Тема: Людина починається з добра
Мета: розширити уявлення дітей про моральне поняття доброта, формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього; розвивати критичне мислення, вміння творити добро, викликати бажання іти дорогою добра, виховувати почуття чуйності, доброти, безкорисливо чинити добро.
Обладнання: прислів я, оповідання, сонечко, промінчики, відео « Їжачок Генрі»,
ноутбук, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети
- Сьогодні ми з вами будемо вести мову про людську доброту.
- Йти Дорогою Добра нелегко, але цікаво. Так само, як і на звичайній дорозі, треба потрудитися. Крім доброти, у світі є й інші людські почуття, вічні цінності людини: любов, повага, чесність, милосердя, взаємодопомога. Їх не придбаєш у магазині, їх ні в кого не позичиш, їх просто можна виховати і виростити в собі. Кожному під силу навчитися бути добрим, людяним, милосердним.
1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- А як ви розумієте слово добро? ( Добро- це гарний вчинок, корисна справа)
- А що таке доброта? ( Доброта -це чутливе, дружне ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.)
Доброта – найбільша цінність нашого життя. Її неможливо купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку. Нашому народові завжди були притаманні чуйність, доброта, милосердя. Вважалося цілком закономірним і природним допомагати нещасним, знедоленим, давати притулок бездомним, ділитися з голодними шматком хліба, захищати скривдженого, немічного або старого. У житті людей необхідні чуйність, доброта, і не тільки для тих, хто нею ділиться. Допомогти людині може навіть добре слово.
2. Асоціативний кущ «Добро»
щедрість милосердя повага
турбота Д О Б Р О Т А радість
любов і ласка допомога
3.Робота в парах. Деформовані прислів я про добро ( з єднати частинки прислів я)
Хто добра людям бажає, твори сміло.
Добре діло ходить у світі тихо.
Добро не пропадає, а злі дзвонять, як дзвони.
Добро не лихо, той і сам добро має.
Добрі діла тихо ходять, а зло вмирає.
4.Послухайте оповідання, що потребують роздумів.
а) Старенька мати
Якось старенька мати приїхала до свого сина, який жив у місті, привезла різних гостинців із села. Син попросив матір прогулятися містом. Гуляючи, старенька часто зупинялась, щоб перепочити. Вони сіли в сквері на лавку. Син відійшов і сказав, що скоро повернеться. Довго виглядала мати свого наймилішого сина, але він не повернувся. Коли люди питали, як вона сюди потрапила, старенька відповіла, що заблукала. Адже її син учений, він не міг залишити її, запевняла мати. Вона не могла й подумати, що він її залишив назавжди.
Чи є серце в такої людини? Якщо є, то яке воно?
Чи достатньо одного розуму для морально вихованої людини?
б)Святковий обід
Ніна живе у великій родині. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить, і з неї капає на стіл.
Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на іменини приготує святковий обід. На свято Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде, а в неї руки тремтять. Подруги сміятимуться».
Ніна тихенько каже:
– Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає.
Мама зблідла. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною».
- Бути добрим не легко. Треба менше говорити про добро, а просто постійно його робити.
У будь-якої людини є потенціал добра і зла. Кожен вчинок, а то і думка людини є вибором добра чи зла.
- Вчіться доброти і ніжності. Вчіться піклуватися про інших, співчувати тим, хто в скруті, допомогати їм і словом і ділом.
Є багато людей, в яких можна цього навчитися: батьки, вчителі, інші люди.
Милосердя і доброта – як два крила, на яких тримається людство. Ми часто чуємо ці слова і навіть вживаємо їх у мовленні, іноді не відчуваючи їх змісту. Лікування добротою потребують усі: хворі, самотні, благополучні, здорові й ті люди, в яких душа черства і глуха до чужого горя. Лікування милосердям потрібне і тим, хто не бачить і не чує кривди, несправедливості, горя.
5.Робота в грапах. Прочитати і записати зашифрований афоризм.
З..см..ят..ся д..бр..м, св..тл..м см..х..м м..ж.. т..льк.. гл..б..к.. д..бр.. д..ш..
6.Гра «Якщо людина добра»
– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.
Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні – нічого не робите. Уважно слухайте:
III. Підсумок уроку. Рефлексія.
- То як ви розумієте слово добро?
- А що таке доброта?
- На що схоже добро? (На сонечко).
- Чому? (Добро як сонечко дарує нам тепло,ласку,ніжність…).
- Діти, подивіться на це сонечко, що так гарно нам посміхається.
(Прикріпіть слова- промічники сонця).
- У кожній нашій душі живе маленьке сонечко. Це сонечко – доброта, яка живе у наших серцях. Вмійте дарувати тепло своїх сердець всьому живому, всім, хто оточує вас.
-Сьогдні ми потоваришуємо з Сонечком Доброти назавжди,простягнувши йому свої відкриті долоньки, на яких ми напишемо своє ім'я
- До вас звертаюсь, любі діти!. Хай сьогоднішня виховна година засвітить у кожному вашому серці світло великої любові і доброти, а це є головним завданням і покликанням людини на землі.
Витисніть із серця самолюбство, а впустіть доброту і самовіддачу.
Витисніть злобу, а впустіть любов, витисніть образу, а впустіть терпеливість, витисніть самозакоханість, а впустіть прощення і милосердя.
Хай у кожному серденьку живе доброта і любов до людей і навколишнього світу.
Перегляд відео «Їжачок Генрі»
Нехай існує істина стара –
Людина починається з добра.