План-конспект уроку
Тема: Ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею. Задачі на спільну роботу.
Мета: ознайомити з діленням багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею; вдосконалювати вміння учнів ділити багатоцифрові числа на одноцифрові, розв´язувати задачі на сумісні дії; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне, планувати власні дії, оцінювати свою роботу, розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів; розвивати вміння продуктивно працювати в парах; виховувати любов до чарівності краєвидів та дивовижності куточків України.
Обладнання: підручник (Богданович – 4кл); презентація «Мандрівка на математичному потязі»; карта подорожі; малюнок потяга; картки №1, №2 для самостійної роботи; картки-числа; схема для гри.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-подорож
Клас: 4-Д
Хід уроку
-
Організація класу до уроку
-
Привітання з учнями
-
Доброго дня, діти, рада вас бачити. Мене звати Тетяна Сергіївна і сьогоднішній урок математики з вами проведу я.
-
Перевірка готовності робочих місць до уроку
-
Чи всі готові до уроку? Підручник, зошит, ручка у всіх на парті? (Так)
-
Зверніть увагу, у вас на парті є «долоньки-помічники». Цими долоньками ви оцінюватимете свою роботу. «долонька» зеленого кольору сигналізує правильну відповідь, а червоного – неправильну.
-
Чудово!
-
Створення ситуації психологічного комфорту та емоційного настрою та мотивація навчальної діяльності.
-
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
-
Діти, а хто з вас любить мандрувати, нове і цікаве пізнавати? (я, я, ми…)
-
Сьогодні я запрошую вас у незвичайну подорож. На чому ми будемо подорожувати ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
-
Слухайте уважно.
Пасажирський чи товарний,
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (Потяг)
-
Так, молодці. (СЛАЙД 1)
-
Подорожуватимемо ми математичним потягом. (Прикріплюю зображення потяга на дошку).
Здійснимо цю подорож засобами математичних обчислень, використовуючи карту.
-
Девіз нашої подорожі (СЛАЙД 2)
Видумуй! Пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь.
І про кмітливість не забудь.
-
Контроль, корекція та закріплення знань, умінь і навичок учнів
-
Перевірка домашньої роботи (повна)
(Задачу 740 перевіряємо фронтально)
-
Але щоб вирушити в подорож, спочатку нам потрібно перевірити, як ви виконали домашнє завдання та обрати вагони, на яких ми будемо подорожувати.
-
Дома ви розв´язували задачу 740.
-
На екрані ви бачите вагончики з числами. Вам потрібно обрати той вагончик, число на якому є відповіддю до задачі. (СЛАЙД 3)
-
Зачитає відповідь…….
-
В кого така відповідь, підніміть зелені долоньки, в кого не така – червоні.
-
Молодці!
-
Каліграфічна хвилинка
-
Свою подорож розпочинаємо з першої зупинки «Каліграфічна хвилинка» (Показую на карті)
-
Сядьте рівненько та приготуйтесь до руху вперед. Прошу вас красиво писати, уважно дивитись і нітрішки не помилитись.
-
Від попередньої роботи в зошиті пропускаємо 4 клітинки вниз і записуємо число «28 лютого Класна робота».
-
Мандруємо мальовничими куточками України. Послухайте і каліграфічно запишіть тільки всі почуті числа в рядочок через кому.
-
Готові? (Так)
-
Довжина кордону України 6993км
-
Довжина України з півночі на південь 893км, а зі сходу на захід – 1316км.
-
Найвища гора Кримських гір (Роман-Кош) – 1545м.
-
Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061м.
-
Зачитає написані числа
6993, 893, 1316, 1545, 2061 (числа висвітлюються на екрані) (СЛАЙД 4)
Завдання:
-
Знайдіть зайве число (893)
-
Чому воно зайве? (Воно трицифрове, всі решта чотирицифрові)
-
Підкресліть найбільше число (6993)
-
Яке число підкреслили? (6993)
-
Назвіть скільки у найбільшому числі сотень (69), тисяч (6), десятків (699)
-
Ви чудові мандрівники!
(ПОРОЖНІЙ СЛАЙД)
-
Математичний диктант
-
Наша друга зупинка «Математичний диктант» (Показую на карті).
Будьте уважні, кмітливі, старанні.
-
На полях записуємо скорочено вид нашої роботи М.д.
-
Слухаємо завдання, усно рахуємо і в зошит записуємо тільки відповідь через кому.
-
Готові? (Так)
-
Успіху.
Завдання:
-
Обчисліть суму чисел 300 і 154
-
Число 230 збільшити у 100 разів
-
Записати добуток чисел 90 і 6
-
Число 500 збільшити в 7 разів
-
Число 15000 збільшити на 5000
-
Чому дорівнює частка чисел 250 і 5?
-
Виконали? (Так)
-
А зараз перевіримо. Увага на екран. (СЛАЙД 5)
354, 23000, 540, 3500, 20000, 50
-
Звірте свою відповідь із даною. В кого виконано все правильно, то підніміть зелені «долоньки», в кого допущено помилки – червоні.
-
Молодці! Бачу більшість виконали завдання правильно. Пишаюсь вами.
-
Але яке із даних чисел ми не можемо поділити на 10? (454)
-
Чому? (Бо воно не кругле число).
-
Усні обчислення
-
А зараз ми прибули на зупинку «Усні обчислення».
Тут ми будемо усно рахувати і у гру чудову грати.
Гра «Замкни коло»
-
Вам потрібно виконати вказані дії і замкнути коло. (СЛАЙД 6)
(Учні переглядають відео, де мають виконати ділення і множення чисел на 10, 100, 1000)
(ПУСТИЙ СЛАЙД)
-
Опрацювання нового матеріалу
-
Подорожуючи, люди дізнаються про щось нове. Ось і ми з вами прибули на зупинку «Нових знань».
-
Підготовча робота учнів до вивчення нового матеріалу
-
Але спочатку відтворимо в пам´яті вже набуті знання, попрацюємо в парах.
-
Кожна пара отримує картку із завданням. (Роздаю картки)
Вам потрібно з´єднати стрілочками вирази з відповідями.
№1
30600:100
240000:1000 240
1720:10 172
306000:1000 306
17200:100
2400:10
|
-
Всі зрозуміли що треба робити? (Так)
-
Я в вас вірю. Приступили до роботи.
-
Виконали? (Так)
-
Перевіримо. Увага на екран. (Висвітлюю відповідь на екрані). (СЛАЙД 7)
-
Хто виконав правильно піднесіть зелену долоньку, хто допустив помилку – червону.
-
Чудово!
-
А скажіть будь ласка, що ви робили, коли ділили на 10, 100, 1000? (Забирали 1 нуль, 2 нулі, 3 нулі.
Щоб поділити число, яке закінчується нулями, на розрядну одиницю, достатньо відкинути від цього числа стільки нулів, скільки їх міститься у дільнику)
-
Молодці!
-
Оголошення теми, мети та мотивація навчальної діяльності учнів
-
На сьогоднішньому уроці ми будемо знайомитися із прийомом ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею. Будемо розвивати вміння розв´язувати задачі вивчених видів та вдосконалювати обчислювальні навички, тому що все це необхідно для нелегкої мандрівки життям. (СЛАЙД 8)
-
Вивчення нового матеріалу
-
Пояснення вчителя про ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею
-
Знайдемо значення виразу (записую на дошці)
8 5 : 10
˄
80 5
-
Яке найближче число до 85 ділиться на 10 без остачі? (80)
-
Так. Це 80. 80 поділити на 10, буде 8. 85-80=5
Тому 85:10=8 (ост. 5)
-
Розглянемо вираз
-
1654:100 (записую вираз)
-
Яке найбільше число ділиться на 100? (1600)
Тоді 1654:100, буде 16, а 54 одиниці становитимуть остачу.
1654:100=16 (ост. 54)
-
Опрацювання пояснення в підручнику, №742
-
Відкрийте підручники с.119, №742
-
Розгляньте записи і самостійно уважно прочитайте пояснення про ділення на 10, 100, 1000 з остачею.
(Учні читають і роглядають записи)
-
Отже, щоб виконати ділення на 10, 100, 1000, потрібно знайти, скільки в числі всього відповідно десятків, сотень, тисяч.
Це і буде ціле число, а те, що залишилося, - остача.
-
Первинне закріплення, обчислення виразів №743
-
А зараз застосуємо нові знання, розв´язуючи вирази із №743
-
У зошитах посередині записуємо №743. Вирази записуємо в 1 стовпчик.
-
Розв´язуємо з коментуванням по 1 учню до дошки
-
Розпочинає…..
-
Я задоволена вашою працею
254:10=25 (ост. 4)
254:100= 2 (ост. 54)
12700:1000= 12 (ост. 700)
8400: 1000= 8 (ост. 400)
83450:10= 8345
83450:100= 834 (ост.50)
-
Закріплення і узагальнення знань учнів, формування навичок та вмінь.
-
Самостійна робота, виконання №744
-
Наступна зупинка нашої подорожі «Точні обчислення». На даному етапі ми працюватимемо самостійно.
-
Діти, які сидять на 1 варіанті, виконують перший приклад з №744 самостійно, діти, які сидять на 2 варіанті – другий приклад. З 1 варіанту на дошці працює……, з 2 варіанту……
-
Записуємо в зошитах посередині №744. Дії виконуємо письмово.
-
На цій зупинці ми довго не стоятимемо, тому працюємо швидко.
-
Перевіримо правильність виконання.
Погляньте на екран (СЛАЙД 9)
і звірте чи такі відповіді у вас. Просигналізуйте своїми долоньками.
Станція «Музично-танцювальна»
-
Прошу, діти, всіх вас встати і на станції «Музично-танцювальній» відпочивати. (Показую на карті)
-
Глибоко вдихніть повітря. Таке повітря є тільки на нашій землі. Потягніться, як тягнеться квітка до сонечка. Такі квіти є тільки на нашій землі. Подивіться один на одного. Такі діти є тільки у нас, в Україні.
Відпочинемо разом.
(Виконують рухи під мелодію) (СЛАЙД 10)
-
Розв´язування задачі 746 письмово, колективно
-
Відпочивши, ми мандруємо далі. І наступна зупинка «Задачна».
Як ви гадаєте, що чекає нас тут? (Тут ми будемо розв´язувати задачу.)
-
Так. Спочатку ми розв´яжемо задачу 746 із нашого підручника.
-
У зошиті посередині записуємо задача 746
Ознайомлення зі змістом задачі
-
Прочитайте задачу. Читатиме….
(1 учень читає задачу вголос, потім 1 раз всі учні читають мовчки)
Аналіз змісту задачі
-
Про що розповідається в задачі? (Про рейси, які здійснювали автомобілі, перевозячи вантаж)
-
Які автомобілі перевозили вантаж? (ГАЗ і автомобіль більшої вантажності)
-
Скільки центнерів вантажу можна перевезти автомобілем ГАЗ? (600ц).
-
За скільки рейсів? (За 24 рейси.)
-
А автомобілем більшої вантажності за скільки рейсів, можна перевезти 600ц вантажу? (За 12 рейсів.)
-
Про що запитується в задачі? (За скільки спільних рейсів можуть перевезти весь вантаж обидва автомобілі.)
Пошук шляхів розв´язання задачі
-
Чи можемо ми одразу відповісти на запитання задачі? (Ні.)
-
До якого типу належить ця задача? (Задачі на спільну роботу.)
Розв´язання задачі
-
Складаємо скорочену умову задачі.
-
Чим перевозили вантаж? (ГАЗ, іншим автомобілем.)
ГАЗ – 600ц за 24р.
р-?
Авт. – 600ц за 12р.
-
Знаючи, що автомобіль ГАЗ за 24 рейси перевозить 600ц вантажу, що можемо дізнатися? (Скільки перевозить за 1 рейс.)
-
Знаючи, що автомобіль більшої вантажності за 12 рейсів може перевезти 600ц вантажу, що можемо дізнатися? (Скільки перевозить за 1 рейс.)
-
Знаючи, скільки обидва автомобіля перевозять за 1 рейс, що можемо дізнатися? (Скільки перевезли разом за 1 рейс.)
-
Знаючи скільки обидва автомобіля перевезли вантажу за 1 рейс разом, що ми можемо дізнатися? (скільки спільних рейсів їм потрібно для перевезення вантажу)
-
Отже, ми з вами проаналізували задачу і тепер можемо записати розв´язання.
План розв´язання
-
Що дізнаємося в 1-й дії? (Скільки вантажу перевозить ГАЗ за 1 рейс.) Якою дією? (Ділення.)
600:24=25 (ц) – перевіз автомобіль ГАЗ на 1 рейс.
-
Що дізнаємося в 2-й дії? (Скільки вантажу перевозить автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.) Якою дією? (Ділення.)
600:12=50 (ц) - перевіз автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.
-
Що дізнаємося в 3-й дії? (Скільки перевезли разом за 1 рейс.) Якою дією? (Додавання)
50+25=75 (ц) – перевезли разом автомобілі за 1 рейс.
-
Що дізнаємося в 4-й дії? (За скільки рейсів вони разом перевезуть вугілля.) Якою дією? (Ділення.)
600:75=8 (р.) – потрібно, щоб перевезти вантаж 2 автомобілям.
-
Запишемо відповідь, за 8 рейсів.
-
Молодці!
-
600:24=25 (ц) – перевіз автомобіль ГАЗ на 1 рейс.
-
600:12=50 (ц) - перевіз автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.
-
50+25=75 (ц) – перевезли разом автомобілі за 1 рейс.
-
600:75=8 (р.) – потрібно, щоб перевезти вантаж 2 автомобілям.
Відповідь: за 8 рейсів.
-
Робота з геометричним матеріалом
-
Швидко ми всі мандрували і на зупинку «Геометрична» завітали. (Показую на карті.)
-
На цій зупинці ми виконаємо завдання на картах. (Роздаю картки.)
№2
Знайдіть площу зафарбованої фігури
|
Що треба знайти? (Площу зафарбованої фігури).
-
Відразу ми можемо її знайти? (Ні.)
-
Чому? Що потрібно знайти спочатку? (Площу великого і малого прямокутника.)
-
Як знаходимо площу прямокутника? (Довжину множимо на ширину.)
-
Якщо знатимемо площі прямокутників, то тоді зможемо знайти площу зафарбованої фігури ?(Так.)
-
Як? Якою дією? (Дією віднімання.)
-
Дуже добре. Завдання ми проаналізували, а зараз працюємо самостійно.
-
У зошитах записуємо№2 посередині, а нижче розв´язання.
(Діти працюють самостійно).
-
Бачу ви все виконали.
-
Яка площа великого прямокутника? (98дм²).
-
Чому дорівнює площа малого прямокутника? (15дм²).
-
Площа зафарбованої фігури? (83дм²).
-
Відповідь зачитає……
-
Виконали правильно, молодці!
-
14*7=98 (дм²) – площа великого прямокутника.
-
5*3=15 (дм²) – площа малого прямокутника
-
98-15=83 (дм²)
Відповідь: 83дм² площа замальованої фігури.
-
Хвилинка цікавої математики (за наявності часу)
-
Кожна подорож передбачає несподіванки, цікаві моменти. На нас також чекає цікавий момент – гра «Правильно розмісти числа»
-
Будьте уважні, кмітливі.
Маємо числа «2», «4», «6», «8», «10» (виставляю на дошку), які необхідно розмістити у порожніх клітинках схеми так (прикріплюю схему), щоб сума трьох чисел розміщених по прямих (показую прямі на схемі) становила 18.
|
— —
|
10
|
4 — 6 — 8
|
2
-
Спробуйте, використовуючи свої чернетки. (Якщо учні довго думають, даю підказку. Посередині розмістимо число «6»).
-
Хто впорався? (Учень підходить до дошки і розміщує на схемі числа).
-
Підсумок уроку
-
Підсумкова бесіда
-
Кожна подорож добігає кінця і ми також підійшли до зупинки «Кінцева».
-
Багато цікавого і корисного і нового дізнаються люди під час подорожі.
-
Чого нового навчилися ви, подорожуючи «математичним потягом». (Ділити на 10, 100, 1000 з остачею).
-
На якій зупинці було найважче?
-
На якій - найцікавіше?
-
Дорогі діти, ви чудово мандрували.
Були уважними, сміливими, старанними, допитливими туристами. Дізналися багато нового. Дякую вам за спільну мандрівку.
-
Інструктаж до виконання домашнього завдання
-
Але щоб підготуватися до наступної подорожі вдома вам потрібно виконати №750, с.120. Вирази обчислити письмово з перевіркою та розв´язати рівняння.