Урок "Ділення багатоцифрових чисел на 10,100,1000 з остачею. Задачі на спільну роботу

Про матеріал
Комбінований урок з математики для третього класу. Містить різні форми роботи, цікаві завдання.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: Ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею. Задачі на спільну роботу.

Мета: ознайомити з діленням багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею; вдосконалювати вміння учнів ділити багатоцифрові числа на одноцифрові, розв´язувати задачі на сумісні дії; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне, планувати власні дії, оцінювати свою роботу, розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів; розвивати вміння продуктивно працювати в парах; виховувати любов до чарівності краєвидів та дивовижності куточків України.

Обладнання: підручник (Богданович – 4кл); презентація «Мандрівка на математичному потязі»; карта подорожі; малюнок потяга; картки №1, №2 для самостійної роботи; картки-числа; схема для гри.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож

Клас: 4-Д

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку
    1.        Привітання з учнями
  • Доброго дня, діти, рада вас бачити. Мене звати Тетяна Сергіївна і сьогоднішній урок математики з вами проведу я.
    1.        Перевірка готовності робочих місць до уроку
  • Чи всі готові до уроку? Підручник, зошит, ручка у всіх на парті? (Так)
  • Зверніть увагу, у вас на парті є «долоньки-помічники». Цими долоньками ви оцінюватимете свою роботу. «долонька» зеленого кольору сигналізує правильну відповідь, а червоного – неправильну.
  • Чудово!
    1.        Створення ситуації психологічного комфорту та емоційного настрою та мотивація навчальної діяльності.
  • Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
  • Діти, а хто з вас любить мандрувати, нове і цікаве пізнавати? (я, я, ми…)
  • Сьогодні я запрошую вас у незвичайну подорож. На чому ми будемо подорожувати ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
  • Слухайте уважно.

Пасажирський чи товарний,

Металевий він і гарний.

Все ховає у вагонах

І стає лиш на перонах (Потяг)

  • Так, молодці. (СЛАЙД 1)
  • Подорожуватимемо ми математичним потягом. (Прикріплюю зображення потяга  на дошку).

Здійснимо цю подорож засобами математичних обчислень, використовуючи  карту.

  • Девіз нашої подорожі (СЛАЙД 2)

Видумуй! Пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь.

І про кмітливість не забудь.

 

  1. Контроль, корекція та закріплення знань, умінь і навичок учнів
    1.        Перевірка домашньої роботи (повна)

(Задачу 740 перевіряємо фронтально)

  • Але щоб вирушити в подорож, спочатку нам потрібно перевірити, як ви виконали домашнє завдання та обрати вагони, на яких ми будемо подорожувати.
  • Дома ви розв´язували  задачу 740.
  • На екрані ви бачите вагончики з числами. Вам потрібно обрати той вагончик, число на якому є відповіддю до задачі. (СЛАЙД 3)
  • Зачитає відповідь…….
  • В кого така відповідь, підніміть зелені долоньки, в кого не така – червоні.
  • Молодці!
    1.        Каліграфічна хвилинка
  • Свою подорож розпочинаємо з першої зупинки «Каліграфічна хвилинка» (Показую на карті)
  • Сядьте рівненько та приготуйтесь до руху вперед. Прошу вас красиво писати, уважно дивитись і нітрішки не помилитись.
  • Від попередньої роботи в зошиті пропускаємо 4 клітинки вниз і записуємо число «28 лютого Класна робота».
  • Мандруємо мальовничими куточками України. Послухайте і каліграфічно запишіть тільки всі почуті числа в рядочок через кому.
  • Готові? (Так)
  • Довжина кордону України 6993км
  • Довжина України з півночі на південь 893км, а зі сходу на захід – 1316км.
  • Найвища гора Кримських гір (Роман-Кош) – 1545м.
  • Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061м.
  • Зачитає написані числа

6993, 893, 1316, 1545, 2061 (числа висвітлюються на екрані) (СЛАЙД 4)

  • Чудово!

Завдання:

  • Знайдіть зайве число (893)
  • Чому воно зайве? (Воно трицифрове, всі решта чотирицифрові)
  • Підкресліть найбільше число (6993)
  • Яке число підкреслили? (6993)
  • Назвіть скільки у найбільшому числі сотень (69), тисяч (6), десятків (699)
  • Ви чудові мандрівники!

(ПОРОЖНІЙ СЛАЙД)

  1.        Математичний диктант
  • Наша друга зупинка «Математичний диктант» (Показую на карті).

Будьте уважні, кмітливі, старанні.

  • На полях записуємо скорочено вид нашої роботи М.д.
  • Слухаємо завдання, усно рахуємо і в зошит записуємо тільки відповідь через кому.
  • Готові? (Так)
  • Успіху.

Завдання:

  • Обчисліть суму чисел 300 і 154
  • Число 230 збільшити у 100 разів
  • Записати добуток чисел 90 і 6
  • Число 500 збільшити в 7 разів
  • Число 15000 збільшити на 5000
  • Чому дорівнює частка чисел 250 і 5?
  • Виконали? (Так)
  • А зараз перевіримо. Увага на екран. (СЛАЙД 5)

354, 23000, 540, 3500, 20000, 50

  •  Звірте свою відповідь із даною. В кого виконано все правильно, то підніміть зелені «долоньки», в кого допущено помилки – червоні.
  • Молодці! Бачу більшість виконали завдання правильно. Пишаюсь  вами.
  • Але яке із даних чисел ми не можемо поділити на 10? (454)
  • Чому? (Бо воно не кругле число).
    1.        Усні обчислення
  • А зараз ми прибули на зупинку «Усні обчислення».

Тут ми будемо усно рахувати і у гру чудову грати.

Гра «Замкни коло»

  • Вам потрібно виконати вказані дії і замкнути коло. (СЛАЙД 6)

(Учні переглядають відео, де мають виконати ділення і множення чисел на 10, 100, 1000)

(ПУСТИЙ СЛАЙД)

 

  1. Опрацювання нового матеріалу 
  • Подорожуючи, люди дізнаються про щось нове. Ось і ми з вами прибули на зупинку «Нових знань».
    1.        Підготовча робота учнів до вивчення нового матеріалу
  • Але спочатку відтворимо в пам´яті вже набуті знання, попрацюємо в парах.
  • Кожна пара отримує картку із завданням. (Роздаю картки)

Вам потрібно з´єднати стрілочками вирази з відповідями.

№1

30600:100

240000:1000                      240

1720:10                              172

306000:1000                      306

17200:100

2400:10

 

  • Всі зрозуміли що треба робити? (Так)
  • Я в вас вірю. Приступили до роботи.
  • Виконали? (Так)
  • Перевіримо. Увага на екран. (Висвітлюю відповідь на екрані). (СЛАЙД 7)
  • Хто виконав правильно піднесіть зелену долоньку, хто допустив помилку – червону.
  • Чудово!
  • А скажіть будь ласка, що ви робили, коли ділили на 10, 100, 1000? (Забирали 1 нуль, 2 нулі, 3 нулі.

Щоб поділити число, яке закінчується нулями, на розрядну одиницю, достатньо відкинути від цього числа стільки нулів, скільки їх міститься у дільнику)

  • Молодці!
    1.        Оголошення теми, мети та мотивація навчальної діяльності учнів
  • На сьогоднішньому уроці ми будемо знайомитися із прийомом ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею. Будемо розвивати вміння розв´язувати задачі вивчених видів та вдосконалювати обчислювальні навички, тому що все це необхідно для нелегкої мандрівки життям. (СЛАЙД 8)
    1.        Вивчення нового матеріалу
      1. Пояснення вчителя про ділення багатоцифрових чисел на 10, 100, 1000 з остачею
  • Знайдемо значення виразу (записую на дошці)

 

     8 5 : 10

      ˄

  80   5

  • Яке найближче число до 85 ділиться на 10 без остачі? (80)
  • Так. Це 80. 80 поділити на 10, буде 8.      85-80=5

Тому 85:10=8 (ост. 5)

  • Розглянемо вираз
  • 1654:100 (записую вираз)
  • Яке найбільше число ділиться на 100? (1600)

Тоді 1654:100, буде 16, а 54 одиниці становитимуть остачу.

1654:100=16 (ост. 54)

  1. Опрацювання пояснення в підручнику, №742
  • Відкрийте підручники с.119, №742
  • Розгляньте записи і самостійно уважно прочитайте пояснення про ділення на 10, 100, 1000 з остачею.

(Учні читають і роглядають записи)

  • Отже, щоб виконати ділення на 10, 100, 1000, потрібно знайти, скільки в числі всього відповідно десятків, сотень, тисяч.

Це і буде ціле число, а те, що залишилося, - остача.

  1.        Первинне закріплення, обчислення виразів №743
  • А зараз застосуємо нові знання, розв´язуючи вирази із №743
  • У зошитах посередині записуємо №743. Вирази записуємо в 1 стовпчик.
  • Розв´язуємо з коментуванням по 1 учню до дошки
  • Розпочинає…..
  • Я задоволена вашою працею

C:\Users\Horoshivtsi\Desktop\4-m-b2015ua-119-638оо.jpg

254:10=25 (ост. 4)

254:100= 2 (ост. 54)

12700:1000= 12 (ост. 700)

8400: 1000= 8 (ост. 400)

83450:10= 8345

83450:100= 834 (ост.50)

 

  1. Закріплення і узагальнення знань учнів, формування навичок та вмінь.
    1.        Самостійна робота, виконання №744

C:\Users\Horoshivtsi\Desktop\4-m-b2015ua-119-638тт.jpg

  • Наступна зупинка нашої подорожі «Точні обчислення». На даному етапі ми працюватимемо самостійно.
  • Діти, які сидять на 1 варіанті, виконують перший приклад з №744 самостійно,  діти, які сидять на 2 варіанті – другий приклад. З 1 варіанту на дошці працює……, з 2 варіанту……
  • Записуємо в зошитах посередині №744. Дії виконуємо письмово.
  • На цій зупинці ми довго не стоятимемо, тому працюємо швидко.
  • Перевіримо правильність виконання.

 Погляньте на екран (СЛАЙД 9)

C:\Users\Horoshivtsi\Desktop\0-02-05-0d049cfac7790631c4098b110a3d872daa9a96c84bffb90a896b25d4549fd5e5_703abaf3.jpg

 і звірте чи такі відповіді у вас. Просигналізуйте своїми долоньками.

  • Чудово!

 

Станція «Музично-танцювальна»

  • Прошу, діти, всіх вас встати і на станції «Музично-танцювальній» відпочивати. (Показую на карті)
  • Глибоко вдихніть повітря. Таке повітря є тільки на нашій землі. Потягніться, як тягнеться квітка до сонечка. Такі квіти є тільки на нашій землі. Подивіться один на одного. Такі діти є тільки у нас, в Україні.

Відпочинемо разом.

(Виконують рухи під мелодію) (СЛАЙД 10)

 

  1.        Розв´язування задачі 746 письмово, колективно
  • Відпочивши, ми мандруємо далі. І наступна зупинка «Задачна».

Як ви гадаєте, що чекає нас тут? (Тут ми будемо розв´язувати задачу.)

  • Так. Спочатку ми розв´яжемо задачу 746 із нашого підручника.
  • У зошиті посередині записуємо задача 746

C:\Users\Horoshivtsi\Desktop\4-m-b2015ua-120-638ммм.jpg

Ознайомлення зі змістом задачі

  • Прочитайте задачу. Читатиме….

(1 учень читає задачу вголос, потім 1 раз всі учні читають мовчки)

Аналіз змісту задачі

  • Про що розповідається в задачі? (Про рейси, які здійснювали автомобілі, перевозячи вантаж)
  • Які автомобілі перевозили вантаж? (ГАЗ і автомобіль більшої вантажності)
  • Скільки центнерів вантажу можна перевезти автомобілем ГАЗ? (600ц).
  • За скільки рейсів? (За 24 рейси.)
  • А автомобілем більшої вантажності за скільки рейсів, можна перевезти 600ц вантажу? (За 12 рейсів.)
  • Про що запитується в задачі? (За скільки спільних рейсів можуть перевезти весь вантаж обидва автомобілі.)

Пошук шляхів розв´язання задачі

  • Чи можемо ми одразу відповісти на запитання задачі? (Ні.)
  • До якого типу належить ця задача? (Задачі на спільну роботу.)

Розв´язання задачі

  • Складаємо скорочену умову задачі.
  • Чим перевозили вантаж? (ГАЗ, іншим автомобілем.)

ГАЗ – 600ц за 24р.

                                                       р-?

Авт. – 600ц за 12р.

  • Знаючи, що автомобіль ГАЗ за 24 рейси перевозить 600ц вантажу, що можемо дізнатися? (Скільки перевозить за 1 рейс.)
  • Знаючи, що автомобіль більшої вантажності за 12 рейсів може перевезти 600ц вантажу, що можемо дізнатися? (Скільки перевозить за 1 рейс.)
  • Знаючи, скільки обидва автомобіля перевозять за 1 рейс, що можемо дізнатися? (Скільки перевезли разом за 1 рейс.)
  • Знаючи скільки обидва автомобіля перевезли вантажу за 1 рейс разом, що ми можемо дізнатися? (скільки спільних рейсів їм потрібно для перевезення вантажу)
  • Отже, ми з вами проаналізували задачу і тепер можемо записати розв´язання.

План розв´язання

  • Що дізнаємося в 1-й дії? (Скільки вантажу перевозить ГАЗ за 1 рейс.) Якою дією? (Ділення.)

600:24=25 (ц) – перевіз автомобіль ГАЗ на 1 рейс.

  • Що дізнаємося в 2-й дії? (Скільки вантажу  перевозить автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.) Якою дією? (Ділення.)

600:12=50 (ц) - перевіз автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.

  • Що дізнаємося в 3-й дії? (Скільки перевезли разом за 1 рейс.) Якою дією? (Додавання)

50+25=75 (ц) – перевезли разом автомобілі за 1 рейс.

  • Що дізнаємося в 4-й дії? (За скільки рейсів вони разом  перевезуть вугілля.) Якою дією? (Ділення.)

600:75=8 (р.) – потрібно, щоб перевезти вантаж 2 автомобілям.

  • Запишемо відповідь, за 8 рейсів.
  • Молодці!

 

 

  1. 600:24=25 (ц) – перевіз автомобіль ГАЗ на 1 рейс.
  2. 600:12=50 (ц) - перевіз автомобіль більшої вантажності за 1 рейс.
  3. 50+25=75 (ц) – перевезли разом автомобілі за 1 рейс.
  4. 600:75=8 (р.) – потрібно, щоб перевезти вантаж 2 автомобілям.

Відповідь: за 8 рейсів.

 

 

 

  1.        Робота з геометричним матеріалом
  • Швидко ми всі мандрували і на зупинку «Геометрична» завітали. (Показую на карті.)
  • На цій зупинці ми виконаємо завдання на картах. (Роздаю картки.)

 

№2

Знайдіть площу зафарбованої фігури

 

 

 

 

  • Прочитайте завдання.

Що треба знайти? (Площу зафарбованої фігури).

  • Відразу ми можемо її знайти? (Ні.)
  • Чому? Що потрібно знайти спочатку? (Площу великого і малого прямокутника.)
  • Як знаходимо площу прямокутника? (Довжину множимо на ширину.)
  • Якщо знатимемо площі прямокутників, то тоді зможемо знайти площу зафарбованої фігури ?(Так.)
  • Як? Якою дією? (Дією віднімання.)
  • Дуже добре. Завдання ми проаналізували, а зараз працюємо самостійно.
  • У зошитах записуємо№2 посередині, а нижче розв´язання.

(Діти працюють самостійно).

  • Бачу ви все виконали.
  • Яка площа великого прямокутника? (98дм²).
  • Чому дорівнює площа малого прямокутника? (15дм²).
  • Площа зафарбованої фігури? (83дм²).
  • Відповідь зачитає……
  • Виконали правильно, молодці!

 

  1. 14*7=98 (дм²) – площа великого прямокутника.
  2. 5*3=15 (дм²) – площа малого прямокутника
  3. 98-15=83 (дм²)

Відповідь: 83дм² площа замальованої фігури.

 

  1.        Хвилинка цікавої математики (за наявності часу)
  • Кожна подорож передбачає несподіванки, цікаві моменти. На нас також чекає цікавий момент – гра «Правильно розмісти числа»
  • Будьте уважні, кмітливі.

Маємо числа «2», «4», «6», «8», «10» (виставляю на дошку), які необхідно розмістити у порожніх клітинках схеми так (прикріплюю схему), щоб сума трьох чисел розміщених по прямих (показую прямі на схемі) становила 18.

 

 

 

 

                                                  |

 

                                                       

 

                                                   |

 

 

 

 

 

                                                  10

                                                    |

                                           4 — 6 — 8

                                                    |

                                                   2

  • Спробуйте, використовуючи свої чернетки. (Якщо учні довго думають, даю підказку. Посередині розмістимо число «6»).
  • Хто впорався? (Учень підходить до дошки і розміщує на схемі числа).

 

  1. Підсумок уроку
    1.        Підсумкова бесіда
  • Кожна подорож добігає кінця і ми також підійшли до зупинки «Кінцева».
  • Багато цікавого і корисного і нового дізнаються люди під час подорожі.
  • Чого нового навчилися ви, подорожуючи «математичним потягом». (Ділити на 10, 100, 1000 з остачею).
  • На якій зупинці було найважче?
  • На якій -  найцікавіше?
  • Дорогі діти, ви чудово мандрували.

Були уважними, сміливими, старанними, допитливими туристами. Дізналися багато нового. Дякую вам за спільну мандрівку.

  1.        Інструктаж до виконання домашнього завдання
  • Але щоб підготуватися до наступної подорожі вдома вам потрібно виконати №750, с.120. Вирази обчислити письмово з перевіркою та розв´язати рівняння.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 березня 2019
Переглядів
5197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку