«Чернівці – найкраще місто на Землі»
Мета: 1) Повторити, систематизувати та узагальнити знання і способи дій, які опанували учні під час вивчення теми.
2) Активізувати пізнавальну діяльність учнів.
3) Розвивати самостійність учнів, використовуючи проектний метод, творчі завдання.
4) Виховувати любов до рідного міста, його історії.
Тип уроку: Систематизація та узагальнення знань і вмінь.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран; довідниковий матеріал, завдання до самостійних робіт (на кожну парту)
Урок супроводжується комп’ютерною презентацією.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На початку уроку вчитель збирає на перевірку зошити з виконаним домашнім завданням, щоб перевірити засвоєння учнями знань та вмінь з теми "Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками" та за умови успішного виконання, оцінити роботу учнів.
ІІІ. Формування мети і завдань уроку.
У кожної живої істоти є на землі місце, де вона з’явилась на світ. У рослин є корені. Говорять, що людина також має корені – це його Батьківщина, народ, предки. Чернівці – наше з вами рідне місто. Наш сьогоднішній урок присвячений дню народження нашого прекрасного міста. Узагальнюючи ваші знання по темі "Раціональні вирази. Додавання і віднімання дробів", ми не тільки повторимо і систематизуємо ваші знання, але і познайомимось з історією та сьогоденням нашого рідного міста.
ІV. Актуалізація опорних знань.
А дізнаємось ми цю дату, виконавши усно наступне завдання.
Завдання 1. Заповніть таблицю при умові, що m = +2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- То коли народилось наше місто?
Так, 8 жовтня 1408 року. Це перша письмова достовірна згадка про Чернівці у грамоті молдавського воєводи Олександра Доброго, у зв’язку з митним договором,який він уклав з львівськими купцями.
- А яку саме річницю відзначають наші Чернівці у цьому році?
[610 річницю]
Завдання 2. Знайдіть область допустимих значень змінної:
Ключ
1) |
|
Р |
х ≠ -1 |
2) |
|
Г |
х ≠ -1; 1 |
3) |
|
О |
х – всі дійсні числа |
4) |
|
Ч |
х ≠ 2 |
5) |
|
Н |
х ≠ -2; 2 |
6) |
|
А |
х ≠ 0; -2 |
7) |
|
Р |
х ≠ 0; 2 |
8) |
|
Д |
х ≠ -3; 3 |
9) |
|
О |
х ≠ -3 |
Вчитель. Черн або Чорноград – початкова історична назва нашого міста. Учні підготували повідомлення про історію нашого міста. Давайте послухаємо.
Повідомлення 1. Археологи та історики незаперечно довели, що в Пруто-Дністровському межиріччі селилися ранньослов'янські племена, і припускають, що назва "Чернівці" походить від старослов’янського слова "черн", тобто "чорний город" (Чорноград), оборонні стіни якого з землі та дуба були чорного кольору.
Заснований у ХІІ столітті Черн був форпостом Галицького, а пізніше – Галицько-Волинського князівства на його південно-західному рубежі. Дерев’яно-земляна фортеця розташовувалась на рівнині в долині лівого берега ріки Прут, і її оборонні споруди являли єдину житлово-фортифікаційну систему.
На протилежному березі Пруту, на підступах до фортеці розміщувалися сторожові укріплені пости. Від них залишились городища ХІІ – першої половини ХІІІ століття в селах Спаська, Молодія, Остриця та на горі Цецин.
У середині ХІІІ століття, як припускають вчені, за велінням татарського воєводи Бурундая, який вторгся у припрутський край, фортецю було спалено.
Повідомлення 2. Через деякий час мешканці зруйнованого літописного Черна переселились в більш безпечне місце і заснували нові поселення на правому березі ріки Прут, де зараз проходять вулиці Сагайдачного та Андрія Барбюса.
Українці, а вони становили основу населення міста, ніколи не мирились з неволею, не корились гнобителям і зберігали свою мову, звичаї, культуру.
Класова нерівність, жорстока експлуатація змушували ремісників, міську бідноту ховатися від феодалів у лісах, де вони об’єднувались у загони народних месників-опришків. Найбільшої сили набуває рух опришків у 30-40-х рр. ХVІІІ століття.
V. Удосконалення знань та вмінь.
Вчитель. А хто очолив рух опришків ми дізнаємось розв’язавши наступне завдання.
Завдання 3. Скоротити дроби:
1) ; 2) ; 3) ;
4) ; 5) ; 6)
[Учні працюють самостійно на листочках, які здають на перевірку. Один з учнів виконує завдання на відкидній дошці.]
Ключ
|
|
|
|
|
|
В |
У |
Д |
Б |
Ш |
О |
Вчитель. Правильно, рух опришків очолив, відомий вам з пісень і легенд нашого краю, селянин Олекса Довбуш.
Минають роки. Чернівці будуються, ростуть. Замість солом’яних та дерев’яних будинків з’являються кам’яні будинки. А хто з вас знає який будинок був першим кам’яним будинком у нашому місті і коли він був збудований?
Повідомлення 3. Наприкінці ХVІІІ століття у Чернівцях зводяться перші кам’яні будинки. Найпершим був "Генеральський будинок" – резиденція губернатора. Він був збудований австрійською адміністрацією у 1780 році на розі сучасних вулиць Шкільної і Шалом Алейхема. З самого початку тут розмістились військова адміністрація та суд.
Родзинкою нашого міста є ще один з перших кам’яних житлових будинків – будинок-корабель, збудований у кінці ХІХ ст. У першій половині ХІХ ст. місто забудовується значно швидше. У 1780 році відкрився поштамт, у 1855-му – телеграф. У 1813-1817 рр. Споруджується приміщення гімназії, в якому нині працює школа №1. У 1843-1847 роках зводиться міська ратуша.
В 1866 році закінчується будівництво залізниці Львів – Чернівці. У 1869 році вона продовжується до кордону з Румунією. У 1884 році стає до ладу залізниця Чернівці – Новоселиця.
За рахунок напливу румунських, польських, німецьких колоністів різко зростає населення, зводяться житлові будинки, інші споруди. Серед них резиденція буковинських митрополитів – нині Чернівецький державний університет ім. Ю. Федьковича. Автор цього архітектурного шедевру чеський архітектор Йосиф Главка. Зводилась резиденція з 1864 по 1882 рік.
У 1905 році відомими австрійськими архітекторами Фердинандом Фельнером та Германом Гельмером був побудований музично-драматичний театр імені Фрідріха Шиллера, нині – імені О. Кобилянської. Його побудували за 14 місяців в очікуванні приїзду австрійського імператора Франца Іосифа. Чернівці поступово набувають вигляду гарного європейського міста – "маленький Париж", як говорять про наше місто і не перебільшують.
Вчитель. Оскільки ми обмежені рамками уроку, то встигаємо з вами поговорити тільки про молоді роки нашого міста. Відвідуючи наш краєзнавчий музей, цікавлячись відповідною літературою, використовуючи можливості Інтернету, ви можете дізнатись більше про історію нашого міста.
Але я не можу не торкнутися на нашому уроці подій, що відбулися на кінці 2013 р. – початку 2014 р. і відбувається наразі на сході України.
Як наслідок цих подій, у нас в Чернівцях з’явились вулиці Героїв Майдану (бувша вул. Червоноармійська), вул. Героїв Небесної Сотні (бувша вул. Стасюка), названих на честь героїв, які загинули в Києві на Майдані за незалежність України, за наше з вами щасливе майбутнє у європейській родині.
Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь на честь кого названа ще одна вулиця нашого міста.
Завдання 4. Виконайте додавання та віднімання дробів:
Варіант 1. 1) ; 2) ;
3) ; 4) ;
Варіант 2. 1) ; 2) ;
3) ; 4) ;
[Учні працюють самостійно в зошитах. Два учні працюють за відкидними дошками.]
Ключ.
Е |
|
|
Б |
|
Ю |
|
|
Щ |
|
Р |
|
|
Н |
|
А |
|
|
К |
|
Вчитель. Одним з героїв Небесної Сотні був наш з вами земляк – чернівчанин Олександр Щербанюк. Він був звичайною людиною,мав саму мирну на світі спеціальність – будівельника, працював майстром-плиточником. Але він не терпів несправедливості і тому поїхав відстоювати незалежність нашої України на Майдан у Київ, де 20 лютого був убитий кулею снайпера. 6 березня 2014 р. на сесії Чернівецької міської ради йому присвоїли звання Почесного громадянина Чернівців. На його честь вул. Чапаєва була названа вул. О. Щербанюка.
Вчитель. Я гадаю, що після уроку, гуляючи нашим прекрасним містом, особливо його центром, ви не будете дивитись собі під ноги, а будете милуватись його красою та неповторною архітектурою. Пишайтесь тим, що ви-чернівчани!
ІV. Підсумки уроку.
3. Оголошення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
повт. §1 - §4, запитання для самоконтролю
(стор. 47-48);
розв’яжіть завдання в тестовій формі №1 – №33
(стор. 48 – 53).
Створити проект "Мій улюблений куточок Чернівців".