У конспекті подано матеріал, що допоможе навчити учнів складати й розігрувати діалоги дискусійного характеру й цим самим удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння, використовувати різні типи реплік ; дотримуватися при цьому мовленнєвого етикету; підвищувати мовну й мовленнєву компетентність учнів
Тема. Складання й розігрування діалогів дискусійного характеру.
Мета : удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги дискусійного характеру; використовувати різні типи реплік; дотримуватися при цьому мовленнєвого етикету; підвищувати мовну й мовленнєву компетентність учнів .
Тип уроку: розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Робота над складанням діалогів дискусійного характеру.
1.Оголошення теми й мети уроку.
2.Опрацювання матеріалів статті О. Івіна.
Те, що називають загальним іменем «суперечка», має багато різновидів та варіантів.Наше мислення та використання нами мови є діалогічні за своєю природою Тому й існують такі основні форми з’ясування слушності, правильності уявлень, як діалог, дискусія, полеміка.
Вести діалог, дискутувати або полемізувати – означає вибрати конкретну форму для обговорення якогось явища чи предмета. Вибір форми залежить від багатьох конкретних обставин. Кожна з них і не гірша, і не краща, кожна доречна у свій час.
У діалозі яскравіше, ніж у полеміці виражено момент згоди учасників ( хоч і згода багата на різновиди й відтінки ).
Дискусія – одна з найважливіших форм комунікації, тобто спілкування. Це метод розв’язання суперечливих проблем і своєрідний спосіб пізнання. Вона дає змогу зрозуміти те, що не повністю чітким і ще не знайшло переконливого обґрунтування. Якщо навіть учасники дискусії не доходять згоди, вони, поза сумнівом, починають краще розуміти одне одного.
Мета дискусії – досягнення певної міри згоди її учасників щодо дискутованої тези. Засоби, що використовуються в дискусії, як правило, визначаються всіма учасниками дискусії.
Полеміка багато в чому подібна до дискусії, проте істотно відрізняється від неї метою й засобами.
Мета полеміки – не досягнення згоди, а перемога над протилежною стороною, ствердження власної точки зору. Засоби використовуються будь-які.
Саме розбіжність мети, засобів дискусії та полеміки пояснює те, що протилежна сторона в дискусії звичайно зветься «опонентом», а в полеміці – «супротивником». Полеміку можна порівняти з воєнними діями, тоді як дискусія подібна до военної гри.
У реальному житті елементи дискусії та полеміки найчастіше переплітаються. То дискусія, ставши бурхливою, переростає в полеміку («опонент» перетворюється на «супротивника»), то полеміка стає спокійнішою, схожою на дискусію (замість «супротивника» з’являється « шановний опонент »).
Смак до дискусії й полеміки, до аргументованої, коректної суперечки слід у собі виховувати.
Необхідно пам’ятати: головним у будь-якій суперечці є досягнення істини й злагоди. У суперечці народжується істина (За О. Івіним).
3.Актуалізація опорних знань.
-Пригадайте основні правила спілкування.
-Пригадайте прислів’я, які уособлюють погляди народу на культуру спілкування.
4.Опрацювання основних правил ведення суперечки.
1.Перед тим як встрявати в суперечку, подумай, чи достатньо ти обізнаний з цим питанням.
2.Зрозумій співрозмовника, розберись, що він висуває, з’ясуй мету суперечки.
3.Уточни поняття, терміни, які вживаються в суперечці.
4.Визнач, з чим саме ти згодний.
5.Підбери докази, накресли план доведення, аргументуй свій погляд.
6.Критикуй думку, а не людину, чка її висловила.
7.Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.
8.Умій слухати й стежити за ходом суперечки.
9.Пам’ятай, що в науковій суперечці головне – пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.
10. Підбий підсумок. З’ясуй позитивні результати суперечки для себе, опонента та зроби відповідні висновки.
11.Не забувай і про поради мудрих: «Ясність – головне достоїнство мови» (Аристотель), «Говорити все, що набіжить на язик, безглуздо» (Ян Амос Коменський ), «Слово, що йде від серця, завжди проникає в серце» (Нізамі), «Язик довгий у того, чиї докази короткі» (Прислів’я) ( За Б. Митюровим ).
5. Складання діалогу за поданим описом ситуації й інструкцією.
1.Учні вітаються.
2.Обмінюються репліками про те, хто чим займається у вільний час.
3.Говорять про те, як треба проводити вільний час. Можливі протилежні думки : свій вільний час треба проводити цілеспрямовано, з користю для себе й оточуючих ; вільний час – це особистий час, його можна проводити, як душі заманеться, навіть якщо цілий день дивитися телебачення, бо це відпочинок.
4.Доводять свої точки зору за допомогою аргументів і фактів.
5.Доходять спільного висновку : треба раціонально використовувати свій вільний час, знаходячи місце і для корисної праці, і для відпочинку.
6.Складання діалогу за опорними словами на тему «Чи потрібно займатися ранковою зарядкою»
Опорні слова: 1- зайва трата часу, це не так важливо сьогодні, не до вподоби, немає ніякої користі, це вже не модно; 2 – допомогає розігнати сонливість і поганий настрій, відчуваєш, як зникає млявість, тіло стає сильним і вправним, водні процедури освіжають, відчуваєш прилив енергії, настрою, заряджає бадьорістю на цілий день.
7. Робота в парах. Складання діалогів дискусійного характеру.
Чи корисні заняття спортом ?
Для чого потрібно добре навчатись ?
Що важливіше в житті сучасної людини : книги чи комп’ютер ?
8.Розігрування діалогів перед класом.
ІІІ. Підсумок уроку.
Домашнє завдання: скласти діалог дискусійного характеру на тему «Чи можуть електронні носії інформації повністю витіснити друковану книжку?»