Урок "Головні персонажі твору "Маруся" Г.Квітки-Основ'яненка - уособлення високих морально –етичних якостей простої людини.

Про матеріал
Метою даного уроку є визначення рис характеру образів повісті Наума Дрота, Марусі та Василя за допомогою інформаційного грона, розкриття зображених в творі високих морально –етичних рис простої людини. На уроці в учнів розвивається усне мовлення, навички літературознавчого аналізу , характеристики образів – персонажів.
Перегляд файлу

Тема . Головні персонажі твору - уособлення високих морально –етичних якостей простої людини.

Теорія літератури:літературний напрям. течія, поняття про сентименталізм, реалізм.

Мета: донести до учнів живі образи Наума Дрота, Марусі та Василя , розкрити зображені високі морально –етичні риси простої людини;розвивати усне мовлення учнів, навички літературознавчого аналізу , характеристики образів – персонажів; виховати в школярів почуття гідності, прагнення бути особистістю, високі моральні якості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Г.Квітки-Основ’яненки, малюнки до твору, текст твору.

                                          Хід уроку

І. Оголошення теми та завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда вчителя:

  • Чим вразив твір?
  • Чи здатна ця історія розчулити сучасного читача.
  • Уявіть , що ви живите в 30-ті р.р. ХІХ ст. Не обтяжена хорошою літературою прекрасна половина людства бере до рук „ Марусю”.

     Якою ж була, на вашу думку, реакція? Які епізоди найбільше     вражали?

  • Прокоментувати відгуки сучасників Г.Квітки-Основ’яненки на повість „ Маруся „П.Гулак-Артемовський заїхав привітати письменника : „ Каюся й беру свої слова назад . Твоїм повістям зраділа вся Україна . А в „ Марусі” пробудження дня описано так гарно , що зворушило мене до сліз”

Т.Шевченко: „ Вас не бачив , а вашу душу ,ваше серце так бачу , як може, ніхто на цілім світі . Ваша „Маруся” так мені розказала , що я вас на виліт знаю”.

 „Маруся”, крім того, що була першою україномовною повістю нової української літератури, стала взірцем літературного напряму сентименталізм . Доведіть, що „ Маруся”- сентиментальний твір?

Ознаки сентиментального твору:

  • Герої у творах ідеальні, позбавлені негативних рис. Їхні страждання переважно пов’язані з коханням.
  • На шляху закоханих трапляється ряд перешкод , які вони долають за винятком останньої, фостальної.
  • У сентиментальному творі  обов’язково є пророча вдосталь чи епізод , які попереджують , що твір закінчиться трагічно.
  • Смерть герої неминуча , але персонаж гине не від рук конкретного винуватця , а від стихійного лиха , хвороби , збігу обставин.

ІІІ Сприйняття чи засвоєння учнями навчального матеріалу .

То давайте поринемо в 30-ті р.р. ХІХ ст., та поближче познайомимося з нашими героями .

Інсценізація „ Зустрічі Марусі та Василя”

  • Характеристика образу Марусі
  • Чому Маруся – народний ідеал дівочої краси ? Про красу Марусі свідчать її портрет : цитатна характеристика.
  • Як Квітка-Основ’яненко зображує внутрішній світ героїні?(Письменник розкриває поетичність і ліризм її душі , яка так щиро й довірливо розкривається в коханні до Василя . Зовнішня і духовна краса ідеалізовані письменником )
  • Про що свідчать, виявлення ніжності і любові до Василя?
  • Яких страждань зазнала Маруся, журячись за милим?
  • Мова Марусі.
  • Скласти інформаційне гроно щодо характеру та якостей героїні.

 

 

                         

  • Порівняйте образи Марусі І Наталки Полтавки з ознайомленого твору І.Котляревського і зробіть висновки . Охарактеризувати головних героїв дібрати прислів’я, приказки.

Василь

  • Яким ви уявляєте Василя?( цей образ цілком гармонує з образом Марусі. Василь бідний селянський парубок, працює свитником  у місті. Портрет змальований у фольклорному дусі)
  • За яких обставин герой познайомився з Марусею і закохався в неї?( Василь з першого погляду закохується в Марусю на одному з весіль. Автор користується фольклорними зворотами для висловлювання Василем своїх почуттів).
  • Як герой сприймає , сум коханої через перешкод до їхнього одруження?( Василь зблід як смерть , та тут ж і впав мов не живий ...)
  • Що вирішує робити Василь після смерті Марусі?

 

       

  • Які риси характеру сироти Г.Квітка найбільше возвеличує?

Спростіть або доведіть думку О.Гончара, який писав: ”В  образі Василя письменник намагався втілити найхарактерніші риси кращого парубка ,такого хлопця який би був гідний Марусі.

  • Порівняйте образи Василя і Петра „ Наталки Полтавки” І.Котляревського.

Інформаційне гроно щодо рис характеру та якостей героя

 

 

 

 

  • У правдивість образів Василя і Марусі, а в чому їх нежиттєвість?
  • Наум Дрот та його дружина Настя.
  • Як Г.Ківтка характеризує ідеальність Наума Дрота?
  • В яких умовах він живе зі своєю дружиною ?
  • Чим пояснити неоднозначне ставлення Наума до Василя?
  • Що свідчить що родина дротів уособлення чесноти християнської моралі?

Закріплення вивченого матеріалу.

    Робота в групах

І. Завдання: правильно відповівши на запитання , за першими літерами відповіді прочитайте прізвище автора цих рядків;

„ Читаючи повісті й оповідання Г.Квітки-Основ”яненка, я не раз плакав від щирого серця або реготав як той козак, до не змоги „

1.Подарунок Василя Марусі( Горішки).

Творчий метод у літературі та мистецтві ;що полягає в об”активному і всебічному відображені дійсності ( Реалізм)

3. Літературний ряд . до якого належить данр повісті ( Епос)

4. Милосердним у творі „ Маруся „ письменник називає...(Бога)

5. Думка Г.Квітки , виражена у творі , його ставлення до події , явищ і людей це ...( Ідея).

Риса яка притаманна всій родині Дротів.(Набожність)

7. Прізвище подруги головної героїні повісті ( КУбраківна)

8. Назва  книги , яку читав Василь у церкві на Великдень ( Апостол)

     Відповідь : ГРЕБІНКА

ІІ охарактеризувати Марусю та Наталку –Полтавку , дібравши прислів”я приказки , усно пояснити свій вибір .

ІІІ Скласти анкету героїні Марусі.

V. Підведення підсумків . Оцінювання учнів.

VІ. Д\з. Повторити , що таке гумор , сатира , які є засоби творення комічного.

Прочитати „ Конотопська відьма” , підготувати інформацію „ Зображення козаків в українському суспільстві за часів Великої Руїни”.

 

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
6040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку