Урок "Еволюція образу головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»"

Про матеріал
Розробка уроку "Еволюція образу головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»" у 5 класі до підручника "Світова література" авторів О.М. Ніколенко, Т.М. Конєва... Конспект передбачає проведення літературознавчого колоквіуму, інтерактивних вправ «Хмаринка», «Сонечко», евристичної бесіди з аналізом портретної характеристики героя, виразного читання епізодів казки, характеристики образу Хлопчика-зірки з використанням цитатного матеріалу, словесного монологічного малювання, вирішення проблемного питання у формі міні-дискусії, виконання творчого завдання, перегляд фрагменту фільму «Хлопчик-зірка» («Зустріч із жебрачкою»). Урок проведений з використанням мультимедійного супроводу (презентації).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

«Еволюція   образу   головного   героя   казки   Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка»

із зарубіжної літератури в 5 класі

 

 

 

 

 

 

 

              Підготувала

                                              вчитель зарубіжної літератури

Драбівського НВК «загальноосвітня школа І – III ступенів

ім. С.В. Васильченка-гімназія»

         Бугай Людмила Миколаївна

 

 

 

 

 

 

Тема.              Еволюція   образу   головного   героя   казки   О. Уайльда «Хлопчик-зірка»

Мета (формування компетентності): предметні (розглянути еволюцію образу головного героя казки О. Уайльда, прослідкувати причини і результати змін у характері Хлопчика-зірки); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ, уміння виразно читати і переказувати окремі фрагменти тексту казки, визначати головну думку прочитаного, висловлювати власне ставлення до подій твору, характеризувати персона­ж, оцінювати його вчинки, моральні якості, підбирати цитатний матеріал, аргументовано висловлювати власну думку, робити висновки; комунікативну: навички ефективної роботи в колективі, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: навички ефективної роботи з книгою, вміння знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати, узагальнювати та презентувати її, загальнокультурну: прагнення збагатити свій світогляд, формувати загальнолюдські моральні цінності та норми поведінки, почуття любові й пошани до матері, уміння розрізняти добро і зло, співчувати, бачити прекрасне в художньому творі та в житті.  

Обладнання: мультимедійна презентація, фрагмент фільму «Хлопчик-зірка»,  

Тип уроку:    урок-роздум; застосування знань, формування  вмінь і навичок. 

Епіграф:     Добра  людина  не  та,  котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла.

В.Й. Ключевський

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.  Літературознавчий колоквіум.

1. Дати визначення поняття «літературна казка»? Авторський прозовий або віршований твір розповідного характеру про вигадані, фантастичні події, які сприймаються як реальні.

2. Чим літературна казка відрізняється від народної? Літературну казку створив конкретний автор; написана у писемній формі; може бути не тільки прозовою, а й віршованою; має ускладнену систему подій, розлогі описи природи, місця подій, зовнішності персонажів; відчутно авторське ставлення до подій і героїв твору; герої ускладнені, вони зображені в індивідуальних рисах (внутрішній світ, почуття, зміни характеру).

3. Доведіть, що твір О.Уайльда «Хлопчик-зірка» є літературною казкою. «Хлопчик-зірка» – це літературна казка, адже її написав О. Уайльд, у ній подана авторська оцінка подій і ставлення автора до героя, заглиблення у внутрішній світ героя, розлогі описи пейзажу і портретів персонажа, ускладнена система подій, авторське доповнення нещасливої кінцівки твору.

4. Назвати традиції народної казки у творі О. Уайльда. Чарівне походження героя; предмети, що засвідчують винятковість героя казки (золотий плащ, бурштиновий ланцюжок); тварини, які вміють розмовляти і які допомагають герою; трикратні повтори; відсутні конкретні імена персонажів; випробування героя; щаслива кінцівка.

5. У зображенні казкового світу тісно поєднані реальність і фантастика.

6. Назвати реальні і фантастичні елементи, які зустрічаються у казці «Хлопчик-зірка».

7. Дати визначення поняття «конфлікт»? Зіткнення протилежних і незгідних між собою сторін, інтересів, думок, поглядів.

8. У чому полягає основний конфлікт казки «Хлопчик-зірка»? Боротьба добра і зла, жорстокості і милосердя; зіткнення зовнішньої краси Хлопчика-зірки та потворності його внутрішнього світу.

9. Назвати різновиди літературних казок. Дидактичні, філософські, сатиричні.

10. Визначити різновид казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка». Дидактична.  

11. Дати визначення поняття «антитеза». Протиставлення.

12. Доведіть, що казка О. Уайльда «Хлопчик-зірка» побудована за принципом антитези. У творі протиставлено вчинки Хлопчика-зірки, його риси характеру, внутрішній світ героя до зустрічі з матір’ю і після її вигнання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений О. Уайльдом. Разом з Хлопчиком-зіркою пройшли тернистий шлях до істинної Краси.

 Гадаю, що казка змусила вас замислитись над багатьма важливими питаннями, а саме: добра і зла, зо­внішньої і внутрішньої краси, подолання себелюбства, жорстокості і зверх­ності, утвердження сили материнської любові, доброти і справедливості, людяності і милосердя. Письменник велику увагу приділяє зміні внутрішнього світу свого героя, його душевному переродженню. Тільки милосердя повертає красу Хлопчику-зірці, який зміг побороти у собі егоїзм і жорстокість.

-  Як ви гадаєте, про що піде мова на сьогоднішньому уроці?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

ІV.  Застосування знань, формування  вмінь і навичок

1.  Словникова робота.

Еволюція розвиток, процес постійних змін кого-небудь або чого-небудь.

 

2. Проблемне запитання.

  • У чому полягає справжня краса людини?

 

3. Індивідуальні завдання. Інтерактивні вправи «Хмаринка», «Сонечко».

Визначити риси характеру Хлопчика-зірки до зустрічі із жебрачкою і після.

 

                        

 

4. Евристична бесіда за змістом твору з аналізом портретної характеристики героя.

-  Чому О.Уайльд називає героя Хлопчиком-зіркою? Уайльд хоче показати, що його герой красивий і привабливий, як зірка, яка красива, гарно мерехтить. Проте  душа персонажа черства і байдужа до людського горя, як зірка, яка холодна і дуже далека, вона хоч і світить, але не гріє.

- Знайдіть у тексті опис зовнішнього вигляду го­ловного героя до чарівного перетворення. «Жителі села тільки дивувалися його красі, тому що всі вони були смуглолиці й чорняві, а цей мав личко біле і ніжне, мов вирізьблене із слонової кістки, і золоті  кучері – як пелюстки нарциса, і губи – як пелюстки червоної троянди, і очі – як фіалки, що дивляться в чисту воду струмка. І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря».

- Назвіть художні засоби, які використовує автор, визначте їх роль у казці. Порівняння допомагають зрозуміти духовну сутність героя. Риси обличчя Хлопчика-зірки бездоганні, але навіюють згадку про неживий предмет (статуетку зі слонової кістки). Порівняння з пелюстками квітів підкреслює ніжність і яскравість волосся, губ, очей, (нарцис, троянда, фіалка). Проте нарцис символізує самозакоханість (за давньогрецькою легендою про Нарциса); троянда – гарна, але колюча; фіалка – ніжна, але вередлива.

- Поміркуйте, чим Хлопчик-зірка відрізняється від інших мешканців села. Наведіть приклади ганебних вчинків героя. Виховувався з дітьми дроворуба, грався з ними, ставав гарнішим, але любив лише себе, душу мав чорну, бо дивився звисока, ображав, називав слугами, кидав каміння в жебраків, знущався із звірів і птахів, грубіянив дроворубу.

-  А яким було серце у Хлопчика-зірки? У Хлопчика-зірки було кам’яне серце.

- Як ви розумієте епітет «кам’яне серце»? Жорстоке, невблаганне, тверде, байдуже.

-  Доведіть, що зовнішня краса Хлопчика-зірки не відповідає внутрішній красі. Він ріс гордовитим, жорстоким, самозакоханим, егоїстичним.

-  Назвіть найстрашніший вчинок Хлопчика-зірки, його найтяжчий гріх.

 

5. Перегляд фрагмента фільму «Хлопчик-зірка» («Зустріч із жебрачкою»). 

-  Як повівся Хлопчик-зірка, коли дізнався, що жебрачка – його матір?

 

-  Які зміни відбуваються у зовнішності героя казки? Чому? За те, що він зрік­ся рідної матері, Хлопчик-зірка був покараний і перетворився на потвору з обличчям жаби та з лускою на тілі, як у гадюки.

-  Знайдіть у тексті епізод усвідомлення геро­єм свого гріха. Чому хлопчик мусив вирушити у дорогу? Шукати матір, щоб  попросити вибачення.

-  Поміркуйте, чому за три роки блукань ніхто не поставився до нього добре, не пожалів його. «… діти перестали з ним гратися, дражнили його й кидали у нього камінцями, а селяни, боячись, щоб від нього не пішла на зерно яка зараза, не пускали його навіть до клуні ночувати, наказуючи принаймні гнати його геть, і не було жодної людини, яка б зглянулася на нього». Це був жорстокий світ, який він створив у дні своєї великої гордині.

- З яких вчинків героя стає зрозумілим, що він справді виправляється і долає свої вади? Коли він потрапив у рабство до Чаклуна, то визволив зайченя і віддав монети прокаженому. Хлопчик-зірка, ставши потворним і відчувши на собі біль та приниження людей, яких він колись ображав, переосмислив свою поведінку, змінився, став допомагати, виявляти співчуття. За це доля щедро його винагородила – він знайшов щастя біля своїх рідних батьків.

-  Знайдіть опис зовнішнього вигляду Хлопчика-зірки в кінці твору. Чому краса повернулася до героя?  «Його краса повернулася до нього, він побачив у своїх очах щось, чого там раніше не було». Найвищий прояв любові – допомагати іншим.

 

6. Виразне читання епізоду казки «Хлопчик-зірка» в ролях («Прощення»).

-  Як Хлопчик-зірка знайшов своїх батьків і заслужив їхнє прощення?

 

- Як правив Хлопчик-зірка, ставши королем? Він керував справедливо і милосердно: не терпів, коли хтось грубо ставився до звірів чи птахів, навчав любові, доброті й милосердю, бідним давав хліб та одяг. І всюди тоді панували мир і достаток.

-  Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Вона допомогла Хлопчику-зірці зміни­тися, з жорстокого і злого він перетворився на мило­сердного і справедливого, пройшов шлях до справжньої краси – зовнішньої і внутрішньої – через страждання. Як ви повинні відноситися до своїх матерів?

-  Доведіть або спростуйте думку В.Й. Ключевського «Добра  людина  не  та,  котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла» (робота з епіграфом).

-  Як ви гадаєте, чи актуальна казка «Хлопчик-зірка» в наш час? Доведіть свою думку.

 

7. Перевірка виконання індивідуальних завдань.

-  Як відбувається еволюція образу головно­го героя? Від краси зовнішньої до потворності; після чарівного перетворення від страждань до каяття і відродження душі хлопчика, яка призводить до гармонії зовнішньої і внутрішньої краси.

 

8. Усна характеристика образу Хлопчика-зірки з використанням цитатного матеріалу.

-  Охарактеризувати образ Хлопчика-зірки до зустрічі з жебрачкою. Які  поради ви дали б герою (перевірка творчого домашнього завдання)?

-  Охарактеризувати образ Хлопчика-зірки після зустрічі з жебрачкою.

 

9. Словесне монологічне малювання.

Намалювати словесний портрет Хлопчика-зірки так, щоб у його зовнішності проступали внутрішні риси.

 

V. Підсумок уроку

1. Вирішення проблемного питання у формі міні-дискусії.

  • У чому полягає справжня краса людини?

Краса – це єдине гармонійне ціле, що доставляє моральне та естетичне задоволення. Справжня  краса людини полягає в гармонії душі і тіла, щоб внутрішня краса людини поєднувалася із зовнішньою.

 

2. Творче завдання (перевірка домашнього завдання).

Написати віршований твір «Справжня краса» або «Бути на Землі Людиною».

 

Людське життя, немов смугасте поле

Стемнілої соломи у покосах,

Як стрічка, що сплітає коло,

Верба плакуча в різнобарвних косах.

 

В жалобі переспиш ти непокої,

Щоб завтра розсміятись до сльози.

Від сонця заховаєшся сьогодні,

А завтра будеш бігти від грози.

 

Людське життя –  смугасте поле:

Падіння і підйоми кожну мить.

Та де ж блукаєш ти, яскрава наша доле,

Як без твого благословення жить?

                                Отвиновська Ірина

 

Для кожного на цій землі

 

Невже лише для мене сонце сяє

І ранок свої очі розтуляє?

Вітер лагідний не спить, сумує,

Земля безплідна день і ніч квітує,

Сріблиться дощова доріжка

І в’ється блискавка, як кішка,

Сумують теплі небеса,

Співає в блискітках роса,

Зимовий вечір догорає,

І морок в світлі дня згасає,

А світ обійми відкриває,

Та не лише для мене сонце сяє

І не мені одній всі зорі у імлі –

Для кожного на цій святій землі.

                                                     Бараненко Інна

 

3. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжити речення:

  • Казка Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка» навчила мене …
  • Завдяки казці я зрозумів (ла), що …

 

4. Заключне слово вчителя.

 Краса – це безцінний скарб. Важливо, щоб вона несла світу і людям добро, тепло, радість, а не егоїзм, зло і жорстокість. Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, потрібно творити добро, вчасно виправляти всі свої життєві помилки, постійно звіряти своє життя за законами Добра і Краси, жити, керуючись загальнолюдськими моральними цінностями. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Переконана, що казка змусила вас замислитися над власними вчинками, подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. Тому будьте чемними з ними, поважайте і шануйте їх, допомагайте і любіть. Нехай між дітьми і батьками ніколи не переривається місток доброти і любові!

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

                                       Микола Луків

 

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи за розділом «Казки народів світу». Повторити теоретичний матеріал з теми «Літературна казка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
6988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку