КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ із зарубіжної літератури та психології у 7 класі на тему: «Хто виживає в умовах Півночі?» Характеристика героїв твору «Жага до життя» Джека Лондона

Про матеріал

КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

із зарубіжної літератури та психології у 7 класі

на тему: «Хто виживає в умовах Півночі?»

Характеристика героїв твору «Жага до життя» Джека Лондона

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про творчість Джека Лондона на

прикладі оповідання "Жага до життя";

розвивати в учнів логічне мислення, зв'язне мовлення, навички

переказу, аналізу художнього тексту, характеристики образів

персонажів;

виховувати у школярів людяність, вірність, почуття

відповідальності за інших, сміливість, мужність.

Перегляд файлу

Зарубіжна література – психологія

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

із зарубіжної літератури та психології у 7 класі

на тему: «Хто виживає в умовах Півночі?»

Характеристика героїв твору «Жага до життя» Джека Лондона

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель зарубіжної літератури

ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Городниця

Гусятинського району

Тернопільської області

Голич Катерина Михайлівна

 

 

2017 р.

Тема уроку: Хто виживає в умовах Півночі? Характеристика героїв

                       твору "Жага до життя" Джека Лондона

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про творчість Джека Лондона на

                       прикладі оповідання "Жага до життя";

                       розвивати в учнів логічне мислення, зв'язне мовлення, навички

                       переказу, аналізу художнього тексту, характеристики образів

                       персонажів;

                       виховувати у школярів людяність, вірність, почуття

                       відповідальності  за інших, сміливість, мужність.

Обладнання: портрет Джона Лондона, текст  оповідання "Жага до життя",

                       зображення краєвидів Північної Америки,

                       словник Б. Грінченка, буктрейлер «Жага до життя»,

                       відеозамальовка «Духовний заповіт Мати Терези».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку: Я зробив людину предметом свого покоління.

Джек Лондон

 

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети і завдань уроку

1. Вступне слово вчителя зарубіжної літератури.

Нерідко у житті трапляються такі складні ситуації,з яких,здається немає виходу. Одні люди в таких випадках втрачають оптимізм і силу духу. Інші ж не пасують перед труднощами, шукають вихід і знаходять його.

Зумів вижити в складній ситуації й герой оповідання Джека Лондона "Жага до життя".

Психолог:  У складних життєвих ситуаціях (психологи називають їх станом фрустрації) різні люди ведуть  себе по різному.  Це пов'язано із психологічними особливостями. Адже кожна людина це особистість, яка має неповторне поєднання психічних процесів.Ці складові  психологи вивчають за допомогою спеціальних  методик, що дають змогу прогнозувати поведінку людини в  тих чи інших обставинах.

ІІ. Актуалізація опорних  знань

Учитель літератури.

Унікальною особистістю є письменник Джек Лондон. Перевіримо ваші знання про нього за допомогою "Блеф-туру", "Життя і творчість  Д. Лондона"

1. У дитинстві Джек Лондон розповсюджував газети?(Так)

2. На шхуну "Софі Сазарленд" Джек Лондон найнявся, коли  йому було 20 років? (Ні, тоді йому було 17 років.)

3. Півострів, перебування якого стало справжнім університетом для творчості Д.Лондона Аляска? (Так)

4. За своє перше оповідання "Тайфун  біля японських берегів" отримав премію у 25 доларів? (Так)

5. У 1897 році було повідомлено про великі розсипи золота в річці Маккензі? (Ні. Розсипи золота  шукали в річці Клондайк).

6. Оповідання "Жага до життя" Джек Лондон написав у 1907 році? (Так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель. Після  сьогоднішнього уроку ви повинні вміти:

- характеризувати літературних персонажів за їхніми вчинками;

- працювати з текстом прозового твору;

- визначати художні засоби;

- словесно малювати - робити словесний малюнок;

- усне мовлення, розвивати вміння працювати  в парі;

- пам'ять та увагу;

Цінувати:

- власне життя і здоров'я;

- своїх друзів і близьких;

- кожну хвилину життя;

Психолог: На уроці ми з'ясуємо,чому в екстремальних ситуаціях одна людина гине, а інша перемагає. Ми будемо працювати над усвідомленням власної особистості.Розширимо знання про психічніособливості людини. Визначимося з такою рисою характеру людини, як  цілеспрямованість.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1.               Звернення до теми та епіграфа уроку.
  •    Як ви розумієте зміст епіграфа?
  •    За що людина гідна поклоніння?
  •    Як ви думаєте, якою має бути справжня людина?
  1.               Виразне читання вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина» підготовленим учнем.
  2.               Перегляд буктрейлера «Жага до життя».
  3.               Евристична бесіда.

Учитель зарубіжної літератури.

-  Де відбувається дія? Чому саме це місце обрано письменником для опису події?

(Події твору відбуваються на Півночі. Тут найяскравіше виявляється  характер людини, її сила волі,здатність побороти суворі життєві обставини).

- Яку пору року описано?Доведіть свою думку словами з тексту.

(Описано кінець літа:"...Зараз кінець липня або початок серпня". Але на Півночі у такий час лежить сніг: "Навпомацки під снігом водяні болотяні ягоди...").

- Що несли із собою герої? Чому ношу старалися берегти?

(Двоє героїв працювали на золотих розсипах. Вони  добували  золото і поверталися із заробітків додому. Ношу берегли,бо це було те, заради чого вони вирушили у далеку мандрівку в суворий північний край.)

2. Робота в парах. Дайте відповіді один одному на запитання. Обґрунтуйте сусідові  по парті свої міркування.

- Як ви розцінюєте вчинок Білла?

- Як ви розумієте вислови, сказані про другого (безіменного) героя: "...очі засвітилися тугою пораненого оленя", "в його очах блиснув страх"?

3. Робота з текстом.

- Чи думав герой про Білла погано? Чому?

(Герой не думав про Білла погано. Навіть навпаки:" Мусив  напружувати розум, переконуючи себе, що Білл не кинув його напризволяще, що Білл  неодмінно чекатиме  його біля  схованки."  Йому потрібна була надія на краще  та віра в товариша. Саме ці почуття підтримували його  в складній дорозі. Герой дуже  людяний, він старається добре думати  про Білла.)

- Подумайте,чому загинув Білл?

(Природа покарала його  за підлість і жорстокість.)

- Ми бачимо, що анонімний герой опинився  в справжній екстремальній ситуації.

4. Словникова робота:

  •        анонімний - безіменний;
  •        екстремальний - дуже значний, надзвичайний  за своїм проявом, силою,  величиною.
  1.               Консультація психолога. Правила поводження людини в екстремальних ситуаціях
  2.               Слова вчителя зарубіжної літератури.

Ми пройдемо разом із безіменним героєм його шлях, порівняємо героїв і побачимо, які риси характеру повинна мати справжня людина.

- Які небезпеки  підстерігали героя?

(Голод,холод,страх самотності, боротьба з хижими звірами,  боротьба з самим собою.)

  1.               Психолог. Складіть психологічний портрет героя.

Психологічний портрет  включає в себе як природні риси зовнішності людини, так і соціальні – одяг і спосіб його носити, міміку, манери у поведінці, почуття. Через зовнішність персонажа письменник може показувати  справжні почуття свого героя, а може їх і приховувати.

8. Робота з текстом.

- Як через деталі автор передає особливості характерів своїх персонажів?

(Герої йдуть давно, вони  стомлені й виснажені, звикли до довгої дороги: йдуть, втупившись "очима в землю")

- Як звучить голос героя, що йде позаду? Чому письменник виділив окремим образом фразу про звучання голосу?

 ("Голос...звучав одноманітно" - уже  немає ніяких почуттів, героям нема про що  говорити; вони не прагнуть один одного підтримати.)

- Який одяг героя, манера його носити?

("Одяг його змок",але він не помічав нічого - так  його палила голодна лихоманка.)

- Чому герой плаче? Чи можна його називати сильним?

(Так,герой плаче. Це сльози людини, яка  зголодніла і не може собі здобути їжу. В цій ситуації він щирий. Принаймні з собою.)

- Яким виявив себе безіменний герой під час зустрічі з ведмедем?

(Спочатку він готовий був боротися із ведмедем. Потім "одчайдушну хоробрість змило хвилею страху". " Осмілілий зі страху, він  теж загарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх, як невіддільний від життя " Хоробрий,сміливий. Але він щось надбав звіряче за той час,поки намагався вибратися з холодної пустині.)

- Що додало нових сил героєві?

(Він не хотів здаватися огидному вовкові:Одна справа -  загинути від лап сильного звіра, зовсім інша - від слабосилої тварини." ...Стати жертвою такої відразливої тварини, майже здохлятини...- сама тільки думка про те сповнювала його огидою".)

Психолог. Характер - це сукупність відносно стійких індивідуальних

особливостей, що складається і виявляється в діяльності  і

          спілкуванні, обумовлюючи типові способи і форми поведінки.

  1. Складання таблиці «Порівняльна характеристика героїв».

Білл

Безіменний герой

Підлість,

жорстокість,

жадібність.

Стійкість,

мужність,

витривалість,

сила волі.

 

 

10. Слово вчителя. Один шлях проходять герої, але Білл ішов дорогою смерті, а безіменний герой – дорогою життя.

- Що на своєму шляху зробив Білл, що призвело до смерті?

(Покинув друга,вибрав золото замість дружби і програв)

- Заради чого він пішов на зраду?

(Щоб урятуватися самому та зберегти золото)

Біблія говорить про те, що потрібно чинити з іншими так, як би ти хотів,щоб чинили з тобою.

Білл залишив друга в біді – втратив людську сутність.

 11. Психолог. Тест «Який у вас характер?» (відповідаєте «так» або «ні» на запитання).

1. Чи цінуєте ви дружбу?

2. Чи захоплює вас усе нове?

3. Якому одягові надаєте перевагу: старому чи новому?

4. Чи вдаєте з себе задоволеного без будь-якої на те причини?

5. Чи змінювали ви в дитинстві  більше трьох разів вибір своєї майбутньої професії?

6. Чи втратили ви впевненість у собі при вирішенні важких завдань?

7. Чи колекціонуєте ви що-небудь?

8. Чи часто ви змінюєте свої плани в останню мить?

Запишіть собі по 1 балу, якщо ви відповіли: «так» на запитання 1,3 і 7 та по 1 балу за відповідь «ні» на запитання 2,4,5,6 і 8. Підсумуйте набрані бали.

Більше 6 балів: Ви врівноважені, рідко створюєте проблеми батькам,вчителям, друзям.

Від 3 до 5 балів: Ви часто змінюєте настрій і характер. Не забувайте, що тільки проявляючи постійність і наполегливість,  будете успішно рухатись в житті.

Менше 3 балів: Увага! Чому ви не вірити в свої сили? Потрібно більше                      довіряти своїм батькам і пошукати собі  друзів серед однокласників.

12. Проблемне запитання.

- Чому автор не дає імені своєму персонажеві?

(Оповідання "Жага до життя" – гімн людині, її стійкості, витривалості, вмінню не спасувати перед труднощами, здатній боротися за власне життя. Тому автор оспівує людинку загалом, а не якусь конкретну особу.)

13. Слухання пісні В.Висоцького «Пісня про друга».

Слухаючи пісню, подумайте над запитанням:

- Як ця пісня перегукується із оповіданням Д.Лондона?

V. Застосувань знань,умінь,навичок.

Гра «Плутанка».

Виправте послідовність основних подій сюжету.

Дорога  золотошукачів додому – серед снігової  пустелі – боротьба з  голодом – поєдинок з вовком – зрада Білла – зустріч з оленем – на судні «Бедфорд».

VI. Підбиття підсумків уроку

Вправа «Валіза гармонії та урна сміття»:

  •              Що позитивногови взяли для себе із твору?
  •              Що вам не сподобалося?

Перегляд відеозамальовки «Духовний заповіт Матері Терези».

VII. Домашнє завдання 

з літератури: Написати листа головному героєві.

з психології: Поставте собі  за мету, яку треба реалізувати протягом  тижня. Проаналізуйте, досягли ви мети чи ні. Якщо ні, то поміркуйте, що треба зробити наступного разу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гордієнко Олена Вікторівна
    Дякую. Дуже цікавий урок. Мабуть, діти були в захваті!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
1866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку