Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Голодомор 1932 – 1933 рр. – геноцид українського народу.
Мета: розкрити причини й механізм проведення колективізації; визначити сутність, причини та трагічні наслідки Голодомору 1932 – 1933 рр.; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; вміння працювати в парах та малих групах; виховувати повагу до історичного минулого Батьківщини.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
оперувати хронологічним та понятійним матеріалом;
-
характеризувати причини та перебіг колективізації;
-
визначати причини Голодомору 1932 – 1933 рр.;
-
аналізувати наслідки Голодомору 1932 – 1933 рр. для України;
-
показувати на історичній карті регіони України, що найбільше постраждали від Голодомору 1932 – 1933 рр.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Розподіліть твердження у дві колонки порівняльної таблиці.
|
Доба непу
|
Перша п’ятирічка
|
Спільне
|
1, 4, 8, 11, 13, 15
|
Відмінне
|
5, 9, 10, 12,
|
2, 3, 6, 7, 14
|
-
Виникнення в українській промисловості нових галузей (кольорова металургія, електрометалургія, тракторобудівна промисловість).
-
Відсутність приватного підприємства.
-
Встановлення надвисоких планових завдань і покарання тих, хто опинявся позаду.
-
Диспропорційне формування промислового потенціалу України: посилювалися і розширювалися традиційні індустріальні райони – Донбас і Придніпров’я, а промисловість густонаселеного Правобережжя значно відставала в темпах розвитку.
-
Завдання: забезпечення технічно-економічної самостійності; зміцнення обороноздатності, створення матеріально-технічної бази для модернізації як промисловості так і сільського господарства.
-
Запровадження масового виробничого змагання трудових колективів.
-
Зростання безробіття внаслідок консервування підприємств, для яких бракувало державних ресурсів.
-
Зростання частки промисловості проти частки сільського господарства.
-
Істотне відставання легкої та харчової промисловості за технічним рівнем від важкої промисловості.
-
Об’єднання державних підприємств у госпрозрахункові трести, діяльність яких ґрунтувалася на принципах самоокупності й одержання прибутку.
-
Підприємства великої промисловості, сировинні ресурси, транспорт, енергетика перебувають у державній власності.
-
Поєднання директивного управління економікою з ринковими механізмами.
-
Поступове економічне зростання – як наслідок накопичення ресурсів.
-
Розбудова базових галузей важкої індустрії – кам’яновугільної та залізорудної, металургійної, електроенергетичної.
-
Розбудова підприємств, які обслуговують машинобудівний комплекс.
-
Історичний диктант.
-
Курс на індустріалізацію було проголошено… (1925 р.)
-
Перша п’ятирічка визначалася на … (1928/29 – 1932/33)
-
Політика, що передбачала встановлення завищених цін на промислові товари та занижених – на сільськогосподарські… (політика «ножиць цін»)
-
Перша хлібозаготівельна криза спалахнула у … (1927 – 1928 рр.)
-
Методи адміністративного примусу отримали назву … («надзвичайні заходи проти куркуля»)
-
Промисловість була поділена на.. (групи «А» і «Б»).
-
Показовий процес, що відбувся у Москві у 1928 р. («Шахтинська справа»)
-
Система продажу хліба, запроваджена у містах України у 1928 – 1929 рр. (карткова або нормована)
-
Друга п’ятирічка тривала… (1933 – 1937 рр.)
-
Звинувачені у саботажі робітники потрапляли до… (чекістів)
-
Рух, який започаткував вибійник горлівської шахти «Кочерга». (ізотівський)
-
Метод роботи, що ґрунтувався на поділі виробничих операцій між вибійником і кріпильником вперше застосував (Стаханов)
-
Взаємоперевірка.
-
Робота з історичною картою.
-
Покажіть на історичній карті індустріальні новобудови УСРР. Назвіть рік їх створення.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Прийом «ЗаХіД».
-
Заповніть перші колонки таблиці.
Знаю
|
Хочу дізнатися
|
Дізнався
|
|
|
|
-
Сьогодні ми дізнаємося більше про причини та наслідки Голодомору 1932 – 1933 рр. для українського народу. Визначимо головні дії влади цього періоду.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 181 – 182. Визначте головні завдання колективізації.
Завдання
-
Перекачування коштів із села на потреби індустріалізації; забезпечення населення дешевими продуктами харчування та сировиною.
-
Перетворення неконтрольованих державою індивідуальних селянських господарств на велике виробництво, повністю підконтрольне партійно-державному керівництву.
-
Поясніть різницю між колгоспами та радгоспами.
-
З якою метою створювалися МТС?
-
Де та коли була створена перша МТС? (1928 р. на Одещині).
-
Кероване читання (с. 183 – 184) підручника.
-
Розгляньте світлину.
-
Якого настрою сповнені селяни?
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Складіть короткі тези про опір селянства колективізації.
-
Кого називали «куркулями» та «підкуркульниками»?
-
Що таке трудодні?
-
Як позначився на селянах занепад колгоспного виробництва?
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=34GkRj39D_I
-
Який період називають голодомором? (квітень 1932 – листопад 1933 рр.)
-
На який період припадає пік голоду? (весна 1933 р.)
-
Які причини голоду визначають.
-
Що передбачала політика розкуркулення?
-
Які завдання поклалися на селян?
-
Які регіони України постраждали найбільше?
-
Робота в малих групах.
-
Опрацюйте матеріал підручника та заповніть свою частину таблиці.
1-ша група – причини.
2-га група – дії влади.
3-тя група – наслідки.
Орієнтовний вигляд таблиці.
Голодомор 1932 – 1933 рр.
|
Причини
|
-
Дезорганізація сільгоспвиробництва внаслідок політики колективізації.
-
Опір українського села політиці суцільної колективізації.
-
Завищений план хлібозаготівель для України на 1932 р.
-
Діяльність в Україні надзвичайної хлібозаготівельної комісії В. Молотова.
|
Дії влади
|
-
1932 р. – постанова про план хлібозаготівель із врожаю 1932 р., за якою на Україну припадала найбільша; перехід до примусових хлібозаготівель.
-
Діяльність в Україні надзвичайної хлібозаготівельної комісії на чолі з В. Молотовим; проведення обшуків , запровадження натуральних штрафів , реквізиція насіннєвого, продовольчого й фуражного фондів колгоспів, блокада сіл-боржиків, занесених на «чорні дошки».
-
Серпень 1932 р. – постанова «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів та кооперації і зміцнення суспільної власності» («Закон про п’ять колосків».
|
Наслідки
|
-
Масові жертви (від 5 до 10 млн осіб)
-
Катастрофічне зниження народжуваності.
-
Подолання опору колективізації і як наслідок – перемога колгоспного ладу на селі; розорення селянства.
|
-
Робота в парах.
-
Оберіть одну серед запропонованих ілюстрацій у підручнику. Проаналізуйте її за запитаннями.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичною картою (с. 160 підручника).
-
Покажіть на карті райони, що найбільше постраждали від голоду 1932 – 1933 рр.
-
Вправа «Ромашка Блума».
-
Підсумки уроку.
-
Прийом «ЗаХіД».
-
Заповніть третю колонку таблиці.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 180 – 187 підручника.