Урок. "Другорядні члени речення. Обставини."

Про матеріал
До вашої уваги конспект уроку української мови "Другорядні члени речення. Обставини". Мета уроку:повторити, закріпити й розширити знання учнів про обставину, способи її вираження; виробляти навички визначати обставини в реченні, поширювати речення обставинами, складати речення і тексти з використанням обставин місця, часу, способу дії, розвивати логічне мислення; виховувати увагу до слова, спостережливість, любов до природи.
Перегляд файлу

Відомості з синтаксису й пунктуації                     Урок 8

 

Другорядні члени речення. Обставини.

Мета: повторити, закріпити і розширити знання учнів про обставину, способи її вираження; виробляти навички визначати обставини в реченні, поширювати речення обставинами, складати речення і тексти з використанням обставин місця, часу, способу дії, розвивати логічне мислення; виховувати увагу до слова, спостережливість, любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Метод «Інтерв’ю».

Вправа – гра «Ромашка» (робота в малих групах).

Діти,  перед вами на дошці паперова ромашка із завданнями для кожної групи на пелюстках. Один з групи обирає пелюстку на якій записано номер завдання.

 

 

 

 

 

1.Зробіть синтаксичний розбір речення.

Україна — славний край козачий.

 Мирно воркують лагідні горлиці.

 

2. Складіть і запишіть речення, яке за будовою відповідало б поданій схемі.

 

 

3.  Прочитайте вірш, випишіть додатки разом із означеннями.

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В полінця зеленого, що росте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В кореневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової.

(А. Малишко)

4. Спишіть, виділяючи головні члени речення і другорядні — додатки і означення.


Сріблястий лист маслини,

Темно-зелений лист ожини,

Трепети лист сріблясто-чорний,

           І дуба — нелиня важкий,

І лист акації, як човен,

І сосен листя-їжаки —

Все опадає...


(М. Вінграновський)

5. Поставити слова в дужках у потрібному відмінку й числі. На яке питання вони відповідають? Яким членом речення виступають?

 Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). (Т. Шевченко) За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає. (Т. Шев­ченко) Од заходу потягло тихесеньким, свіжим (вітерець) (І. Нечуй-Левицький) Весь степ був переснований сивою (пря­жа). (0. Гончар) Хата швидко сповнялась м'якими вечірніми (тінь). (М. Коцюбинський) Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря). (О. Сенатович)

6. Знайти означення в наведеному тексті.

Йдучи до лісу, подумай, хто ти - друг чи ворог природи. Квіти і дерева , мурашки і лісові птахи, дрібні тваринки беззахисні перед тобою. Пам'ятай, що природа і так постраждала від байдужих і пожадливих рук її «любителів». Зникло багато квітів. Велику кількість тварин і птахів занесено до Червоної книги. Ліси навко­ло великих міст стали схожими на смітники. Стань в ряди захисників живого! (З газети)

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте загадки. Вставте пропущені слова. На які питання вони відповідають і яким є членом речення. Відгадайте загадку.

….сіренький,

а ... біленький,

Довгі вуха має,  …в  ліс стрибає.

(Зайчик)

... в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє.

(Соняшник)

Слова для довідок: влітку, взимку, швидко; на городі.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу.

Обставини — це другорядні члени речення, які називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь. Обставини відповідають на питання: як? де? куди? звідки? коли? відколи? чому? з якою метою?.

Обставини підкреслюємо штрихпунктиром (_ . _ . _ . _).

Наприклад:

Завтра ще один деньок народиться. (М. Сливко).

 Я від колиски чую рідну мову. (О. Деркач).

Найчастіше обставини виражені прислівниками або іменниками з прийменниками: Знову наснилось дитинство. (Д. Луценко).

Топчи стежину на батьківщину. (О. Довгий).

V.Виконання вправ на застосування і закріплення знань. Формування умінь і навичок.

Перепишіть речення, підкресліть головні члени та обставини. Після кожної обставини запишіть у дужках питання, на яке вона відповідає.

1. З дитинства я закохана в слова. (В. Малишко).

 2. Мовчання тяжко душу залива. (І. Драч).

3. Ходімо в ліс на свято листопаду. (Є. Гуцало).

 4. Безсмертників  пучечок я нарвав і радісно приніс його додому. (Д. Луценко).

5. А хмарини срібнокрилі тануть угорі. (В. Сосюра).

Перепишіть прислів'я, добираючи з довідки обставини. Обставини підкресліть.

1. Мамина любов і (звідки?) ... виймає. 2. Уперед добре думай, а (коли!) ... відповідай. 3. Що сьогодні утече, те (коли?) ... не зловиш. 4. Добрі вісті не лежать (де?) ... . 5. Дружба з вовком виходить (як?)... .

Довідка: Завтра. Потім. З моря. Боком. На місці.

Робота біля дошки.

Записати речення. Визначити і підкреслити головні члени ре­чення, а також підкреслити об­ставини.

1. Пливе хмарина вранці. (А Ма­лишко).

 2. Дивилось мовчки море. (М. Доленго).

3. Зорі висипали на небо. (І. Нечуй-Левицький).

4. Уго­ру стиха завертає путь. (М. До­ленго).

5. Тут берег вигнувся в підкову, (Я Тендюк).

 

Поширити наведені речення другорядними членами.

Сонце (на який час?) засліпило (кого?). (Яка?) доріжка сте­лилася між (якими?) хлібами. Струмок вибігає (звідки?) і впа­дає в озеро, потім по другім боці (чого?) знов витікає і губить­ся (де?). Подихає (який?) вітерець і розносить тепло (якого?) ранку.

Скласти схеми речень.

Три явори посадила сестра при дорозі. (Т. Шевченко). У полі холод ночі став відчутнішим. (І. Вільде). Незабаром сюди мав прийти учитель. (Ю. Мушкетик).

На підлозі бавилось двоє діток. (І. Вільде). Дніпро — найбільша ріка в Україні. Найбільше багатство — здоров'я. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз. (М. Ко­цюбинський).

 

 

VІ. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон».

 Питання:

  Розкажіть про роль другорядних членів речення: Назвіть їх.

— Що називається додатком. Якими частинами мови він може виражатися?

  Що називається означенням? Якими частинами мови воно виражається?

  На які питання відповідають обставини?

— Якими частинами мови виражаються обставини?

 

VIІ. Домашнє завдання.

Повторити тему: «Другорядні члени речення».

Перепишіть. Підкресліть усі члени речення.

1. Річка весело іскриться. (Н. Забіла).

 2. Надворі почастішали дощі. (Д. Луценко).

3. Відчинилися навстіж вікна. (Н. Гришаєнко).

 4. Здаля виглядає із балки тополя. (В. Марсюк).

5. Метелик білий в маки залетів. (Л. Костенко).

6.    На   трави   перлами   роси   зоря   упала.   (В.   Сосюра).

7.  Папороть цвіте на болотах. (О. Софієнко).

8. Вітер пісню співа стоголосо. (В. Симоненко).

Якими частинами мови виражені обставини? ( усно).

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
10555
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку