УРОК-ГРА “ОСТАННІЙ ГЕРОЙ”
8 КЛАС
Тема. Людина в екстремальній ситуації. (За творами Дж.Лондона та іншими творами світової літератури відповідної тематики).
Мета: пов’язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.
Тип уроку: інтегрований урок літератури та основ безпеки життєдіяльності (ОБЖ) – урок-гра.
Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Амери (Аляски); портрет письменника Дж.Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на відповідну тематику.
Понятійний апарат: екстремальна ситуація, воля, сила волі, мужність, витривалість, обережність, досвід.
Ключові слова: література, підручник, життя, екстремальна ситуація, ситуативна задача, мужність, обачливість, суворі природні умови, “золота лихоманка”, гуманізм, товариськість.
Є воля до життя – є людина.
О.Довженко
Життя, як терниста нива: не
пройдеш, ноги не вколовши.
Біда помучить і мудрості
научить
Українські народні прислів’я
Здоров’я – скарб, який
завжди з тобою.
Китайське народне прислів’я
І. Оголошення теми, мети
П. Мотивація навчальної діяльності
Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов’язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, що література – це підручник життя. Народна мудрість застерігає: “Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх”, “Не повторюй чужих помилок”.
Світова література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання із уроків ОБЖ.
а) Мовознавці з’ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачність, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником, словником іншомовних слів;
б) літературознавці коротко описують екстремальні ситуації, в які потрапляли герої творів світової літератури, та з’ясовують, завдяки чому ті з честю виходили із складного становища;
в) географи визначають природні умови, клімат Північної Америки (Аляски), де відбувається дія в оповіданнях Джека Лондона;
г) знавці ОБЖ виписують усі екстремальні ситуації, в які потрапляють герої оповідання Дж.Лондона “Воля до життя” та О.Довженка “Воля до життя”.
Матеріали до роботи в групах:
а) екстремальна ситуація – важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини обставини;
сила волі – свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля – одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками;
мужність – вияв хоробрості, стійкості, рішучості;
сміливість – здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети;
відвага – смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки;
кмітливість – здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість;
обережність, обачливість – якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.
б) – Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зайнявся натуральним сільським господарством, використавши рештки корабля для облаштування житла (роман Д.Дефо).
- Щасливо закінчилася пригода п’ятнадцятирічного капітана завдяки його знанням, кмітливості та сміливості (роман Ж.Верна).
- Вижила у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр та Гекльбері Фінн, герої творів Марка Твена.
- Герой оповідання Дж.Лондона “Воля до життя” знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, якщо навіть не хочеться; не рухатися, коли ведмідь міг на нього напасти, - він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався – і врятувався; знав, як краще зберігати сірники; не кинув відерця, бо це давало можливість кип’ятити воду, зігріватися й не загинути.
- Іван Карналюк з оповідання О.Довженка “Воля до життя” спинив кров з пораненої артерії, міцно притулившись до дерева; він вірив в одужання й вимагав. Щоб його не кидали напризволяще, а лікували.
в) Аляска – півострів на північному заході Америки, протяжністю близько 700 км. Завширшки від 10 до 170 км. Поверхня гориста – тут проходить Алеутський хребет з діючими та погасливими вулканами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах – хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат холодний, континентальний. Основне заняття населенні – рибальство та звіробійний промисел.
Відкритий півострів російською експедицією В.Беринга та О.Чиркова у 1747 році. У 1784 р. Г.Шелехов заснував поселення на острові Кадьяк. Подальше освоєння та заселення Аляски пов’язане з діяльністю створеної у 1799 році Російсько-американської компанії. У 1867 році царський уряд продав США Аляску разом з Алеутськими островами за 7,2 млн.доларів. З 1959 року Аляска – один із штатів США з адміністративним центром у Джуро та населенням близько 400 тис.чоловік. Корінне населення – різні племена індіанців.
Клондайк – ріка в Північній Америці, на північному заході Канади, права притока Юкону. Бере свій початок у горах Маккензі. Довжина 180 км. У басейні Клондайка в кінці ХІХ ст. були відкриті родовища золота. Почалася “золота лихоманка”, і тисячі золото шукачів помчалися за щастям. Багато з них загинуло від морозу. Цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях;
г) “Воля до життя” Дж.Лондона:
“Воля до життя” О.Довженка:
2. Виступи-повідомлення від творчих груп з результатами своїх міні-досліджень; обговорення їх з учнями, коментар і підсумок учителя.
ІV. Основний зміст роботи
Гра “Останній герой”
Гра-змагання проводиться в три тури (бажано відповідати письмово).
І тур
Пропонується кілька життєвих ситуацій. Знайдіть помилки в діях героїв і поясніть, як, на вашу думку, слід було б вчинити:
- О, подивимося на диких вепрів, - радісно загукали дорослі та діти.
Оленка:
ІІ тур
(Беруть участь 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів.)
Знайдіть вихід із ситуації:
ІІІ тур
(Беруть участь 3 учні, які набрали найбільшу кількість балів.)
V. Визначення “Останнього героя” та його нагородження (грамотою, книгою, сувеніром чи саморобною медалькою).
VІ. Закріплення матеріалу
Бліц-турнір для глядачів (учнів класу).
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Дуже правильні, на ваш погляд, слова видатного українського письменника О.Довженка: “Є воля до життя – є людина”. Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім перемогам – замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаємо вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.