Урок "Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення"

Про матеріал
Урок №2 "Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення"
Перегляд файлу

Урок 2

Тема: Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення

 

Мета: поглибити знання про вживання тире між підметом і присудком;  ознайомити учнів з особливостями узгодження присудка з підметом; формувати вміння знаходити та пояснювати вивчену пунктограму; розвивати вміння будувати речення з пропущеним дієсловом-зв’язкою; шляхом тренувальних вправ удосконалити культуру власного мовлення.

 

Тип уроку: урок формування умінь і навичок (формування мовної компетенції).

 

 

Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі  https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі  https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.

 

Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем

під час дистанційного навчання.

 

Хід уроку

Слайд 1, 2

Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)

  1. Прийом "Продовж речення"
  • Граматичну основу речення складають …
  • Підмет – це…
  • Підмети бувають…
  • Простий підмет може бути виражений… (приклади з домашнього завдання)
  • Складений підмет може бути виражений…(приклади з домашнього завдання)
  • Присудок – це…
  • Присудки бувають…
  • Простий присудок  найчастіше виражається …, рідше…
  • Складений іменний присудок складається з… приклади з домашнього завдання)
  • Складений дієслівний присудок складається з… приклади з домашнього завдання)

 

Слайд 3, 4

1. Проблемне питання

1. Розгляньте будову запропонованих речень. Чому, на вашу думку, у них ставиться тире? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та назвати граматичну основу).

 

1. Моя сестра — лікар. 2.Читати — нові світи відкривати. 3. Життя — це божевільне ралі.

 

Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)

 

Слайди 5, 6, 7, 8

1. Пояснення вчителя за таблицею.

Тире ставиться , якщо:

Тире не ставиться (або ставимо лише при логічно наголошеному підметові, за наявності паузи між підметом та присудком), якщо:

        присудок виражений іменником або кількісним числівником у називному відмінку і стоїть після підмета:

Моя мати — наївність, тиха жура і добрість безмежна.

 

        один із головних членів виражений іменником у називному відмінку, а другий — неозначеною формою дієслова:

Говоритиріч нудна.

 

        підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова, навіть коли перед присудком стоїть частка не: Життя прожить — не поле перейти.

 

  • перед є слова це, то, ось, значить: Поезія — це діло совісне…

 

        підмет чи присудок виражені особовим або питальним займенником:

Він запеклий мисливець.

 

        перед присудком стоїть частка не, крім випадків, коли підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова:

Кров людська не водиця, проливати не годиться.

Любитине знати спокою.

 

        присудок виражений прикметником або присвійним займенником:

З усіх утрат втрата часу найтяжча.

 

  • підмет виражений словами це, то: Це мій будинок.

Якщо іменна частина складеного присудка виражена порівняльним зворотом, то тире перед нею ставиться за бажанням автора (за бажанням наголосити): Самотність - як обірвана струна (Ліна Костенко). Наш народ мов океан (П. Тичина).

Слайд 9

2. Виконати завдання на засвоєння правила «Тире між підметом та присудком».

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Прочитайте крилаті вислови. Поставте, де потрібно, тире між підметом та присудком.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=p6ehte82n20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайд 10

3. Виконати завдання на конструювання  українських прислів’їв.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Поєднайте дві частини одного прислів’я. Назвіть речення, в якому тире між підметом та присудком необов’язково.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pfcundf8k20  ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайд 11

4. Пояснення вчителя.

Присудок зв'язаний з підметом за змістом і граматично. Форми присудка можуть уподібнюватися формам підмета в роді, числі й відмінку: Наш народокеан; у числі й відмінку: Всі мидіти Вітчизни своєї тощо.

Якщо у складі підмета є кількісні числівники два, три, чотири та іменники зі значенням збірності, присудок ставиться у множині: Там три верби схилилися, мов журяться вони. При однорідних підметах присудок, як правило, ставиться у множині: Хай живуть на світі мир, і труд, і спокій
(В. Сосюра). Але можливе уподібнення присудка одному з підметів, ближчому до присудка. Наприклад: Сниться мені поле, вечори барвисті, береги пахучі рідного Дніпра.

Якщо підмет виражений невідмінюваним іменником (географічною назвою), присудок узгоджується з родовою назвою незалежно від того, є вона в тексті чи її немає: Капрі (острів) відомий усім.

При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта, багато, мало тощо, дієслово-присудок ставиться в однині утому самому роді, що й підмет: Більшість сприйняла цю пропозицію схвально.

При абревіатурах дієслово-присудок ставиться у тому самому роді, що й головне слово в сполученні, від якого утворено абревіатуру: Райвно (районний відділ освіти) видав наказ про проведення спортивних змагань.

Присудок узгоджується з підметом у множині, коли виражений словосполученням — іменником у Н.в. та іменником і О.в. з прийменником: батько з сином працювали.

Присудок узгоджується з підметом у множині й однині, коли виражений кількісним числівником та іменником у Н. в., Р. в.:   п'ять абітурієнтів склали іспит.

 

Слайд 12

5. Виконати завдання на засвоєння правил узгодження головних членів.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

У наведених реченнях узгодьте підмет з присудком.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pzawu5y2k20   ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте учителю.

 

Слайд 13

6. Виконати завдання на засвоєння правил узгодження головних членів при однорідних підметах.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

 

Оберіть форму узгодження в числі присудка з однорідними підметами.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=p5ofgopdj20   ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайд 13, 14

Узагальнення знань (виконання тестової роботи)

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 10 хв.

Методика проведення: учитель надсилає в чат посилання на тестову роботу на навчальній платформі https://www.classtime.com .

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Щиро дякую за цей цікавий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
5544
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку