Скадовська района державна адміністрація
Відділ освіти, молоді та спорту
Комунальна установа «Скадовський районий методичний кабінет»
Новомиколаївська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Скадовської районної ради
Енергозбереження
5 клас
Класний керівник
Дудченко Т.М.
вчитель фізики
та астрономії
Мета уроку:
а) формувати навички отримувати інформацію наукового характеру; формувати уявлення про енергію, яка є джерелом для роботи всіх технічних пристроїв та механізмів та життєву необхідність енергозбереження; сприяти формуванню в учнів уявлення про енергозберігаючі технології,розуміння ними необхідності бережливого ставлення до використання енергоносіїв.
б) розвивати мислення та комунікативні навички, розвивати навички роботи із
різними джерелами інформації, уміння формулювати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії, сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи у групі, уміння вислуховувати думку
інших, формулювати власні переконання.
в) виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, здійснювати
екологічне виховання. Сприяти вихованню активної життєвої позиції, почуття власної причетності до загальної справи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Дидактично-методичне забезпечення: мультимедійний проектор, загадки, вірші, комп'ютер, проектор, презентації до уроку.
Форми проведення уроку: діалог, пояснення, демонстрація, спостереження, самостійна робота, проблемні ситуації, групова робота, індивідуальна, загальнокласна.
Хід уроку
«Одне з чудес - це енергія
вона зберігає багато таємниць».
I. Організація класу
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у цікаву і пізнавальну мандрівку, під час якої ви дізнаєтесь багато цікавого і корисного про важливий і вкрай необхідний елемент нашого життя. Нумо, відгадаймо що це:
По дроту ходить,
Темряву розгонить. (електрика)
- Так, це дійсно, електрика!
- Жодна людина не може існувати без електрики. Але потрібно уміти правильно користуватися нею, щоб уникнути небезпеки. Саме про це ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
– Що може змінитися в нашому житті, якщо закінчаться всі запаси нафти? Природного газу? Вугілля? Залізної руди?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Уся історія розвитку цивілізації – історія пошуку джерел енергії.
Сьогодні людство не може себе уявити без елементарних послуг і зручностей і, як наслідок цього, використовує з кожним роком все більше і більше енергії. Чому? Насамперед тому, що вона зручна у використанні. Справді, варто злегка доторкнутися вимикача, і в оселі стає світло та затишно. Так само світло легко можна вимкнути, тобто припинити доступ електричної енергії до лампочки. Тільки за дев’ять років нового тисячоліття енергоспоживання зросло на третину. За підрахунками фахівців 80 % енергії споживають багаті країни, а 20 % – інші.
На сьогодні швидкість використання джерел енергії перевищує швидкість їх утворення, а це означає, що однією з найбільш гострих проблем у ХХІ столітті є раціональне використання енергії. Адже енергія – це можливість подальшого розвитку індустрії, одержання стійких урожаїв, благоустрій міст і надання допомоги природі в заліковуванні ран, завданих їй цивілізацією. Тому розв’язання енергетичної проблеми вимагає глобальних зусиль. Кожен мешканець нашої планети має усвідомити відповідальність за майбутнє своєї «домівки». Нам всім просто необхідно навчитися заощаджувати енергію, яку споживаємо. Саме виходячи з цього ми вирішили організувати та провести цей урок.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, чи знаєте ви, що таке електрика? (припущення дітей)
Протягом тисячоліть люди спостерігали за сліпучими спалахами в небі під час грози.
Вони водночас приваблювали їх, а ще й дуже лякали. Бо ці зигзагоподібні спалахи були небезпечні тим, що після них гуркотів грім, іноді вони вбивали людей, палили все навколо. І лише понад 100 років тому люди зрозуміли, що це таке і приборкали електрику.
- Людина відкрила дію електрики вже давно. Древні греки знали, що коли шматочок бурштину натерти вовняною тканиною, він буде притягувати до себе пилинки. Те ж саме трапляється, коли ви зачісуєте волосся пластмасовим гребінцем.
- Бажаєте перевірити? Візьміть ручку, потріть себе по волоссю… А тепер доторкніться до шматочків паперу, що лежать у вас на столі.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Світ наповнений енергією. Енергія знаходиться в людях, тваринах, рослинах, каменях, ріках, повітрі, викопному паливі.
Основою сучасної економіки є використання енергетичних ресурсів, запаси яких із кожним роком зменшуються і не поновлюються. До них належать горючі копалини (вугілля, нафта і природний газ) та ядерне пальне (уранові руди).
Відомо, що Україна має досить потужний паливно-енергетичний комплекс, що є закономірним наслідком розвитку України протягом останніх ста років. Невідновлювані джерела енергії є основним постачальником електроенергії в Україні. Та збільшуючи виробництво, збільшуючи використання енергії чи вистачає Україні власних енергоресурсів? Ні, вона енергозалежна! (учень демонструє таблицю із запасами корисних копалин – вичерпними паливними ресурсами)
Перспективні запаси паливних ресурсів України
|
Темпи видобутку корисних копалин |
Запаси |
|||
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
Кам'яне вугілля \млн.т |
59,8 |
59,4 |
60,4 |
61,7 |
570 років |
Нафта \млн.т |
2,8 |
3,0 |
3,1 |
3,3 |
114 років |
Газ \млрд.куб.м |
18,6 |
19,6 |
19,9 |
20,1 |
122 роки |
Хіміки турбуються про максимальне і комплексне використання паливних ресурсів, вторинне використання теплоти, повне використання енергії промислових хімічних реакцій.
Сьогодні виникає необхідність у пошуку альтернативних джерел енергії, їх розробці та широкому впровадженні в промисловості та побуті (учень демонструє схему альтернативних джерел енергії).
Вправа «Асоціативна ялинка»
Педагог пропонує учням за одну хвилину записати в стовпчик якнайбільше слів, які асоціюються зі словом «енергія». Потім з першого стовпчика вибрати одне слово і записати в другий стовпчик всі слова, які асоціюються з ним (час обмежується). Аналогічно записується третій стовпчик.
Наприклад:
Енергія Будинок Вода
Життя Стіни Здоров’я
Світло Їжа Джерело
Тепло Холодильник Прання
Ресурс Комфорт Миття
Транспорт Вода Фільтр
Будинок Вікна Річка
Телевізор Меблі Дощ
Наступне завдання для учнів: написати есе «Роль енергії у житті людини», використовуючи якнайбільше слів з «асоціативної ялинки». Після виконання завдання учні представляють есе.
Рівень розвитку виробничих сил суспільства, здатність виробляти блага і створювати кращі умови для життя визначається рівнем виробництва і споживання енергії, в першу чергу електричної. Електрична енергія має дві властивості:
У будь-якій державі енергія робиться на електростанціях.
У Україні три типи електростанцій :
На електростанціях ми отримуємо електричну енергію. Але нашій державі її не вистачає. Енергетична проблема - одна з найважливіших проблем, які сьогодні доводиться вирішувати людству. Вже стали звичними такі досягнення науки і техніки, як засоби миттєвого зв'язку, швидкий транспорт, освоєння космічного простору. Але усе це вимагає величезних витрат енергії. Різке зростання виробництва і споживання енергії висунуло нову гостру проблему забруднення довкілля, яке представляє серйозну небезпеку для людства. Найбільш перспективними залишаються вугільна, ядерна і сонячна енергетика.
У всьому світі ведуться дослідження нового виду енергії, в основі яких лежить:
Людству потрібна енергія, причому потреби в ній збільшуються з кожним роком. В той же час запаси традиційних природних палив(нафти, вугілля, газу) кінцеві. Не нескінченні також і запаси ядерного палива - урану і торія, з яких можна отримувати в реакторах - розмножувач плутоній.
Залишаються два шляхи:
Теплові і гідроелектростанції - застаріли технічно.
Атомна енергетика є на сьогодні кращим видом отримання енергії. Економічність, велика потужність, екологічність при правильному використанні, - усе це основа атомних електростанцій.
Але, в Україні порушується охорона безпеки на виробництві. Чорнобиль!
Чорнобиль - це наш біль, наша проблема, наші труднощі економічні і екологічні.
Ми ще багато витратимо матеріальних засобів, щоб відновити енергетику України.
Фізкультурна хвилинка
(Діти виконують рухи, зображуючи вітер, воду, сонце).
Гра «Впізнайте»
− Діти, відгадайте загадки і назвіть прилади, які використовують енергію.
Я завжди на мотузку
На столі чи у кутку,
До розетки як припнусь,
Мовби човен рушу в путь,
Згладжу хвилі всі, будь ласка.
Як я звусь? (електропраска)
Тато наш привіз улітку
Морозцю біленьку скриньку
І тепер ця біла скринька,
Служить влітку нам і взимку.
Береже продукти –
М'ясо, рибу, фрукти. (Холодильник)
Ось машина – в ній насос.
Це - звичайний…пилосос
Мама голову помила,
Потім…(феном) посушила
Може він порахувати,
Може він пісні співати,
Малювати і писати,
Помилки перевіряти.
Може він листа прийняти,
З другом швидко нас зв’язати,
Він багато чого може
І завжди нам допоможе! (комп’ютер )
Диво-скринька, в ній - вікно.
У вікні – щодня кіно. (телевізор)
Всередині горить, а по боках вода кипить. (Самовар)
VІ. Закріплення матеріалу
Робота в малих групах (два - чотири - всі разом). Для цього необхідно об'єднати учнів в пари (сидять за одним столом) і видати їм картки із завданням, причому завдання двох рядів сидячих пар повинні бути однакові. Через п'ять хвилин, пара повинна дати відповідь на поставлене питання, причому учасники пари повинні прийти до однієї відповіді. Далі поряд сидячі пари об'єднаються в четвірки і через 3 хвилини повинні дати відповідь на раніше поставлене запитання, при цьому обидві пари повинні дати загальне рішення. Після об'єднання завдання, кожна четвірка оголошує своє рішення.
Завдання для пар
1. На які потреби в домашньому господарстві йде велика частина енергії і чому?
2. Як треба економити електроенергію при користуванні електропобутовими приладами?
1. Яка кількість тепла втрачається через неутеплені вікна і двері і як можна скоротити ці втрати?
2. Як треба економити електроенергію, використовуючи сучасну, передову освітлювальну техніку?
1. Що треба зробити, щоб стіни приміщення швидко нагрівалося і повільно охолоджувалося?
2. В який час зростає витрата електроенергії і чому?
1. Які заходи треба зробити, щоб батареї працювали найбільш ефективно?
2. Які види освітлення використовують, їх особливості?
1. Чи потрібно провітрювати приміщення взимку, якщо потрібно, як це робити?
2. Як треба поліпшити природне освітлення приміщення?
1. Як треба економити енергію при користуванні гарячою водою?
2. Які системи штучного освітлення можна використовувати, їх особливості?
Після виступу представників кожної четвірки, викладач дає оцінку роботи кожної групи. При оцінюванні враховується правильність і повнота відповіді на питання, активність учасників. Обстановка в групах (дружелюбність, культура спілкування та ін.)
VІІ. Підсумок уроку
«Коло ідей» (презентація - висновок)
Отже, вихід завжди є!
пропонуємо збільшити частку від АЕС;
заборонити видобування паливних корисних копалин;
збільшення використання альтернативних джерел енергії;
посилити переробку вторинної сировини;
реальна економія буде відчутною тільки тоді, коли кожен громадянин усвідомить свою причетність
VІІІ. Домашнє завдання
Запропонувати найбільш ефективні альтернативні види енергії, які можна використати в нашому місті, враховуючи його економіко-географічне положення.