Урок 2
Тема: Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення
Мета: поглибити знання про вживання тире між підметом і присудком; ознайомити учнів з особливостями узгодження присудка з підметом; формувати вміння знаходити та пояснювати вивчену пунктограму; розвивати вміння будувати речення з пропущеним дієсловом-зв’язкою; шляхом тренувальних вправ удосконалити культуру власного мовлення.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок (формування мовної компетенції).
Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.
Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем
під час дистанційного навчання.
Хід уроку
Слайд 1, 2
Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)
Слайд 3, 4
1. Проблемне питання
1. Розгляньте будову запропонованих речень. Чому, на вашу думку, у них ставиться тире? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та назвати граматичну основу).
1. Моя сестра — лікар. 2.Читати — нові світи відкривати. 3. Життя — це божевільне ралі.
Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)
Слайди 5, 6, 7, 8
1. Пояснення вчителя за таблицею.
Тире ставиться , якщо: |
Тире не ставиться (або ставимо лише при логічно наголошеному підметові, за наявності паузи між підметом та присудком), якщо: |
присудок виражений іменником або кількісним числівником у називному відмінку і стоїть після підмета:Моя мати — наївність, тиха жура і добрість безмежна.
один із головних членів виражений іменником у називному відмінку, а другий — неозначеною формою дієслова:Говорити — річ нудна.
підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова, навіть коли перед присудком стоїть частка не: Життя прожить — не поле перейти.
|
підмет чи присудок виражені особовим або питальним займенником:Він запеклий мисливець.
перед присудком стоїть частка не, крім випадків, коли підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова:Кров людська не водиця, проливати не годиться.Любити — не знати спокою.
присудок виражений прикметником або присвійним займенником:З усіх утрат втрата часу найтяжча.
|
Якщо іменна частина складеного присудка виражена порівняльним зворотом, то тире перед нею ставиться за бажанням автора (за бажанням наголосити): Самотність - як обірвана струна (Ліна Костенко). Наш народ мов океан (П. Тичина). |
Слайд 9
2. Виконати завдання на засвоєння правила «Тире між підметом та присудком».
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Прочитайте крилаті вислови. Поставте, де потрібно, тире між підметом та присудком.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p6ehte82n20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 10
3. Виконати завдання на конструювання українських прислів’їв.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Поєднайте дві частини одного прислів’я. Назвіть речення, в якому тире між підметом та присудком необов’язково.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pfcundf8k20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 11
4. Пояснення вчителя.
Присудок зв'язаний з підметом за змістом і граматично. Форми присудка можуть уподібнюватися формам підмета в роді, числі й відмінку: Наш народ — океан; у числі й відмінку: Всі ми — діти Вітчизни своєї тощо.
Якщо у складі підмета є кількісні числівники два, три, чотири та іменники зі значенням збірності, присудок ставиться у множині: Там три верби схилилися, мов журяться вони. При однорідних підметах присудок, як правило, ставиться у множині: Хай живуть на світі мир, і труд, і спокій
(В. Сосюра). Але можливе уподібнення присудка одному з підметів, ближчому до присудка. Наприклад: Сниться мені поле, вечори барвисті, береги пахучі рідного Дніпра.
Якщо підмет виражений невідмінюваним іменником (географічною назвою), присудок узгоджується з родовою назвою незалежно від того, є вона в тексті чи її немає: Капрі (острів) відомий усім.
При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта, багато, мало тощо, дієслово-присудок ставиться в однині утому самому роді, що й підмет: Більшість сприйняла цю пропозицію схвально.
При абревіатурах дієслово-присудок ставиться у тому самому роді, що й головне слово в сполученні, від якого утворено абревіатуру: Райвно (районний відділ освіти) видав наказ про проведення спортивних змагань.
Присудок узгоджується з підметом у множині, коли виражений словосполученням — іменником у Н.в. та іменником і О.в. з прийменником: батько з сином працювали.
Присудок узгоджується з підметом у множині й однині, коли виражений кількісним числівником та іменником у Н. в., Р. в.: п'ять абітурієнтів склали іспит.
Слайд 12
5. Виконати завдання на засвоєння правил узгодження головних членів.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
У наведених реченнях узгодьте підмет з присудком.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pzawu5y2k20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте учителю. |
|
|
Слайд 13
6. Виконати завдання на засвоєння правил узгодження головних членів при однорідних підметах.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Оберіть форму узгодження в числі присудка з однорідними підметами.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p5ofgopdj20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 13, 14
Узагальнення знань (виконання тестової роботи)
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 10 хв.
Методика проведення: учитель надсилає в чат посилання на тестову роботу на навчальній платформі https://www.classtime.com .