Тема . Головні персонажі твору - уособлення високих морально –етичних якостей простої людини.
Теорія літератури:літературний напрям. течія, поняття про сентименталізм, реалізм.
Мета: донести до учнів живі образи Наума Дрота, Марусі та Василя , розкрити зображені високі морально –етичні риси простої людини;розвивати усне мовлення учнів, навички літературознавчого аналізу , характеристики образів – персонажів; виховати в школярів почуття гідності, прагнення бути особистістю, високі моральні якості.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Г.Квітки-Основ’яненки, малюнки до твору, текст твору.
Хід уроку
І. Оголошення теми та завдань уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда вчителя:
Якою ж була, на вашу думку, реакція? Які епізоди найбільше вражали?
Т.Шевченко: „ Вас не бачив , а вашу душу ,ваше серце так бачу , як може, ніхто на цілім світі . Ваша „Маруся” так мені розказала , що я вас на виліт знаю”.
„Маруся”, крім того, що була першою україномовною повістю нової української літератури, стала взірцем літературного напряму сентименталізм . Доведіть, що „ Маруся”- сентиментальний твір?
Ознаки сентиментального твору:
ІІІ Сприйняття чи засвоєння учнями навчального матеріалу .
То давайте поринемо в 30-ті р.р. ХІХ ст., та поближче познайомимося з нашими героями .
Інсценізація „ Зустрічі Марусі та Василя”
Василь
Спростіть або доведіть думку О.Гончара, який писав: ”В образі Василя письменник намагався втілити найхарактерніші риси кращого парубка ,такого хлопця який би був гідний Марусі.
Інформаційне гроно щодо рис характеру та якостей героя
Ⅳ Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в групах
І. Завдання: правильно відповівши на запитання , за першими літерами відповіді прочитайте прізвище автора цих рядків;
„ Читаючи повісті й оповідання Г.Квітки-Основ”яненка, я не раз плакав від щирого серця або реготав як той козак, до не змоги „
1.Подарунок Василя Марусі( Горішки).
Творчий метод у літературі та мистецтві ;що полягає в об”активному і всебічному відображені дійсності ( Реалізм)
3. Літературний ряд . до якого належить данр повісті ( Епос)
4. Милосердним у творі „ Маруся „ письменник називає...(Бога)
5. Думка Г.Квітки , виражена у творі , його ставлення до події , явищ і людей це ...( Ідея).
Риса яка притаманна всій родині Дротів.(Набожність)
7. Прізвище подруги головної героїні повісті ( КУбраківна)
8. Назва книги , яку читав Василь у церкві на Великдень ( Апостол)
Відповідь : ГРЕБІНКА
ІІ охарактеризувати Марусю та Наталку –Полтавку , дібравши прислів”я приказки , усно пояснити свій вибір .
ІІІ Скласти анкету героїні Марусі.
V. Підведення підсумків . Оцінювання учнів.
VІ. Д\з. Повторити , що таке гумор , сатира , які є засоби творення комічного.
Прочитати „ Конотопська відьма” , підготувати інформацію „ Зображення козаків в українському суспільстві за часів Великої Руїни”.