметниками пишеться за такими ж правилами?
Незакінчене діло, не закінчене вчасно діло, справа не закінчена; не закінчена, а відкладена справа.
Дати відповідь на це питання вам важко, бо не вистачає певних знань. А отримати нові знання допоможе вам сьогоднішній урок.
Тема уроку: Не з дієприкметниками.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Записати речення, визначити дієприкметники, з’ясувати синтаксичну роль кожного. Порівняти написання дієприкметників з НЕ. Чим пояснити різне написання?
Синьо-рожева хмарка вгорі пливла самотньо над неміряним степом.
Мені поля задумано шептали свої ніким не співані пісні.
Не вигадана, а правдива історія запала в пам'ять.
На полях трава не кошена.
Колише вітер сорочку, що лишилася недошитою.
Учитель.
Кожний куточок парку овіяний міфами і легендами стародавньої Греції та Риму, пов'язаний з переказами та романтичними історіями про сімейне життя Потоцьких. З якого боку не зайдеш до парку, він скрізь прекрасний!
Парк починається з головного входу по вулиці Садовій. За ним йде центральна алея.
Алея закінчується павільйоном Флори.
Праворуч від павільйону Флори знаходиться виконаний з гранітних клиноподібних каменів аркового склепіння так званий Венеційський міст. Міст прикрашають гранітні пілони, між якими звисають важкі ковані ланцюги. Трохи нижче мосту влаштовано дерев'яний шлюз для пропуску води в русло річки Кам'янки.
Посеред Нижнього ставу з широко роззявленої пащі змії, що звивається на камені, б'ється стовп води — фонтан «Змія».
Перебудувати словосполучення так, щоб префікс НЕ перетворився на частку.
Зразок: Непомічені помилки. – Вчасно не помічені помилки.
Невивчений вірш, незасіяні поля, несподівана зустріч, невиконана робота, нестихаючий шум, невитрачена сила.
Учитель.
В основу композиційного рішення центральної частини парку покладені сюжети з міфології Стародавньої Греції та Риму, а деякі місця нагадують оселю грецьких богів, героїв, письменників та філософів.
Вхід у царство Аїда приховує Левкадська скеля. На скелі – статуя Орфея, який грою та співом зачарував навіть богів і природу.
До нічного пейзажу тулився невиспаний вітер.
Срібна тінь недопитого сну тихо ляже на траві.
Неспілі плоди низько повигинали гілля.
Співа трава, ніким ще не зім’ята, і вабить сном солодких таємниць.
Ще ніким не спіймані у світі українські солов’ї.
Яблука не зірвані.
Учитель.
Ліворуч алеї – статуя Меркурія, покровителя мандрівників, ремесел і торгівлі.
Ось Еврипід – давньогрецький драматург. Правіше – Апполон Бельведерський в пориві лучника.
Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання НЕ з дієприкметником.
Літо й зиму живе на привіллі безліч дикої птиці, ніким (не)стріляної, (не)полоханої.
Де хата (не)метена, там дівка (не)плетена.
Лише мох вкриває собою оте віковічне, ніким (не)займане каміння.
Глянув у синій, (не)торканий став.
Поле (не) міряне, вівці (не) лічені, пастух рогатий.
Сльозами акварель розмита на (не)докінченій картині.
Спасибі вам, літа, за хліб і сіль, за радість і (не)виплаканий біль.
Петрик писав диктант, перевірте його, виправте помилки, поставте оцінку.
Виводить лісова стижинка до верб заснулих край сила.
У горщик, посаджине, дерево не дуже й розростаєцця.
Скарби, здобуті не правдою недають користі.
Гори сплять, повиті млою.
Лисття, сповнине привіту, буде з вітром шипотіти.
Стоять квітки окроплені росою.
Світ здаєтся чарівною каскою, не розгаданим плетивом мрій.
Свій несолиний борщ ліпший за чужу смаженину.
Учитель.
На території парку багато гротів (штучна споруди, павільйон у парку у вигляді природної печери, яка прикрашалася античними статуями, раковинами, морськими каменями): грот Сцілли, грот Каліпсо , грот Венери.
Нескошена трава; ні до кого не спрямоване слово; нескошене жито; незамкнені двері; не сказане, а написане вітання; довго не стихаючий вітер; нескінчена робота; незгасаюче вогнище; не зв’язаний добре сніп; поле не зоране.
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила, скласти словниковий диктант.