Матеріал даного уроку допоможе вчителю систематизувати та узагальнити знання учнів про народні казки, перевірити знання, вміння, навички дітей; стимулювати мовленнєву активність, розвивати здатність виражати свої думки вголос, аналізувати вчинки героїв, робити висновки; виховувати доброту, працелюбність, чесність.
Міньківський НВК «ЗНЗ І – ІІІ ступенів – ДНЗ»
Соледарської міської ради
Донецької області
Урок літературного читання для 2 класу
«У світі казки чарівної»
Розробка уроку
вчителя початкових класів
Міньківського НВК
Дергачової І.А.
2018 рік
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про народні казки, перевірити знання, вміння, навички дітей; стимулювати мовленнєву активність, розвивати здатність виражати свої думки вголос, аналізувати вчинки героїв, робити висновки; виховувати доброту, працелюбність, чесність.
Обладнання: підручник, ілюстрації до казок, дитячі малюнки, виставка книг «Українські народні казки», картки для самостійної роботи, подарунки, смайлики настрою, картки «Правила роботи в групах», мікрофон, чарівна сніжинка, музичні фізкультхвилинки, ілюстрації для поділу на групи, назва груп «Іжачки», «Зайчики».
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
1. Ранкова зустріч
(Діти стають у коло, беруться за руки).
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я.
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я!
( Побажання гарного настрою на день.)
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. Для того, щоб справитися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Будемо гарно читати.
ІІ. МОВНА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
1 група
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
Де ж узяти зайцю сіна?
Читають самостійно, на буксир за вчителем, вибіркове читання).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Існує книг багато на землі
Вони цікаві, мудрі і повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
- Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних. А чи зможемо прожити ми без них? Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору.
- Діти, чи любите ви читати казки? Назвіть свої улюблені казки.
- А від якого слова утворилося слово казка? (від слова казати).
- А що таке казка? (це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).
(добро, сила, чудеса, чарівність, фантазія, краса, справедливість)
ЗАГАДКОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко Великою стала.
Став дід усіх гукати Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви Встигли відгадати. («Ріпка»)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк – не наша мати. («Вовк і семеро козенят»)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачить весь світ. («Колобок»)
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило.
Сумує бабуся і плаче,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте принесу!» («Курочка Ряба»)
Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. («Котик і півник»)
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
- Ми сьогодні з вами повторимо всі казки, які вивчили в розділі «Народні казки».
- З казками яких народів ви познайомились в цьому розділі? (Бесіда)
1. Я пропоную вам пограти в гру «Упізнай казку за уривком».
Кожна група отримує картку, на яких записано висловлювання героїв казок. Потрібно впізнати героя.
1 група
Він лежав на вікні, а тоді з вікна — на призьбу, а з призьби — на землю в двір, а з двору — за ворота і побіг-покотився дорогою. «Колобок» Українська народна казка.
• Уранці вийшли вони з хати й полягали на сонці. Вовк незабаром розімлів од спеки й захропів на весь двір. «Жбан меду» Сербська народна казка.
2 група
• Дівчина подумала трохи, вийшла на кухню і попросила в кухаря два сита. «Як дівчина короля перехитрила» Угорська народна казка.
• Проходить неподалік дід старий, мужичок-сірячок, почув крик, метнувся до річки й витяг крамаря з води. . «Міньба» Російська народна казка.
V. МУЗИЧНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ. ПРОДОВЖЕННЯ РОБОТИ НАД МАТЕРІАЛОМ УРОКУ.
У вас на картках є слова, які характеризують казкових героїв. Вам треба з’єднати правильно ці слова.
Вірний як вовк.
Хитрий, як собака.
Швидкий, як ведмідь.
Голодний, як заєць.
Сильний, як лисиця.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Гра « Відкритий мікрофон»
- Наш урок добіг до кінця, але ми ще не підрахували своїх подарунків. Зробіть це, будь ласка!
2. Аналіз роботи груп.
3. Оцінювання уроку учнями з допомогою смайликів. Чи сподобався урок, так - чи ні!
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.