Урок. Гамлет як світова метафора вибору Шекспір як культурна метафора

Про матеріал
Конспект уроку може бути використаний: 8 клас: як урок виразного читання монологу Гамлета або урок розвитку зв’язного мовлення з компаративним аналізом творів, запропонованих нижче за вибором учителя або учнів; 11 клас: як урок розвитку зв’язного мовлення та як урок узагальнення вивченого за курс світової літератури 8-11 класів. Такий урок пропоную провести після теми А.Камю «Чума» або після вивчення теми Е.Хемінгуей. У такому разі учитель акцентує увагу й на цих творах.
Перегляд файлу

Бак Світлана Костянтинівна

Бак Світлана Костянтинівна

Учитель світової літератури

Троянської ЗШ І-ІІІст.

Голованівського р-ну

Кіровоградської об.

Конспект  уроку  може бути використаний:

 8 клас:  як урок виразного читання монологу Гамлета або  урок розвитку зв’язного мовлення з компаративним аналізом  творів, запропонованих нижче за вибором учителя або учнів;

11 клас: як урок  розвитку зв’язного мовлення та як урок узагальнення вивченого за курс світової літератури 8-11 класів.  Такий урок пропоную провести після теми А.Камю «Чума» або після вивчення теми Е.Хемінгуей. У такому разі учитель акцентує увагу й на цих творах.

 

     Рекомендації до користування презентацією.

У презентації є гіперпосилання  (слайд 3) – тисніть на портрет Шекспіра – ви почуєте монолог Гамлета у виконанні В.Висоцького,  (слайд – 6) тисніть на знак ? ви перейдете у наступний слайд із запитанням, останнім тиснути  на середній знак  ?

Слайд 13 – тисніть на портрет Висоцького, щоб почути вірш «Мій Гамлет»

"Якщо думка пов'язується із спостереженням, —: писав Василь Олександрович Сухомлинський, — у дитини виробляється певний стиль розумової діяльності: зусилля думки спрямовуються на ті сторони явищ, у яких є щось приховане, з першого погляду незрозуміле". Розвиваючи вчення В.О.Сухомлинського про розвиток мислення дітей, під час уроку учитель ставить учнів в ситуацію пошуку відповідей на багато «чому», спонукає до самостійного пошуку інформації.

"Дуже важливо, щоб у юнацькі роки абсолютну більшість знань вихованці набували самостійно, щоб педагог був насамперед керівником їхньої самостійної праці", - говорив В.Сухомлинський про значення розвиваючого навчання.

 

 

 

 

 

1

 

Клас: 11
Тема уроку:         Гамлет як світова метафора вибору

Розвиток зв’язного мовлення

 

Мета:  - дослідити культурологічні дотики образу Гамлета у творчості поетів світової літератури у тому числі й української поезії за допомогою елементів прогнозування, навчального діалогу,  дослідити особливості вирішення проблеми  морального вибору у різні часи й у творах поетів та письменників різних країн, розвивати навички  виразного  читання поезій, розвивати інтерес до самостійного читання художньої літератури, інтерпретації та розуміння художнього тексту, виховувати повагу до книги.

Теорія:  літературний процес, ідея, метафора, порівняння, ліричний герой, «вічний образ», символ

 

Актуальність використання ІКТ: задля активізації  розумової діяльності учнів  та забезпечення наочності використовуються на уроці електронна презентація, аудіо запис, відеозапис фрагменту спектаклю «Гамлет»

Вид засобів, які використовуються на уроці: тексти творів в оригіналі та у перекладі, презентація, аудіо запис, відеозапис

Необхідне апаратне і програмне забезпечення:  мультимедійний проектор,  комп'ютер, звукова апаратура

Тип уроку: комбінований

 Целый мир им завоеван: его победы прочней побед Наполеонов и Цезарей. Каждый день, как волны во время прилива, прибывают новые его подданные - и с каждым днем шире и шире становятся эти людские волны. И.Тургенев (о ком?)  Речь о Шекспире    http://writerstob.narod.ru/stati/turgenev/about_shekspier.htm

 

 

 

2

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

    Слово учителя.

Презентація теми без першого слова (слайд 1)

З яким героєм асоціюється у вас проблема вибору? (вписується слово «Гамлет» та У.Шекспір – на слайді тиснемо двічі)

 

ІІ. Основний зміст уроку.

     Робота з епіграфом.

Визначте, кого мав на увазі автор цитати? (учні називають У.Шекспіра  й наводять докази правильності прогнозування) (слайд 2)

Спрогнозуйте мету нашого уроку, що ви очікуєте?

2. Повторення теоретичних понять.

   Теорія літератури – записи у зошитах, пошуки інформації (підручник, словник, Інтернет. Можливі виступи учнів із повідомленнями)

Літературний процес - безперервний, надзвичайно складний, iнодi суперечливий, iнодi регресивний розвиток лiтератури, який визначається всiєю сукупнiстю явищ i фактiв, спричинених як єдиними нормами загальнолiтературного свiтового розвитку, так i його національними особливостями.

 Ідея - емоцiйно-iнтелектуальна, пафосна спрямованiсть художнього твору, яка приблизно може бути охарактеризована як провiдна думка, ядро задуму автора.

 Метафора - один із основних тропів поетичного мовлення. У метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю.

Ліричний герой - образ, що виникає в уявi читача пiд враженням висловлених у творі почуттiв, переживань, роздумiв. Лiричний герой не обов'язково тотожний авторовi.

Символ - (англ. symbol симбол)  знак, сутність, яка позначає іншу сутність.

 (слайд 3)

Учні називають символи:

 хрест – як символ віри, страждання;

вічний вогонь – символ пам’яті;

серце – символ кохання, єднання;

 У.Шекспір – символ театру...

 До уваги учнів символ вибору – Гамлет з його монологом «Бути чи не бути?»

Слайд 3 (гіперпосилання – тисніть на портрет Шекспіра – перегляд уривку із спектаклю «Гамлет»  Монолог Гамлета, у ролі Гамлета В.Висоцький або виразне читання монологу учителем, учнем)

 

3

«Вічний образ» літературні персонажі, які отримали багатократне

втілення у мистецтві різних країн, різних епох і стали «знаками» культури: Прометей, Федра, Дон Жуан, Гамлет, Дон Кіхот, Фауста ін.

Традиційно вічними образами вважають міфологічних, біблійних, а також легендарних персонажів (Наполеон, Жанна д'Арк), якщо ці образи використовуються в літературних творах.

Нерідко до вічних образів зараховують і тих персонажів, чиї імена перетворилися на узагальнюючі назви певних явищ, людських типів: Плюшкін, Манілов, Каїн.

(слайд 4, 5)

3. Бесіда

  • Чи існують вічні запитання? Сформулюйте їх (слайди 7-9)

Що робити? Хто винен? Бути чи не бути?

4. Пошуки дотиків до Гамлетівського запитання у віршах (Робота з текстами )

 

Чи виникало запитання Гамлета в українській літературі? Назвіть твори.

  • Виразне читання вірша Л.Українки «To be or not to be?..» (слайд 10,11)

Після прочитання вірша записуємо висновки:

  • Постановка запитання: у назві вірша  «To be or not to be?..» та у фразі:

«Куди мені податись у просторі?»

Пошуки рішення та сумніви:

  • і скувати рало,
  • …кинутись туди, у пущу,
  • І в диких нетрях пробивать дорогу?
  • Чи, може, злинути орлицею високо…
  • А що, коли те світло миттю згасне…
  • А що, коли не стане в мене сили…

Вибір шляху лірична героїня висловлює у кінці вірша:

  • «Візьми мене з собою, линьмо разом!»

(Шекспірівські мотиви й паралелі:

Шекспір -  

Що благородніше? Коритись долі
       І біль від гострих стріл її терпіти,
      Чи зіткнувшись в герці з морем лиха,
      Покласти край йому? Заснути, вмерти)

 

  • Прослуховування вірша  Пастернака  Б. (слайд 12)

4

Постановка питання: «Что случится на моем веку»

Пошуки рішення: констатація протистояння індивідуума світу. Доля людини запрограмована

На меня наставлен сумрак ночи

Тысячью биноклей на оси.

Я люблю твой замысел упрямый

И играть согласен эту роль.

Но сейчас идет другая драма,

И на этот раз меня уволь.

Но продуман распорядок действий,

И неотвратим конец пути.

Я один, все тонет в фарисействе.

Вибір: немає прозорого вибору, але ліричний герой вже поставив запитання, вже протиставив себе фарисеям, але як і Гамлету вибір зробити важко 

Жизнь прожить - не поле перейти.

 

  • Прослуховування або читання уривку з вірша В.Висоцького (слайд 13-14)

Постановка питання: «Я только малость объясню в стихе»

Пошуки рішення: прозрівання, динаміка зміни ставлення до себе й світу

Был терпелив к насилью слов и книжек.

А тайный взгляд, когда он зол и горек,

Умел скрывать, воспитанный шутом.

Но отказался я от дележа

Наград, добычи, славы, привилегий:

Возненавидел и борзых, и гончих.

Я видел: наши игры с каждым днем

Все больше походили на бесчинства.

Я отмывался от дневного свинства.

Я прозревал, глупея с каждым днем,

5

Не нравился мне век, и люди в нем

Вибір: запитання важко знайти у ХХ ст.. – а відповідь , скоріше всього, НЕ БУТИ. Питання немає - немає сумнівів, немає боротьби, підкоряємось,  байдужіємо. Як і Гамлет ліричний герой знаходить порятунок душі у смерті

А мы все ставим каверзный ответ

И не находим нужного вопроса.

 

  • Визначення паралелізму Гамлетівського питання у творі А.Камю, Е.Хемінгуея, (слайд 15)
  1. Боротись, навіть тоді, коли зло вічне, любов до людей, діяльність для людей  змусить зло відступити
  2. Боротись, навіть тоді, коли доля чи ворог залишить тебе без «риби», але залишиться повага до себе – гідність знищити неможливо

5. Бесіда

  • Перед яким вибором постають герої? (слайд 16)

Насилля – милосердя

Боротьба – рабство

Життя – смерть

Творчість – міщанство

Свобода - неволя

Гуманізм - жорстокість

  • Які шляхи вирішення вічного запитання обирають герої (слайд 17)

Через сумніви, через звільнення від внутрішньої несвободи до боротьби людина всіх часів й країн змінює світ, себе. Але вона самотня, отже вибір має зробити тільки сама.

 

6. Слово учителя. Висновки

  • Питання Гамлета повставало перед людьми всіх часів й всіх країн, отже Гамлет – світова метафора вибору;
  • Вибрати шлях може тільки сама людина;
  • Відповіддю найчастіше є – БУТИ;
  • Що означає «бути»? Це означає - Бути Людиною, боротись зі злом, любити людей, діяти, не йти на зговір зі своєю совістю.
  • Отже, запитання «Бути чи не бути?» є вічним – таким, яке багатократно повторюється у різних видах мистецтва у різні часи й у різних країнах

 

ІІІ. Підсумковий етап уроку.

  1. Вислови свою позицію:

6

Чому творчість Шекспіра й у наш час актуальна?

М. Бахтін писав: "Ми задаємо чужій культурі нові запитання, яких вона сама собі не задавала, ми шукаємо в ній відповіді на ці запитання, і чужа культура відповідає нам, відкриваючи свої нові сторони, нові смислові глибини. При такій діалогічній зустрічі двох культур вони не зливаються і не змішуються, кожна зберігає свою єдність і відкриту цілісність, але вони взаємозбагачуються".

 

  1. Літературний міні-диктант
  1. Літературний процес – це…
  2. «Вічний образ» - це…
  3. «Вічними образами» є…
  4. Метафора – це…
  5. Символ – це…

 

Домашнє завдання. Підготувати завдання на вибір:

а) відеопрезентація та озвучення одного з віршів;

б) створити свій оригінальний твір з даної теми;

в) написати есе «Проблема вибору:перезавантаження,  ХХІ століття.»

 

Рекомендована література 

 

  1. Зарубіжна література. 6–12 кла­си. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів /Автори Ю.І. Ковбасенко, Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська. Керівник авторського колективу Ю.І. Ковбасенко. За загальною редакцією Д.С. Наливайка. – К., Ірпінь: Перун, 2005. – 112 с.
  2. Ковбасенко Ю.І.Зарубіжна література: Підруч. для  8 класу. – К.: Грамота,  2008. Ковбасенко Ю.І.Зарубіжна література: Підруч. для  10 класу. – К.: Грамота,  2010.
  3. Ковбасенко Ю.І.Зарубіжна література: Підруч. для  11 класу. – К.: Грамота,  2011.

 

  1. Мещерякова М.І.. та ін. Зарубіжна література в схемах і таблицях: Навч.посібник. для 5-11 класу. -  Х.: Видавнича група «Академія»,  2000. –74с.

 

  1. Савченко О.Я. Внесок В.О. Сухомлинського в теорію розвиваючого навчання // Європейська педагогіка і В.О. Сухомлинський як сучасний педагог-гуманіст. – К., 1993.

 

Інтернет-джерела

  1. http://www.l-ukrainka.name/uk/Verses/DumyIMrii/ToBeOrNotToBe.html
  2. iplayer.fm/q/Высоцкий стихи гамлет/
  3. nado5.ru/e-book/vysockii-gamlet-i-y.
  4. http://slova.org.ru/pasternak/gamletgulzatikh/

 

 

 

 

7

Додаток 1

Вірші  для виразного читання та аналізу

Леся Українка

Стій, серце, стій! Не бийся так шалено.

Вгамуйся, думко, не літай так буйно!

Не бий крильми в порожньому просторі.

Ти, музо винозора, не сліпи

Мене вогнем твоїх очей безсмертних!

Дай руку, притули мене до свого лона.

Тобі я віддала усе, що мала,

Подай мені великую пораду.

Дивись: навколо нас великі перелоги,

І дикі пущі, і високі кручі,

І темні, тихі води. Подивись:

Шляхів нема, а тільки де-не-де

Поплутані стежинки йдуть на безвість.

Он люди — мало їх — орють ті перелоги,

Он з пущі ледве чутно стук сокири,

З високих круч луна орлиний клекіт,

Лиш тихі води все стоять мовчазно,

І тільки часом камінь з круч зірветься,

Впаде і кане в темних тихих водах,

Розійдеться і зникне круг тремтячий.

Скажи мені, пораднице надземна,

8

Куди мені податись у просторі?

Чи маю я здійняти срібло-злото

З своєї ліри і скувати рало,

А струнами сі крила прив'язати,

Щоб тінь не падала на вузьку борозну,

Зайняти постать поряд з тими людьми,

Орати переліг і сіяти, а потім —

А потім ждати жнив, та не для себе?

Чи, може, кинутись туди, у пущу,

І в диких нетрях пробивать дорогу

З сокирою в руках і з тонкою пилою,

Поки який гнилий, великий стовбур

Впаде й задавить серед темних хащів?

Чи, може, злинути орлицею високо,

Геть понад кручі, у простор безмежний,

Вхопити з хмари ясну блискавицю,

Зірвати з зірки золотий вінець

І запалати світлом опівночі?

А що, коли те світло миттю згасне,

Як метеор, і темрява чорніше,

Страшніше здасться, ніж була раніш?

А що, коли не стане в мене сили,

Вогонь обпалить крила, й я впаду,

Неначе камінь, що зірвався з кручі,

9

Туди, у темні води, в глибину,

В холодну тишу, і недовго буде

Тремтіти круг на площині води?

      Мовчиш ти, горда музо! тільки очі

Спалахнули вогнем, барвисті крила

Широким помахом угору здійнялись

І сплеснули... О чарівнице, стій!

Візьми мене з собою, линьмо разом!

 

Борис Пастернак

ГАМЛЕТ

Гул затих. Я вышел на подмостки.

Прислонясь к дверному косяку,

Я ловлю в далеком отголоске,

Что случится на моем веку.

На меня наставлен сумрак ночи

Тысячью биноклей на оси.

Если только можно, Aвва Oтче,

Чашу эту мимо пронеси.

Я люблю твой замысел упрямый

И играть согласен эту роль.

Но сейчас идет другая драма,

И на этот раз меня уволь.

Но продуман распорядок действий,

И неотвратим конец пути.

Я один, все тонет в фарисействе.

 

 

10

В.Висоцький (уривок)

Я только малость объясню в стихе,

Клеймо на лбу мне рок с рожденья выжег.

И я пьянел среди чеканных сбруй,

Был терпелив к насилью слов и книжек.

Я улыбаться мог одним лишь ртом,

А тайный взгляд, когда он зол и горек,

Умел скрывать, воспитанный шутом.

Шут мертв теперь... "Аминь! Бедняга Йорик!"

Но отказался я от дележа

Наград, добычи, славы, привилегий:

Вдруг стало жаль мне мертвого пажа...

Я объезжал зеленые побеги.

Я позабыл охотничий азарт,

Возненавидел и борзых, и гончих.

Я от подранка гнал коня назад

И плетью бил загонщиков и ловчих.

Я видел: наши игры с каждым днем

Все больше походили на бесчинства.

В проточных водах по ночам, тайком

Я отмывался от дневного свинства.

Я прозревал, глупея с каждым днем,

И - прозевал домашние интриги.

Не нравился мне век, и люди в нем

Не нравились. И я зарылся в книги.

Мой мозг, до знаний жадный как паук,

Офелия! Я тленья не приемлю.

Но я себя убийством уравнял

С тем, с кем я лег в одну и ту же землю.

Я Гамлет, я насилье презирал.

Я наплевал на датскую корону.

Но в их глазах - за трон я глотку рвал

И убивал соперника по трону.

Но гениальный всплеск похож на бред.

В рожденье смерть проглядывает косо.

11

А мы все ставим каверзный ответ

И не находим нужного вопроса.

 

Жизнь прожить - не поле п

Додаток 2 Приклад виконаного домашнього завдання

Шукайло Владислав

Бути чи не бути ?

Що благородніше? Жити й далі так:

Вбивати природу і не чути,

І не бачити цей  знак?

Антропогенний вплив міняє світ,

Дихати стає нам важче,

Проживаємо все менший вік.

Ну що, хіба так краще ?

Звихнувся час... зло в нас прогресує,

Використовуємо весь земний запас,

І ніхто  й  не думає, що людство деградує.

Живемо лише сьогодні й для нас.

Зупинись, людино, послухай спів пташок,

Подивись на їхню вроду.

Світе,та ти  з розуму зійшов!?

Людство,не  вбивай природу!

12

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
1126
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку