ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»
Г.К. АНДЕРСЕН
«НЕПОХИТНИЙ ОЛОВ’ЯНИЙ СОЛДАТИК». ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ КАЗКИ. СВІТ ЛЮДЕЙ
(5 КЛАС)
АНДРУСИК СВІТЛАНА ІВАНІВНА,
ВЧИТЕЛЬ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»
ЛЮБЕШІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТТІ
Тема: Г.К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик». Характеристика
образів казки. Світ людей
Мета: розкрити гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній, схарактеризувати героїв та світ людей у казці.
Задачі:
навчальні: вчити давати характеристику героям, визначати головну думку прочитаного, працювати з текстом художнього твору: ставити питання, підбирати цитати, встановлювати послідовність подій;
розвивальні: формувати вміння висловлювати враження і власне ставлення до подій твору; вміння оцінювати вчинки казкових персонажів, моральні якості;
виховні: виховувати людяність, співчутливість, розкрити значення кохання в житті людини.
Тип уроку: урок когнітивного типу з елементами інтерактивного навчання.
Форма проведення: комбінований, урок-подорож.
Обладнання: мультимедійна презентація, скринька з серцями і трояндами, картки, ілюстрації до казки.
«Казки самі приходять до мене.
Їх нашіптують мені дерева, вони
вриваються з вітром».
Г.К. Андерсен
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку по чудовій країні Данії і знайомство з та її почесним громадянином, Королем Казок – Г.К. Андерсеном, героями його казки «Непохитний олов’яний солдатик».
Надзвичайна привабливість казок Андерсена полягає в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Зараз ми з вами спробуємо теж стати чарівниками і перетворити звичайні речі на казкові.
«Мікрофон» – Що ви чекаєте від сьогоднішньої мандрівки по
сторінках прочитаної казки?
Літературна вікторина
1. Країна – батьківщина казкаря. ( Данія).
2. Назва міста, в якому народився Андерсен. ( Оденсе).
3. Професія матері Андерсена. (Праля).
4. Професія батька Андерсена. (Чоботар).
5. Ця статуя, героїня казки Андерсена, що розташована біля входу до морського порту, ніби очікує свого принца. (Русалонька).
6. Місто, куди поїхав і де навчався Андерсен. (Копенгаген).
7. Назва першої збірки казок Андерсена. («Казки для дітей»).
8. Скільки казок написав казкар ? (158), а скільки видав збірок казок? (24).
9. Скількома мовами перекладені нині казки Андерсена (145 -а мовами).
10. Яку міжнародну Літературну премію засновано у 1956 році? (Ім. Г.К. Андерсена).
11. Хто з українських письменників нагороджений цією премією? ( Богдан Чалий за поему «Барвінок і Весна» та Всеволод Нестайко за книжку «Тореадори із Васюківки»).
12. Назвіть перекладачів творів Г.К. Андерсена. (Ю. Федькович, П. Грабов-ський, О. Пчілка, О. Іваненко, Г. Кирпа).
13. Кому присвятив Андерсен казку «Непохитний олов’яний солдатик? (Батькові).
ІІІ. Оголошення теми, задач уроку.
1. Слово вчителя. Сьогодні, щоб наблизитися до розуміння казки «Непохитний олов’яний солдатик», яка побачила світ у 1838 році перед Різдвом, дамо характеристику її персонажам та попрацюємо над змістом твору, поговоримо про такі цінності як обов’язок, добро і зло, щастя і доля.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Постановка проблемного питання:
- Чи перемогло добро в казці «Непохитний олов’яний солдатик»?
Вашим домашнім завданням було переказувати казку та скласти план. Такий план склала і я, але щось трапилось , мабуть втрутився чорний гном, і переплутав мій план. Допоможіть мені виправити помилку.
2. Встановіть правильну послідовність.
1. Олов’яний солдатик падає з вікна. (4)
2. У шлунку риби. (6)
3. Чудовий палац і маленька дама. (2)
4. Гном з табакерки погрожує солдатику. (3)
5. Небезпечні пригоди солдатика. (5)
6. Трагічна загибель солдатика і балерини. (8)
7. Подарунок хлопчикові на день народження. (1)
8. Знову вдома. (7)
3. Робота з текстом. Створення анімаційного ролика за допомогою ілюстрацій та цитат з тексту до кожного кадру.
(Ключові питання:
1. Вікторина «Чи уважний ти читач?»
1. Що подарували хлопчику на День народження?
2. Скільки олов’яних солдатиків жило в коробці?
3. Чим відрізнявся двадцять п’ятий солдатик від своїх братів?
4. Чому автор називає солдатиків «рідними братиками»?
5. Яка іграшка найбільше впала в око олов’яному солдатику?
6. Про що подумав солдатик, побачивши балерину?
7. Хто вискочив із табакерки?
8. Як відреагував солдатик на погрози гнома?
9. Куди вранці діти поставили героя?
10. Що ж сталося з ним на вікні?
11. Хто шукав іграшку на бруківці?
12. Чому солдатик не закричав «Я тут!»?
13. Що зробили хлопці, знайшовши іграшку?
14. Хто підстерігав солдатика під мостом?
15. Яка небезпека чекала героя попереду?
16. Як поводився солдатик, коли човен почав тонути?
17. Що сталося з героєм далі?
18. Куди потрапив солдатик після звільнення з риб’ячого живота?
19. Як закінчилась казка?
20. Які ваші враження від закінчення цієї історії?)
І група – олов’яний солдатик ( с. 91)
ІІ група – балерина (с. 91)
Вправа «Кола Вена»
Перша група
Замість промінчиків напишіть слова і словосполучення, які характеризують олов’яного солдатика.
Друга група
Замість промінчиків напишіть слова і словосполучення, які характеризують балерину.
Знайдіть спільні ознаки між героями.
Висновок: Отже, солдатик і балерина обоє були непохитними, мовчазними, були здатні на високе почуття кохання.
У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі: він тримається стійко, як годиться справжньому солдатові).
5.Бесіда:
- Чи було кохання героїв взаємним? Як автор підводить нас до цієї думки? (Балерина полинула в вогнище за солдатиком і згоріла з ним).
- Що залишилося від двох героїв після того, як вони згоріли? Чому саме ці предмети?
- Символом чого є серце і троянда в житті сучасних людей? ( Кохання і краси)
6. Вирішення ключового питання. «Займи позицію».
- Чи щасливий кінець у казки ? ( І так і ні ) Чому ?
- Яку думку автор заховав між рядків ?
- Давайте звернемо увагу на назву твору, чому саме так назвав свій твір автор?
- Чи не бачите ви в ньому ще якесь значення?
У цій казці подвійний зміст :
Непохитність - вміння впевнено стояти на одній нозі.
І другий – непохитність - це сила духу.
Події в казці дитячі, а почуття справжні, гідні поваги. І читач разом з олов'яним солдатиком долає, перемагає в собі слабкість. Душа очищається, стає сильнішою.
7.Вправа «Гронування».
Непохитність – стійкість, непорушність, впевненість, нездоланність, міцність, твердість, незмінність, незламність.
-Чи можемо ми сказати, що добро в цій казці перемогло зло?
(Так, бо заздрісного гнома ніхто не поважає і не пам’ятає, а серце і троянда залишилися символом кохання і краси.)
8. Фікультхвилинка.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Робота з текстом .
- Яким зображено світ людей у казці?
- Хто в казці уособлює зло? Чому?
(Пояснення про злих гномів, які живуть у кожній людині).
2.Тема казки – розповідь про історію трагічного кохання непохитного олов’яного солдатика і балерини.
Ідея – 1) добро перемогає зло, бо заздрісного гнома ніхто не поважає і не пам’ятає, а серце і троянда залишилися символом кохання і краси;
2) утвердження сили кохання й відданості, бо справжні почуття не піддаються дії злих гномів, а кохання – вічне.
Головна думка – людина не повинна втрачати мужності і сміливості заради досягнення свого щастя. Щастя може бути скороминущим, як у солдатика, але він сміливо витримав усі випробування долі і мужньо впорався з усіма перешкодами.
3.Рольова гра. «Чарівний стілець».
Слово вчителя. Ми знаємо, що непохитний олов’яний солдатик і балерина жодного разу не поговорили.
VІ. Рефлексія класу.
– Що після сьогоднішнього уроку ми покладемо собі у кошик, а що – викинемо на смітник?
Егоїзм, любов, доброта, корисливість, жертовність, жорстокість, мужність, стійкість, бездушність, лінощі, справедливість, милосердя, відданість.
Казкар вважав, що навіть дрібні предмети чи іграшки здатні передати великі почуття, торкнутися будь-якої душі, розтопити лід, зародити кохання… І доказом є казка «Непохитний олов’яний солдатик».
VІІ. Підсумок. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Прочитати казку О. Вайльда «Зоряний хлопчик».