Урок «З Попелюшкою на бал» для першого класу.
Цілі заняття:
- розвивати рухливість органів артикуляції;
- активізувати мімічну мускулатуру;
- удосконалювати дрібну моторику руки;
- вчити виразно і чітко вимовляти слова і словосполучення з природною інтонацією;
- вправляти у вмінні утворювати іменники в родовому відмінку в однині та множині;
- збагачувати словниковий запас дітей;
- розвивати вищі психічні функції дітей (увагу, пам'ять, логічне мислення);
- закріплювати вміння проводити складовий аналіз односкладових, двоскладових, трискладових слів без опори на складову схему слів;
- вправляти у доборі слів до заданого визначення;
- формувати навик складання фразових висловлювань різної структури;
- розвивати слухо - мовний ритм.
- виховувати почуття доброти, привчати дітей піклуватися про тих, хто слабший або потрапив у біду;
- виховувати емпатію, бажання прийти на допомогу;
- викликати емоційний настрій на казку;
- виховувати культуру мовного спілкування.
- закріплювати правильну вимову скоригованих звуків у самостійній вимові вихованців.
Підготовча робота: прочитати казку «Попелюшка», намалювати портрети героїв.
Хід заняття:
1. Оргмомент:
Діти сидять на килимі. Логопед вітається з дітьми.
Логопед: Дітки, ви любите казки? Хочете потрапити в казку?
(Звучить тиха чарівна музика.)
Щоб потрапити в казку
Всім спочатку треба встати,
Грюкнути, тупнути і нагнутися.
Знову піднятися, посміхнутися,
Тихо сісти, закрити очі,
Про все на мить забути,
Дружно всім сказати слова:
«Здрастуй, казка та гра!»
(Діти закривають очі, відкривають очі - у логопеда іграшка Шалтая - Базікаючи.)
Логопед: Подивіться, до нас знову прийшов Шалтай - Базікай - головний знавець казок про язичка. Хочете послухати його нову казку? Тільки допоможіть йому розповідати: нехай, ваші язички покажуть, що вони вміють робити.
2. Артикуляційна гімнастика - казка
Логопед: Жила - була божа корівка. Вийшла вона одного разу зі свого будиночка і побачила яскраве сонечко. І воно побачило божу корівку, і вони посміхнулися один одному (усмішка). Пішла божа корівка по доріжці і побачила лопаточку (лопаточка). Хотіла пограти, але на небо набігла хмаринка, і пішов дощик. Божа корівка взяла велику чашку (чашка) і набрала води для чаю. Накрила стіл під грибком (грибок) і покликала гостей: жука (як він дзижчить?), змійку (як вона шипить?), комарика (як він дзвенить?) і конячку (як скаче коник?). Конячка трохи не проскакала повз будиночка сонечка, зупинимо її (зупини конячку). На сусідньому дереві дятел грав на барабані (барабан). Всі гості пили чай з варенням і акуратно облизували верхню губу (смачне варення з верхньої губи). А потім конячка показувала фокуси: піднявши язичок наверх дула на свій чубчик (фокус).
3. Самомасаж:
(звучить ритмічна музика)
В коло швидше стаєте,
Міцніше за руки беріться.
І тепер ми разом з вами
Пограємо вже руками.
Ручки розтираємо і розігріваємо.
І обличчя теплом своїм ніжно умиваємо.
Пальчики згрібають всі погані думки.
Вушка розтираємо зверху вниз ми швидко,
Їх вперед згинаємо, тягнемо вниз за мочки,
А потім руками чіпаємо ми щічки.
4. Нова казка:
Логопед: Дітки, хочете потрапити в нову казку? Сідайте на килим.
(звучить чарівна музика)
Тихо сісти, закрити очі,
Про все на мить забути.
Дружно всім сказати слова:
«Здрастуй, казка та гра!»
Оченята відкриєте тоді, коли почуєте дзвіночок:
Казку я вам розповім,
В гості до казки запрошу.
Слухайте, діти.
Жила сім'я на світі:
Чоловік, дружина, 3 дочки з ними.
Дочки були вже великими.
Тільки 2 з них ледарки,
Нечупари, задираки задаваки...
Лише одна з них була
І сердечна і міла
І це...(хто?) Попелюшка була.
(Лунає дзвоник, діти відкривають очі, з'являється Попелюшка.)
Попелюшка:
У палаці сьогодні бал, всіх король туди покликав.
Мачуха і сестри з шкідливості вбрання свої розрізали на шматочки.
Допоможіть мені, хлопці зі шматочків зібрати їх сукні.
5. Складання з частин цілого, закріплення назв кольорів і відтінків, закріплення знань геометричних фігур:
(Попелюшка показує 4 шматочка, розкладає на столи, діти підходять до того кольору, який більше подобається, після цього вибирають «свої» уривки із загальної маси і складають сукню. Попелюшка запитує кожну підгрупу про те, на скільки частин було розрізано плаття і візерунком з яких геометричних фігур воно прикрашене).
(логопед і Попелюшка відводять дітей на килим).
6.Орієнтація у часі і тренування в рахунку:
Логопед: Які невдячні дівчинки. Попелюшка старалась, працювала, голкою робила, не лінувалась. Довго працювала над сукнями, Попелюшка?
Попелюшка: З понеділка по середу.
Логопед: З понеділка по середу, значить, Попелюшка працювала... Скільки ж днів працювала Попелюшка?
(міркування і відповіді дітей)
7. Класифікація:
Логопед: Попелюшка, ми з дітками тобі допомогли, суконьки зібрали.
Попелюшка: Але ми на місці нічого не прибрали.
Логопед: Що робити, діти?
Попелюшка: Сестри поїхали на бал і залишили такий безлад.
(На килимі в дитячому куточку лежать речі: фарфорова чашка, пальто, плаття, тарілка, каструля, спідниця, коробочка з-під соку, пляшечка з-під йогурту.)
Попелюшка: Сьогодні вранці старша сестра втратила (слід опис якого-небудь предмета - діти вгадують, потім йде опис предмета від імені середньої сестри; описати кілька предметів).
Логопед: Я пропоную вам прибрати всі речі на свої місця. Куди будемо прибирати все це? Як назвати одним слово те, що ми прибираємо в шафу на кухні? У шафу В кімнаті? В холодильник? Що ще може там лежати?
(Діти наводять порядок і класифікують предмети.)
Логопед: Ми тобі, Попелюшка, допомогли? Можеш відправлятися на бал!
Попелюшка: Але мачуха сказала:
«Якщо хочеш танцювати, роботу треба виконувати.
Посидь, насіння перебери».
Логопед: Допоможемо Попелюшку, хлопці?
(діти діляться на пари і сортують квасоля і горох;)
Попелюшка дякує хлопців
Логопед: Зроблено все це швидко! Попелюшка, сідай в карету.
Попелюшка: Не можу, тільки моя хрещена Фея могла перетворити цю гарбуз на карету.
(на дверях в спальню намальована на папері велика гарбуз)
Логопед: А де ж вона?
(лунає дзвоник, заходить Фея/вихователь).
Фея: добрий день, дорогі мои.Сколько снігу намело, до вас дійти мені було нелегко.
Попелюшка: Фея, ти мені допоможи, гарбуз на карету перетвори.
8. Розвиток мовлення:
Фея: Зараз - зараз, тільки знайду свою чарівну паличку. Де ж вона? (шукає) Я живу на світі 999 років, іноді забуваю, яка вона ця паличка. Може бути вона зелена? Хлопці, а що буває зеленим? Може вона холодна? Хлопці, а що буває холодним? Може вона пухнаста? Хлопці, а що буває пухнастим? Може вона кругла? Хлопці, а що може бути круглим? А який може бути чарівна паличка? (відповіді дітей)
(Фея знаходить чарівну паличку, говорить чарівні слова, стукає по гарбузі, відкриваються двері і Попелюшка заходить в спальню).
9. Розвиток слухо-ритмічної сторони мовлення:
Фея: На бал приїжджають ошатні гості, якщо ви хочете слідом за Попелюшкою потрапити на бал, то теж повинні причепуритися, а для цього потрібно повторити мій стукіт по чарівній гарбузі.
(Діти кілька разів відтворюють звуки різного ритмічного малюнка, заданого Феєю. Логопед в цей час одягає на дівчаток бантики на ободках, на хлопчиків - мішуру на шию. Коли всі готові, лунає дзвоник, відчиняються двері і входить ошатна Попелюшка)
Попелюшка: Які ми з вами ошатні, тепер можемо вирушати на бал.
10. Розвиток граматичного ладу мови:
Логопед: Попелюшка, почекайте, я чую, як хтось гірко плаче. Це слова заблукали. Допоможемо їм знайти свої будиночки?
(Попелюшка роздає дітям картинки, логопед розставляє будиночки: він, вона, вони, символіка вже знайома дітям). Діти розселяють слова - картинки по будиночках, дорослі допомагають, перевіряють.)
11. Поділ слів на склади:
Фея: Ось і дісталися ми до палацу. Але туди можна піднятися по чарівній сходах. На першій сходинці треба сказати слова, в яких 1 слог - «будинок», ваші слова... (діти називають односкладові слова. На другій сходинці треба сказати слова, в яких 2 слова - «зима», ваші слова... (діти називають двоскладові слова). На третій сходинці треба сказати слова, в яких 3 складу - «машина», ваші слова.... (діти називають трехсложные слова).
(Крокують по імпровізованим сходами.)
12. Розвиток граматичного ладу мови:
Попелюшка: Піднялися по сходинках -
В бальному залі багато світла, на стіні висять портрети. Хлопці, ви знаєте, хто зображений на портреті? Це портрет (кого?) ..... (Відповіді дітей.)
Логопед: Гості пройшли галерею, підійшли до столу, де було частування, але жадібні мачуха і дочки вже все з'їли, не залишилося:
(логопед показує картинку, а діти називають слово в потрібному відмінку, дорослі контролюють правильність форми і закінчення слова)
Ні морозива, ні тістечка,
Ні цукерки, ні котлети,
Ні мармеладу, ні шоколаду,
Немає ні торта, ні керма,
Навіть хліба немає жодного буханця.
Стоять гості голодні. Що нам з вами робити? (відповіді дітей).
Фея: Але моя хрещениця взяла 2 яблука, 2 апельсини, поділила це все приготувала на всіх частування.
(Попелюшка пригощає дітей.)
Фея: А тепер прошу на бал, година для танців вже настав.
(Відкриває двері в приймальню, там звучить весела музика).
Попелюшка: Гості танцюють, гості танцюють
І ось так, ось так!
І по парах, і гуртком,
І вистрибом, і кроком!
(Діти танцюють; потім музика зупиняється і лунає бій годинника.)
Логопед: Казка наша закінчується. Ми з нею зустрінемося ще раз.
А нам з казки щоб повернутися:
Кругом себе потрібно обернутися.
Грюкнути, тупнути, посміхнутися,
Тихо сісти, закрити очі,
Що побачили не забути.
Дружно всім пора сказати:
«До побачення казка,
Нам пора додому».
(Діти говорять із закритими очима; Фея і Попелюшка йдуть з приймальні; діти відкривають очі і виявляються у себе в саду.)
1