Урок 1
Тема: Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка
Мета: поглибити знання про підмет як головний член речення; навчитися виділяти підмети в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; поглибити знання про присудок як головний член речення, способи його вираження; навчитися виділяти присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження;
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;
виховувати емоційну культуру.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.
Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем
під час дистанційного навчання.
Хід уроку
Слайди 1, 2
Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)
1. Пригадайте з уроків української мови в 5 класі, що вам відомо про головні члени речення(учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та дати відповідь на запитання).
Слайди 3, 4
1. Завдання-спостереження.
1. Прочитайте речення й назвіть головні члени (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та назвати граматичну основу).
1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення.
Слайд 5
2. Пригадайте, якими бувають речення за складом граматичної основи (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та дати відповідь на запитання).
Слайди 6, 7
3. Надішліть у чат номер речення, яке є двоскладним (учнів надсилають у чат цифру 2).
Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)
Слайди 8, 9
1. Пояснення вчителя: Граматична основа речення - це підмет і присудок. Виконавець (суб’єкт) та дія, яку він виконує.
Підмет — це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?
Як перевірити чи підмет визначено правильно? Спробуйте замінити його займенниками він, вона, воно, вони в називному відмінку. Якщо така заміна можлива, то це підмет, якщо ні - то додаток або звертання.
Зважаймо також на підступний знахідний відмінок. Адже питання неістоти у називному і знахідному відмінку є однаковим (ЩО?). Тому обов’язково ставте подвійне відмінкове питання.
Слайд 10
На звільнені полиці я поставлю (кого? що?) книги. На столі лежали (хто? що?) книги. |
Слайд 11
Не забуваймо також, що способи вираження підмета не обмежуються називним відмінком іменника чи особового займенника.
|
Слайд 12
2. Завдання «Способи вираження простого підмета».
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Розподіліть речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pjt3y7bwt20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 13
3. Пояснення вчителя:
Складений підмет виражається двома й більше повнозначними словами.
|
Слайд 14
4. Завдання «Способи вираження складеного підмета»
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Розподіліть речення речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p2vth91sn20), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
5. Пояснення вчителя:
Слайд 15
Присудком називається головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? ким він є?
Присудки бувають прості та складені.
Простий дієслівний присудок виражається дієсловом дійсного, умовного (б), наказового способів, а також інколи інфінітивом: Чи не пішли б ми додому?
Слайд 16
Перша частина складеного дієслівного присудка - це допоміжне дієслова, яке має значення тривалості дії або можливості дії; друга частина - неозначена форма дієслова.
починаю |
|
займатися |
завершую |
|
готуватися |
хочу |
|
прочитати |
прагну |
+ |
отримати |
можу |
|
сказати |
здатний |
|
осилити |
не можу |
|
завершити |
Слайд 17
Зважай на те, що присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, визначаємо як простий дієслівний (буду писати).
Пам’ятай про те, що складені дієслівні присудки не потрібно плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Моїй сестрі (що робити?) подобається (що?) малювати . Брат (що зробив?) прийшов (з якою метою?) допомогти.
Слайд 18
Перша частина складеного іменного присудка - це дієслово-зв’язка є (у різних часових та особових формах: є, був, будеш…); друга частина - іменна частина мови або дієприкметник.
Також пам’ятай, що складений іменний присудок відповідає на питання що є підмет? або який є підмет?Зважай на те, що дієслово-зв’язка є у реченні часто пропускається (на місці пропуску ставимо тире: Дніпро - найбільша річка в Україні).
є |
|
другом |
були |
+ |
впевнені |
буде |
|
схожим |
став |
|
успішним |
стане |
|
актрисою |
виявився |
|
смачним |
Слайд 19
6. Завдання «Види присудків»
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Розмісти сполучення слів у три колонки.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pjy3y1tya20), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайди 20-32
Узагальнення знань (виконання тестової роботи)
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 8 хв.
Методика проведення: учитель демонструє слайд з тестовим завданням, учні надсилають відповіді в чат (літеру на позначення правильного варіанту), після чого вчитель аналізує запропоноване завдання.
|
Завдання |
Аналіз завдання |
|
Простий підмет вжито в реченні
|
Проаналізуймо запропоновані речення. На підлозі бавилося двоє діток (числівник + іменник). О, скільки спогадів дарує цей клаптик (іменник у Н.в.) рідної землі! Там над водою купка людей (іменником з числовим значенням + іменник в Р.в.) лагодилась сідати в човен. Усі ми (два займенники) дужі дружбою своєю. Чумацький Шлях (складна власна назва) розлігся чорним небом. |
|
Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченні
|
Проаналізуємо запропоновані речення. Пане Попель, (хто? що?) розмовляти з вами — велика приємність. Підмет виражено неозначеною формою дієслова або інфінітивом.
Оті (хто? що?) два дні швидко пройшли. Підмет виражено словосполученням з кількісним значенням.
З дитинства моя (хто? що?) донечка обожнює танцювати.
Підмет виражено іменником у Н.в. (Хто? що?)Залізняк і (хто? що?) Гонта відмовилися відповідати на запитання.
Підмети виражено іменниками у Н.в. (Хто? що?) Бити байдики — означає ледарювати. Підмет виражено фразеологізмом. |
|
Простий дієслівний присудок вжито в реченні
|
Проаналізуємо запропоновані речення. Ранок (яким був підмет?) був холодним та безбарвним.
Суха морська трава (що робить?) може шелестіти під ногами.
Еней (ким був підмет?) був парубок моторний.
Цілий хутір (який є підмет?) обведений частоколом по високім рові.
(Що робитимуть?) Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.
Не забуваймо, що присудки виражені складеною формою майбутнього відносимо до простих дієслівних. Отже, правильна відповідь Д. |
|
Складений дієслівний присудок вжито в реченні
|
Проаналізуємо запропоновані речення. Тютюн (який був підмет?) був високий і густий-прегустий.
Весна, весна. Сади (який є підмет?) мов п'яні.
Почав жевріти (що зробив?) схід сонця.
«Кайдашева сім’я» - (що є підмет?) соціально-побутова повість.
Ми (що робитимемо?) будемо снідати разом.
Складений дієслівний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (почав), друга - інфінітив (жевріти). |
|
Складений іменний присудок вжито в реченні
|
Проаналізуємо запропоновані речення.
До чистої мети (що робити?) треба йти чистою дорогою.
(Що робив би?) Хотів би я злетіти в небеса.
У будь-якій ситуації залишатися Людиною — (що є підмет?) ось єдина умова життя.
(Що робитиму?) Буду словом і хлібом ділитись.
(Що роблять?) Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою (що роблю?) говорю!
Складений іменний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (пропущена дієслово-зв’язка є), друга - іменник (умова). |
|
Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченні
|
Проаналізуємо запропоновані речення. Дід Захарко був коваль. Іменна частина виражена іменником у Н.в. (коваль).
Добре (що є підмет?) діло – правду говорити сміло. Іменна частина виражена іменником у Н.в. (діло).
У містах земля (який є підмет?) одягнена в камінь і залізо. Іменна частина виражена дієприкметником (одягнена).
Життя (яким здавався підмет?) здавалося тоді вічно щасливим. Іменна частина виражена прикметником (щасливим).
А церква й довкола церкви – мов великий живий (що є підмет?) квітник. Іменна частина виражена іменником у Н.в. (квітник).
Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у рядку Г. |
Після виконання тестової роботи учитель підбиває підсумки уроку і оголошує домашнє завдання.
Слайди 33-35
Домашнє завдання. Виконати тестову роботу за посиланням https://www.classtime.com/code/Q9K62E .