УРОК "Особливості побудови тексту-роздуму"

Про матеріал

Тип уроку: розвитку комунікативних умінь. Мета уроку: ознайомити з особливостями побудови тексту-роздуму; формувати вміння відрізняти роздум від опису й розповіді; визначати структурні елементи тексту – роздуму (тезу, доказ, висновок); удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння в логічній послідовності викладати свої думки, доповнювати текст власними міркуваннями, виховувати інтерес до вивчення життєвого і творчого шляху Івана Франка.


Перегляд файлу

Тема. Особливості побудови тексту-роздуму.

 

Мета: ознайомити з особливостями побудови тексту-роздуму; формувати  вміння відрізняти роздум  від опису й розповіді; визначати  структурні  елементи тексту – роздуму (тезу, доказ, висновок);  удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння в логічній послідовності викладати  свої думки, доповнювати текст власними міркуваннями,  виховувати  інтерес до  вивчення життєвого і творчого шляху  Івана Франка.

Тип уроку :  розвитку комунікативних умінь.

 

Перебіг уроку

І.Організаційна частина.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

-Які існують типи мовлення?

-На яке питання дається відповідь у тексті-описі?

-А у висловлюванні розповідного характеру?

-На яке питання відповідає роздум?

 

ІІ.Робота над розвитком комунікативних умінь.

 

1.Повідомлення вчителя.

Під час вивчення будь-якого предмета вам доводиться висувати припущення, наводити докази, робити висновки й узагальнення, з’ясовувати правдивість чи хибність якогось твердження, виявляти причинно-наслідкові зв’язки між явищами, фактами. Усі ці вміння життєво необхідні людям будь-якого віку,  а надто вам у навчальній діяльності.

 

2. Оголошення теми й мети уроку.

 

3.Робота з текстом.

-Прочитайте тексти.

-Виберіть текст –опис.

-Чому ви так думаєте?

-Зачитайте текст-розповідь

-Які питання можна до нього поставити?

-Яка думка стверджується в   третьому тексті?

-Які докази наводить автор для підтвердження?

-Якого висновку доходить автор ?

-До якого типу мовлення належить текст? Обґрунтуйте.

 

1.Невеликий,хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, у лініях бороди енергійне, уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, він тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно від світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, цілою вийшла з життєвого бою! (М. Коцюбинський).

 

2.Франко мав дві слабкі сторони – це книжки й рибальство. Більшість зароблених грошей він витрачав на книжки, бо не всі потрібні матеріали міг знайти по бібліотеках. Помалу зібрав досить гарну бібліотеку з цінних наукових творів і свої книжки радо позичав знайомим. Не раз було скрутно  у Франка з грішми, не ставало на прожиток, але на книжки мусило бути.

Друга його слабкість – це рибальство. Він не палив, не пив, у карти не грав, жодного виду спорту не знав, а тільки зрідка відривався від роботи і рибалив. Це була його одинока забава і відпочинок. Іноді Франко вибирався десь на село, найчастіше туди, де були невеличкі річки й ставки, й вишукував усякі нори по берегах річки, найглибші місця, де сиділа риба. Розумівся він дуже добре, де риба любить пересиджувати, у яку пору найлегше її зловити, і знав прекрасно всякі породи риб, життя їх, норови та звички. Риба цікавила його доти, доки не викинув її з води на берег, а як уже зловив і передав комусь іншому, то йому було про неї байдуже (Г. Величко).

 

 

3.Іван Франко – титан праці. Колосальність, багатогранність  його творчості більш ніж дивовижна.

За своє життя Великий Каменяр видав дев’ять поетичних збірок. Це «Баляди і розкази», «З вершин і низин», «Зів’яле листя», «Мій ізмарагд», «Із днів журби» тощо.

Безцінною є його прозова спадщина. Перу художника слова належать близько                           100 оповідань і 10 повістей.

Однією з багатьох відомих нам граней рідкісного обдарування  Івана Франка – драматургія.

Значна частина творчості  митця – публіцистика. Ним написано сотні  статей на злободенні теми.

Франко був незвичайним перекладачем, прекрасно володіючи більш як десятком мов, він перекладав не лише з іноземних літератур на українську, а й навпаки  : з української на польську, німецьку та інші мови.

У 50-томному зібранні творів письменника 18 томів відведено вибраним працям ученого в царині літературознавства. І. Франко не обминув жодного більш-менш помітного імені в українській літературі, сказав про нього вагоме слово.

І сьогодні зберігають наукове значення праці митця з фольклористики. Він є автором 50 наукових праць у галузі пісні.

Багато зробив Іван Франко як видавець , журналіст, редактор.

Отже, недарма Каменяра називають академією в одній особі. Мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях.

 

 

4. Пояснення вчителя.

 

Це –текст-роздум. У ньому  автор розмірковує,  чому Івана Франка називають титаном праці .  Щоб з’ясувати це, автор наводить докази,

а саме  : … . Наприкінці тексту робиться висновок  :  .

 

Як будується роздум?

Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це :

1.Теза – частина , що містить думку, яку треба довести чи пояснити ( вступ).

2.Докази –аргументуюча, пояснювальна (основна) частина :

а)…

б)…

в)…

г)…

Для підтвердження основної думки варто добирати якомога більше вагомих доказів.

3.Висновок(як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту ).

 

-Чи відповідає схемі побудови роздуму розміщення частин тексту  « Іван Франко – титан праці й боротьби».

 

  Роздум-доведення – це висловлювання, мета якого довести істинність або хибність якоїсь думки ( тези ).

Роздум-доведення може бути розгорнутим або стягнутим.

 

Схема побудови розгорнутого роздуму-доведення

 

Теза – докази – висновок

 

Схема побудови стягненого роздуму-доведення

 

Теза - докази

Роздум-пояснення –це висловлювання, щодо якого заздалегідь зрозуміло, що висловлена думка є правильною. Тому в доведенні істинності або хибності висловленого немає потреби. Мета роздуму пояснення –витлумачити зміст тези.

Як правило, тексти –роздуми включають у себе й доведення, і пояснення. Доведення бувають як розгорнутими, так і стягненими (відсутність висновку пояснюється тим, що він легко домислюється ). До доказів у доведенні часто додаються  приклади.

 

5.Аналіз тексту – роздуму.

 

На мою думку, читання –важливе й потрібне заняття.

По-перше, книга – це міст у світ знань. З них ми черпаємо відомості про історичне минуле народу, його культуру, звичаї, традиції. Книги розповідають про навколишній світ, допомагають заглянути в майбутнє.

По-друге, читання робить людину грамотною, ерудованою. Завдяки цьому її люблять і поважають у колективі, адже така особа – цікавий співрозмовник і порадник.

По-третє, читання розвиває пам’ять.

Крім того, книги – надійна опора в скрутні хвилини життя. Вони  є своєрідним ключиком для розв’язання багатьох труднощів, проблем.

  А ще читання  допомагає  стати доброю, порядною, чесною людиною, патріотом рідної землі.

Отже,   мандрівка сторінками книг – це цікава і корисна справа.

 

6. Робота в групах.

 

Дібрати докази до тез.

1.Праця людину годує, а лінь марнує.

2.Зло нічого не  дає , крім зла.

Вмій прощати, як прощає мати (М. Луків).

3.Найбільше багатство-здоров’я.

4.Людина без друзів, що дерево без коріння.

5.Материнська любов –найсвятіша.

 

ІVПідсумок уроку.

Домашнє завдання :   скласти текст – роздум на одну з розглянутих на уроці тем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
4597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку