Урок додаткового читання для учнів 5 класу з використанням компаративного аналізу казок з подібним сюжетом у різних народів світу. У ході уроку діти відпрацюють навички переказу тексту з використанням ілюстрацій. Під час проведення компаративного аналізу текстів активізуються такі прийоми мислення, як синтез, порівняння, узагальнення, концентрується увага учнів на розв'язанні проблемних та дослідницьких завдань.
Конспект уроку світової літератури на тему:
„ Казка мандрує світом. Сюжет про рідну й нерідну дочку у різних народів світу.”
(урок позакласного читання, 5 клас)
Підготувала Юринець Г.М.,
вчитель зарубіжної літератури
2018
Тема. Казка мандрує світом. Сюжет про рідну й нерідну дочку у різних народів світу
Мета уроку: відпрацьовувати навички переказу тексту з використанням ілюстрацій, порівняти казку „ Пані Метелиця” з казками, які мають схожі сюжети, дати поняття про „мандрівний сюжет”; розвивати усне мовлення, творчу уяву; виховувати чемність, милосердя, любов до праці, рідного краю.
Обладнання: книги з казками «Пані Метелиця», «Дідова дочка і бабина дочка», «Морозко», малюнки до казок «Пані Метелиця», «Морозко», «Дідова дочка та бабина дочка», дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Сродна праця – наймиліша в світі річ.
Г.Сковорода
Лінощі руйнують усі чесноти.
Французьке прислів’я
Хід уроку:
III. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні ми, переказуючи казки, спробуємо доторкнутися до мудрості кожного народу, до духовних цінностей всього людства; спробуємо виявити, які типові чесноти казкових героїв казок «Пані Метелиця», «Дідова дочка і бабина дочка», «Морозко».
Робота в групах.
Завдання: дати відповіді на питання.
Перша група за німецькою народною казкою „ Пані Метелиця”.
Друга група за українською народною казкою „Дідова дочка і бабина дочка”.
Третя група за російською народною казкою „ Морозко”.
План переказу:
У кожній казці, як відомо, є частка істини. А це мрії про краще майбутнє, утвердження справедливості, перемога добра над злом. Люди ж ніколи не втомлюються прагнути до кращого, і це цілком природно. Можливо, саме тому ми всі так любимо казки.
Висновок. Отже, ми побачили, який різний внутрішній світ у героїнь, у нерідних дочок – шляхетний, гідний; у рідних - гидкий та брудний, як та чорна смола.
3. Гронування. Визначити типові чесноти героїнь даних казок.
4. Слово вчителя. Поняття про мандрівний сюжет. Ви додатково ознайомилися з російською народною казкою «Морозко» та українською народною казкою «Дідова дочка та бабина дочка», німецькою казкою «Пані Метелиця».
5.Словникова робота «Мандрівний сюжет» - сюжет казок, байок, пісень, який начебто переходить від народу до народу.
6.Проблемні запитання:
- Чим схожі ці казки? ( схожі історіями рідної та нерідної за материнською лінією дочок, їх характерами, розповідається про стосунки мачухи і пасербиці, схожа кінцівка та повчання)
- Чим несхожі? (наявністю інших персонажів – батька-діда, Мороза, пані Метелиці, прислів’ями та приказками).
7.Робота над розкриттям змісту епіграфа.
8.Закріплення знань. Узагальнююча бесіда :
1. Які ж людські чесноти цінують люди різних національностей? ( Доброта душі, працелюбність, любов до рідної домівки, ввічливість, вихованість,повага до старших )
2. Яким чином казка пов’язана з нашим реальним життям? ( Щоб досягти у житті успіху, кожній людині потрібно працювати, бути щирою, доброзичливою, щоб мати успіх. І тоді винагорода прийде сама)
3.Указати стрілочками «власників» прислів’їв: пасербиця чи рідна дочка удови (робота на картках).
Хто сіє колючки, той збере будяки (французьке)
Скрізь добре, а дома найкраще (французьке)
Краще бути бідному, та в шані, ніж багатому, та в ганьбі (німецьке)
Хліб не пада з неба – працювати треба (польське)
Від лінощів усі вади (іспанське)
Маєш честь – ти людина, а без честі – тварина (індійське)
4.Вправа «З'єднай слова»
Поєднайте означення з особами та предметами, які вони характеризують:
Гарна, роботяща |
|
Слова |
Гидка, лінива |
|
Баба |
Чудова |
|
Пасербиця |
Розмаїті |
|
Лука |
Невеличка |
|
Донька |
Стара |
|
Квіти |
Ласкаві |
|
Хатинка |
V. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа „ Мікрофон”
На уроці мені сподобалося…
Я дізнався …
Найактивнішим учнем був…
У ч и т е л ь. Відомий український письменник Іван Якович Франко, який також цікавився фольклором і ретельно збирав його, говорив про те, що коли фольклорні твори різних народів «є мудрістю, то, очевидно, мудрістю міжнародною». А видатний чеський педагог Януш Коменський зазначав: «Вивчення мудрості підносить і робить нас сильними й доброчесними». Тож будьмо сильними й доброчесними!
VІ.Домашнє завдання. Скласти усне оповідання про те, яким було подальше життя дівчат-сестер.