Дана розробка розрахована на допомогу вчителям які викладають екологію в 11 класах профільного рівня. Розробка містить сучасні інтерактивні методи роботи з учнями, які допоможуть засвоїти матеріал на високому рівні.
ТЕМА: Проблеми коливань і змін клімату.
Причини й наслідки глобального потепління клімату
вчитель хімії та біології
Криворізької загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 112
Мороз Катерина Юріївна
МЕТА:
ОСВІТНЯ: ознайомити учнів із проблемами, які виникають унаслідок коливань і змін клімату, розглянути причини й наслідки глобального потепління; Спрямувати увагу дітей на пошук оптимальних шляхів вирішення проблеми глобального потепління. Формувати пізнавальні інтереси у дітей;
РОЗВИВАЮЧА: розвивати почуття відповідальності та прагнення участі в убезпеченні нашої планети від шкідливих впливів;
ВИХОВНА: виховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності.
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій.
Обладнання і матеріали: таблиці, слайди презентації, ватман, маркери, картки із завданнями, підручник, зошит, ноутбук, мультимедійна установка.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу: Привітання, перевірка відсутніх та підготовки учнів до заняття. Вчитель екології. Сьогодні у нас незвичайний урок, у нас присутні гості. Але як водиться в гарному домі, гості відпочивають, а господарі – працюють, тож і ми з вами почнемо працювати! Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Перш ніж ми розпочнемо наш урок пропоную вам заповнити картки настрою. У картках, які ми вам роздали поставте мітку у рядку на початку уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому настрою зараз.
Установка на успіх
|
|
|
|
|
|
Радісний |
діяльний |
пригнічений |
поганий |
роздратований |
|
На початку уроку |
|
|
|
|
|
По закінченню уроку |
|
|
|
|
|
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Вчитель екології. На минулому уроці ми розпочали вивчати атмосферу та кліматичні ресурси світу, давайте пригадаємо основні поняття з даної теми.
Гра «Злови м’яча». Я кидаю вам м’яч смайл задаючи питання, ви ловите м’яч та даєте відповідь. Думайте швидко, будьте уважні та плідно працюйте.
Питання до гри.
ІІІ. Оголошення теми уроку, мети, завдань та очікуваних результатів:
Тема сьогоднішнього нашого уроку :« Проблеми коливань і змін клімату. Причини й наслідки глобального потепління клімату».
Мета уроку:
- поглибити знання про атмосферу її склад, ознайомити із проблемами, які виникають унаслідок коливань і змін клімату, розглянути причини й наслідки глобального потепління;
- розвивати почуття відповідальності та прагнення участі в убезпеченні нашої планети від шкідливих впливів;
- виховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності.
Девіз сьогоднішнього нашого уроку буде: Щоб берегти землю, природу,
Треба її полюбити,
Щоб полюбити, треба пізнати.
Пізнавши – неможливо не полюбити.
Михайло Пришвін
Зміна клімату - це не просто екологічна проблема. Зміни вплинуть на всі аспекти людського життя. Тому стурбована світова громадськість змушена створити ряд міжнародних умов. Але з чого почати? Вже в 1992 році 154 країни підписали Рамкову Конвенцію ООН про зміну клімату, а в 1997 році було прийнято Кіотський протокол.
Отже пропоную вам уявити себе на одному засідань ООН, в якості члена природоохоронної організації, а якої нам допоможе визначити ваша картка настрою. Уважно подивіться на картку. На ній зображені символи найважливіших екологічних організацій які вивчають зміни клімату нашої планети, таким чином ви об’єднайтесь у групи, виберіть головного спікера, розшифруйте назву та головну мету діяльності вашої організації.
Екологічні організації
Фінансування організації — винятково із пожертв людей, небайдужих до збереження природи. Ґрінпіс не приймає фінансування бізнесу, влади та політичних партій.
Учні об’єднуються у групи, обирають головного спікера який представляє екологічну організацію та її головну мету.
ІV. Основна частина.
Вчитель екології. Однією з найважливіших міжнародних проблем XXI століття є зміна загальнопланетарного клімату. Особливе занепокоєння викликає загальне стрімке зростання динаміки катаклізмів, яке спостерігається в останні десятиліття. Уже не перший рік тривають розмови про глобальне потепління та його наслідки для нашої планети. Останнім часом кількість природних катастроф почала зростати. В одних країнах спостерігається аномальна спека у той час, коли інші потерпають від повеней. Надзвичайно теплі зими спричиняють бурі та торнадо. Влітку все більше країн страждають від займання лісів.
Настав час задуматися над негативними наслідками діяльності людей.
До вашої уваги пропоную переглянути топ 15 наймасштабнійших природних катастроф за останнє десятиліття:
Мадагаскар вразив потужний тропічний шторм, названий Чедза. Щонайменше 14 осіб загинули за перші вихідні від початку стихійного лиха. 36 тисяч мадагаскарців були змушені залишити свої домівки. Більшість людей загинуло внаслідок зсувів, які були викликані зливами. Сильний вітер зривав дахи з будинків.
Найбільше повінь вразила столицю Мадагаскару Антананаріву. Влада країни створила тимчасові прихистки у школах та інших громадських будівлях, щоб розмістити тих, хто втратив своє житло.
Південні африканські країни Мозамбік та Малаві також охопила повінь, викликана проливними дощами. Принаймні 176 осіб загинули і близько 200 000 втратило житло у Малаві. У Мозамбіку загинули десятки людей, тисячі залишилися без даху над головою.
Сибір потерпала від пожеж з весни до кінця літа. Наслідки катастрофи важко усунути. Зокрема постраждала екосистема Байкалу, яка й без того була в поганому стані. Озеро висихає, а дим лише прискорює цей процес.
Весною лісові пожежі вирували у російській Бурятії. За кілька днів їхня площа збільшилася в одинадцять разів. Площа, охоплена пожежами, швидко зросла з 60 гектарів до 690. Одночасно стихія вирувала у Хакасії та у Красноярському краї. Причиною пожеж могло стати необережне поводження місцевого населення з вогнем.
У серпні Сибір ще раз потерпала від жахливої стихії. Пожежі гасили 42 тисячі осіб із застосуванням 24 повітряних суден. Цього разу лісові пожежі вирували в Іркутській області, Бурятії та Туві.
У квітні стихія охопила західну частину Ононского району Забайкальського краю. Через сильний вітер лихо перенеслося на 80 км вглиб території Монголії.
19 квітня 2015 осередки пожеж спостерігалися як на російському, так і монгольському боках кордону. У Монголії пожежа почала поширюватися в бік китайського кордону. На території Росії площа пожежі становила не менше 30 тисяч гектарів. Внаслідок лиха постраждали більше 21 тисячі осіб.
У травні в Забайкаллі знову сталося стихійне лихо. Площа лісових пожеж за кілька днів зросла вп'ятеро. 21 травня на території краю було 22 лісові пожежі загальною площею 9,5 тисячі гектарів. Збитки лісового фонду перевищили 48 мільйонів рублів.
25 квітня 2015 у Непалі стався землетрус магнітудою 7.9 бала. Унаслідок катастрофи загинуло близько 8 тисяч людей, травми отримали 17 тисяч 866 осіб, майже кожен 10 будинок був зруйнований. Стихію назвали землетрусом століття, найбільш руйнівним за останні 80 років.
Епіцентр землетрусу був на глибині 15 кілометрів за 80 кілометрів від столиці Непалу Катманду. Він викликав потужне сходження лавини з гори Еверест. Снігом засипало частину табору альпіністів, у якому перебувало кілька сотень людей, близько 65 осіб загинуло.
12 травня у Непалі відбувся ще один землетрус, магнітудою 7.1 бала. За даними сейсмологів, епіцентр землетрусу цього разу був за 68 км на захід від селища Намче-Базар. Осередок підземних поштовхів залягав на глибині 10 кілометрів. Очевидці стверджують, що підземні поштовхи були відчутні також в Індії та Афганістані.
Геологи вважають, що непальский землетрус - лише початок катастроф. Ділянка розлому, на який припав епіцентр поштовхів, була сейсмічно стабільною з 1344 року. Джерело підземних поштовхів було розташоване там, де Індійська плита підсувається під Південний Тибет зі швидкістю близько 20 міліметрів на рік. Здавлювання плит призводить до підвищення тиску. Як наслідок, породи земної кори не витримують і дають тріщину.
28 квітня виникла пожежа в зоні відчуження "Чорнобильської пущі". 29 квітня площа вогню становила близько 400 га. Радіаційний фон становив 0,021 мР/год за допустимої норми 0,051 мР/год.
За словами міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова, вогонь вдалося зупинити за п'ять кілометрів від могильників радіоактивних відходів. Влада евакуювала деякі селища поблизу. Уже на ранок 29 квітня пожежу вдалося локалізувати.
Державна служба з надзвичайних ситуацій України стверджувала, що підвищення радіаційного фону не сталося і ситуація повністю контролювалася.
У травні Індія потерпала від аномальної спеки, внаслідок якої загинули 500 осіб. За словами The Times of India, рекордної позначки у +47 градусів температура сягнула за останні чотири дні травня.
Найбільшу спеку зафіксували у місті Кхаммам. Стовпчик термометра показав +48 градусів. Країна не бачила такої температури з 1947 року, коли температура піднялася до +47,2.
Спека також зростала у Мадх'я-Прадеші, Відарбхі, Андхра-Прадеші, Телангані, Біхарі та Джхаркханді. У південних штатах влада рекомендувала населенню максимально дотримуватися запобіжних заходів та не виходити зайвий раз на вулицю.
У червні Тбілісі зіштовхнулося із повінню. У місті кілька годин вирувала злива з ураганним вітром, через що річка Вірі переповнилася і затопила Тбіліський зоопарк. Бурхливі потоки води затопили вулиці і площі, вода увірвалася в підвали і перші поверхи житлових будинків, підземні переходи, звідки рятувальники евакуювали людей. Внаслідок лиха постраждало щонайменше шість людей.
Територія Тбіліського зоопарку опинилася у воді. З вольєрів втекли більш ніж 30 хижаків: 6 тигрів, 6 левів, 7 ведмедів, 13 вовків й інші тварини. Місцеві жителі повідомляли, що бачили, як містом розгулюють крокодил, бегемот і тигр. Крім того, був змитий приватний притулок Тамаза Елісбарашвілі для безпритульних тварин.
У червні 2015 року внаслідок повені в Сочі жителі міста були евакуйовані. Злива, що тривала декілька годин, повністю зупинила рух залізниці, міжнародний аеропорт Сочі був закритий, а траса Формули-1 в Адлерському районі була затоплена. Влада оголосила надзвичайний стан.
У місті випала тритижнева кількість опадів за годину. Внаслідок стихійного лиха загинула щонайменше одна людина. Щоб евакуювати населення, прибули поліцейські. Дощ також вплинув на Краснодарський край, що виробляє та експортує пшеницю. Збирання врожаю почалося якраз за кілька днів до повені.
У липні кілька країн у Південній Азії постраждали від циклону Комен, особливо Бірма, Індія і Бангладеш. Пакистан, Непал і В'єтнам також відчули на собі стихійне лихо.
У Бангладеші повені у деяких районах були ще з червня, через що ситуація стала ще гіршою, коли через місяць на країну обрушився циклон. Близько 500 людей загинули в результаті нещасних випадків, пов'язаних із тропічною зливою. Більше мільйона людей були змушені шукати прихисток в іншому місці.
Також у чотирьох регіонах М'янми оголосили надзвичайний стан після того, як за декілька днів випав метр опадів. Тропічний шторм Комен спричинив повені і зсуви, внаслідок яких загинуло щонайменше 47 людей і тисячі залишилися без даху. 200 тисяч людей були змушені залишити своє житло.
25 липня, масштабна пожежа знищила 370 га соснового лісу французького департаменту Жиронда на південному заході Франції. Пожежа спалахнула на відстані 20 км від Бордо.
Щоб погасити пожежу мобілізували понад 250 пожежників, 60 спеціальних автомашин та два пожежних літаки. Сусідні департаменти надіслали додаткові пожежні розрахунки. На щастя, жертв не було, лише два пожежники отримали незначні травми. У Франції з червня спостерігалася висока температура повітря, яка й спричинила пожежі.
27 липня у французькому департаменті Вар (Прованс) через великі лісові пожежі силами пожежної служби префектури евакуювали близько 10 тисяч осіб з території трьох кемпінгів. Лісові пожежі спалахнули також у департаменті в районі комун Фрежю, Пюже-сюр-Аржан і Бодюен.
13 вересня на півночі штату Каліфорнія губернатор Джеррі Браун оголосив надзвичайний стан. Влада евакуювала декілька тисяч осіб. Лісові пожежі знищили кілька сотень будівель. Вогонь почав поширюватися штатом 12 вересня. У неділю площа пожежі збільшилась до 40 тисяч акрів (більше 16 тисяч гектарів).
Найбільше пошкоджень вогонь завдав місту Мідлтаун, в якому проживають 1,3 тисячі осіб. Практично повністю вигоріла центральна вулиця зі школою. У ході гасіння пожеж постраждали четверо пожежників. Загалом стихія знищила 25 тисяч гектарів лісів та парків. У вогонь потрапили також приватні оселі американців.
3 грудня індійський штат Тамілнад потерпав від масштабної повені, яка забрала життя щонайменше 379 людей. Люди рятувалися на човнах та автівках, не забуваючи про домашніх улюбленців. Тисячі місцевих мешканців чекали на евакуацію.
У місті Ченнаї скасували низку рейсів, не працювала залізниця, а у шести районах були зачинені навчальні заклади, зупинені заводи і фабрики. Більше половини будинків у передмістях залишилися без електроенергії. До рятувальної операції влада країни залучила армію. Це найсильніша повінь на півдні Індії за останнє сторіччя.
Через кілька днів після Різдва Техас зіткнувся із жахливою стихією - торнадо. Від катастрофи загинуло щонайменше 26 людей. У штаті Техас торнадо пронісся у районі Далласа, руйнуючи все на своєму шляху. 50 тисяч людей залишилися без електроенергії. Сильні бурі також пройшли у штатах Міссісіпі, Теннессі і Арканзас. Вчені кажуть, що на силу буревію вплинула незвично тепла погода.
Техас уже потерпав від природних катастроф у травні цього року. Штат атакували бурі й торнадо. Тоді президент Барак Обама оголосив штат зоною стихійного лиха. Після руйнівних торнадо Техас накрила повінь, затопило місцеві магістралі та житлові будинки.
26 грудня у Великобританію захлеснула повінь. Рівень води досяг критичних значень на півночі Англії і в деяких районах Шотландії. Річки вийшли з берегів, потоки води затопили вулиці міст і сіл. У воді опинилися 110 міст та селищ Англії та Вельсу. Люди можуть пересуватися лише на човнах. Поліція патрюлює міста, аби в разі чого прийти на допомогу населенню. Прем'єр-міністр Девід Кемерон хоче залучити військових для боротьби з повінню.
Організація Об'єднаних Націй попередила, що понад 8 мільйонів чоловік в Ефіопії потребуватимуть продовольчої допомоги на початку 2016 року через сильну цьогорічну посуху. Відсутність дощу означає, що врожайність в найбільш постраждалих районах знизилася на 90%.
У деяких районах ґрунт не підходить для сільського господарства. Гною або дуже мало, або взагалі немає, тому ґрунт має низький вміст поживних речовин, і врожайність стає невисокою. Відсутність дощів також негативно впливає на врожайність, тому країні починає не вистачати запасу продовольства.
Уряд Ефіопії виділив майже 130 мільйонів фунтів, щоб впоратися з кризою, але ООН вважає, що потрібно ще 330 мільйонів. Наразі Ефіопія переживає найсильнішу посуху за останні 30 років, але зараз країна краще підготовлена, щоб впоратися з лихом, ніж під час такої ж кризи 1984 року. Більшість ефіопців і досі пам'ятають голод 30 років тому, внаслідок якого загинуло близько 400 тисяч людей.
На сьогоднішній день існує великий ризик недостатнього розуміння і недооцінки всіх факторів і масштабів впливу різноманітних космічних і геологічних процесів на глобальну зміну клімату на Землі. Ще недавно, наприкінці XX століття, деякі вчені висували різні гіпотези і теорії про поступову зміну клімату. Але на практиці все виявилося трохи інакше. Ретельний аналіз зростання числа природних катаклізмів, екстремальних погодних явищ по всьому світу, а також статистичних показників космічних і геофізичних параметрів за останні роки показав тривожну тенденцію до їх значного збільшення за короткий проміжок часу. Ці дані свідчать, що висунуті рядом вчених припущення стосовно того, що зміна клімату Землі протягом 100 років і більше буде носити поступовий характер, невірні, так як за фактом цей процес відбувається набагато динамічніше.
Завдання для кожної групи. На столах у вас знаходяться ватман та допоміжні матеріали, картки з теоретичними відомостями. Пропоную вам скласти інтерактивну мапу в якій зазначити відповідь на завдання з точки зору діяльності вашої екологічної організації:
Презентація та захист інтерактивних мап кожної організації. Відповіді на запитання.
V. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів. Підведення підсумків та виставлення оцінок.
Щиро дякую вам за урок. Ви гарно попрацювали. Всі групи були креативними та активними. Хочеться особливо відмітити учнів….
VІ. Рефлексія .
Слово вчителя: А тепер я прошу всіх заспокоїтись. Сядьте зручніше, закрийте очі та поміркуйте про те чим ми займались протягом уроку. Позначте в картці настрою поставте мітку у рядку по закінченню уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому емоційному стану зараз.
1. Що ми повторили на уроці.
2. Чи сподобався вам урок? Чим саме?
VІІ. Домашнє завдання. 1.Повторити записи в робочих зошитах, пов.§33.
Дати відповідь на запитання: «Діяльність якої організації більш наближена до України? Чому ви так вважаєте?»