Матеріал конспект стане в нагоді під час підготовки до уроку розвитку зв'язного мовлення. Мета уроку: повторити особливості побудови опису зовнішності людини; учити виділяти такі описи в текстах та аналізувати їх; удосконалювати вміння визначати тему й основну думку, тип і стиль тексту; сприймати почутий текст, докладно відтворювати зміст відповідно до авторських виражальних засобів; розвивати мовлення, пам'ять; виховувати інтерес до вивчення особливостей життя козаків.
Тема. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини.
Мета: повторити особливості побудови опису зовнішності людини; учити виділяти такі описи в текстах та аналізувати їх; удосконалювати вміння визначати тему й основну думку, тип і стиль тексту; сприймати почутий текст, докладно відтворювати зміст відповідно до авторських виражальних засобів; розвивати мовлення, пам’ять; виховувати інтерес до вивчення особливостей життя козаків.
Тип уроку: розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-Які є типи мовлення ?
-Пригадайте особливості кожного типу мовлення.
-Які є види описів ?
-У яких стилях може бути складений опис зовнішності людини ?
-Чим відрізняються ці описи ?
ІІІ.Оголошення теми й мети.
ІV. Робота з текстом переказу.
1.Перше читання тексту.
Семен Непорадний
Лише на світ божий занеслося – озвалась степова звірина. Ціле степове царство прокинулось і загомоніло на свій лад.
Від цього гамору козак прокинувся. Сів на своєму кожусі, де спав, протер очі й перехрестився. Промовляючи голосно молитву, пішов до ріки вмиватися.
Відтак вийняв із-за пояса малий гребінчик і скалку дзеркальця та став причісувати свій чорний довгий оселедець і закручувати його за вухо. Так само розчесав вуса і пригладив їх складно, по-запорозьки, униз.
Семен Непорадний – він так звався – був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена та на грудях широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди. Миючись, засукав рукави поза лікті й показав жилаві руки з п’ястуками, мов довбеньки.
Непорадний на Січі мав славу неабиякого силача. Згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана.
Незважаючи на Семенову лицарську силу, його прозвали на Січі Непорадним за те, що в якійсь стрічі з татарином не вмів собі дати ради, аж поки товариші йому не допомогли.
Та він цим анітрохи не переймався. На Січі не питали нікого, як зветься, так зараз давали кожному ймення, з яким не розлучався аж до смерті. Хоч би як козака негарно назвати, він цього не соромиться. Козаки говорили : « Не ймення тебе красить, а ти його краси»( За А. Чайковським ).
2.Словникова робота : гамір, скалку, п’ястуками, стрічі.
3.Друге читання тексту, складання плану.
1.Гомін степового царства.
2.Козак прокинувся.
3.Розчісування оселедця й вус.
4.Опис зовнішності Семена Непорадного:
а)чорний довгий оселедець;
б)широчезні червоні штани;
в)на ногах – шкапові чобрти;
г)розхристана сорочка;
г)жилаві руки.
5.Неабиякий силач.
6.Прізвисько козака.
4.Визначення теми й основної думки, з’ясування стильових ознак тексту.
5.Третє читання тексту.
6.Усний переказ тексту.
V.Підсумок уроку.
Домашнє завдання: відшукати тексти з елементами опису зовнішності людини.: