Тема: Досліджуємо довкілля за допомогою органів чуття. Правила безпеки та гігієни організму.
Мета: дати поняття про органи, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ; розвивати зацікавленість процесом пізнання себе та своїх можливостей; виховувати дбайливе ставлення до органів чуття, розвивати мовлення; розвивати спостережливість і кмітливість, вміння аналізувати ілюстрації і робити висновки, доводити свою думку.
Обладнання: таблиці, презентація, лимон , освіжувач повітря,спів пташки, мультфільм.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина.
Ранкова зустріч «Що ти побачив дорогою до школи?»
Ранкова зустріч: Слайд№2
Встаньте, дітки, всі рівненько.
Посміхніться всі до мене, Посміхніться і до себе.
Станем дружно всі у коло. Тихо ходимо навколо. Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі. Потім легко всі присіли, Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки І зробили два підскоки. Ніжками топ-топ-топ.
Та й почнемо наш урок.
Вушка прислухайтесь, Очки - придивляйтесь, Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись. Спинки – розправляйтесь, Ручки – піднімайтесь.
Нумо до роботи Дружно всі взялись!
…………………………………………………………………………………….
II. Актуалізація знань Слайд№3-4
Фенологічні спостереження.
– Яка зараз пора року?
– Назвіть осінні місяці.
– Який зараз місяць?
– Яке сьогодні небо?
-Що таке довкілля? Назвіть довкілля шкільного подвір’я.
Слайд№5-8
-Які предмети живої природи ви знаєте? -Назвіть предмети неживої природи.
У довкіллі існують:
Предмети живої природи Предмети неживої природи Рукотворні предмети
люди народжуються Сонце будівлі меблі
рослини дихають вода одяг взуття
тварини живляться повітря транспорт
мікроби ростуть Земля побутова техніка і т.д.
розмножуються
вмирають
-Яка між ними різниця?
Вправа (розпізнавання природних і рукотворних тіл)
1-ша група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети живої природи;
2-га група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети неживої природи;
3-я група має плеснути в долоні, коли називатимуть рукотворні предмети
Слайд 9
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Слайд№11
Сьогодні ви станете дослідниками . А вони люблять не тільки спостерігати і ставити запитання, а й проводити експерименти. Тому пропоную провести кілька експериментів.
Проведення експерименту №1
Заплющте долонями очі.Чи бачите ви дерево, ніжне зелене листячко?
Розплющте очі. А тепер?
Що вам допомогло побачити красу довкілля?
Чи складно жити людям, які втратили зір?
Чи щасливі люди, які втратили зір?
Висновок: Очі – помічники, за допомогою яких ви бачите навколишній світ. За допомогою очей можна розрізняти предмети, їх колір, форму. Бережіть очі – це чудовий дарунок природи.
Слайд№12-13 За допомогою очей ми сприймаємо:колір і кількість
форму розмір.
Що не так? Звук барабана ми не бачимо, а чуємо
.Проведення експерименту №2. Слайд№14 -16
Добре слово, рідну мову, Пісню, музику чудову,
Спів пташок в гаю далекім І прощальний крик лелеки.
Дзюркіт рік, джерел, струмочків, Шелест восени листочків,
Ніжну колискову мами, Все це чуємо …
Вчитель: Затисніть долонями вуха. ( тихо звучить музика) . Тепер опустіть руки.
Що відбулося? Чому? Як ви почували себе в той час, коли нічого не було чути?
Висновок: Вуха – помічники. За допомогою вух ми чуємо усі звуки, якими сповнений світ. Це і мова інших людей, і чудові звуки музики, шум вітру, дзюрчання струмка. Важко жити глухій людині. Бережіть вуха від пошкоджень і сильних звуків. Тому і на уроці не галасуємо, коли хочете дати відповідь піднімаємо руку. На перерві розмовляємо спокійно, граємо, відпочиваємо, не кричимо.
Що не так?
……………………………………………………………………………………
Проведення експерименту №3. Слайд№17- 19
Сопе, хропе, часом чхає,Сюди-туди зазирає,
На морозі замерзає, Бо одежини не має.
Закрийте очі долонями. ( вчитель розпилює дезодорант).Відкрийте очі.
Що змінилося? Що ви відчули?. Вам допомогли очі? Для чого людині ніс?Чи всі приємні запахи у довкіллі? Чи нюхають, перш ніж їсти, страву ваші домашні тваринки?
Висновок: Ніс – помічник, який допомагає визначати різні запахи.
Що не так?
Проведення експерименту №4. Слайд№20 -22
Вчитель: Скуштуйте шматочок лимона, а потім груші.
Що відчули?За допомогою чого розрізнили? Який помічник допоміг?
Висновок: Язик – помічник, який відчуває смак.
Проведення експерименту №5 Слайд№23-25
Вчитель:. Що тверде, а що м’якеньке,Що шорстке, а що гладеньке,
Що нас коле, що щипає,А що холодом проймає.Що пече, що ніжно гріє
Наша ручка розуміє.І який пухнастий котикДізнаємось ми на…
Закрийте очі. Серед предметів, які лежать у вас на парті відшукайте олівець. Відкрийте очі.Як ви шукали потрібний предмет?Який помічник вам допоміг?
Висновок: Шкіра – помічник, за допомогою якого ми визначаємо який предмет: твердий чи м'який, шорсткий чи гладкий, його форму, розмір, матеріал з якого він виготовлений. Шкіра попереджає про небезпеку, подає сигнал, тому бережіть її від пошкоджень. Коли зачиняєте двері бережіть пальці, щоб не вдарити.
Слайд№26
Для чого людині потрібні очі?
— Навіщо людині вуха?
— Для чого людині ніс?
— Навіщо людині язик?
— Навіщо людині руки?
Наші помічники 1.Органи зору – очі 2. Органи слуху – вуха
3.Орган нюху – ніс 4.Орган смаку – язик 5.Орган дотику -руки
IV.Закріплення вивченого
1.Робота у зошиті с.33
Слайд №26
2.Дидактична гра « Який з помічників найголовніший?»
Хто з вас вважає, що найголовніший помічник у людини зір?
нюх? Слух? Вуха? Язик? дотик, руки.?
Врешті – решт у класі залишається хоча б одна дитина, яка доводить усім, що усі помічники є головними.
Висновок:Ми з’ясували, що всі помічники необхідні людині, тому їх треба берегти, доглядати за ними. Якщо людина збереже себе, то збереже своїх помічників. Тому можна сказати, що діє закон збереження у довкіллі.
3. Слухання й обговорення оповідання «Хто з помічників найголовніший»
ХТО З ПОМІЧНИКІВ НАЙГОЛОВНІШИЙ?
Одного разу між помічниками людини виникла суперечка. Кожен з них вважав себе найголовнішим. Вуха сказали: „ Ми найголовніші, бо без нас людина нічого не почує. Вовк буде вити, а вона буде спокійно йти, і вовк наздожене її ” . Очі сказали: „ Людина обернеться, побачить вовка і втече. А якщо нас не буде, то вона хоч і почує вовка, та не буде бачити, куди їй втікати ” . А язик і собі: „ Без мене людина не зможе закричати і налякати вовка. Або покликати на допомогу. Загине людина разом з очима і вухами ” . А руки і собі мовили: „ Без мене людина не зможе боронитись. І всі загинуть без мене ” . Задумались помічники та вирішили, що всі вони необхідні людині. Всі вони бережуть людину, а людина береже їх і так разом вони живуть.
Висновок : всі органи необхідні людині.
4. Дайте відповідь на запитання:
1 група
2 група
3 група
4 група
5 група
6 група
V.Підсумок уроку. Рефлексія.
– Із чим ми познайомилися на уроці?
– Назвіть органи чуття.
– Як саме вони нам допомагають?
– Про що нове ви дізналися на сьогоднішньому уроці?