Урок "Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос"

Про матеріал
Урок №3 "Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос"
Перегляд файлу

Урок 3

Тема: Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос

 

Мета: поглибити знання про будову речення, його граматичну основу та другорядні члени; сформувати поняття порядку слів у реченні; навчитися ставити логічний наголос у реченні; розвивати творчі вміння моделювати поширені й непоширені речення; виховувати культуру усного та писемного мовлення..

 

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

 

Матеріали: презентація, навчальні сторінки на платформі  https://learningapps.org з інтерактивними вправами, навчальна сторінка на платформі  https://www.classtime.com з інтерактивними вправами.

 

Обладнання: ґаджети для комунікації між учнями та вчителем

під час дистанційного навчання.

 

Хід уроку

Слайд 1, 2

Актуалiзацiя опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів (виконання завдань та опитування учнів)

 

Слайд 3, 4, 5

1. Проблемне завдання учням з коментарем учителя.

1. Прочитайте подане речення, наголошуючи щоразу інший його член та з іншою інтонацією. Який ви можете зробити висновок? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та відповісти на запитання).

 

Ви добре знаєте цей шлях (. ? !)

 

2.  Спробуйте змінити порядок слів у реченні. Чи змінився його зміст? (учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та виконати завдання).

 

3. Слово вчителя. Відповісти на ці та інші питання і пояснити ті зміни, які відбува­ються у реченні, нам допоможуть знання про порядок слів у реченні та логічний наголос.

 

Основний зміст роботи (виконання завдань та розповiдь учителя)

 

Слайди 6, 7, 8, 9

1. Пояснення вчителя.

Порядок розташування слів у реченні вільний, проте існують певні правила, які визначають послідовність розміщення членів речення.

Прямим вважається такий порядок слів у реченні, при якому присудок стоїть після підмета (Слова поета вийшли далеко за межі країни).

Прямий порядок другорядних членів речення пов'язаний з порядком слів у словосполученні:

  • узгоджене означення стоїть перед означуваним словом;
  • додаток - після керуючого слова;
  • обставина може бути перед і після головного слова (у реченні ним виступає присудок).

 

Порушення прямого порядку слів з метою виділення якогось із них називається інверсією(зворотним порядком слів).

 

При непрямому порядку слів присудок передує підмету (Не спить земля).

Другорядні члени речення при інверсії також змінюють своє звичне місце.

 

Виділення у реченні за допомогою посилення голосу одного із слів називається логічним наголосом. Від місця логічного наголосу залежить зміст речення. Порівняйте:

Учень нарешті усвідомив свою помилку.

Учень нарешті усвідомив свою помилку.

Учень нарешті усвідомив свою помилку.

 

Слайд 10

2. Виконати завдання на визначення порядку слів у реченні та логічного наголосу.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Учитель просить окремих учнів увімкнути мікрофон та проаналізувати запропоновані речення.

Прочитайте речення, визначте порядок слів, назвіть слова, на які падає логічний наголос.

  1. Праця єдина з неволі нас вирве: нумо до праці, брати!
     
  2. В тих теплих степах виробилась кров моя і душа моя.
     
  3. Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок.

 

  1. Проходять хмари, гаптують небо химерною грою. Пролісків перших блакитні отари…

 

  1. Земле! Як тепло нам із тобою!

 

 

Слайд 11

3. Пригадати назви головних та другорядних членів речення.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Знайдіть назви всіх членів речення. Назвіть, на які питання відповідають головні та другорядні члени речення.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=ptafv3mxn20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайди 12 , 13

4. Пояснення вчителя.

Усі члени речення, крім головних, мають назву — другорядні.

Речення, які складаються лише з головних членів речення, називаються непоширеними: Ляда. Чоколяда. Коляда.

 

Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називаються поширеними: Нашорошилось небо буряно і 
погрозами загуло. 

 

Додаток — це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного й кличного. Найчастіше додатки виражені іменниками або займенниками: Вечірнє сонце! Дякую за день! 

 

Означення — це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета й відповідає на питання який? котрий? чий? Найчастіше означення виражені прикметниками: Зітхання лісів лунає легке, і чується квітів зітхання. 

 

Обставини — це другорядні члени речення, які називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь. Обставини відповідають на питання як? де? куди? звідки?тощо. Найчастіше обставини виражені прислівниками або іменниками з прийменниками: Погонич зумисне гнав коні з усієї сили.  Начало формыКонец формы 

ДОДАТОК

ОЗНАЧЕННЯ

ОБСТАВИНА

означає об’єкт дії

вказує на ознаку предмета

вказує на ознаку дії

питання непрямих відмінків

який? чий? котрий?

як? де? куди? коли? чому?

 

підкреслюють пунктиром

 

 

підкреслюють хвилястою лінією

 

підкреслюють рискою-крапкою

 

Слайд 14

5. Виконати завдання на визначення поширених та непоширених речень.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Укажіть, яким є речення за наявністю другорядних членів речення: поширеним чи непоширеним. Відповідь записуйте з маленької букви.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=psucsma8n20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайд 15

6. Виконати завдання на визначення головних та другорядних членів речення.

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання — 5 хв.

Визначте головні та другорядні члени.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pdeut1jfc20 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Слайди 16, 17

Узагальнення знань (виконання тестової роботи)

Учні виконують завдання.

Час на виконання завдання —5  хв.

Дайте відповіді на тестові запитання.

 

 

Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті  (https://learningapps.org/watch?v=pqpzfesi320 ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

Після виконання тестової роботи учитель підбиває підсумки уроку і оголошує домашнє завдання.

 

Слайд 18

Домашнє завдання. Складіть речення за схемами, вказавши, де прямий порядок слів, а де – зворотний. Підкресліть слова, на які падає логічний наголос.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левченко Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
8212
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку