Урок "Електроенергетична промисловість. Типи електростанцій. Передавання електричної енергії на великі відстані"

Про матеріал
Розробка бінарного уроку з фізики та географії в спеціальній школі для дітей з інтелектуальними порушеннями.
Перегляд файлу

Бінарний урок з географії та фізики 9 клас

Тема Електроенергетична промисловість. Типи електростанцій. Передавання електричної енергії на великі відстані.

Мета дати учням поняття електроенергетичної промисловості, типи електростанцій  та їх розміщення на території України. Пояснити, яким способом передається електрика від електростанцій до споживачів. Познайомити з нетрадиційними джерелами електроенергії, показати недоліки та переваги різних типів електростанцій. Зміцнювати пам’ять, розвивати увагу, логічне мислення, просторову орієнтацію при роботі з мапою. Розвивати причинно-наслідкові зв’язки при порівнянні недоліків та переваг традиційних і альтернативних джерел електрики. Виховувати товариські почуття, екологічну культуру та бережне відношення до природного середовища.

Обладнання підручник з фізики та географії, географічна мапа України, атласи з географії, індивідуальні завдання для слабших учнів, наочність для різних типів завдань, ТЗН з демонстраційним матеріалом, презентація «Стан електроенергетики в Чернівецькій області», відеофільм про нетрадиційні джерела електрики, презентація «Типи електростанцій».

Тип уроку засвоєння нових знань, умінь та навичок

                                                                Хід уроку

I Організаційна частина

Морально-психологічна підготовка учнів до уроку

Доброго дня, дорогі діти і шановні колеги!

Зараз у нас відбудеться незвичайний урок. Незвичайний він тому, що на цьому уроці ви будете вивчати не один предмет, а два: географію та фізику. Я та Ірина Ярославівна переконані, що ми всі разом цікаво та корисно проведемо цю навчальну годину. А для стимулу нашої праці я зачитаю девіз нашого уроку : (Девіз висвітлений на мультимедійній дошці)

                            Друже, слухай, не лінись!

                             Та до праці підключись!

                             Зазирни в країну знань,

                             Станеш мудрим без вагань!

                              І знання свої здобуті

                              Ти уміло скористай!

Ну що ж, я думаю, що ви скористаєтесь порадами нашого девізу, будете активно та завзято працювати.

ІІ Основна частина

А починаємо ми нашу подорож у країну знань з перевірки домашнього завдання. І спочатку ми потрапляємо у країну Географію.

1.Перевірка д/з з географії:

Для слабших учнів – скласти з пазлів позначки родовищ корисних копалень(використовуючи підказки з умовних позначень атласу)

Для сильних учнів

Актуалізація опорних знань:

- Який комплекс економіки України ми розпочали вивчати?

- Яку сировину використовує паливна промисловість?(вугілля, нафта, газ, торф)

Якщо не дадуть відповіді на запитання, учитель пропонує відгадати загадки:

- Це паливо, сировину із землі качають.

«чорним золотом» його люди величають (нафта)

- Не димить, не тріщить, синім полум’ям горить(природний газ)

- Глибоко в землі ховається…називається(кам’яним вугіллям)

- Лежить на болоті і паливо і добриво(торф)

Щоб пригадати, які галузі входять до паливного комплексу,виконаємо таке завдання: «Знайди пару-визнач галузь»

Учні вибирають відповідні назви басейнів на папірці і прикріплюють магнітом на карту, розміщену на дошці.

Запитання до завдання:

- Ця галузь паливного  комплексу  є провідною(головною) в Україні (вугільна)

- Ця галузь забезпечує власні потреби України у даному виді палива тільки 25% (газова)

- Продукцію цієї галузі переважно завозять танкерами в Україну, але іноді трапляються аварії, що призводять до екологічних бід-гине риба(нафтова)

А тепер настав час заглянути в країну Фізика

Перевірка д/з з фізики:

Для слабших учнів:

Індивідуальні завдання: розфарбувати розмальовки(Всі розмальовки на електричну тематику)

Для сильних учнів:

Із запропонованих на мультимедійній дошці приладів знайти прилад, який вивчали на уроці.

Після відповіді учня, учитель його запитує:

- Як називається цей прилад?

- Що таке трансформатор?

Питання до класу:

- які є види трансформаторів?Пояснити кожний вид

- Розповісти будову трансформатора, зображеного на мультимедійній дошці

2.Пояснення нової теми.

А зараз настав час для вивчення нових тем. Але ми би хотіли, щоб ви самі здогадалися, що ми будемо вивчати. А для цього ви маєте відгадати загадки.

Відгадуємо тему з географії.

- По проводці я біжу

Без проводки я стою.

Де мене немає,

Там світло не палає (Електричний струм)

- Дає електрику країні

Ця чарівна станція

І здогадатись ви повинні

Що це… (Електростанція)

А тепер відгадайте тему з фізики.

- Стоїть рогач у полі

Високий, як тополя.

Він з’єднаний нитками

З такими ж рогачами.

Як нитка обірветься,

То світло не ввімкнеться.(Лінії електропередач)

На мультимедійній дошці записані теми уроків. Учні записують теми в зошиті.

Також з   мультимедійної  дошки  учитель зачитує план уроку.

 

 

План уроку

I Перевірка д/з(8 хв.)

II  Пояснення теми з географії (10 хв.)

Презентація

1.Поняття терміну електроенергетика

2.Типи електростанцій

3.Нетрадиційні джерела енергії(відеоролик)

III   Пояснення теми з фізики (10 хв.)

1.Дидактична гра «Еволюція оточуючих нас речей»

2.Спосіб передачі електроенергії від електростанції до споживачів

3.Т/б в місцях перебування струму високої напруги

4.Розгляд схеми передачі електроенергії

IV  Презентація “Стан електроенергетики в Чернівецькій обл.»(3 хв.)

V Вправи на закріплення (6 хв.)

VI  Круглий стіл «Економія електроенергії та екологія навколишнього середовища»(5 хв.)

VII  Підведення підсумків уроку  ,д/з (3 хв.)

Пояснення з географії

Вправа «Коло ідей»(усно)

На дошці висвітлено Електрична енергія. Учні роздумують, для чого вона потрібна?

В зошит записують визначення електричної енергії.

Учитель, використовуючи презентацію, пояснює матеріал.

Є три типи електростанцій: ТЕС, ГЕС, АЕС.

ТЕС використовує тверде паливо(кам’яне і буре вугілля).ГЕС використовує енергію води. АЕС використовує енергію атома.

Ви знаєте, що географія – це наука, яка не обходиться без карт та атласів, як українська література без підручників. Карту, атласи можна читати тільки використовуючи кольори, значки та назви. Кожен тип електростанцій має свої умовні позначення.

Робота з атласами

Розглядаємо специфіку розташування  кожної з типів електростанцій.

ТЕС . Найбільше їх там, де є родовища паливних корисних копалин. Але вона тісно  зв’язана  з транспортом, тому ТЕС будують, де є споживачі, а сировину довозять. ТЕС може використовувати відходи с/г продукції.

ГЕС. Розташовані на великих річках. – Чи є в Чернівецькій області якась з типів електростанцій? (Дністровська ГЕС)

АЕС. Учні рахують скільки їх є і називають.

Говорячи про електростанції , неможливо не сказати про екологію. Тому що ці електростанції по – різному забруднюють навколишнє середовище.

Найбільше забруднюють повітря ТЕС. Щороку внаслідок роботи теплових двигунів  у результаті спалювання палива викидаються в атмосферу сотні мільйонів тон вуглекислого газу. Наявність цього газу в повітрі разом з парами води призводять до парникового ефекту. Це є причиною підвищення температури повітря. Ще в процесі горіння використовується кисень з повітря , внаслідок чого стає важче дихати . При спалюванні вугілля і нафти атмосфера забруднюється азотними і сірчаними сполуками, шкідливими для здоров*я людини, так званими «кислотними дощами».

Менший вплив на забруднення атмосфери мають ГЕС, але і вони мають свої недоліки:

- затоплення земель (лісових масивів, населених пунктів)

- заболочування, розмивання берегів, викликання зсувів

- цвітіння води

- скорочення кількості промислової риби

Найменше забруднюють навколишнє середовище АЕС. Проте і вони мають недоліки:

  • Паливо, яке використовується, є радіоактивним
  • Проблема заховання радіоактивних відходів
  • Теплове забруднення води(ріка тепліє і мертвіє)
  • Старіння реакторів, що підвищує ризики виникнення  небезпечних ситуацій

Відеоролик про нетрадиційні джерела енергії.

РУХАНКА

Діти, які теми ми на уроці вивчаємо? Не розслабляємось. Давайте згадаємо наш девіз уроку (учень читає девіз з мультимедійної дошки)

А тепер переходимо до країни Фізики.

Ви вірно вгадали загадку. Ми будемо говорити про лінії електропередач. А лініями електропередач є проводи. Хочу вас запитати, а що іде (тече, проходить) по проводах? (електричний струм ) За допомогою електрики ми маємо світло. Але так було не завжди. Зараз я хочу  запропонувати вам виконати таке завдання : розставити картинки по порядку, як люди користувалися світлом від далекого минулого до наших днів. Іншими словами, пограти в гру «Еволюція оточуючих нас речей».

Учитель демонструє малюнки, а потім один учень їх розставляє по порядку.

Ось такий складний шлях пройшло людство. Хочу замітити, що електрикою людство користується не так давно. Тільки з 19 ст. Ми з вами в якому живемо столітті? Порахуйте, скільки часу люди користуються електрикою? (приблизно 200 р.)

Отже, електрична енергія доходить до нас по проводах або лініях електропередач. А звідки? Так, від електростанцій. Це ви тільки що вияснили, побувавши у країні Географії.

Потужні електростанції будують біля покладів корисних копалин на великих річках. Лінії електропередач, якими передають струм від електростанцій, нагріваються, і частина електроенергії  втрачається. Щоб зменшити нагрівання проводів, треба зменшити силу струму. Це можна зробити, якщо проводи будуть широкими. Але такі великі  проводи важко підвішувати і для їх виробництва потрібно багато металу. Тому є інший спосіб зменшення сили струму. Треба збільшити напругу. А збільшити її ми можемо за допомогою приладу, який ми вже вивчили. Це – трансформатор. Струм,який утворюється на електростанції від генераторів не відразу передається на лінію електропередач. Після генератора він подається у підвищувальний трансформатор. Таким чином напруга збільшується, а струм зменшується. Проводи ці підвищують на опорах за допомогою спеціальних ізоляторів.

Струм високої напруги небезпечний для людей і тварин.

Учні розглядають малюнок на мультимедійній дошці і коментують його.(Правила т/б біля високовольтних ліній)

Коли струм доходить до споживачів, ставлять уже інший трансформатор – понижувальний, який понижує напругу, але збільшує силу струму. (Під час пояснення учитель використовує схему, зображену на мультимедійній дошці)

Робота з підручником.

С.117, мал.125. Учні розглядають схему, учитель роз’яснює.

Презентація «Стан електроенергетики в Чернівецькій області» - презентацію демонструє учениця.

Вправи на закріплення.

З географії:

Поставити відповідність між типами електростанцій і джерелами, які вони використовують для своєї роботи. Учні завдання виконують на дошці.

З фізики:

На дошці зображені споживачі. Потрібно підібрати правильну напругу, яку вони використовують.

Круглий стіл « Економія електрики та екологія навколишнього середовища»

Створюються два круглі столи учнів і педагогів. Всі обдумують, що кожен робить або повинен робити для економії електрики і збереження навколишнього середовища. Після виступів учнів і педагогів на мультимедійній дошці учитель зачитує основні пункти по цій тематиці.

 

III Заключна частина

Підведення підсумків:

- Які предмети ми вивчали?

- Де виробляється електрична енергія?

- Які типи електростанцій ви знаєте?

- Що використовують для роботи ГЕС, ТЕС, АЕС?

- які ви знаєте нетрадиційні джерела електрики?

- за допомогою чого передається електрична енергія від електростанцій до споживачів?

- яку напругу передають в освітлювальну мережу?

- яку напругу використовують в електричному транспорті?

Підведення підсумків праці учнів на уроці.

Д/З з географії: с.108-109 – прочитати. Виконати завдання 1.

        З фізики: пояснити мал..125, с.117.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Інтегровані уроки
Інкл
Додано
20 січня 2022
Переглядів
580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку