Конспект для проведення уроку із зарубіжної літератури за твором Джеймса Олдріджа "Останній дюйм" із застосуванням інноваційних технологій. Розгляд важливого питання проблеми взаємовідносин батьків та дітей проводиться з використанням тексту оповідання "Останній дюйм", комп.ютернних технологій та шнтерактивних методів мнавчання, а саме: ситуації вибору,прийому "Кубування", рольової гри "Порожнє крісло", проблемних ситуацій, дерева рішень, інтерактивного прийому "Мікрофон" та самостійної роботи. В ході заняття узагальнюються анкетні дані щодо стосунків між дітьми та батьками, учні виробляють рецепт успіху взаєморозуміння.
І. Вітання.
Вчитель. Я хвилююся разом з вами. Дуже хочу, щоб наприкінці уроку ми разом святкували перемогу, щоб в наших душах народилися незбагненні, світлі, чисті почуття.
ІІ. Пропозиція.
Вчитель. Пропоную вам, учні, ситуацію вибору. Із чого розпочнемо наш урок?
З’ясовуємо, хто за який варіант?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Кожна людина живе на безлюдному острові., не ізольовано, її оточують живі істоти. Кожна із своїм характером, зі своїми принципами, сформованими поглядами. У складні взаємовідносини один з одним вступають герої оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм», їхні стосунки складаються по-різному. І впевнено можна сказати: вони складаються непросто. Отже, перед вами – «дерево рішення». В чому полягає провідна думка оповідання? Яка основна проблема твору? Які шляхи вирішення проблеми батьків і дітей?
ІV. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
Тема: Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм».
Проблема взаємин між батьками й дітьми.
Мета: узагальнити знання про жанрові особливості оповідання;
удосконалювати навички аналізу тексту визначення ключових епізодів;
розвивати вміння висловлювати власне судження про прочитане;
сприяти вихованню кращих людських якостей.
Я цілком згідна з думкою Ж.-Ж. Руссо, що «Ви – талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь, які ви розумні, як багато вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити перед собою мету й намагатися її досягти». Оцінювання своїх знань, умінь і навичок проведемо на протязі уроку за допомогою піктограм-смайликів.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель. Ви знаєте, що Джеймс Олдрідж бував в Україні, у Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв’ю. 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України», в якій письменник зізнався: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».
Звернемося до оповідання «Останній дюйм», яке було написане в 1957 році. Що ж таке оповідання?
(Відповіді дітей)
Англійська родина живе в Єгипті. Батько, у минулому льотчик високого класу,утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію. У такій родині живе та росте хлопчик Деві. Пропоную розповісти про стосунки в родині від імені двох героїв – батька й сина.
Короткий переказ.
Коментар учителя щодо відповідей учнів (лаконічність, послідовність, відповідність основній думці твору тощо).
За завданням виокремити три частини плану учні складають і записують план в зошити.
Примірний план:
● опишіть це
●● порівняйте це
●●● асоціюйте це
●●●● проаналізуйте це
●●●●● знайдіть застосування цьому
●●●●●● запропонуйте аргументи «за» і «проти»
Ситуації на картках:
Ставлення батьків до Деві.
Відносини батька до сина під час польоту.
Вплив професії на характер, вчинки батька.
Почуття героїв на безлюдному острові.
Причини виникнення конфліктів між батьками й сином.
Події, що сталися в Акулячій бухті.
Зміни у ставленні.
Зміни у ставленні.
Відчуження. Зближення.
Як ви розумієте думки Бена перед зустріччю з сином: «Тут або все почнеться, або остаточно урветься і, можливо, назавжди...»?
(Учні працюють над сюжетом твору).
Експозиція – стисла розповідь автора про події, які передували польоту до Акулячої бухти.
Зав’язка – Бен змушений взяти десятилітнього сина з собою до Акулячої бухти.
Розвиток дії – політ до бухти, зйомка акул, очікування сина, поранення Бена.
Кульмінація – неймовірні зусилля, які докладаються батьком і сином для того, щоб вижити.
Розв’язка – успішне приземлення на аеродромі Каїра. Початок нових, справді родинних стосунів.
Епілог – Чому автор не закінчив оповідання щасливим вирішенням проблеми?
Вчитель. Джеймс Олдрідж загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей. «Останній дюйм», який розділяє всіх і все, нелегко подолати.
Батько та син ціною надзвичайних випробувань знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони будуть намагатися йти в подальшому своєму житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька й сина
А як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?
Перше запитання анкети: чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?
Відповіді учнів:
завжди – 10; дуже рідко – 2; інколи – 5.
Друге запитання анкети: чи розуміють вас батьки?
Відповіді учнів:
завжди – 13; дуже рідко – 1; інколи – 3.
Третє запитання анкети: чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?
Відповіді учнів:
завжди – 14; дуже рідко – 3.
Четверте запитання анкети: чи буваєте ви самотні в житті?
Відповіді учнів:
завжди – 7; дуже рідко – 1; інколи – 7; ніколи – 2.
Останнє запитання в нашій анкеті було таке: якими б ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?
Ваші відповіді:
«стосунки з батьками щоб були завжди добрими»;
«доброзичливими, відкритими, щирими, теплими, завжди із щасливим кінцем»;
«ідеальними, тому що інколи батьки не можуть зрозуміти мене»;
«щоб мої батьки змінили своє ставлення до мене»;
«щоб стосунки між мною і батьками були кращі, ніж зараз»;
«щоб батьки мене завжди любили…»
Вчитель. Повертаємося до «Дерева рішень». Вирішіть ви, які почуття необхідні для батьків і дітей, щоб здолати проблеми непорозуміння, відчуженість; щоб зблизити серця найрідніших людей?
(Учні прикріплюють до «дерева рішень» листочки-побажання).
Творча робота «Головній людині в моєму житті»
(Учні розпочинають завдання, завершують його вдома).
VІ. Заключний етап уроку.
Повертаюся до епіграфа до уроку…..
Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони іноді бувають неуважними до вас. Можливо, необхідно вам зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу.
Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
Творімо добро!
Поспішаймо творити,
Бо гарне людині
Приємно робити!
Творімо добро!