В даному документі ви знайдете розробку уроку з математики для учнів 5 класів на тему "Многокутники". Цікаві задачі, вислови та розрядка розуму "Чи знаєте ви що?" мала б сподобатись маленьким знавцям математики.
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми «Многокутники»;
розвивати вміння учнів застосовувати знання з теми до розв’язування з задач;
розвивати творче та логічне мислення;
підвищувати інтерес до математики;
виховувати культуру спілкування.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя.
Виберіть із п”яти запропонованих геометричних фігур ту, про яку Ви могли б сказати: „Це Я!”.
Учням пропонуються фігура: квадрат, трикутник, прямокутник, коло, зигзаг.
- Хто з Вас вибрав квадрат?
- Про Вас можна сказати, що Ви організовані, пунктуальні, чітко дотримуєтесь правил і інструкцій, уважні до деталей, акуратні, практичні, настирні, тверді у рішеннях, працелюбні з аналітичним мисленням, тобто справжні математики.
- Хто з Вас вибрав трикутник?
- Трикутники сидять у президіях, промовляють із трибун, очолюють усілякі фонди і громадські організації. Серед них можна знайти спортсменів, бізнесменів, політиків, директорів, начальників і керівників усіх мастей. Це природжені лідери, сильні особистості, які ставлять перед собою чітку мету та, як звичайно, її досягають.
- Хто з Вас вибрав прямокутник?
- А Ви допитливі, сміливі, з позитивною установкою до всього нового, довірливі, дуже емоційні, , швидко червонієте в деяких ситуаціях. Прямокутники відрізняються непередбачуваністю й можуть навіть протягом одного дня проявити себе з різних, іноді протилежних сторін.
- Хто з Вас вибрав коло?
- На відміну від егоцентриста-трикутника, що завжди ставить свої інтереси на перше місце, Коло зорієнтоване на допомогу людям.
Гостиннішого господаря, ніж Коло, не знайти: у його трохи захаращеній, але такій затишній квартирі завжди раді гостям.
- Хто з Вас вибрав зигзаг?
- Архімед відкрив свій закон, сидячи у ванній. Не в змозі стримати свою радість, він з криком "Еврика!" побіг по вулицях Сиракуз. Так міг зробити лише справжній Зиґзаґ. Стрімкий і вічно захоплений своїми ідеями, летить він по життю, не помічаючи нікого на своєму шляху. З ним не скучно! Це найбільш захоплена, збудлива й по-своєму унікальна фігура. Справжня людина-феєрверк.
- Як бачите дуже багато всього можна прирівняти до геометричних фігур. І це не просто так.
Бо важко уявити собі життя без них.
(Розглянемо малюнки, де зображено використання геометричних фігур в нашому повсякденному житті)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
У нас на уроці теж присутні геометричні фігури. Клас поділився на дві групи дітей:
I - трикутники, II – чотирикутники.
І першим завданням членів кожної групи буде дати відповіді на такі питання (по черзі), отримуючи за це жетон, що вартує 1 бал. Вкінці уроку кожен порахує свої жетончики.
ІІІ. Розв”язування задач.
Перейдемо до наступного етапу нашого уроку.
На дошці зашифроване слово. Відгадайте його.
Отже, ми з вами будемо розв'язувати задачі.
Джордж Пойа казав: „Вміння розв”язувати задачі – це практичне мистецтво, подібне до плавання чи катання на лижах, чи грі на фортепіано. Навчитися цьому можна лише постійно тренуючись ...”
Візьмемо цей вислів за епіграф нашого уроку.
Тренуватися ми будемо у групах. Кожна наша група учнів, крім основного домашнього завдання мала придумати задачі для своїх суперників, але із своєї категорії. Отже Чотирикутники отримують задачу про трикутники, а трикутники про чотирикутники.
На розв’язок задачі дається 5 хв. А потім біля дошки хтось захищає свою задачу.
Щоб вам легше і спокійніше працювалося послухаємо легеньку мелодію видатного композитора Бетховена “Місячна соната”. (Лунає музика, а діти працюють)
Та команда, що швидше і вправніше справиться отримує по жетону.
Задача 1.
Одна сторона трикутника 24см., а друга - у 4 рази коротша від першої, а третя – на 16см., довша за другу. Обчислити периметр трикутника.
Задача 2.
Довжина прямокутника 10см., а ширина у 2 рази менша. Знайти периметр прямокутника.
Задача 3.
Два кути трикутника відповідно дорівнюють 30, та 70. Знайти невідомий кут трикутника і назвати вид трикутника.
Задача 4.
У чотирикутнику відомі три кути 25, 80 та 135. Знайти невідомий кут чотирикутника і назвати види кутів присутніх у ньому.
Розв'язавши задачі 4 учнів ідуть до дошки і записують їх біля дошки. Всі інші учні, слідкуючи за дошкою працюють на місцях.
Ми попрацювали у групах, а тепер трішки попрацюємо разом.
Задача 5.
Незнайкові потрібно побудувати модель трикутника з мідного дроту. Наш герой знає, що одна сторона трикутника в 3 рази менша від другої і на 23дм. менша від третьої. От Незнайко і задумався, чи вистачить йому дроту, адже він мав тільки 108дм. цього дроту.
Наші дітки вирішили допомогти Незнайкові вирішити цю проблему.
Задача 5. (якщо вистачить часу).
Іван Царевич, що визволити свою принцесу від Кощія Безсмертногого мав обійти поле квадратної форми по периметру за 20хв. Чи вистачить часу нашому герою, якщо він проходить 80м. за 3хв., а сторона поля дорівнює 120м.?
ІV. Розрядка розуму (Чи знаєте ви, що?...)
1. Чи знаєте ви, що Шарль Перро, автор «Червоної Шапочки», написав казку «Любов циркуля і лінійки»?
2. Чи знаєте ви, що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи і один геометричний факт називається «Задача Наполеона»?
3. Чи знаєте ви, що одна з кривих ліній називається «Локон Аньєзі» на честь першої у світі жінки-професора математики Марії Гаетани Аньєзі?
4. Чи знаєте ви, що квітку гортензію назвали на честь Гортензії Лепот, відомої обчислювальниці, що складала математичні таблиці? Вона привезла цю квітку з Індії.
5. Чи знаєте ви, що О. С. Пушкін написав такі рядки: «Натхнення потрібне в геометрії, як і в поезії»?
6. Чи знаєте ви, що відомий математик Піфагор був переможцем з кулачного бою на 58-х Олімпійських іграх, які проходили в 548 році до н. е., а потім перемагав ще на декількох Олімпіадах?
7. Чи знаєте ви, що англійська королева, прочитавши книгу Льюїса Керрола «Аліса в Країні див», так зацікавилась нею, що наказала принести їй всі книжки цього письменника, але була розчарована, тому що в інших книгах були математичні формули?
8. Чи знаєте ви, що аристократи-театрали просили французького короля нагородити Рене Декарта, який першим запропонував метод нумерації крісел по рядах і місцях? Але король відповів: «Так, те, що винайшов Декарт, — чудово і гідно нагороди, але дати її філософу?! Ні, це вже занадто!».
V. Підсумок уроку.
Щоб підвести підсумок уроку ми розв'яжемо з вами ряд усних задач та відкриємо заховане слово на дошці.
М |
О |
Л |
О |
Д |
Ц |
І |
Повт. §§ 16 – 17. № 818, № 820 (а, б) №821 (додатково).
1