Урок-гра
Кращий знавець зарубіжної літератури „Найрозумніший”
(Міфологія та байка в світовій літературі).
Мета: перевірити рівень засвоєння матеріалу з тем „Байка у свтовій літературі” та „Міфи і література”, виявити, які складові навчального матеріалу учні засвоїли найбільш вдало, розвивати навички зв'язного мовлення учнів, виховувати небайдужість, вимогливість до рівня власних знань, виховувати повагу до літератур різних народів, до народної мудрості, сприяти покращенню настрою учнів та викликати почуття співпереживання за однокласників.
Урок-гра
Кращий знавець зарубіжної літератури „Найрозумніший”
(Міфологія та байка в світовій літературі)
6кл.
Мета: перевірити рівень засвоєння матеріалу з тем „Байка у свтовій літературі” та „Міфи і література”, виявити, які складові навчального матеріалу учні засвоїли найбільш вдало, розвивати навички зв’язного мовлення учнів, виховувати небайдужість, вимогливість до рівня власних знань, виховувати повагу до літератур різних народів, до народної мудрості, сприяти покращенню настрою учнів та викликати почуття співпереживання за однокласників.
Обладнання: фішки з варіантами відповідей, наочний матеріал із епіграфами до уроку, картки із назвами рубрик запитань, роздатковий матеріал („Розкидані літери”, „Чарівна лінія”), портрети байкарів, різні видання байок І. Крилова, Федра, Езопа, Лафонтена, Міфів Древньої Греції, ілюстрації до байок та міфів.
Тип уроку: урок-гра
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Гра
1. Вступне слово вчителя.
Література мала велике значення для морального та інтелектуального розвитку людини. Багато прислів’їв та висловів ви знаєте про літературу та книги.
Люди ще давніх часів оспівували непересічне значення книги, літератури. Кожен до книги ставиться по-своєму: один – любить читати, інший – навіть думки не допускає, що це цікаве й необхідне заняття. Звичайно, кожен із нас може існувати без книги, Погано, сумно, нецікаво, та все ж може. А от людство неможливо уявити без книг. Книги – це пам’ять. Коли люди забудуть, що вони робили 10, 40, 100, 1000 років тому, життя просто не зможе розвиватися, ви скажете, що історикам під силу встановити події із археологічних знахідок, інших історичних джерел. Та нереально знати, що відчували наші предки, чому раділи, яка погода була сто років тому 1 вересня.
1927р. археологи посеред безлюдної пустелі розкопали місто між Вавилоном і Перською затокою. Місто було розташоване на пагорбі Варка. Найбільший інтерес викликала знайдена бібліотека, котрій було понад 5,5 тис. років.
5,5 тис. років тому мешканець цього міста розповідав про свою країну, описував досягнення науковців, ділився думками, як садити сад. Завдяки книгам, знайденим у цій бібліотеці, ми дізналися про звичаї, побат, настрої давнього народу шумерів. Ось що означає книга!
Бібліотеки у Давньому Єгипті називали „Аптеки душі”, „Притулок мудрості”, „Дім життя”
Темою сьогоднішньої гри-конкурсу буде „Міфологія та байка у світовій літературі”
Байка
Базікають, що байка вік свій одробила
І час її списать в архів.
Не тратьте, друзі, марно слів,
Потрібно, щоб вона влучніше била!”
Міф
Пам’ятайте: кожен міф містить зернину істини, яка знову може стати нашим хлібом насущним.
С.Є.Лєц
Правила гри до першого туру: до кожного заданого питання дається 4 варіанти відповідей. Гравці піднімають картку тільки з правильним варіантом. Після першого туру залишається тільки 6 гравців, які наберуть найбільшу кількість балів. За кожну вірну відповідь гравець отримує фішку.
Питання
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) перенесення якостей людини на тварину;
Б) протиставлення
В) перебільшення
Г) порівняння
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Метафорою; Б)алегорією; В) порівнянням; Г)антитезою
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) П. Гулак-Артемовський; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) Федр; Б) Езоп; В) Ж. де Лафонтен; Г) І. Крилов
А) сторукі Б)стоголові В) одноокі Г) безногі
А) поезії Б)танцю В) трагедії Г) історії
14.Бог підземного царства
А) Хірон Б) Аїд В) Зевс Г) Посейдон
А)Еврисфею Б) Прометею В) Амфітріону Г)Аполлону
А) Паріса Б) Нарциса В) Зевса Г) Авгіт
А) яйця Б) хаоса В) океана Г) неба
А) Уран Б) Хірон В) Гея Г)Прометей
А) трагедії Б) поезії В) комедії Г) історії
А) діти Урана і Геї Б) діти Зевса В) діти Прометея Г) діти Геракла
А) Афіна Паладда Б) Афродіта В) Персефона Г) Гера
А) Прометей Б) Геракл В) Зевс Г) Уран
ІІ тур
Правила гра: кожен з 6 учасників вибирає за бажанням групу питань. Першим починає той гравець, котрий перший склав з розкиданих літер слово, і т.д. ( літери г р о а і л е я - алегорія). Після другого туру залишаються лише 2 гравців, які за 1 хв. відповіли на більшу кількість питань.
Група „Література і міф”
Міфологія – це сукупність початкових вірувань народу про його походження, давню історію, героїв, богів і таке інше, на відміну від правдивих фактів, які були вигадані пізніше. А. Бірс
Геройські подвиги чинив
На чужині і вдома.
Тоді до Фракії не йшли
Ніяк чужосторонні:
Усім їм пострахом були
Шалені царські коні
Я переміг титанів і Ті фона,
І скинув їх в Тартар – безодню тьми.
Я людям дав порядок і закони –
Основи світу, що тримають мир.
В моїй руці не спис, а блискавиці,
Бо я володар грому і дощу.
Вони, мов кара, у моїй десниці –
Порушникам закону не прощу!
Група „Байки І. Крилова”
Это наша крепкая русская голова, тот самый ум, который сродни уму наших пословиц.
Н.В.Гоголь
1.Як називалася перша книга байок І Крилова, видана 1809р.?
2. Хто був батьком І.Крилова?
3. Де, упродовж 30 років працював І Крилов?
4. Скільки байок увійшло до першої книги російського байкаря?
5. Які птахи жили вдома у І.Крилова?
6. В кого байкар позичив сюжет байки „Вовк і Ягня”?
7. Назвіть 2-3 байки, в яких мораль не сформульована окремо.
8. Де з’явилася збірка, яка складалася з 86 байок в перекладі?
9. В скільки років І.Крилов почав писати байки?
10. З якої це байки: „ЧИ час тут розбирать провини всі, щеня?
Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти”
11.З яких частин складаються байки І Крилова?
12. Де знаходиться мораль байки „Вовк і Ягня”: на початку чи вкінці?
13. Чим відрізняється байка І Крилова „Вовк і Ягня” від байки Езопа „Вовк і Ягня”?
14. З якої це байки: „Лисица видит сыр, - Лисицу сыр пленил,
Плутовка к дереву на цыпочках подходит;
Вертит хвостом, с Вороны глаз не сводит…»
15.Де хотіло напитися Ягнятко води у байці І Крилова „Вовк і Ягня” ?
16. З якої це байки: „Негіднику! Звідкіль таке нахабство в світі?
Пригадую, як ти в позаторішнім літі
Зі мною надто грубшим був…”
17. З яких частин складається байка І Крилова „Вовк і Ягня” ?
18. З якою метою Вовк розпочав розмову з Ягням?
19. З якої це байки: „Тьфу пропасть,- говорит она,- и тот дурак,
Кто слушает людских всех врак:
Все про Очки лишь мне налгали,
А проку на волос нет в них»
20. В якій байці висміюється недалекоглядність і лінь?
21. Чиїм учнем вважав себе І. Крилов?
22. Яку країну представляє І.Крилов?
Група „Байки Езопа”
Байки мають назву езопівських і тому, що Езоп багато складав їх, і тому, що вона в нього кращі і більше сприяють мудрості. Через те його й зарахували до мудреців, а байки його мали таке поширення, що того, хто їх не читав, вважали за невігласа. Проти таких невігласів … спрямоване прислів’я: „Ти навіть і Езопа не читав!”
Феофан Прокопович
1.Якого з творів Езопа стосується це повчання: „Байка доводить, що коли згода між людьми,- їх важко перемогти, коли незгода – легко”?
2. В якій з байок Езопа є осуд свавілля та насильства?
3. Хто вперше згадує Езопа?
4. Як звали багача, у якого Езоп був рабом?
5. Хто, за легендою, подарував Езопу талант?
6. Що приносив Езоп Ксанфу, коли той просив щось найгірше і щось найкраще?
7.Як обірвалося життя відомого байкаря?
8. Якого з творів Езопа стосується це повчання: „Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати”?
9. З чого складаються байки Езопа?
10. Як в байках Езопа виділяється мораль?
11. В якій із байок відомого байкаря є осуд недалекоглядності і нерозумності?
12. . Якого з творів Езопа стосується це повчання: „Ця байка стосується нерозумної людини”?
13. Хто з відомих байкарів використав сюжет байки Езопа „Вовк та Ягня”?
14.В якій байці є осуд ледарства, безтурботності?
15. З якою метою були створені перші збірки Езопових байок?
16. Скільки творів байкаря збереглося до наших днів?
17 Яка книга об’єднала легенди про Езопа?
18. .Якого з творів Езопа стосується це повчання: „Навіть справедливий захист немає сили для тих, хто заповзявся чинити кривду”?
19. В якій з байок Езопа є уславлення розуму та злагоди між людьми?
20. За що нагородила Езопа богиня Ісіда?
21. Що таке „Езопові мова”?
Група „Міфи про створення світу”
Міф – це історія, в яку ніхто більше не вірить. Дж. Файблан
Міф – це вигадка, яка перетворюється на правду. Ж. Кокто
Група „Міфи про Геракла”
Геракл у дні старовини,
Як з міфів нам відомо,
Геройські подвиги чинив
На чужині і вдома
Не одного перемагав
Лихого і страшного,-
Та знайте: сам собі обрав
Герой свою дорогу.
К. Крюс
Група „Міфи про Прометея”
У тому твій небесний гріх,
Що людям зменшив ти страждання,
Що світлом розуму й пізнання
На боротьбу озброїв їх?
Хай доля зла тебе скувала,
Та виклик твій, борня зухвала,
Завзяття вогненне твоє,
Твій гордий дух і непокора,
Що їх і небо не поборе,
Для смертних прикладом стає.
Байрон
1.Хто був Прометей?
2. Як звали матір Прометея?
3. Як наказав покарати Прометея Зевс?
4. За що покарав Зевс Прометея?
5. Хто мав виконати наказ Зевса?
6. Хто просив прикутого Прометея „схилитися” перед Зевсом, щоб врятуватись?
7. Хто така Іо?
8. До яких гір Зевс прикував Прометея?
9. За яку таємницю Зевс міг би відпустити Прометея?
10. Що означає „Вогонь Прометея”?
11.Які прислів’я походять з міфу про дівчину Пандору, яка стерегла скриньку?
12. Куди провалився прикутий Прометей?
13. Хто врятував героя?
14. Хто нещадно клював печінку прометея?
15. Чому люди носять перстні і каблучки?
16. Які українські письменники використовували у своїй творчості образ Прометея?
17. Що в українській мові означає „Серце Прометея”?
18. Чого Прометей навчив людей?
19. Прометей – титан чи тиран?
20. Чи розповів герой Зевсу таємницю?
21. Хто вмовив Прометея розповісти Зевсу свою таємницю?
ІІІ тур
Фінал
Правила гри: після завдань залишається лише один гравець, який найбільш точно і швидко все виконав.
І завдання.
( Хто швидше і вірно дасть відповідь на питання)
1. Чиї це слова:
Оспівую в байках героїв я буденних,
Яких не знав Езоп в своїх краях священних,-
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні,-
Стосуються й людей повчальні ці поради,-
У образах тварин людські видніші вади! (Ж. де Лафонтен)
2. Хто з відомих байкарів вважав, що байки призначені передусім дітям, і говорив: „ Якщо ви хочете навчити дитину передбачливості і винахідливості, не читайте їй нотацій, краще розкажіть байку про те, як Лисиця і Цап спустилися в колодязь, щоб напитися. Лисиця вибралася звідти, ставши на плечі і роги товариша, а Цап залишився на дні колодязя”
(Ж. де Лафонтен)
3. Про кого сказав древнє грецький поет-байкар Бобрій: „Він – раб, але мудріший за вільних, він не красивий, але вищий за красенів” ? (Про Езопа)
ІІ завдання
( Хто швидше з’єднає між собою слова)
Езоп Герой Геракл Верховна богиня
Прометей „Вовк і Ягня” Гера „Мартышка и очки”
Алегорія Еллада Крилов Герой
Греція Пандора Антитеза Підземне царство
Скринька Байка Тартар Художній засіб
ІІІ завдання
„Оратор”
Доказати або пояснити:
1 гравець: Як ви розумієте слова М.Годованця: „І скільки не беруть живлючої водиці,
Не всиха Езопові криниця”
2 гравець: Розкрийте роль Прометея у становленні людської цивілізації
ІV завдання
„Декламатор”
Виразно прочитати напам’ять байку.
4. Підбиття підсумків конкурсу, визначення переможця
5. Підсумкове слово журі
ІІІ. Підсумкове слово вчителя.
Урок – гра
із зарубіжної літератури
„Найрозумніший”
( 6 клас)
Вчитель: Алієва Т.І.
2006