Розроблений урок допоможе вчителю початкових класів формувати в учнів вміння цілеспрямовано читати дитячі журнали та газети; використовувати їх матеріали на уроках і в позаурочний час; активізувати інтерес учнів до дитячої періодичної преси; заохочувати до ведення записів цікавих матеріалів, що друкують журнали, газети.
Урок позакласного читання
у 3 класі
Тема: «Дитячі
періодичні
видання»
Підготувала: Оксана Федорівна Позняк
вчитель початкових класів
Мочулищенського НВК
ЗОШ І-Ш ступенів - ДНЗ
2018р.
Тема уроку: Дитячі періодичні видання (газети та журнали).
Мета уроку:
ознайомити учнів із дитячими періодичними виданнями; формувати оцінні судження; удосконалювати навички виразного читання; розвивати зв’язне мовлення школярів, мислення; збагачувати їхній лексичний запас; розширювати кругозір учнів; виховувати увагу до художнього слова, старанність;
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, що ставить вчитель, відповідно до неї планувати. Моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: удосконалювати вміння висловлювати свої думки; спілкуватися під час виконання завдань;
інформаційної: розвивати вміння здобувати з періодичних видань необхідну інформацію;
соціальної: навчати планувати взаємодію з учасником спільної діяльності;
загальнокультурної: сприяти дотриманню правил поведінки на уроці.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Основні терміни і поняття: періодичні видання, передплата, листоноша.
Обладнання: Підшивка журналів, окремі видання журналів, виставка дитячих журналів, газети «Казковий вечір», малюнок листоноші Пєчкіна, ноутбук, аудіо запис мелодій для душі.
Хід уроку
I. Організаційна частина. Емоційне налаштування.
- Любі мої діти, сьогодні у нас незвичайний урок, ми - зустрічаємо гостей і тому, як і годиться ввічливим господарям, вам слід повернутися і привітати гостей:
Добрий день вам, добрі люди,
Хай вам щастя буде,
Не на день і не на рік .
А на довгий-довгий вік.
- Сідайте. Тепер, посміхніться до мене, а я посміхнусь до вас і давайте допоможемо один одному провести урок так, щоб він приніс користь нам і задоволення нашим гостям.
II. Артикуляційна зарядка. Створення проблемної ситуації.
- І одразу приступимо до роботи, щоб поповнити свою скарбничку знань.
А як же ми приступимо читати, якщо не розімнемо свій язичок і артикуляційний апарат. Отже, перше завдання:
1
- Яку скоромовку ви хотіли б повторити на уроці? (діти називають і всі повторюють, так 5-6 скоромовок). Решта завдань вчитель дістає із сумки листоноші Пєчкіна (малюнок)).
- Пропоную помирити вам букви, які позначають приголосні звуки з буквами, що позначають голосні звуки, а то вони з невідомих мені причин, посварилися:
Г_ з _т _ а е а
Ж _р н_ л у а
Б_р в _н_ к а і о
С _н_ ш н_ к о я и
Л _с т_ н _ш_ и о о а
-Молодці, працюємо далі.
3. Прочитайте вірш Олексія Катрича без букв, що позначають голосні звуки:
П_р_дпл_ч_йт_ г_з_т_, (Передплачуйте газети,
І ж_рн_л_, і кн_жк_, І журнали, і книжки,
Я ж - в_ш в_рн_й л_ст_н_ш_- Я ж – ваш вірний листоноша –
Пр_н_с_ в_ м з_л_бк_! Принесу вам залюбки!)
4. Ще одне завдання від листоноші Пєчкіна. Прочитайте слова, поєднайте їх із тлумаченням:
Листоноша - періодичне видання у вигляді книжки.
Передплата - поштовий службовець, який розносить
газети, листи та інші відправлення адресатам.
Журнал - складання угоди про надсилання друкованого
видання з попередньою оплатою.
-Ну, а тепер здогадайтеся , будь-ласка , чому саме найвідоміший для усіх дітей листоноша Пєчкін тримав усі ці завдання, а не якийсь інший казковий чи мультиплікаційний герой?
(тому, що ми сьогодні будемо працювати з дитячими газетами та журналами).
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
-Вірно, адже тема нашого позакласного читання звучить дослівно так: «Дитячі періодичні видання». Саме тому завдання на артикуляційній зарядці були всі тісно пов'язані з газетами та журналами.
-У народі кажуть: «Хто багато читає - той багато знає». Епіграфом нашого уроку стануть слова: «Що навчились й будем вміть - за плечима не носить». (Епіграф записано на дошці).
Поговоримо про те, де ми ще крім книг можемо прочитати щось нове, цікаве, корисне для всіх.
2
ІV. Аналіз журналів.
-Щодня по всіх містах і селах від під'їзду до під'їзду, від будинку до
будинку поспішають листоноші, щоб принести нам......Що? Попрошу продовжити моє речення, (листи, телеграми, газети, журнали).
-А там див так багато! І кожне диво загадковіше і цікавіше від попереднього.
Погляньте на виставку і назвіть журнали представлені на ній.
-Які ж журнали адресовані дітям?
-А який розрахований на дорослого читача? («Наталі»).
-Хто з вас представив журнал чи газету на виставку?
-Як потрапив цей журнал до ваших рук?
(передплачували, подарували).
-Скільки примірників журналів повинно бути у річній підшивці журналу, якщо журнал виходить один раз на місяць?
-Чи можуть журнали і газети стати помічниками на уроках у школі? Як саме? (там є багато цікавої інформації)
-Чи є у членів клубу Допитливих на сьогодні така інформація? (Учні заздалегідь отримують завдання. Діти зачитують інформацію і пояснюють в якому журналі цей матеріал і на якому уроці його можна використати).
-Як запам'ятати матеріал, до якого у разі необхідності, треба повернутися? (Записати на картку матеріал з журналу). Як саме? (Записати: автора, заголовок твору, назву журналу - рік, номер видання, сторінку).
- Журналів є багато на землі.
Усі вони цікаві та повчальні.
І серед журналів є такі, які порівняно недавно почали видавати. Наприклад, журнал «Соняшник» видають з 1991 року. Журнал «Пізнайко» - почали видавати у 1996 році. А от є серед цих журналів такий, який ще передплачували мої батьки для мене, коли я була такою як ви. Це -«Барвінок».
Коли візьму зараз журнал «Барвінок» до рук, то одразу в пам'яті з'являється той, який листала т в дитинстві. Я хотіла знайти вдома серед старих книжок і журналів хоча б один номер із своїх, але нажаль вони не збереглися. Та я постаралась знайти вам дуже цікаву інформацію з історії журналу «Барвінок».
Народився журнал у 1928 році на Україні. До 1941 року журнал виходив під назвою «Жовтеня». Війна тимчасово припинила його вихід. Але вже на початку 1945 р. у Києві було поновлено його випуск. То було друге народження журналу. Новий редактор журналу , відома українська письменниця Наталя Забіла, зібравши редакційну колегію для обговорення першого номера, наголосила на особливості не лише першого номера, а й взагалі журналу. Наближалася велика Перемога над фашизмом. Це створювало весняний настрій, який і навіяв журналові нову назву - «Барвінок» - ім'я квіти, яку шанує український народ за красу, стійкість, невмирущість.
3
Наталя Забіла спеціально написала для цього номера вірш «Барвінок», цей вірш я відшукала спеціально до нашого уроку і попросила вивчити на сьогодні Богдана. (Звучить легенька музика).
Недавно ще гула метелиця,
Ще в вибалках не станув сніг,
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло
І перше стрінуло з відлигою
Весняне сонце і тепло .
Із перемогою і славою
Весна з'являється на світ,
І квітне радістю яскравою
Барвінковий зірчастий цвіт.
-Обкладинку присвятили омріяній Перемозі . Вийшов журнал у світ вже після залпів переможного салюту. А з 1950 року журнал «Барвінок» видається двома мовами : українською і російською. Ось така історія «Барвінка».
-Якщо погортати журнал, який тип книжок за структурою, нагадує вам журнал? (книга - збірка). Чому? (бо є різні жанри творів).
V. Фізкультхвилиика
Два прихлопи,
Три притопи,
На носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо -
Ми танцюєм козачок.
Раз - присіли,
Два – встали.
Покружляли, покружляли
І за парти посідали.
VI. Аналіз газети «Казковий вечір»
- Чим відрізняється газета від журналу ?
- На сьогоднішній урок ви опрацювали вдома матеріали газети «Казковий вечір».
- Які жанри зустрічаються в цьому номері газети ?
- А чи звернули ви увагу на авторів творів ?
- Чим же ця газета відрізняється від інших газет ? - А хто головний редактор газети ?
- Хто малює малюнки ?
VII. Розширення читацького досвіду школярів. Робота над матеріалами газети «Казковий вечір»
4
- Який із прочитаних творів вам особливо сподобався?
- До якого жанру належить твір ?
- Коротко передай його зміст.(Вислуховую 2-3 учнів).
2. Колективна робота над прочитаними творами .
3. Вибір (на вибір учнів) із вірша слова за такими схемами :
Г- голосний;
П- приголосний. ПГПГ(зима, нема, пише) ППГПГ (снігу, хмари, згори) ПГППГПГ(настали, рознесе).
3. Читання казки «Пригоди Сніжинки-Крижинки» в особах.
Вправа «Крісло автора». - Якби ви були автором цієї казки, чи хотіли б змінити кінцівку? Змініть.
4. Читання "ланцюжком" прислів'їв.
5. "Світ чудес"- розгадування кросворда .
VIII. Підсумок уроку. Рефлекся.
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
- Мене вразило…
- Мені запам’яталося…
- У мене виникло бажання…
Наша мандрівки за матеріалами дитячих видань закінчується. Дитяче видання - це невичерпна криниця цікавих таємниць, це ваші вірні друзі у навчанні; це рідні брати і сестри книг. Дружіть із ними, користуйтеся ними, адже книги, журнали і газети дуже щедрі та безкорисні – відкрийте їх, а вони вам відкриють скарби свої прекрасні, щоб душі у вас стали світлі і ясні.
IX. Домашнє завдання.
1. Повідомлення теми наступного уроку позакласного читання.
2. Ознайомлення зі списком літератури за темою наступного уроку.
3. Уточнення завдань.
- На наступному уроці необхідно буде розповісти про прочитане; навчіться висловлювати своє ставлення до вчинків персонажів.
- А на кінець уроку хочу сказати:
Дружіть із книгами, книжку поважайте,
Шануйте її, ще більше читайте.
Бо книжка - це віконце в світ хлоп’ята та дівчата.
Читати будете - і будете все знати.
5