Бак Світлана Костянтинівна
Бак Світлана Костянтинівна
Учитель світової літератури
Троянської ЗШ І-ІІІст.
Голованівського р-ну
Кіровоградської об.
Конспект уроку може бути використаний:
8 клас: як урок виразного читання монологу Гамлета або урок розвитку зв’язного мовлення з компаративним аналізом творів, запропонованих нижче за вибором учителя або учнів;
11 клас: як урок розвитку зв’язного мовлення та як урок узагальнення вивченого за курс світової літератури 8-11 класів. Такий урок пропоную провести після теми А.Камю «Чума» або після вивчення теми Е.Хемінгуей. У такому разі учитель акцентує увагу й на цих творах.
Рекомендації до користування презентацією.
У презентації є гіперпосилання (слайд 3) – тисніть на портрет Шекспіра – ви почуєте монолог Гамлета у виконанні В.Висоцького, (слайд – 6) тисніть на знак ? ви перейдете у наступний слайд із запитанням, останнім тиснути на середній знак ?
Слайд 13 – тисніть на портрет Висоцького, щоб почути вірш «Мій Гамлет»
"Якщо думка пов'язується із спостереженням, —: писав Василь Олександрович Сухомлинський, — у дитини виробляється певний стиль розумової діяльності: зусилля думки спрямовуються на ті сторони явищ, у яких є щось приховане, з першого погляду незрозуміле". Розвиваючи вчення В.О.Сухомлинського про розвиток мислення дітей, під час уроку учитель ставить учнів в ситуацію пошуку відповідей на багато «чому», спонукає до самостійного пошуку інформації.
"Дуже важливо, щоб у юнацькі роки абсолютну більшість знань вихованці набували самостійно, щоб педагог був насамперед керівником їхньої самостійної праці", - говорив В.Сухомлинський про значення розвиваючого навчання.
1
Клас: 11
Тема уроку: Гамлет як світова метафора вибору
Розвиток зв’язного мовлення
Мета: - дослідити культурологічні дотики образу Гамлета у творчості поетів світової літератури у тому числі й української поезії за допомогою елементів прогнозування, навчального діалогу, дослідити особливості вирішення проблеми морального вибору у різні часи й у творах поетів та письменників різних країн, розвивати навички виразного читання поезій, розвивати інтерес до самостійного читання художньої літератури, інтерпретації та розуміння художнього тексту, виховувати повагу до книги.
Теорія: літературний процес, ідея, метафора, порівняння, ліричний герой, «вічний образ», символ
Актуальність використання ІКТ: задля активізації розумової діяльності учнів та забезпечення наочності використовуються на уроці електронна презентація, аудіо запис, відеозапис фрагменту спектаклю «Гамлет»
Вид засобів, які використовуються на уроці: тексти творів в оригіналі та у перекладі, презентація, аудіо запис, відеозапис
Необхідне апаратне і програмне забезпечення: мультимедійний проектор, комп'ютер, звукова апаратура
Тип уроку: комбінований
Целый мир им завоеван: его победы прочней побед Наполеонов и Цезарей. Каждый день, как волны во время прилива, прибывают новые его подданные - и с каждым днем шире и шире становятся эти людские волны. И.Тургенев (о ком?) Речь о Шекспире http://writerstob.narod.ru/stati/turgenev/about_shekspier.htm
2
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя.
Презентація теми без першого слова (слайд 1)
З яким героєм асоціюється у вас проблема вибору? (вписується слово «Гамлет» та У.Шекспір – на слайді тиснемо двічі)
ІІ. Основний зміст уроку.
Робота з епіграфом.
Визначте, кого мав на увазі автор цитати? (учні називають У.Шекспіра й наводять докази правильності прогнозування) (слайд 2)
Спрогнозуйте мету нашого уроку, що ви очікуєте?
2. Повторення теоретичних понять.
Теорія літератури – записи у зошитах, пошуки інформації (підручник, словник, Інтернет. Можливі виступи учнів із повідомленнями)
Літературний процес - безперервний, надзвичайно складний, iнодi суперечливий, iнодi регресивний розвиток лiтератури, який визначається всiєю сукупнiстю явищ i фактiв, спричинених як єдиними нормами загальнолiтературного свiтового розвитку, так i його національними особливостями.
Ідея - емоцiйно-iнтелектуальна, пафосна спрямованiсть художнього твору, яка приблизно може бути охарактеризована як провiдна думка, ядро задуму автора.
Метафора - один із основних тропів поетичного мовлення. У метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.
Ліричний герой - образ, що виникає в уявi читача пiд враженням висловлених у творі почуттiв, переживань, роздумiв. Лiричний герой не обов'язково тотожний авторовi.
Символ - (англ. symbol симбол) — знак, сутність, яка позначає іншу сутність.
(слайд 3)
Учні називають символи:
хрест – як символ віри, страждання;
вічний вогонь – символ пам’яті;
серце – символ кохання, єднання;
У.Шекспір – символ театру...
До уваги учнів символ вибору – Гамлет з його монологом «Бути чи не бути?»
Слайд 3 (гіперпосилання – тисніть на портрет Шекспіра – перегляд уривку із спектаклю «Гамлет» Монолог Гамлета, у ролі Гамлета В.Висоцький або виразне читання монологу учителем, учнем)
3
«Вічний образ»— літературні персонажі, які отримали багатократне
втілення у мистецтві різних країн, різних епох і стали «знаками» культури: Прометей, Федра, Дон Жуан, Гамлет, Дон Кіхот, Фауста ін.
Традиційно вічними образами вважають міфологічних, біблійних, а також легендарних персонажів (Наполеон, Жанна д'Арк), якщо ці образи використовуються в літературних творах.
Нерідко до вічних образів зараховують і тих персонажів, чиї імена перетворилися на узагальнюючі назви певних явищ, людських типів: Плюшкін, Манілов, Каїн.
(слайд 4, 5)
3. Бесіда
Що робити? Хто винен? Бути чи не бути?
4. Пошуки дотиків до Гамлетівського запитання у віршах (Робота з текстами )
Чи виникало запитання Гамлета в українській літературі? Назвіть твори.
Після прочитання вірша записуємо висновки:
«Куди мені податись у просторі?»
Пошуки рішення та сумніви:
Вибір шляху лірична героїня висловлює у кінці вірша:
(Шекспірівські мотиви й паралелі:
Шекспір -
Що благородніше? Коритись долі
І біль від гострих стріл її терпіти,
Чи зіткнувшись в герці з морем лиха,
Покласти край йому? Заснути, вмерти)
4
Постановка питання: «Что случится на моем веку»
Пошуки рішення: констатація протистояння індивідуума світу. Доля людини запрограмована
На меня наставлен сумрак ночи
Тысячью биноклей на оси.
Я люблю твой замысел упрямый
И играть согласен эту роль.
Но сейчас идет другая драма,
И на этот раз меня уволь.
Но продуман распорядок действий,
И неотвратим конец пути.
Я один, все тонет в фарисействе.
Вибір: немає прозорого вибору, але ліричний герой вже поставив запитання, вже протиставив себе фарисеям, але як і Гамлету вибір зробити важко
Жизнь прожить - не поле перейти.
Постановка питання: «Я только малость объясню в стихе»
Пошуки рішення: прозрівання, динаміка зміни ставлення до себе й світу
Был терпелив к насилью слов и книжек.
А тайный взгляд, когда он зол и горек,
Умел скрывать, воспитанный шутом.
Но отказался я от дележа
Наград, добычи, славы, привилегий:
Возненавидел и борзых, и гончих.
Я видел: наши игры с каждым днем
Все больше походили на бесчинства.
Я отмывался от дневного свинства.
Я прозревал, глупея с каждым днем,
5
Не нравился мне век, и люди в нем
Вибір: запитання важко знайти у ХХ ст.. – а відповідь , скоріше всього, НЕ БУТИ. Питання немає - немає сумнівів, немає боротьби, підкоряємось, байдужіємо. Як і Гамлет ліричний герой знаходить порятунок душі у смерті
А мы все ставим каверзный ответ
И не находим нужного вопроса.
5. Бесіда
Насилля – милосердя
Боротьба – рабство
Життя – смерть
Творчість – міщанство
Свобода - неволя
Гуманізм - жорстокість
Через сумніви, через звільнення від внутрішньої несвободи до боротьби людина всіх часів й країн змінює світ, себе. Але вона самотня, отже вибір має зробити тільки сама.
6. Слово учителя. Висновки
ІІІ. Підсумковий етап уроку.
6
Чому творчість Шекспіра й у наш час актуальна?
М. Бахтін писав: "Ми задаємо чужій культурі нові запитання, яких вона сама собі не задавала, ми шукаємо в ній відповіді на ці запитання, і чужа культура відповідає нам, відкриваючи свої нові сторони, нові смислові глибини. При такій діалогічній зустрічі двох культур вони не зливаються і не змішуються, кожна зберігає свою єдність і відкриту цілісність, але вони взаємозбагачуються".
Домашнє завдання. Підготувати завдання на вибір:
а) відеопрезентація та озвучення одного з віршів;
б) створити свій оригінальний твір з даної теми;
в) написати есе «Проблема вибору:перезавантаження, ХХІ століття.»
Рекомендована література
Інтернет-джерела
7
Додаток 1
Вірші для виразного читання та аналізу
Леся Українка
Стій, серце, стій! Не бийся так шалено.
Вгамуйся, думко, не літай так буйно!
Не бий крильми в порожньому просторі.
Ти, музо винозора, не сліпи
Мене вогнем твоїх очей безсмертних!
Дай руку, притули мене до свого лона.
Тобі я віддала усе, що мала,
Подай мені великую пораду.
Дивись: навколо нас великі перелоги,
І дикі пущі, і високі кручі,
І темні, тихі води. Подивись:
Шляхів нема, а тільки де-не-де
Поплутані стежинки йдуть на безвість.
Он люди — мало їх — орють ті перелоги,
Он з пущі ледве чутно стук сокири,
З високих круч луна орлиний клекіт,
Лиш тихі води все стоять мовчазно,
І тільки часом камінь з круч зірветься,
Впаде і кане в темних тихих водах,
Розійдеться і зникне круг тремтячий.
Скажи мені, пораднице надземна,
8
Куди мені податись у просторі?
Чи маю я здійняти срібло-злото
З своєї ліри і скувати рало,
А струнами сі крила прив'язати,
Щоб тінь не падала на вузьку борозну,
Зайняти постать поряд з тими людьми,
Орати переліг і сіяти, а потім —
А потім ждати жнив, та не для себе?
Чи, може, кинутись туди, у пущу,
І в диких нетрях пробивать дорогу
З сокирою в руках і з тонкою пилою,
Поки який гнилий, великий стовбур
Впаде й задавить серед темних хащів?
Чи, може, злинути орлицею високо,
Геть понад кручі, у простор безмежний,
Вхопити з хмари ясну блискавицю,
Зірвати з зірки золотий вінець
І запалати світлом опівночі?
А що, коли те світло миттю згасне,
Як метеор, і темрява чорніше,
Страшніше здасться, ніж була раніш?
А що, коли не стане в мене сили,
Вогонь обпалить крила, й я впаду,
Неначе камінь, що зірвався з кручі,
9
Туди, у темні води, в глибину,
В холодну тишу, і недовго буде
Тремтіти круг на площині води?
Мовчиш ти, горда музо! тільки очі
Спалахнули вогнем, барвисті крила
Широким помахом угору здійнялись
І сплеснули... О чарівнице, стій!
Візьми мене з собою, линьмо разом!
Борис Пастернак
ГАМЛЕТ
Гул затих. Я вышел на подмостки.
Прислонясь к дверному косяку,
Я ловлю в далеком отголоске,
Что случится на моем веку.
На меня наставлен сумрак ночи
Тысячью биноклей на оси.
Если только можно, Aвва Oтче,
Чашу эту мимо пронеси.
Я люблю твой замысел упрямый
И играть согласен эту роль.
Но сейчас идет другая драма,
И на этот раз меня уволь.
Но продуман распорядок действий,
И неотвратим конец пути.
Я один, все тонет в фарисействе.
10
В.Висоцький (уривок)
Я только малость объясню в стихе,
Клеймо на лбу мне рок с рожденья выжег.
И я пьянел среди чеканных сбруй,
Был терпелив к насилью слов и книжек.
Я улыбаться мог одним лишь ртом,
А тайный взгляд, когда он зол и горек,
Умел скрывать, воспитанный шутом.
Шут мертв теперь... "Аминь! Бедняга Йорик!"
Но отказался я от дележа
Наград, добычи, славы, привилегий:
Вдруг стало жаль мне мертвого пажа...
Я объезжал зеленые побеги.
Я позабыл охотничий азарт,
Возненавидел и борзых, и гончих.
Я от подранка гнал коня назад
И плетью бил загонщиков и ловчих.
Я видел: наши игры с каждым днем
Все больше походили на бесчинства.
В проточных водах по ночам, тайком
Я отмывался от дневного свинства.
Я прозревал, глупея с каждым днем,
И - прозевал домашние интриги.
Не нравился мне век, и люди в нем
Не нравились. И я зарылся в книги.
Мой мозг, до знаний жадный как паук,
Офелия! Я тленья не приемлю.
Но я себя убийством уравнял
С тем, с кем я лег в одну и ту же землю.
Я Гамлет, я насилье презирал.
Я наплевал на датскую корону.
Но в их глазах - за трон я глотку рвал
И убивал соперника по трону.
Но гениальный всплеск похож на бред.
В рожденье смерть проглядывает косо.
11
А мы все ставим каверзный ответ
И не находим нужного вопроса.
Жизнь прожить - не поле п
Додаток 2 Приклад виконаного домашнього завдання
Шукайло Владислав
Бути чи не бути ?
Що благородніше? Жити й далі так:
Вбивати природу і не чути,
І не бачити цей знак?
Антропогенний вплив міняє світ,
Дихати стає нам важче,
Проживаємо все менший вік.
Ну що, хіба так краще ?
Звихнувся час... зло в нас прогресує,
Використовуємо весь земний запас,
І ніхто й не думає, що людство деградує.
Живемо лише сьогодні й для нас.
Зупинись, людино, послухай спів пташок,
Подивись на їхню вроду.
Світе,та ти з розуму зійшов!?
Людство,не вбивай природу!
12