Конспект уроку зарубіжної літератури у 7 класі підготовлено з використанням тематичної картки для учня-читача.
Мета уроку:
Баратівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Снігурівської районної ради
Миколаївської області
Шерлок Холмс
як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту
в оповіданні Артура Конана Дойла «Пістрява стрічка»
Конспект уроку зарубіжної літератури
у 7 класі
Учитель Проценко С.С.
2016-2017 н.р.
Тема уроку.Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання
сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конана Дойла
«Пістрява стрічка».
Мета уроку:
Обладнання уроку.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Епіграфи уроку.
Якщо й був Шерлок Холмс, то це я сам.
Артур Конан Дойл
Шерлок Холмс – людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре.
Ортон Уеллс, американський актор і режисер
Добро і правда завжди поруч ходять, завжди перемагають.
Крилатий вислів
Словник уроку.Дедукція. Дедуктивний метод. Детектив. Інтелект.Конфлікт. Літературний детектив. Прототип.
Пребіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ.
Доброго ранку, мої семикласники! Сьогодні ми продовжимо вивчати матеріал теми «Літературний детектив». А про що саме поведемо мову давайте з’ясуємо разом. У цьому вам допоможе тематична картка, яка виконуватиме роль і вашого робочого зошита, і довідника.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. ВИЗНАЧЕНЯ ЗАВДАНЬ. ПРОГНОЗУВАННЯ.
ЗАВДАННЯ:
|
|
|
може реалізовувати свої можливості. |
Очікувані (планові) результати учня:
|
ВИ ЗРОБИЛИ СВІЙ ВИБІР. БАЖАЮ УСПІХІВ КОЖНОМУ З ВАС! |
ІІІ. УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ПОВТОРЕННЯ.
А розпочнемо нашу роботу на уроці з узагальнюючого повторення. Ми уже закінчили повторювати матеріал теми «Билини і балади». Перевірте свої знання. Виконайте завдання на встановлення відповідності, дайте усну відповідь на запитання: які актуальні проблеми сьогодення порушено у фольклорних та літературних баладах?
|
А Дивився король на бранців, Сидячи у сідлі; Мовчки дивились на нього Ті броварі малі… |
|
Б Мовила й зникла княжна під водою, З нею човни всі та сіті, З плескотом враз розійшлися надвоє Води, туманом повиті… |
|
В Отак дві старші сестри підійшли Старого короля облеслили словами, Найменшу ж через королівський гнів Сей час з двора прокурено за брами… |
|
Г Ждучи на грища й забави, В звіринці своїм величаво Король Франциск сидів… |
|
Ґ «Чого ж, Соловію-розбійнику, Мого наказу не послухав, Я ж велів тобі свистіти напівсвисту І кричати напівкрику, Шипіти напівшипу»… |
|
Д Великі змагання почалися після полудня. Двадцять лучників вийшли на поле для турнірів і приготувалися до боротьби за золоту стрілу… |
1 В |
2 Д |
3 Г |
4 Б |
5 А |
Довідка для учня.Актуальні проблеми сьогодення: життєві випробування людини в екстремальній ситуації; героїзм та любов до батьківщини; утвердження моральних цінностей; взаємини між батьками та дітьми; бажання прийти на допомогу; самопожертва заради інших людей… |
ІV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Важливі проблеми сьогодення порушено й у творчості відомого англійського письменника А. К. Дойла. Давайте пригадаємо уже відомі факти з біографії митця. НАДАЮ СЛОВО УЧНЕВІ-БІОГРАФУ.
10.Артур Конан Дойль пішов із життя 7 липня 1930 року. 11.На надгробку письменника вирізьблені слова: «Вірний, як сталь. Прямий, як клинок». |
Що можуть означати слова «Вірний, як сталь. Прямий, як клинок»? |
Зверни увагу!Сталь –___________________________________________ Клинок - |
V.СПРИЙНЯТТЯ, ЗАСВОЄННЯ, ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Автор Конан Дойл прославився перш за все як майстер детективного жанру. Сьогодні детектив – це, мабуть, один із найпопулярніших та улюбленіших жанрів літератури. Пригадайте, що таке детектив, який детектив називають літературним?НАДАЮ СЛОВО УЧНЕВІ- ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦЮ.
ДЕТЕКТИВ –
|
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ – різновид пригодницької літератури. Сюжет детективного твору послідовно розкриває певну заплутану таємницю, що пов’язана зі злочином і його розслідуванням. |
2. Детектив – той літературний жанр, який завжди вабив і буде вабити читача. В основі детективного твору лежить таємнича історія – подія, схожа на загадку, яку потрібно розгадати, щоб покарати злочинця. Основоположником детективної літератури, «батьком детективу» вважають американського письменника Едгара По. Після нього з’явилося ще багато імен всесвітньо відомих майстрів детективів. Про це нам розкаже УЧЕНЬ-ЗНАВЕЦЬ ДЕТЕКТИВІВ.
Артур Конан Дойл - Англія |
Тетяна Полякова - |
Агата Крісті – Англія. |
Дар’я Донцова - |
Жорж Сіменон – Франція. |
Ростислав Самбук – Україна. |
Реймонд Чандлер – США. |
|
Назвіть ім’я найвідомішого вам майстра детективного жанру? |
Безперечно, ім’я Артура Конан Дойла найвідоміше серед усіх майстрів детективного жанру й асоціюється у нашій свідомості перш за все з образом знаменитого сищика Шерлока Холмса. Дослідники вважають, що прототипом Холмса став професор Единбурзького університету, головний лікар Королівської лікарні, відомий хірург, однокурсник Конан Дойла Джозеф Белл. Белл був не тільки блискучим лікарем, а й людиною, яка, не вагаючись, віддала б власне життя заради життя іншого. Завдяки логіці й фантазії професор Джозеф Белл став героєм оповідань, одержавши ім’я Шерлок Холмс. Зверни увагу! ПРОТОТИП – конкретна людина з реальності, факти життя або риси вдачі якої покладено в основу літературного образу. |
Уперше образ Шерлока Холмса з’явився в повісті «Етюд у багрових тонах» (1887 р.), яка, до речі, не мала читацього успіху. Однак за три роки письменник знову повернувся до образу цього героя у творі «Знак чотирьох». Образ Шерлока Холмса з’являвся у творчості Конан Дойла до 1927 року (остання збірка «Архів Шерлока Холмса»). У цілому письменник написав про свого героя 56 оповідань і 4 повісті. На думку літературознавця В. Шкловського, сюжети численних творів про Шерлока Холмса побудовано за однаковою схемою. Холмс і Ватсон згадують розкриті в минулому злочини.
Візит клієнта, який повідомляє про таємничий злочин.
Шерлок Холлмс збирає докази й натяки.
Доктор Ватсон по-своєму тлумачить докази, щоб повести читача хибним шляхом.
Розслідування на місці злочину.
Офіційний сищик презентує помилкову картину скоєння злочину.
Ватсон нічого не розуміє у діях і думках Холмса. Холмс напружено думає.
Неочікувана розв’язка.
Шерлок Холмс аналізує зібрані факти і робить остаточні висновки. |
Пригадайте зміст прочитаного оповідання «Пістрява стрічка». Доведіть, що твір має саме таку побудову. Матеріал для учнів. Помічник і друг Холмса доктор Ватсон (він же й оповідач) згадує розкриті ними злочини і каже, що не може пригадати нічого винятковішого за випадок, пов'язаний з добре відомою у графстві Суррей родиною Ройлоттів із Стоук-Морана. Так, одного квітневого ранку 1883 року до будинку, в якому мешкали Холмс і Ватсон, завітала молода леді Хелін Стоунер і повідомила про загадкову смерть своєї рідної сестри Джулії. Холмс просить леді розповісти про все докладно. Після того, як Хелін покинула квартиру Холмса, доктор Ватсон засумнівався у правдивості розказаної нею історії. Але візит Грімсбі Ройлотта розвіяв усі сумніри детективів. Холмс вирішує якнайшвидше відвідати квартиру Ройлотта. На місці злочину стало відомо, що смерть Джулії настала не через отруєння, як спочатку думав Холмс та офіційний сищик, а через укус пістрявої стрічки – як потім стало відомо, «болотяної індійської гадюки». Саме від неї в результаті загинув сам злочинець – підступний і жорстокий доктор Ройлотт. Так кмітливість і сміливість Холмса врятували від смерті Хелін Стоунер. |
|
(«Переглядаючи свої записи про більш як сімдесят пригод Шерлока Холмса, які я вів протягом останніх восьми років, і вивчаючи методи свого друга, я бачу між них багато трагічних, кілька кумедних, чимало дивних, але не можу назвати бодай однієї банальної, бо Холмс, працюючи з любові до свого мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного, навіть фантатичного…»). (ст. 205)
Зверни увагу! КОНФЛІКТ – крайнє загострення суперечностей, що призводить до ускладнення чи гострої боротьби; у літературому творі – зіткнення й боротьба протилежних поглядів, ідей, прагнень і вчинків людей.
|
Дійсно, саме дедуктивний метод допоміг Шерлокові Холмсу розкрити таємницю злочину в родині Ройлоттів. |
|
ДЕДУКЦІЯ |
Спосіб розмірковування, за якого нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами. |
ДЕДУКТИВНИЙ МЕТОД |
Спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень. |
Матеріал для учнів.У розкритті злочинів Шерлок Холмс, безперечно, користувався дедуктивним методом. Особливість цього методу заключалася в тому, що кожна деталь розповіді потерпілого чи побаченого на клієнті, на місці злочину мали велике значення для сищика. Для нього не існувало ніяких дрібниць, тому він і просив клієнтів розповідати все докладно і дуже детально. Так, у будинку лікаря Ройлотта поза увагою Холмса, на відміну від інших, не залишилися блюдечко з молоком, батіжок із зав’язаним на кінці вузлом, залізна шафа, вентиляційний отвір (душник), виведений в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги. Все це розумному і уважному сищикові не складно було зв’язати із відомостями про життя вітчима в Індіїта інтерес його до тваринного світу цієї країни. |
Усні відповіді на запитання:
|
Твори про Шерлока Холмса екранізувалися чи не найчастіше за інші. На сьогодні нараховують близько 210 кінофільмів за участю великого детектива. Найуспішнішими вважаються англійський та радянський телесеріали. Самого Холмса зіграли 117 акторів. За кількістю екранізацій (понад 200) Холмс і Ватсон потрапили до книги рекордів Гіннеса. Російський серіал про Шерлока Холмса (1978-1985 рр), в якому головні ролі виконали Василь Ліванов та Віталій Соломін, визнали однією з найкращих кіноверсій навіть аглійці. 2006 року її Величність Королева Велика Єлизавета ІІ удостоїла Василя Ліванова звання Кавалера Ордена Британської імперії. |
Перегляньте фрагмент знайомства доктора Ватсона і Шерлока Холмса з художнього фільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (1 серія, СРСР, 1979 р. ). ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО. Скажіть , якими постали перед тобою герої під час зустрічі? Що нового ви дізналися про сищика і його вірного помічника? |
Довідка для учнів. Допитливий, розумний, кмітливий, цілеспрямований, байдужий, хоробрий, наділений почуттям гумору, підступний, злий, співчутливий, честолюбний, товариський, вірний, наївно-простакуватий, готовий допомогти другові, має чудову пам’ять, благородний, працює вдень і вночі, борець за справедливість, має могутній мозок, всебічно обізнаний, спостережливий, правдолюб,володіє аналітичним мисленням, вміє уважно вислухати, вдумливо аналізує почуте, рішучий… ОТЖЕ, Шерлок Холмс і доктор Ватсон – ВТІЛЕННЯ СИЛИ ІНТЕЛЕКТУ І МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ.
Зверни увагу! ІНТЕЛЕКТ –здатність до нестандартного мислення. |
У детективному оповіданні «Пістрява стрічка» головними героями є сищик Шерлок Холмс і його помічник доктор Ватсон. Ці герої приваблюють мене вмінням слухати, думати, аналізувати, приймати зважені рішення. На мою думку, Шерлок Холмс і доктор Ватсон відіграли важливу роль у долі Хелін Стоунер: вони вчасно прийшли на допомогу і врятували її життя. Смерть від руки вітчина Ройлотта уже підстерігала її. Порушена у творі проблема сімейних стосунків, вирішення конфліктів є актуальною і сьогодні, тому що не в усіх родинах панує взаморозуміння і повага, ще не всі, як дорослі, так і діти, навчилися йти на компроміси. Я думаю, що твори про Шерлока Холмса і на далі будуть популярними, адже вони дають уроки людяності, добра, показують престиж знань і важливу роль розумових здібностей людини. Секрет їх популярності в тому, що вчать любити, дружити, розуміти і чути ближнього, співчувати і допомагати один одному. Дякую тобі, Артуре Конан Дойле, за прекрасну творчість. Не засмучуйся, що твій образ асоціюється з Шерлоком Холмсом. Цей образ – прекрасний, а значить ти жив і працював недаремно. Я залюбки прочитаю й інші твори про всесвітньо відомого детектива, тому що сподобалося напружувати мозок і розкривати таємниці разом з твоїми героями. |
|
Якщо й був Шерлок Холмс, то це я сам. Артур Конан Дойл Шерлок Холмс – людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре. Ортон Уеллс, американський актор і режисер Добро і правда завжди поруч ходять, завжди перемагають. Крилатий вислів |
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ЗАПОВНЕНЯ ТЕМАТИЧНОЇ КАРТКИ.
Настав час підвести підсумки уроку й оцінити свою роботу на уроці Заповніть модель картки (самооцінка досягнень). |
Критерії оцінювання самоосвітньої діяльності |
|
VІІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Домашнє завдання |
|
Обов’язкове для всіх |
За вибором учня-читача |
|
І рівень (початковий): побудуй усну відповідь на запитання: Чому автор закінчив оповідання щасливим вирішенням проблеми? |
ІІ рівень (середній): дай письмову відповідь на запитання: Нове життя Хелін Стоунер! Яким воно буде? |
|
ІІІ рівень (достатній): уяви себе журналістом. Склади перелік запитань, які б ти хотів поставити Артуру Конан Дойлу під час уявної зустрічі. |
|
ІV рівень (високий): напиши власне детективне оповідання, головними героями якогоє Шерлок Холмс і доктор Ватсон. АБО (за умови, якщо достатньо володіш іноземною мовою) Порівняй оригінал й художній переклад оповідання А.К.Дойла «Пістрява стрічка». Підготуй виразне читання англійською мовою уривка, який найбільше схвилював тебе. |