Розробка уроку математики в 6 класі на тему "Додавання і віднімання звичайних дробів", який проводиться у формі гри.Він допоможе полегшити і зробити цікавоюмандрівку учнів у країну "Математика"
Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Грузятин
Маневицького району Волинської області
Тема: «Додавання і віднімання звичайних дробів»
(Математика, 6 клас)
Вчитель: Кришталь Світлана Петрівна
2018
Успіх у формуванні творчого мислення учнів на уроках математики залежить від того, як учитель привчає учнів усвідомлювати незнайомі ситуації, наскільки вдало він підбирає запитання і вправи.
Я перед кожним уроком шукаю відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків і роздумів. Це дає можливість формувати такі соціально значущі мотиви учіння, як підготовку до життя, до суспільно корисної праці, оволодіння математикою як ключем до пізнання інших наук, практичної діяльності.
Свою роботу на уроці я намагаюся організувати так, щоб матеріал, який вивчається, став предметом активної розумової і практичної дії кожного школяра, озброїв учнів глибокими і міцними знаннями, виробив практичні дії і навички, викликав інтерес до предмета.
Велику увагу на уроці приділяю перевірці домашнього завдання. Вважаю, що якщо не перевірити на уроці домашню роботу, то ідея завдання додому буде скомпроментована, а інтерес дітей до предмета знижений, наслідком чого з'явиться небажання і невміння чогось робити вдома.
Вважаю, що надзвичайно велике значення для закріплення навичок розв'язування вправ мають усні вправи. Але вправи підбираю змістовні, які вимагають не розрахунків, а доброго знання теорії. На мою думку, більш важливо перевірити знання теорії на спеціально підібраних усних вправах, які вимагають нестандартного підходу, ніж на кожному уроці контролювати відтворення конспекта, запропонованого напередодні. При розв'язуванні усних вправ в роботу включаються всі учні, активізується мислення, діти вчаться справді самостійно працювати.
В своїй роботі часто використовую логічні вправи.
При перевірці рівня засвоєння учнями тієї чи іншої теми використовую написання диференційованих самостійних робіт. При цьому пропоную учням самим вибрати собі завдання.
В процесі вивчення математики використовую різні типи уроків: комбінований, урок-лекція, урок-залік, урок-практикум та інші.
В своїй роботі намагаюсь якнайбільше полегшити і зробити цікавою мандрівку учнів у країну «Математика».
Пропоную описання уроку з теми «Додавання і віднімання звичайних дробів».
На дошці лозунг: «Хочу.Можу.Буду»
Тема уроку. Узагальнення знань з теми «Додавання і віднімання звичайних дробів»
Мета: узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів про додавання і віднімання звичайних дробів, розвивати навички колективної роботи у поєднанні з самостійною; застосовувати вивчене до розв’язування нестандартних завдань; формувати вміння об’єктивно оцінювати себе і товариша. Розвивати логічне мислення, пізнавальну активність, вміння аналізувати. Виховувати вміння співпрацювати, повагу і любов до людей праці.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Обладнання: картки для усної лічби, роздатковий дидактичний матеріал, логічні вправи, математичний лабіринт, мультимедійна дошка, призи.
Хід уроку
І. Організаційний момент та повідомлення теми уроку.
Звучить вірш у виконанні вчителя «Українському народові».
Народе мій, що дав життя мені
І серце дав, щоб вірити й любити!
Які діла ти твориш голосні,
Які чудесні вишиваєш квіти!
Мабуть усім вам добре відомий цей вірш. Чому я так розпочинаю урок? Тому, що у вірші поєднано дві головні риси українського народу: щирість і працьовитість.
У нас сьогодні багато гостей і я щиро вітаю усіх вас у нашій школі.
З давніх-давен український народ славився працьовитістю. Праця – основа людського життя. Без неї немає людини. Але кожна людина повинна знати мету праці. Для чого вона працює? Адже безплідна праця нічого не приносить. Тож давайте і ми сьогодні будемо працювати творчо і з задоволенням. Девізом нашого уроку будуть слова – «Хочу.Можу.Буду». А ось цей «орієнтир» нехай буде стимулом для досягнення мети сьогоднішньої праці:
«Узагальнення знань з теми «Додавання і віднімання звичайних дробів»
Досягнення учнів |
Кількість очок |
4-6 балів 7-9 балів 10-12 балів |
до 12 від 12 від 20 |
Кожен учень буде стежити за своїми досягненнями і у цьому вам допоможе «особистий листок».
№ завдання |
Кількість отриманих очок |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
Додаткові |
|
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Завдання 1: «Я так думаю» - потрібно ставити знак + над твердженням, що є правильним.
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
8. Щоб порівняти дроби з різними чисельниками і знаменниками, досить звести їх до спільного знаменника і порівняти одержані дроби.
11. Найбільшим числом, на яке можна скоротити дріб, є найменше спільне кратне чисельника і знаменника.
12. Чисельник і знаменник нескоротного дробу є взаємно простими числами.
(Перевірка; варіант правильної відповіді на дошці; оцінювання із занесенням очок в «особистий листок» учня. Перевірку здійснюють учні, обмінюючись зошитами. За кожну правильну відповідь діти одержують 1 очко.)
Завдання 2.
Усні вправи. (За кожну вірну відповідь діти ставлять одне очко у графу 2)
3 , 8 , 25 , 28 , 35 , 13 , 28 , 75 .
12 20 45 44 42 39 70 300
1/4 = х/12; 2/5 = 6/х; х/7 = 10/35.
3/37 < 8/37; 4/19 < 2/19; 17/4 < 9/5.
а) 8 3/17 + 5,345 + 1 14/17 - 0,345;
б) 152,29 - (3 21/50 + 148,29);
в) 152 + 30,52 + 17,48 – 131 2/19.
(Перевірка, підсумки та занесення очок у «особистий листок»).
III. Удосконалення навичок та вмінь.
1(3) Задача.
Одна з важливих рис людини - милосердя. Вже декілька років підряд жителі Маневицького району заготовляють картоплю для хворих, які перебувають на стаціонарному лікуванні. У вересні цього року вже відправлено 20% всієї заготовленої картоплі тубсанаторію, 2/35- онкодиспансеру, 3/70 -тублікарні, а решту - для лікувальних закладів району. Яку частину всієї картоплі було відправлено для лікувальних закладів району?
(Підсумок, відзначаю тих учнів, хто найкраще працював; повідомляю про те, скільки вони отримали очок).
Я хочу, діти, щоб ви не були байдужими до чужої біди, завжди будьте добрими і милосердними людьми.
2 (3) Робота в парах.
На парті у кожного є картки, на яких записані рівняння. Завдання виконуємо парами, тобто можете радитись зі своїм товаришем по парті. Правильно розв’язавши всі рівняння, ви прочитаєте закодоване слово і запишете його під рівнянням.
Відповіді |
1/12 |
1 1/18 |
11/15 |
Код |
та |
ю |
ві |
Привітайте один одного. Подякуйте один одному за хорошу працю. (Підсумки із занесенням очок в «особистий листок»).
3 (3) У старому завіті (книга Еклезіястова З.І.) пишеться: «Для всього свій час і година своя кожній справі під небом».
Настав час перевірити, як ви вмієте самостійно працювати.
Самостійна робота (різнорівневі завдання).
Варіант 1
І рівень (2 очки)
1. Сума дробів 1/3 і 2/5 дорівнює:
а) 3/8; б) 2/15; в) 3/15; г) 11/15.
2. Різниця дробів 1/2 і 1/3 дорівнює:
а) 1/3; б) 1/6; в) 1/5; г) 2/5.
ІІ рівень (3 очки)
а) 7/10 – 2/15; б) 3 2/7 + 5 1/3.
3/4 і 5/6.
ІІІ рівень (5 очок)
5 ¾ - 1 1/3 + 2 1/12.
( х – 1/3 ) + 1/4 = 5.
ІV рівень (7 очок)
( х – 3 5/8 ) + 2 1/6 = 3 2/3.
Варіант 2
І рівень (2 очки)
а) 5/12; б) 11/12; в) 11/7; г) 10/12.
а) 3/4; б) 1/7; в) 1; г) 1/12.
ІІ рівень (3 очки)
а) 5/6 – 7/9; б) 3 2/7 + 1 4/5.
5/6 і 3/8.
ІІІ рівень (5 очок)
10 7/8 - 2 3/4 + 1 5/12.
( х + 2/45 ) – 3/10 = 7/90.
ІV рівень (7 очок)
5 11/12 – ( 9 1/8 – х ) = 1 1/2.
2. Знайти два звичайні дроби, кожний з яких більший за 4/17, але менший за 5/17.
Варіант 3
І рівень (2 очки)
а) 4/9; б) 4/14; в) 7/14; г) 13/14.
2. Різниця дробів 1/3 і 1/5 дорівнює:
а) 1/2; б) 1; в) 4/15; г) 2/15.
ІІ рівень (3 очки)
а) 3/10 – 1/15; б) 4 3/5 + 2 1/8.
5/6 і 8/9.
ІІІ рівень (5 очок)
16 9/10 - 4 1/5 + 1/3.
2. Розв’язати рівняння:
( х – 1/3 ) – 5/12 = 2/15.
ІV рівень (7 очок)
( х + 1 2/3 ) – 2 1/6 = 3 1/9.
Варіант правильної відповіді на дошці. (Перевірка, підсумки та занесення очок у «особистий листок»).
Діти, ви вже втомилися, давайте відпочинемо і пройдемося заплутаними коридорами математичного лабіринту.
6. Математичний лабіринт. Кожному з вас потрібно:
Завдання для учнів.
1) 3/8 + 1/5 ; 2)1 2/15 - 5/9; 3) 2/5 + 3/7; 4) 7/8 - 2/3; 5) 1 1/9 - 5/6 ; 6) 1/2 – 1/3; 7) 2/7 + 1/3; 8) 1 – 9/70; 9) 4/15 + 2/5.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Коротенька бесіда про Михайла Пилиповича Кравчука.
(Підсумок та занесення очок у «особистий листок»).
Діти, а хіба цікавий урок без вправ на кмітливість?
7. Логічні вправи.
Отже, наступним завданням буде розв'язування логічних вправ.
3/4 = х/8 ? дециметр ?
(Підсумок та занесення очок у «особистий листок»).
8. Що? Де? Коли?
Добрий день, дорогі друзі, в ефірі передача «Що? Де? Коли?». Проти знавців, учнів 6 класу, грає житель села Грузятин Аршулік Віталій.
IV. Підведення підсумків уроку.
Підраховування очок за всі завдання. Виставлення балів учням. Вручається приз учню, який набрав найбільше очок.
Дивлячись на ваші сьогоднішні досягнення, роблю висновок, що всі учні класу засвоїли вивчений матеріал по темі «Додавання і віднімання звичайних дробів»
Наш урок підходить до кінця. Давайте проаналізуємо, що вдалося нам сьогодні на уроці. Що сподобалось? (Відповіді дітей). Чому це вдалося? Що вам допомагало?
Молодці! Запам'ятайте, діти, щоб досягти чогось в житті, щоб бути розумними і мудрими, девізом вашого життя повинні бути слова - «Хочу. Можу. Буду.».
Ось і завершується урок, на якому ми старалися оцінити свої досягнення.
V. Домашнє завдання.
Цього року була щедра осінь. Всі зібрали великий урожай овочів. Я пропоную вам скласти задачу про зібрані овочі цієї осені вашими батьками, використовуючи додавання та віднімання дробів.
Додаткові завдання.
1 група
1. Обчислити:
а) 5/7 + 2/9; б)8/5-2/5.
2. Розв'язати рівняння:
а) х + 2 1/4 = 4 1/2; б) х - 1 2/3 = 5 3/7.
2 група
1. Першого дня зорали 2/7 усього поля, другого дня - на 1/14 більше, ніж
першого дня. Яку частину поля зорали за два дні?
2. Розв'язати рівняння:
9/14 + ( х- 3/7) = 23/28.
3 група
1. Розв'язати рівняння:
а) ( 5 7/9 – х ) + 2 3/4 = 3 1/2; б) 5 11/12 - ( 7 7/8 – х ) = 1 1/2.
2. Як зміниться сума двох чисел, якщо перший доданок зменшити на 1 1/3, а другий - збільшити на 3 2/5 ?