Урок№1
Тема: Синус, косинус і тангенс гострого кута прямокутного трикутника
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація
Доброго дня! Сідайте. Урок розпочати готові? Починаймо.
Сьогодні ми дамо визначення синуса, косинуса і тангенса гострого кута прямокутного трикутника та навчимось знаходити синус, косинус і тангенс гострих кутів прямокутних трикутників. Але у вас може виникнути питання: «Навіщо це нам потрібно?» Деякі життєві задачі не можливо вирішити без даних знань. Наприклад: як виміряти висоту сонця над горизонтом? Як визначити довжину мосту, який потрібно збудувати через широку річку? Як розв’язати задачу: «З маяка висотою 70 метрів видно корабель під кутом 3 градуси до горизонту. Яка відстань від маяка до корабля?» Щоб відповісти на всі ці та багато інших питань нам і потрібні будуть сьогоднішні знання, здобуті на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
В зошитах учнів і на дошці має з’явитись запис:
АВ – гіпотенуза, АС і ВС – катети.
Для кута А: АС – прилеглий катет, ВС – протилежний.
Для кута В: ВС – прилеглий катет, АС – протилежний.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми працюватимемо в групах. Мета нашої роботи – виявити суттєві особливості деяких відношень довжин сторін прямокутного трикутника. Щоб розпочати роботу, потрібно накреслити два прямокутні трикутники, з рівними гострими кутами. Тут ми вдамося до певних хитрощів: ми, немов би «накладемо» накладемо ці трикутники один на одного. Наприклад:
Працювати ви будете згідно плану, записаному на аркушах, що лежать у вас на столах:
І ряд ІІ ряд ІІІ ряд
4. Оцініть розташування вказаних сторін по відношенню до гострого кута А (протилежна, прилегла) та один до одного (катет, гіпотенуза).
Після обговорення доходимо до висновку, що отримані результати залежать від величини гострого кута і не залежать від розмірів трикутника.
Тепер доповнюємо записи учнів такими відношеннями:
Висновок: в прямокутному трикутнику відношення довжин двох сторін не залежать від їх довжини, а залежить лише від величини гострого кута. Тому такі відношення не залишились поза увагою, їм дали назву синус, косинус і тангенс.
Завдання учням:
Скажіть, що саме ви знаходили в своїй групі? (синус, косинус чи тангенс)
Синус, косинус і тангенс – це тригонометричні функції. Термін «тригонометрія» означає дослівно «трикутниковимірювання» або виміри в трикутнику.
ІV. Первинне закріплення нових знань учнів
а) sinX =
б) cosX =
в) tgX =
Розглянемо деякі властивості тригонометричних функцій.
Перевірте рівність
sin2X + cos2X = 1.
Отже, sin2α + cos2α = 1.
Ми отримали рівність, яку називають основною тригонометричною тотожністю.
Таким чином ми отримали ще одне означення тангенса:
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання:
Вивчити: п.17, ст.124
Виконати: №582,586,590,592. (підручник за ред.Мерзляк)