Урок ""Головні та другорядні члени речення. Підметі присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження пр"

Про матеріал
Урок №1 "Головні та другорядні члени речення. Підметі присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка"
Перегляд файлу

Урок 1

Тема: Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження  присудка

 

Мета: поглибити знання про підмет як головний член речення; навчитися виділяти підмети в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; поглибити знання про присудок як головний член речення, способи його вираження; навчитися виділяти присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження;

розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;

виховувати емоційну культуру.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

 

Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі  https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі  https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.

 

Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем

під час дистанційного навчання.

 

Хід уроку

Слайди 1, 2

Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)

1. Пригадайте з уроків української мови в 5 класі, що вам відомо про головні члени речення(учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та дати відповідь на запитання).

 

Слайди 3, 4

1. Завдання-спостереження.

1. Прочитайте речення й назвіть головні члени (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та назвати граматичну основу).

 

1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення.

 

Слайд 5

2. Пригадайте, якими бувають речення за складом граматичної основи (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та дати відповідь на запитання).

 

Слайди 6, 7

3. Надішліть у чат номер речення, яке є двоскладним (учнів надсилають у чат цифру 2).

 

Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)

Слайди 8, 9

1. Пояснення вчителя: Граматична основа речення - це підмет і присудок. Виконавець (суб’єкт) та дія, яку він виконує.

Підмет — це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?

Як перевірити чи підмет визначено правильно? Спробуйте замінити його займенниками він, вона, воно, вони в називному відмінку. Якщо така заміна можлива, то це підмет, якщо ні - то додаток або звертання.

 

Зважаймо також на підступний знахідний відмінок. Адже питання неістоти у називному і знахідному відмінку є однаковим (ЩО?). Тому обов’язково ставте подвійне відмінкове питання.

 

Слайд 10

На звільнені полиці я поставлю (кого? що?) книги.

На столі лежали (хто? що?) книги.

 

Слайд 11

Не забуваймо також, що способи вираження підмета не обмежуються називним відмінком іменника чи особового займенника.

 

Слайд 12

2. Завдання «Способи вираження простого підмета».

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Розподіліть речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pjt3y7bwt20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайд 13

3. Пояснення вчителя:

Складений підмет виражається двома й більше повнозначними словами.

 

 

Слайд 14

4. Завдання «Способи вираження складеного підмета»

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Розподіліть речення речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=p2vth91sn20), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

5. Пояснення вчителя:

Слайд 15

Присудком називається головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? ким він є?

Присудки бувають прості та складені.

Простий дієслівний присудок виражається дієсловом дійсного, умовного (б), наказового способів, а також інколи інфінітивом: Чи не пішли б ми додому?

Слайд 16

Перша частина складеного дієслівного присудка - це допоміжне дієслова, яке має значення тривалості дії  або можливості дії; друга частина - неозначена форма дієслова. 

 

 

починаю

 

займатися

завершую

 

готуватися

хочу

 

прочитати

прагну

+

отримати

можу

 

сказати

здатний

 

осилити

не можу

 

завершити

Слайд 17

Зважай на те, що присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, визначаємо як простий дієслівний (буду писати).

Пам’ятай про те, що складені дієслівні присудки не потрібно плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Моїй сестрі (що робити?) подобається (що?) малювати . Брат (що зробив?) прийшов (з якою метою?) допомогти.

Слайд 18

Перша частина складеного іменного присудка - це дієслово-зв’язка є (у різних часових та особових формах: є, був, будеш…); друга частина - іменна частина мови або дієприкметник.

Також пам’ятай, що складений іменний присудок відповідає на питання що є підмет? або який є підмет?Зважай на те, що дієслово-зв’язка є у реченні часто пропускається (на місці пропуску ставимо тире: Дніпро - найбільша річка в Україні).

 

є

 

другом

були

+

впевнені

буде

 

схожим

став

 

успішним

стане

 

актрисою

виявився

 

смачним

 

Слайд 19

6. Завдання «Види присудків»

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Розмісти сполучення слів у три колонки.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pjy3y1tya20), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайди 20-32

Узагальнення знань (виконання тестової роботи)

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 8 хв.

Методика проведення: учитель демонструє слайд з тестовим завданням, учні надсилають відповіді в чат (літеру на позначення правильного варіанту), після чого вчитель аналізує запропоноване завдання.

 

Завдання

Аналіз завдання

  1.  

Простий підмет вжито в реченні

  1. На підлозі бавилося двоє діток.
  2. О, скільки спогадів дарує цей клаптик рідної землі!
  3. Там над водою купка людей лагодилась сідати в човен.
  4. Усі ми дужі дружбою своєю.
  5. Чумацький Шлях розлігся чорним небом.

Проаналізуймо запропоновані речення.

На підлозі бавилося двоє діток (числівник + іменник).

О, скільки спогадів дарує цей клаптик (іменник у Н.в.) рідної землі!

Там над водою купка людей (іменником з числовим значенням + іменник в Р.в.) лагодилась сідати в човен.

Усі ми (два займенники) дужі дружбою своєю.

Чумацький Шлях (складна власна назва) розлігся чорним небом.

  1.  

Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченні

  1. Пане Попель, розмовляти з вами — велика приємність.
  2. Оті два дні швидко пройшли.
  3. З дитинства моя донечка обожнює танцювати.
  4. Залізняк і Гонта відмовилися відповідати на запитання.
  5. Бити байдики —  означає ледарювати.

Проаналізуємо запропоновані речення.

Пане Попель, (хто? що?) розмовляти з вами — велика приємність.

Підмет виражено неозначеною формою дієслова або інфінітивом.

 

Оті (хто? що?) два дні швидко пройшли.

Підмет виражено словосполученням з кількісним значенням.

 

З дитинства моя (хто? що?) донечка обожнює танцювати.

Підмет виражено іменником у Н.в.
 

(Хто? що?)Залізняк і (хто? що?) Гонта відмовилися відповідати на запитання.

Підмети виражено іменниками у Н.в.
 

(Хто? що?) Бити байдики  означає ледарювати.

Підмет виражено фразеологізмом.

  1.  

Простий дієслівний присудок вжито в реченні

  1. Ранок був холодним та безбарвним.
  2. Суха морська трава може шелестіти під ногами.
  3. Еней був парубок моторний.
  4. Цілий хутір обведений частоколом по високім рові.
  5. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.

Проаналізуємо запропоновані речення.

Ранок (яким був підмет?) був холодним та безбарвним.

 

Суха морська трава (що робить?) може шелестіти під ногами.

 

Еней (ким був підмет?) був парубок моторний.

 

Цілий хутір (який є підмет?) обведений частоколом по високім рові.

 

(Що робитимуть?) Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.

 

Не забуваймо, що присудки виражені складеною формою майбутнього відносимо до простих дієслівних. Отже, правильна відповідь Д.

  1.  

Складений дієслівний присудок вжито в реченні

  1. Тютюн був високий і густий-прегустий.
  2. Весна, весна. Сади мов п'яні.
  3. Почав жевріти схід сонця.
  4. «Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість.
  5. Ми будемо снідати разом.

Проаналізуємо запропоновані речення.

Тютюн (який був підмет?) був високий і густий-прегустий.

 

Весна, весна. Сади (який є підмет?) мов п'яні.

 

Почав жевріти (що зробив?) схід сонця.

 

«Кайдашева сім’я» - (що є підмет?) соціально-побутова повість.

 

Ми (що робитимемо?) будемо снідати разом.

 

Складений дієслівний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (почав), друга - інфінітив (жевріти).

  1.  

Складений іменний присудок вжито в реченні

  1. До чистої мети треба йти чистою дорогою.
  2. Хотів би я злетіти в небеса.
  3. У будь-якій ситуації залишатися Людиною — ось єдина умова життя.
  4. Буду словом і хлібом ділитись.
  5. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю!

Проаналізуємо запропоновані речення.

 

До чистої мети (що робити?) треба йти чистою дорогою.

 

(Що робив би?) Хотів би я злетіти в небеса.

 

У будь-якій ситуації залишатися Людиною — (що є підмет?) ось єдина умова життя.

 

(Що робитиму?) Буду словом і хлібом ділитись.

 

(Що роблять?) Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою (що роблю?) говорю!

 

Складений іменний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (пропущена дієслово-зв’язка є), друга - іменник (умова).

  1.  

Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченні

  1. Дід Захарко був коваль.
  2. Добре діло – правду говорити сміло.
  3. У містах земля одягнена в камінь і залізо.
  4. Життя здавалося тоді вічно щасливим.
  5. А церква й довкола церкви – мов великий живий квітник.

Проаналізуємо запропоновані речення.

Дід Захарко був коваль.

Іменна частина виражена іменником у Н.в. (коваль).

 

Добре (що є підмет?) діло – правду говорити сміло.

Іменна частина виражена іменником у Н.в. (діло).

 

У містах земля (який є підмет?) одягнена в камінь і залізо.

Іменна частина виражена дієприкметником (одягнена).

 

Життя (яким здавався підмет?) здавалося тоді вічно щасливим.

Іменна частина виражена прикметником (щасливим).

 

А церква й довкола церкви – мов великий живий (що є підмет?) квітник.

Іменна частина виражена іменником у Н.в. (квітник).

 

Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у рядку Г.

 

Після виконання тестової роботи учитель підбиває підсумки уроку і оголошує домашнє завдання.

  1. Яка інформація про підмет і присудок є для вас новою? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та дати відповідь на запитання).

Слайди 33-35

Домашнє завдання. Виконати тестову роботу за посиланням https://www.classtime.com/code/Q9K62E .

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
6882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку