Тема. Письмо рядкової букви й (йот), складів, слів із нею.
Мета. Вчити учнів правильно аналізувати структуру малої букви й (йот); писати її в рядках зошита, у складах та словах; удосконалювати навички каліграфічного письма; розвивати логічне мислення, мовлення, дрібну моторику руки, правильну артикуляцію звуків, фантазію учнів; виховувати у дітей самостійність, акуратність, дбайливе ставлення до робочої хвилини, повагу до оточуючих людей.
Обладнання: зразок рукописної букви й, фішки для складання звукових моделей слів, капелюхи, предметні малюнки, шнурки, картки для тактильних відчуттів,DVD – програвач.
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Звукові аналітичні і синтетичні вправи зі звуками
Гра «Впіймай звук»
Учитель читає вірш, діти плескають у долоні, коли чують звук й.
Їде в парк трамвай новий,
Назву має він «Шкільний».
Мчить по рейкам він стальним,
Учень Йосип керує ним.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
– Наш клас сьогодні здійснить подорож на «Шкільному» трамвайчику по країні Каліграфії. Для цього нам треба зібратися у подорож і купити білети. Діти купують білети (білі, червоні, зелені, жовті, сині).
Гра «Шість мислячих капелюхів де Боно».
Розподіл класу на групи (діти вдягають капелюхи).
Повторення правил роботи в групах.
ІV Повідомлення теми і мети уроку
– Поки ми з вами їдемо, згадайте, з яким звуком ви сьогодні ознайомились на уроці читання?А на цьому уроці ми з вами закріпимо правильну звуковимову цього звука, навчимося писати рядкову літеру й (йот),склади та слова з нею.
– Ось і перша зупинка – «Звукова»
V Повторення вивченого на уроці читання
Білі капелюхи
Чи то дощик ллє довкола,
Чи лютує завірюха,
Буква Й ніде й ніколи
Не скидає капелюха.
Буква називається – йот, на письмі позначає приголосний м’який звук й. Звук й може бути на початку слова,посередині, у кінці слова.
Червоні капелюхи
Гра «Хто більше?»
Назвіть слова, в яких звук й чути на початку слова.
Назвіть слова, в яких звук й чути в кінці слова.
Назвіть слова, в яких звук й чути в середині слова.
– Ось і друга зупинка – «Гостьова».
VІ Демонстрація зразка рукописної літери в сітці зошита
Зустріч з бабусею Каліграфією.
– Подивіться на рукописну букву й, порівняйте її з друкованою.
Що спільного? Чим відрізняється?
VІІ Аналіз графічної будови з переліком елементів
– Рядкова буква й складається з трьох елементів: двох коротких прямих ліній і короткої горизонтальної вигнутої лінії.
Жовті капелюхи
Рукописна буква й (йот) дуже схожа на букву и, але має додатковий елемент – коротка горизонтальна вигнута лінія. Можна сказати, що буква й(йот) завжди ходить у капелюсі і ніколи його не знімає.
Учитель
А люди ходять в капелюхах не завжди. Ви , мабуть, спостерігали, що коли чоловіки заходять у будинок, вони знімають капелюхи. Чому?
На це питання нам дадуть відповідь учні з групи «Зелені капелюхи».
Зелені капелюхи
Звичай знімати капелюха виник у лицарські часи. Переступив поріг дому лицар знімав свій шолом. «Я тебе не боюся», - казав він цим жестом господарю. «Бачиш, моя голова відкрита. Я тобі довіряю».
Суворі часи пройшли, а звичай залишився. Входячи до кімнати ти показуєш господарю, що поважаєш тих, хто живе в цьому будинку.
VІІІ Фантазування
– Ось і наступна зупинка – «Художня»
Гра «Образ букви»(індивідуальна робота у альбомах для штрихування).
На що схожа буква? (Додаток 1)
На кого схожа буква? (Додаток 2)
ІХ Засвоєння конфігурації літери
– Ось і наступна зупинка – «Конструкторська».
Алгоритм написання рядкової букви й(йот)
«Письмо» учнями в повітрі під рахунок, з орієнтацією на показ учителя: раз-і, два-і, три.
Вигинання елементів букви зі шнурка(робота в парах).
Обведення контурів букви(картки для розвитку тактильної пам’яті). Робота з індивідуальними картками.
– Наступна зупинка «Спортивна».
Фізкультхвилинка (під музику).
Х Робота в зошитах
– Ось наступна зупинка – «Письмова»
Ось і зошит я відкрию
І похило покладу.
Сяду рівно, не зігнуся
До роботи я беруся.
зразком. Аналіз помилок. Вибір «Королеви» серед літер.
Пальчикова гімнастика.
Наступна зупинка «Гімнастична».
Руки на парти, пальці в кулак,
Зробимо вправу ми, дітоньки, так:
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будемо вправу з вами кінчати.
Буде тепер нам легше писати.
З буквой Й папір я клею.(Клей)
Учитель показує зображення: лимон, огірок, абрикос; діти добирають прикметники до них.
Складання речень з названими словами.
ХІ Підсумок уроку
– Доки ми наближаємося до останньої зупинки, пригадайте: що ми вчилися робити на уроці?
– А ось і остання зупинка - «Кінцева».
Сині капелюхи
Ми навчилися писати рядкову букву й(йот). Літера й(йот) дуже схожа на літеру и, але є елемент – коротка горизонтальна вигнута лінія, якого немає у літери и. Ми навчилися поєднувати букву й з іншими буквами, писати склади, слова з нею. Створили образ букви. Вчилися працювати у парах, групах, індивідуально. Дізналися чому чоловіки знімають капелюхи, входячи до кімнати.
Додаток 1
Додаток 2
Ділова гра «Шість мислячих капелюхів де Боно»
Робота в групі «Білі капелюхи»
Обведення букви
Індивідуальні картки для розвитку тактильної пам’яті
Робота в парах
Вигинання елементів букви зі шнура
Робота в парах
Вигинання елементів букви зі шнура