Урок 3
Тема: Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос
Мета: поглибити знання про будову речення, його граматичну основу та другорядні члени; сформувати поняття порядку слів у реченні; навчитися ставити логічний наголос у реченні; розвивати творчі вміння моделювати поширені й непоширені речення; виховувати культуру усного та писемного мовлення..
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.
Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем
під час дистанційного навчання.
Хід уроку
Слайд 1, 2
Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)
Слайд 3, 4, 5
1. Проблемне завдання учням з коментарем учителя.
1. Прочитайте подане речення, наголошуючи щоразу інший його член та з іншою інтонацією. Який ви можете зробити висновок? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та відповісти на запитання).
Ви добре знаєте цей шлях (. ? !)
2. Спробуйте змінити порядок слів у реченні. Чи змінився його зміст? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та виконати завдання).
3. Слово вчителя. Відповісти на ці та інші питання і пояснити ті зміни, які відбуваються у реченні, нам допоможуть знання про порядок слів у реченні та логічний наголос.
Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)
Слайди 6, 7, 8, 9
1. Пояснення вчителя.
Порядок розташування слів у реченні вільний, проте існують певні правила, які визначають послідовність розміщення членів речення.
Прямим вважається такий порядок слів у реченні, при якому присудок стоїть після підмета (Слова поета вийшли далеко за межі країни). Прямий порядок другорядних членів речення пов'язаний з порядком слів у словосполученні:
|
Порушення прямого порядку слів з метою виділення якогось із них називається інверсією(зворотним порядком слів). |
При непрямому порядку слів присудок передує підмету (Не спить земля).
Другорядні члени речення при інверсії також змінюють своє звичне місце.
Виділення у реченні за допомогою посилення голосу одного із слів називається логічним наголосом. Від місця логічного наголосу залежить зміст речення. Порівняйте: Учень нарешті усвідомив свою помилку. Учень нарешті усвідомив свою помилку. Учень нарешті усвідомив свою помилку. |
Слайд 10
2. Виконати завдання на визначення порядку слів у реченні та логічного наголосу.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та проаналізувати запропоновані речення.
Прочитайте речення, визначте порядок слів, назвіть слова, на які падає логічний наголос.
|
Слайд 11
3. Пригадати назви головних та другорядних членів речення.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Знайдіть назви всіх членів речення. Назвіть, на які питання відповідають головні та другорядні члени речення.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=ptafv3mxn20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайди 12 , 13
4. Пояснення вчителя.
Усі члени речення, крім головних, мають назву — другорядні.
Речення, які складаються лише з головних членів речення, називаються непоширеними: Ляда. Чоколяда. Коляда.
Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називаються поширеними: Нашорошилось небо буряно і |
Додаток — це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного й кличного. Найчастіше додатки виражені іменниками або займенниками: Вечірнє сонце! Дякую за день!
Означення — це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета й відповідає на питання який? котрий? чий? Найчастіше означення виражені прикметниками: Зітхання лісів лунає легке, і чується квітів зітхання.
Обставини — це другорядні члени речення, які називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь. Обставини відповідають на питання як? де? куди? звідки?тощо. Найчастіше обставини виражені прислівниками або іменниками з прийменниками: Погонич зумисне гнав коні з усієї сили.
ДОДАТОК |
ОЗНАЧЕННЯ |
ОБСТАВИНА |
означає об’єкт дії |
вказує на ознаку предмета |
вказує на ознаку дії |
питання непрямих відмінків |
який? чий? котрий? |
як? де? куди? коли? чому? |
підкреслюють пунктиром
|
підкреслюють хвилястою лінією |
підкреслюють рискою-крапкою |
Слайд 14
5. Виконати завдання на визначення поширених та непоширених речень.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Укажіть, яким є речення за наявністю другорядних членів речення: поширеним чи непоширеним. Відповідь записуйте з маленької букви.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=psucsma8n20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайд 15
6. Виконати завдання на визначення головних та другорядних членів речення.
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання — 5 хв.
Визначте головні та другорядні члени.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pdeut1jfc20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Слайди 16, 17
Узагальнення знань (виконання тестової роботи)
Учні виконують завдання.
Час на виконання завдання —5 хв.
Дайте відповіді на тестові запитання.
Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pqpzfesi320 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю. |
|
|
Після виконання тестової роботи учитель підбиває підсумки уроку і оголошує домашнє завдання.
Слайд 18
Домашнє завдання. Складіть речення за схемами, вказавши, де прямий порядок слів, а де – зворотний. Підкресліть слова, на які падає логічний наголос.