Тема уроку: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції
Мета уроку:
Навчально-освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами ендокринної системи людини, розвивати вміння знаходити зв’язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів ендокринної системи
Предметна компетентність: активізувати знання учнів про ендокринну систему, ендокринні залози та їхні функції; формувати в учнів позитивну мотивацію навчання, розуміння важливості та значимості здобутих знань у суспільному та особистому житті
Ключові компетентності: інформаційно-комунікаційна, соціальна, культурна, інноваційність; інтерпретаційні, творчі компетентності
ФАЗА АКТУАЛІЗАЦІЇ
Метод: « Асоціативний кущ»
Застосовується для визначення теми уроку, розвиває уяву та інтуїцію. Учні мають висловити свої здогадки/асоціації про тему, завдання для вивчення теми, мету вивчення цієї теми.
Кількість учнів довільна
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери).
Час: 5хв
Хід роботи:
Вчитель або учень працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи. Обговорення має відштовхуватись від якогось узагальнюючого слова.
Метод: «Кошик ідей»
Метою є зацікавленість дітей, розвиває уяву та інтуїцію.
Кількість учнів довільна
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери), зображення кошика на дошці або зображене на папері, стікери, ручки, олівці.
Час: 5хв
Хід роботи:
Кожен учень отримує стікер. Записує своє бачення (судження, визначення) ідеї (терміна). Всі мають право на власну думку, тому кожен підходить до «кошика» і прикріплює стікер із визначенням. Жодна ідея не відкидається. Якщо дитина має бажання пояснити своє бачення – її слухають. За необхідності непідтверджені ідеї викреслюють наприкінці уроку.
Метод : «Знаю – хочу взнати – взнав»
Учні вчаться краще, коли вони згадують те, що вони вже знають, задають питання, підтверджують свої нові знання. Метод можна використати для того, щоб структурувати цілий урок.
Кількість учнів: від шести і більше
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери)
Час: від 30хв (може охоплювати декілька уроків теми)
Хід роботи:
На початку уроку вчитель малює таблицю, яка заповнюється думками і судженнями учнів під час вивчення теоретичного матеріалу на уроці.
ЗНАЄМО |
ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЬ |
ДІЗНАЛИСЬ |
|
Що таке ендокринна система? |
Які залози включає в себе? |
Гіпоталамус, гіпофіз, щитоподібна, пара щитоподібна, підшлункова, надниркові, статеві, тимус |
|
|
Чому деякі залози називаються залозами змішаної секреції? |
Крім гормонів виробляють інші продукти |
|
|
Які залози відносяться до змішаних? |
Підшлункова і статеві |
|
|
Яка наука вивчає ендокринні залози? |
Ендокринологія |
|
|
Які функції у ендокринних залоз? |
Регулюють життєдіяльність організму шляхом вироблення гормонів |
|
Поради: цей метод гарний для структурування будь-якої інформативної теми. Не застосовуйте у випадку, коли в учнів недостатньо початкових фонових знань по темі.
ФАЗА ПОБУДОВИ ЗНАНЬ
Метод : «Ромашка Блума»
Метод розроблений за таксономічним принципом американського
Бенджаміна Блума та його шести рівнів учбових цілей в когнітивній сфері: знання – розуміння – застосування – аналіз – синтез – оцінка. Цей метод містить питання різної складності, різні за форматом, що дозволить учням аналізувати, порівнювати, фантазувати, логічно мислити
Робота може бути індивідуальною або груповою
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери)
до 15хв
Хід роботи:
Вчитель знайомить учнів з інформацією. Потім задає питання. Питання можна оформити у вигляді ромашки (намальованій на дошці або у вигляді об’ємної квітки) де на кожній пелюстці – відповідне питання.
так ...?
Метод : «Ажурна пилка»
Прийом використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу. Заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи.
Групи від 3до 5 учнів
Ресурси: інформаційний матеріал, підручники, таблички з кольоровими позначками, написами груп
Час: до 20хв
Хід роботи:
«Домашні групи»
«Експертні групи»
Завдання для 1 групи: Місцерозташування і функції гіпоталамуса й гіпофізу
Завдання для 2 групи: Місцерозташування і функції щитоподібної та пара щитоподібної залоз
Завдання для 3 групи: Місцерозташування і функції надниркових залоз
Завдання для 4 групи: Місцерозташування і функції тимусу
Завдання для 5 групи: Місцерозташування і функції статевих залоз
Метод : «INSERT/ІНСЕРТ»
Це технологія дає можливість дитині глибше осмислити запропонований для опрацювання текст.
Кількість дітей довільна
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери)
Час: 15-25хв
Хід роботи:
Учні читають текст і ставлять відповідні позначки біля окремих слів/фраз.
«+» - Я це знав;
«-» - Я це не знав (або я думав інакше);
«?» - Це мене здивувало;
«!» - Я хотів би про це дізнатись детальніше
Далі учні заповнюють таблицю, куди вписують слова/фрази/речення, що їх зачепили, - у відповідну колонку
+ |
- |
? |
! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Приклад тексту
Ендокринна система має провідну роль у процесах гуморальної регуляції.
Гормони- це біологічно активні речовини, які у невеликих концентраціях змінюють стан організму, функції органів, обмін речовин.
Мелатонін – це важливий похідний елемент ендокринної системи завдяки якому людина розрізняє добовий ритм.
Гіпофіз (хибне, треба «епіфіз») виробляє речовину, що відповідає за бажання спати.
Людський організм виробляє більше сотні різних гормонів.
Підвищити рівень серотоніну (гормону радості) можна з’ївши шоколад, банан або солодке тістечко.
Несприятливі зовнішні фактори мають небезпечний вплив на ендокринну систему.
Поради: Перед роботою з текстом, учитель може оголосити завдання до тексту, або конкретизувати, на що звертати увагу в тексті. Система позначок може бути змінена за бажанням, але перед початком роботи обов’язково потрібно ознайомити з нею дітей.
ФАЗА КОНСОЛІДАЦІЯ
Метод : «Кубування»
Кубування є методом навчання, що полегшує розглядання різних сторін теми. Це навчальна методика, яка пропонує учням відповісти на 6 запитань різних типів, що стосуються теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написаними на кожній грані вказівками щодо напряму мислення або письма.
Кількість дітей довільна
Ресурси: виготовлена модель куба з написаними на гранях запитаннями
до 15хв
Хід роботи:
Учитель використовує куб з написаними на гранях питаннями:
1. Опиши це (колір, форма, розміри).
2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).
4. Проаналізуй це (скажіть, яким чином це зроблено? ви це знаєте? ви можете це вигадати?).
5. Як його використати (знайти застосування; яким чином це можна застосувати?).
6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» цього (що в ньому доброго чи поганого? займіть певну позицію, використайте повний діапазон аргументів від логічних до безглуздих).
Кубування — це приклад ігрової методики, а також один із методів навчання, що полегшує всебічне розглядання теми. Учні можуть виконувати кубування в парі, потім об'єднатися в групи. Його можна використовувати на стадії актуалізації чи рефлексії.
Метод : «Сінквейн»
Сінквейн – короткий неримований вірш з 5 рядків, винайдений американською поетесою Аделаїдою Крепс під впливом японської поезії. Техніка цього вірша ідеально підходить для розвитку образного мислення, концентрації знань, переосмислення отриманої інформації, вираження своєї позиції щодо теми, а також для вивчення нових понять.
Може виконуватись в групах до 5 осіб, або індивідуально
Ресурси: листок, ручка, картки зі схемою сінквейна
Час:10хв
Хід роботи:
На дошці картка з правилами написання сінквейна. Якщо робота передбачена в групах, то кожна отримує картку, де з одного боку вписана схема написання сінквейна, а інша пуста
1 слово – головна тема/об’єкт обговорень (іменник чи займенник) |
Залози |
2 слова , що описують властивості/ознаки/характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники) |
Внутрішньосекреторні, змішаносекреторні |
3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники) |
Регулюють, виділяють, підтримують |
фраза з 4 слів, де автор висловлює особисте ставлення до теми |
Залози регулюють роботу органів |
слово-резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта |
Гормони |
Метод : «Карусель»
Стратегію використовують як підсумок зробленого й зрозумілого учнем чи групою учнів на уроці. Метод «Карусель» сприяє одночасному залученню всіх учнів до активної роботи з різними партнерами. На уроці можна об'єднати дітей у два кола для обговорення будь-якої гострої проблеми з двох різних позицій або для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань.
Групова робота (кількість груп відповідає кількості арркушів із запитаннями)
Ресурси: аркуші паперу, ручки
Час: до 15хв
Хід роботи:
На чистому аркуші вчитель записує запитання. Кількість аркушів залежить від кількості запитань, які вчитель виділяє як найважливіші, що розглядалися на уроці. Учні об'єднуються у групи, їхня кількість відповідає кількості аркушів із запитаннями. Кожна з груп отримує по одному аркушеві. Учні в групах обговорюють запитання. На аркуші під запитанням вони записують відповідь. Згодом аркуш складають таким чином, щоб відповідь була схована, а залишається тільки запитання й місце для відповіді на нього. У такому вигляді групи обмінюються аркушами.
Метод : «Нова проблема»
Метою застосування цього методу є навчити учнів самостійно вирішувати проблеми та приймати колективне рішення
Групова робота, кількість учасників довільна
Ресурси: дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери)
Час: до 15хв
Хід роботи:
Учитель готує для учнів проблемне завдання чи проблемну ситуацію (на основі опрацьованого матеріалу). Потрібно запитати, чи всі розуміють суть проблеми. Діти об’єднуються в групи, у яких вони зможуть обговорити проблему, перш ніж перейти до пошуків шляхів її вирішення. Кожна група отримує карточку з етапами вирішення проблеми.
Етапи вирішення проблеми:
|
|
|
|
|
|
Проблема: