Урок-гра "Останній герой" для учнів 8 класу

Про матеріал
Урок-гра "Останній герой" Тема. Людина в екстремальній ситуації. (За творами Дж.Лондона та іншими творами світової літератури відповідної тематики). Мета: пов’язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах. Тип уроку: інтегрований урок літератури та основ безпеки життєдіяльності (ОБЖ) – урок-гра.
Перегляд файлу

УРОК-ГРА “ОСТАННІЙ ГЕРОЙ”

 

      8 КЛАС

 

Тема. Людина в екстремальній ситуації. (За творами Дж.Лондона та іншими творами світової літератури відповідної тематики).

Мета: пов’язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.

Тип уроку: інтегрований урок літератури та основ безпеки життєдіяльності (ОБЖ) – урок-гра.

Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Амери (Аляски); портрет письменника Дж.Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на відповідну тематику.

Понятійний апарат: екстремальна ситуація, воля, сила волі, мужність, витривалість, обережність, досвід.

Ключові слова: література, підручник, життя, екстремальна ситуація, ситуативна задача, мужність, обачливість, суворі природні умови, “золота лихоманка”, гуманізм, товариськість.

 

 Є воля до життя – є людина.

   О.Довженко

 Життя, як терниста нива: не

пройдеш, ноги не вколовши.

 

 Біда помучить і мудрості

научить

 Українські народні прислів’я

 

Здоров’я – скарб, який

 завжди з тобою.

Китайське народне прислів’я

 

ХІД УРОКУ

 

І.  Оголошення теми, мети

П. Мотивація навчальної діяльності

 Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов’язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, що література – це підручник життя. Народна мудрість застерігає: “Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх”, “Не повторюй чужих помилок”.

 Світова література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання із уроків ОБЖ.

Ш. Актуалізація опорних знань

  1. Робота в групах.

а) Мовознавці з’ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачність, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником, словником іншомовних слів;

б) літературознавці коротко описують екстремальні ситуації, в які потрапляли герої творів світової літератури, та з’ясовують, завдяки чому ті з честю виходили із складного становища;

в) географи визначають природні умови, клімат Північної Америки (Аляски), де відбувається дія в оповіданнях Джека Лондона;

г) знавці ОБЖ виписують усі екстремальні ситуації, в які потрапляють герої оповідання Дж.Лондона “Воля до життя” та О.Довженка “Воля до життя”.

 Матеріали до роботи в групах:

  а) екстремальна ситуація – важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини обставини;

 сила волі – свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля – одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками;

 мужність – вияв хоробрості, стійкості, рішучості;

 сміливість – здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети;

 відвага – смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки;

кмітливість – здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість;

обережність, обачливість – якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.

б) – Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зайнявся натуральним сільським господарством, використавши рештки корабля для облаштування житла (роман Д.Дефо).

- Щасливо закінчилася пригода п’ятнадцятирічного капітана завдяки його знанням, кмітливості та сміливості (роман Ж.Верна).

- Вижила у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр та Гекльбері Фінн, герої творів Марка Твена.

- Герой оповідання Дж.Лондона “Воля до життя” знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, якщо навіть не хочеться; не рухатися, коли ведмідь міг на нього напасти, - він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався – і врятувався; знав, як краще зберігати сірники; не кинув відерця, бо це давало можливість кип’ятити воду, зігріватися й не загинути.

- Іван Карналюк з оповідання О.Довженка “Воля до життя” спинив кров з пораненої артерії, міцно притулившись до дерева; він вірив в одужання й вимагав. Щоб його не кидали напризволяще, а лікували.

в) Аляска – півострів на північному заході Америки, протяжністю близько 700 км. Завширшки від 10 до 170 км. Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та погасливими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населенні – рибальство та звіробійний промисел.

 Відкритий півострів російською експедицією В.Беринга та О.Чиркова у 1747 році. У 1784 р. Г.Шелехов заснував поселення на острові  Кадьяк. Подальше освоєння та заселення Аляски пов’язане з діяльністю створеної у 1799 році Російсько-американської компанії. У 1867 році царський уряд продав США Аляску разом з Алеутськими островами за 7,2 млн.доларів. З 1959 року Аляска – один із штатів США з адміністративним центром у Джуро та населенням близько 400 тис.чоловік. Корінне населення – різні племена індіанців.

 Клондайк – ріка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере свій початок у горах Маккензі. Довжина 180 км. У басейні Клондайка в кінці ХІХ ст. були відкриті родовища золота. Почалася “золота лихоманка”, і тисячі золото шукачів помчалися за щастям. Багато з них загинуло від морозу. Цинги, через брак досвіду  виживання в суворих північних краях;

г) “Воля до життя” Дж.Лондона:

  • безлюдна місцевість, пошкоджена нога і неможливість медичної допомоги;
  • відсутність їжі та можливості її роздобути;
  • можливість нападів хижих звірів;
  • суворий клімат, неможливість швидко пересуватися;

“Воля до життя” О.Довженка:

  • тяжке поранення й відсутність вчасної медичної допомоги;
  • відмова лікарів боротися за життя героя;
  • небезпечна інфекція, виснаження організму.

2. Виступи-повідомлення від творчих груп з результатами своїх міні-досліджень; обговорення їх з учнями, коментар і підсумок учителя.

 

ІV. Основний зміст роботи

 

Гра “Останній герой”

 

Гра-змагання проводиться в три тури (бажано відповідати письмово).

І тур

 Пропонується кілька життєвих ситуацій. Знайдіть помилки в діях героїв і поясніть, як, на вашу думку, слід було б вчинити:

  1. Учні під час літніх канікул працювали на полі одного сільськогосподарського підприємства. Раптом почався дощ із громом і блискавкою. Діти весело побігли під велике дерево. Що стояло біля дороги.
  2. Восени діти допомагали батькам збирати залишки кукурудзи на полі після комбайна. Раптом  почулося хрюкання, тупіт, тріск стебел.

-   О, подивимося на диких вепрів, - радісно загукали дорослі та діти.

  1. Вночі була буря. По дорозі до школи Петрик помітив обірваний електропровід. “Ти подивись, подумав він, - тепер спокійно можна відрізати собі шматок: у господарстві, як кажуть, знадобиться! І не лаятиме ніхто! Або здам у пункт прийому кольорових металів”.
  2. – Глянь, Оленко, яка гарна собачка!
  • Та це ж не собачка, а справжнісінька лисиця!
  • Я її погладжу, дивись, зовсім не боїться людей. Може вона свійська?
  1. Ой-ой-йой! Я поранив руку! – закричав Сергійко.
  • А ти поплюй, присип земелькою, і нічого не буде, до весілля заживе, - порадив Ігор.
  1. – Подивись, які гарні лілії он цвітуть на воді! Давай попливемо, назбираємо.
  • Та я не дуже добре плаваю, до того ж там зарості.
  • Ну й боягуз ти!
  1. – О, гляньте, скільки патронів вимило весняною водою на берег! – сказав Олексій друзям.
  • Давайте перевіримо, чи вони годяться, - запропонував Сашко.
  1. Треба зробити для мами щось приємне, - подумала Іринка. – Мабуть, поставлю я варити суп на газову плиту, а сама тим часом сходжу до крамниці, куплю чогось смачненького на вечерю.
  2. – Бабусю, бабусю, у нас щось ніби горить! – кричала онука.
  • Відкрий вікна і двері, дитинко, це праска чомусь загорілася! – сказала бабуся. – А вогонь ми зараз водичкою заллємо, і все.
  1.                    Дзвінок у двері.
  • Відчиніть, це контролер тепломережі.

Оленка:

  • Зараз, зараз, я не можу так швидко відімкнути, а нікого з дорослих вдома немає.
  1.                    Оля вирішила прибрати на кухні, навести порядок на полицях.
  • Так, що  це у нас у пляшках? Оцет, спирт чи засіб від тарганів? Спробую на смак, то вже напевно дізнаюся! – подумала вона.
  1.                    – А я вмію феєрверки робити, - сказав Павло другові.
  • Покажеш? – запитав Андрій.
  • Звичайно. Треба взяти сірки з сірників, пороху з патронів і ще дещо. Знаєш, як класно спалахує! – відповів Павло.

ІІ тур

 (Беруть участь 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів.)

 Знайдіть вихід із ситуації:

  1. Ваш товариш зламав руку або ногу. До лікаря далеко. Що ви робитимете?
  2. Максим порізав ногу, тече яскраво-червона кров. Немає ні бинтів, ні ліків. Як йому допомогти?
  3. Допливаючи до берега, Оля стомилася. Дівчинка хотіла встати, але потрапила в яму, наковталася води. Добре, що неподалік були хлопці і швидко її витягли. Вона лежить на піску непритомна. Що робити7
  4. Під час походу закінчилася питна вода. “Нічого, - сказали хлопці, - ми поп’ємо з цього озерця”. А ви щоб зробили7
  5. Ви заблукали в лісі, дороги не знаєте і не уявляєте, де ви.
  6. Переходячи болітце, ви раптом потрапляєте по пояс в багнюку і відчуваєте, що вас засмоктує.
  7. Якось взимку, катаючись на санчатах на річці, Миколка випадково потрапив у ополонку, яку пробили рибалки.
  8. Пізньої осені в селі ви випадково впали в холодну воду, коли пасли бабусину корову. До житла далеко. На вулиці дуже холодно. Який вихід?
  9. Ваша подруга вирішила по засмагати на сонці й лежала на пляжі, поки спина, плечі, та руки не стали червоними. Як допомогти дівчині?
  10.                    Під час прогулянки до парку у ваше тіло впився кліщ. Як його видалити?
  11.                    Коли ви йшли зі школи, біля вас зупинилася машина і якийсь незнайомий чоловік запропонував вас підвезти, кажучи, що він добрий знайомий ваших батьків. Як бути?
  12.                    Під час екскурсії ви відстали від класу у метро, бо був великий натовп, і не встигли сісти у вагон. Куди тепер їхати, ви не знаєте. Бо недочули, розмовляючи з товаришем, маршрут екскурсії. Ваші дії?

ІІІ тур

(Беруть участь 3 учні, які набрали найбільшу кількість балів.)

  1. Скласти самостійно ситуативне завдання про екстремальну ситуацію.
  2. Пояснити одне з прислів’їв, винесених як епіграф до уроку (модна у віршовій формі), або скласти за ним твір-мініатюру.
  3. Охарактеризувати улюбленого героя, який з честю вийшов із критичної ситуації.

 

V. Визначення “Останнього героя” та його нагородження (грамотою, книгою, сувеніром чи саморобною медалькою).

 

VІ. Закріплення матеріалу

 Бліц-турнір для глядачів (учнів класу).

  1. Яка річ виявилася найнепотрібнішою, коли герой оповідання Дж.Лондона “Воля до життя” потрапив у складну ситуацію (це ж було і з Робінзоном Крузо)? (золото, гроші).
  2. Які географічні назви ви запам’ятали з досліджень ваших товаришів та з північних оповідань Дж.Лондона? (Аляска, Клондайк, Алеутські острови, Маккензі, Юкон та ін.)
  3. Я можна виробити в собі силу волі? Хто може бути для вас взірцем у цьому (з героїв літератури чи в реальному житті)?
  4. Які екстремальні ситуації можливі у школі?
  5. Які навчальні  предмети (крім ОБЖ) допомагають людині знаходити вихід із складних життєвих ситуацій (пояснити, чому)?
  6. Яку роль у подоланні критичної ситуації відіграють такі риси, як товариськість, гуманність, порядність?
  7. Чому б ви хотіли (чи не хотіли) потрапити в екстремальну ситуацію в житті?

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

 Дуже правильні, на ваш погляд, слова видатного українського письменника О.Довженка: “Є воля до життя – є людина”. Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаємо вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.

docx
Додав(-ла)
Погоріла Любов
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку