Урок "Ідеальний світ на тлі реального (за повістю Григорія Квітки-Основ’яненка «Маруся»)"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу спрямований на ознайомлення учнів із змістом твору, сентименталізмом як літературною течією; удосконаленням вміння аналізувати образи-персонажі; виховувати учнів у дусі народної моралі.
Перегляд файлу

Тема. Ідеальний світ на тлі реального.

За повістю Григорія Квітки-Основ’яненка «Маруся»

 

Мета: ознайомити учнів із вмістом твору, сентименталізмом як літературною течією; удосконалювати вміння аналізувати образи-персонажі; виховувати учнів у дусі народної моралі.

 

 

ХІД УРОКУ

 

I. Мотивація навчання школярів. Оголошення теми, мети уроку

У чому своєрідність повісті "Маруся»?

Щоб зрозуміти це, ми складемо уявні пазли. Кожна частинка пазла — це особливість того літературного напрямку, у якому написано твір. Отже, тип уроку — літературне конструювання.

 

II. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Ви познайомилися з твором. Скажіть, вам шкода часу, витраченого на читання повісті?

  1.       Уявіть, що вам потрібно намалювати картину, у якій відображався би зміст повісті. Що б ви намалювали? (На дошці рамка уявної картини, куди вчитель записує думки учнів.)

  1.       Гра «Лови помилку». Я будунаводити помилкові твердження, а ви мене виправите.

 

  •    Василь з Марусею познайомилися на вулиці біля криниці.
  •    Маруся була гарною, доброю, веселою, компанійською дівчиною. Завжди перша серед подруг на вулиці, вечорницях чи весіллі.
  •      Василь вирішив одружитися з Марусею заради батькових грошей.
  •    — Після відмови Наума віддати Марусю за Василя, хлопець з горя пішов у рекрути.

 

4. Чи боїтеся ви бути відвертими?

Так, ми не завжди хочемо виставляти свої почуття. І я не прагну сьогодні вас спонукати до цього. Але оскільки це важливо для нашого уроку, попрошу вибрати серед «облич», те, яке

найбільш передавало б емоції від прочитання повісті..  Селяни влітку. Малюнок Бєлоусова, літографія Лемерсьє. 1843р.

У більшості з вас виник сум. Очевидно, текст твору спонукав до нього. Знайдіть найемоційніші уривки.

Якими засобами автор досягає цього, яку лексику використовує? (Пестливі слова, дієслова-синоніми до слова «плакати», голосіння.)

 

Отже, перша частинка нашого пазла (особливість літературного твору), яка дає нам підтвердження того, що таким творам притаманний співчутливий тон розповіді, який змушує читачів розчулитися і проливати сльози над долею героїв.

Саме долі головних героїв, Марусі і Василя, викликали у нас такі почуття.

Ці образи автор вималював яскраво. Вони молоді, вродливі, закохані. І ключовий момент повісті — бажання дівчини і хлопця поєднати свої долі. Та щоб здійснити цей важливий у житті кожної людини крок, потрібно забрати стіну, що стоїть між ними, переконатися, що герої підходять одне одному і здатні створити ідеальну пару.

Перед вами на партах аркуші двох кольорів. Вам потрібно на них написати риси характеру чи зовнішності героїв, підтвердити цитатами з тексту і прикріпити під іменем героя. Позитивні риси пишемо на жовтих аркушах, а негативні — на синіх.


 

 

Маруся


 

Василь


 

 

Виявляється, у наших героїв відсутні негативні риси характеру, тож ми можемо забрати стіну, тому що вони є ідеальною парою. А насправді так буває?

Хто за походженням герої твору?

Чи мають вони проблеми матеріального плану, які важко розв'язати, чи навпаки? Чи могло так бути насправді? Чому?

 

Так, друга особливість, яку ми довели: герої ідеальні, позбавлені найменших негативних рис, але походження героїв низьке. Переважно — це селяни або міщани, причому далеко не найбідніші, тому їхні страждання пов'язані не зі злиднями, нуждою, а з коханням.

 

Здавалося б, усе добре, герої знайшли своє кохання, своє щастя, залишилося лише одружитися. Але ж ні, на шляху в закоханих з'являються несподівані перешкоди. І перша з них — батько Марусі — Наум Дрот. Коли Василь приходить свататися, батько несподівано виступає проти цього. Чому він так вчинив? Які аргументи навів?

Дехто з вас з розумінням поставився до цього кроку Наума, дехто обурився, вважаючи його черствим. Аргументуйте свої думки на підтримку чи незгоду щодо вчинку батька.


 


   ЗА     ПРОТИ

 

 

Врешті-решт Василь добивається дозволу одружитися з Марусею. Отже, перешкоди закохані долають достойно. Але дозвольте поставити нашим героям деякі запитання, які дадуть змогу краще зрозуміти їхню суть, мотиви вчинків. А для цього хтось із вас має перевтілитися у Василя, Марусю, Наума.

  • Науме, скажіть, чому Ви не запропонували Василеві певну суму грошей, щоб він викупився із рекрутства ?
  • Можливо, Вами керувала скупість?
  • Марусю, я підозрюю, що Ви певною мірою дволика. Ви повчаєте своїх подруг не ходити на вечорниці, а тим часом пропонуєте парубкові цілувати Вас хоч десять разів, але не зізнаєтеся, кого любите.
  • Василю, чому Ви забороняєте звабленій дівчині розповісти батькам про себе?

 

Третя частинка пазла символізує, що на шляху двох закоханих зустрічається низка перешкод, яку вони долають, за винятком останньої, що стає фатальною.

  •     Коли ви зрозуміли, що у повісті буде трагічний кінець?
  •     Які пророчі слова Маруся сказала на цвинтарі? Наведіть цитату.

 

Четверта особливість — обов'язковою є пророча деталь чи епізод, які попереджають читача, що твір закінчиться трагічно.

 Вам знайоме слово «фаталізм»?

Фаталізмце релігійно-ідеалістичний світогляд, який визнає панування над людиною і суспільством сліпих, невідворотних сил, що нібито наперед визначають їхню долю.

  •     Чи можемо ми говорити про фаталізм у долі Василя і Марусі?
  •     Чому вони гинуть? Чи є винуватці в їхній трагедії?

 

П’ята особливість — смерть героя чи героїв неминуча, але персонаж гине від стихійного лиха, хвороби, збігу обставин тощо — іншими словами, конкретного винуватця трагедії немає.

- Яким моментам автор приділяє якнайбільше уваги?

(Обряди: весілля, сватання, похорон.)

 

Отже, шоста особливість — етнографізм.

 

III. Закріплення нових знань

Ми склали нашу картинку й уже знаємо особливості напрямку, у дусі якого написано твір, залишилося дізнатися назву. Це — сентименталізм, літературний напрямок, що виник у другій половині XVIII ст. й існував до початку XIX ст. Розвивався він як заперечення класицизму і характеризувався особливою увагою до індивідуального духовного світу людини, до природи і водночас відзначався ідеалізацією дійсності та надмірною чутливістю в її зображенні. Особливостей цього напрямку Квітка-Основ'яненко чітко дотримався у повісті «Маруся», яка є класичним твором сентименталізму.

Повернімося до проблемних питань, поставлених на початку уроку.

  •     У чому особливість повісті «Маруся»?
  •     Чим вона відрізняється від інших творів?

 

IV. Підсумки уроку

Чи мають право на існування сентиментальні твори?

 

V. Оцінювання

  •     Що позитивного було на цьому уроці?
  •     Які моменти можна було б змінити?

 

VI. Домашнє завдання

Написати творчу роботу на тему «Чи потрібен сентименталізм несентиментальному поколінню?»

 

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
1059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку