ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ДОДАТОК,ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА
Мета:
Внутрішньо предметні зв’язки: синтаксис, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, географія, історія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи: «Мозковий штурм», бесіда, робота з підручником, робота в парах, гра «Знайди другорядні члени речення», гра «Най-най», «Хто швидше», графічна робота, «Незакінчене речення», сенкан.
Обладнання: DVD (запис пісні “Ще не вмерла України…»), таблиця «Другорядні члени речення», картки, малюнок дерева.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Звучить гімн України
Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Приспів:
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду…
Діти, урок наш розпочався прослуховуванням державного гімну України, в якому проголошується почуття любові та глибокої гордості за Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє. А чи вірите ви у славне майбутнє нашого народу? Розкажіть, яким ви його уявляєте. (Відповіді дітей)
Колись давним-давно на нашій рідній землі перекидали люди маленьку насінину, ніби зігрівали її своїми руками. Та й вирішили дати їй життя – посадили. Опинившись у ґрунті, зернятко одразу проросло. Із землі пробився ніжний паросток, який із часом виріс у розкішне дерево, яке й об’єднало всі народності України в єдину родину. Тому й називають таке дерево деревом роду, бо стовбур у нас один, а ви, діти, його гілочки, такі різні, талановиті, неповторні. А тепер погляньте на дошку, де намальоване дерево.
Скажіть, що станеться з ним, коли його зрізати під корінь? (Всохне, зав’яне)
Щоб цього не сталося, потрібно ніколи не втрачати віру у майбутнє своєї держави, піклуватися одне про одного, триматися разом.
Уявіть собі, що це дерево – розділ науки про мову – Синтаксис. Щоб воно не зав’яло, йому потрібне коріння. (Вчитель прикріплює до дерева у вигляді коріння головні та другорядні члени речення)
Діти, у корінні кожного родового дерева зберігається пам’ять роду, а в корінні нашого дерева – сила нашої рідної мови, ваші міцні знання про неї. Тому ми сьогодні повинні гарно попрацювати на уроці.
Тема сьогоднішнього уроку: «Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина».
Перш ніж говорити про другорядні члени речення, ми проведемо невеличке опитування.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Діти, прочитайте, будь ласка, речення, записане на дошці. Чому його зміст важко пояснити? Чим треба доповнити речення?
Ми живемо…
Другорядні теж важливі члени речення,
Тут вони не для прикраси, не для клечання…
Думку можуть (помічав це, безумовно, ти)
Пояснити, уточнити і доповнити.
Поділяються, напевне, неспроста вони
На означення, додатки, і обставини.
( Д. Білоус.)
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
П’ятикласники, на дереві Синтаксисі є ще маленькі корінчики – запитання. З уроків української мови в початкових класах вам має бути відомо, на які питання відповідає кожен із членів речення і як графічно вони виділяються. Тож допоможіть мені, будь ласка, доповнити наше дерево, щоб воно було сильнішим. (Учні називають питання до кожного члена речення і записують їх на дошці)
Другорядні члени сприяють поділу речень на поширені і непоширені. Поширеними називаються речення, в яких є другорядні члени. Непоширеними називаються речення, які складаються тільки з граматичної основи. Наприклад:
Пісні солов’їні у гаї дзвенять. Шумлять верби.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа 603628 тис. км. На території мешкає понад 110 національностей. Чисельність становить близько 46 млн. осіб. Ми з вами маємо бути щасливими, що живемо на цій могутній та прекрасній землі.
Столиця України – місто Київ. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Безкрайніми нивами розливається жито, пшениця. Щоб перетнути нашу країну із заходу на схід, треба йти півтора місяці, долати щодня по 30км.
Українці, як і інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що зафіксовано в усіх сферах життя. Україна може пишатися своєю давньою величною історією. Ми можемо згадати часи Київської Русі і перебування в складі іноземних держав (Литви, Речі Посполитої, Австрійської, Російської імперії), і козацькі часи, і те, що входили до складу СРСР. Та найславетнішою подією для держави лишається та, коли 24 серпня 1991 року було проголошено незалежність України.
А) додатком
Два століття козака захищали…
Запорозькі козаки були сміливими…
Б) означенням
… воїни славилися на багато країн.
Як … лицарі, захищали Україну козаки.
В) обставиною
Запорожці одягалися…
Козаки завжди поводили себе…
Назва «Україна» зустрічається ще за часів Київської Русі. Першу згадку про Україну зафіксовано в Іпатіївському літописі 1187 року. Вона пов’язана з Переяславським князівством. Інше джерело 1189 року називає її частиною Галицького князівства. У літописах назву «Україна» вживали паралельно із термінами «Русь», а народ називали русинами. 1863 року царським урядом було заборонено вживати назву «Україна», наказувалося називати Малоросією. Але Україна пройшла всі випробування, лихоліття і вистояла.
.
Діти, давайте зараз ми з вами згадаємо та дізнаємось про найбільше, найширше, найглибше, найнезвичайніше – усе чим багатий наш рідний край. Я ставитиму вам запитання, а ви, якщо знаєте, підніматимете руки. За кожну правильну відповідь отримаєте 1 бал.
У глибину століть сягає історія нашого народу. Україна виплекала Запорізьку Січ, славетну Києво-Могилянську академію, виколисала велетнів сили і духу, таких як П. Сагайдачний, Б. Хмельницький, Г. Сковорода, І. Франко, Т. Шевченко, Л. Українка… Українці першими спорудили триповерхові будинки та почали виплавляти руде залізо, винайшли ткацтво і гончарство, написали першу у світі Конституцію (П. Орлик), розробили теорію космічних польотів. Тому ми з вами є спадкоємцями справді багатої та славної історії.
Україна – наш спільний дім, а ви – її майбутнє, тож любіть та бережіть свою країну. Прислухаймося до слів, які колись сказав В. Симоненко: Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину».
V. ПІДСУМОК УРОКУ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
Діти, ви сьогодні добре попрацювали на уроці. Думаю, що дерево Синтаксис буде міцно стояти, коли у нього таке міцне коріння, такі міцні ваші знання про головні та другорядні члени речення. Давайте з вами підведемо підсумок нашого уроку і складемо сенкан «Другорядні члени речення».
Усі дерева – роди – це могутній народ, якого ніколи не здолати, доки він береже своє коріння пам’яттю й історією. Тож давайте примножувати багатство нашої України, щоб наливалось добром кожне серце.
Хай же вам добробуту прибуде,
Мир і праця будуть навіки.
Щастя вам, здоров’я, добрі люди,
Успіхів, натхнення, наші земляки.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ